Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PhotoShot G2 og ikke-Canon-flash - g~
Fra : JD

Dato : 31-10-01 00:47

Hej!

Jeg har netop købt mit første digitalkamera - et Canon PhotoShot G2.

Jeg valgte at udskyde købet af en ekstern flash. Canons er desværre ret
dyre, og jeg har altid brugt en Sigma-flash til min Minolta
505si-spejlreflekskamera. Da Sigma'en også er TTL-styret, har det altid
virket fint.

En ekstern flash til Canon'en er et must. Er de eneste krav, at flashen
passer til Canon-skoen og er TTL-styret? Jeg prøvede en ikke-Canon-flash i
forretningen, og umiddelbart virkede resultatet fint, men det var et par
hurtige skud, som ikke sagde ret meget.

Hvad skal jeg købe - Canon eller en konkurrent? Er der nogen, der har
gode/dårlige erfaringer med andre flash end Canons på G2'eren (eller
G1'eren - det er vel samme sag?)?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Jeff

Fra : Giro

Dato : 31-10-01 14:33

> [...]
>
> Hvad skal jeg købe - Canon eller en konkurrent? Er der nogen, der har
> gode/dårlige erfaringer med andre flash end Canons på G2'eren (eller

Jeg har med min G 1 prøvet mange forskellige flash, også en Unomat C280AF,
som er lavet til bl. a. Canon EOS-serie.
Men ingen fremmede mærker har kunnet spille sammen med G 1 så de udnytter
den indbyggede lysmåling. Altså dårlige resultater.
Men så købte jeg en Canon 420 EX !!!!
Det virker bare fantastisk godt. Belysningen er perfekt hver gang på både
kort og lang afstand ( flashen zoomer selv ud og ind når man zoomer på
kameraet, så lyset udnyttes bedst muligt på de forskellige brændvidder ).

Jeg kan varmt anbefale den - det er lidt tamt ikke at udnytte de muligheder,
der ligger i at bruge kamera og flash, som er beregnet til at spille sammen.

Mvh

Bo

Fra : Bo Gundersen

Dato : 01-11-01 07:11

JD wrote:

> [...]
>
> Hvad skal jeg købe - Canon eller en konkurrent? Er der nogen, der har
> gode/dårlige erfaringer med andre flash end Canons på G2'eren (eller

Med mindre Canon for nyligt har aendret strategi (og det tror jeg ikke)
saa virker alle canons digitale kamera kun med deres EX linie af
flashes. D.v.s. at hvis du saetter andet end en EX flash paa, saa mister
du alt automatik hvilket ikke kan anbefales med mindre du har lyst til
at bruge meget tid paa at tage hvert enkelt flash billede :)

Og ja, EX flashes er dyre, men tilgaengaeld for du en middelmaadig flash
logik :)

--
Bo Gundersen
DBA/Developer