/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Switch frem for hub i hjemmenetværk
Fra : Pepsi


Dato : 30-10-01 23:29

Nu har jeg fra de fleste hørt at en switch er at
foretrække, men hvad hvis de 2 maskiner i mit
kommende hjemmenetværk sjældent er på nettet
samtidigt.
Er en lille hub så ikke acceptabel ?

Pepsi



 
 
Bille1948 (30-10-2001)
Kommentar
Fra : Bille1948


Dato : 30-10-01 23:50

Jeg kører med en HUB, og det virker ganske fortrinligt.

Så hvad er fordelen ved en switch?

Ole P. Bielefeldt

"Pepsi" skrev d. 30-10-01 23:29 dette indlæg :
> Nu har jeg fra de fleste hørt at en switch er at
> foretrække, men hvad hvis de 2 maskiner i mit
> kommende hjemmenetværk sjældent er på nettet
> samtidigt.
> Er en lille hub så ikke acceptabel ?
>
> Pepsi
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jacob Bunk Nielsen (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 31-10-01 00:09

"Bille1948" <Bille1948.news@kandu.dk> writes:

> Så hvad er fordelen ved en switch?

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub>

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

--
Jacob - www.bunk.cc
One small step for man, one giant stumble for mankind.

Michael Lund Sørense~ (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 31-10-01 00:11

Til hjemmenetværk eller netværk med få maskiner er der ingen praktisk
forskel på en hub og en switch. Og til 2 maskiner er der slet ingen forskel.

Fordelen ved switchen (her 8 port) er at maskine A kan snakke med B og C med
D, og E med F, G med H samtidigt. Det kan de ikke på en hub. I en hub kan
kun to maskiner snakke samtidigt og den så vil skifte mellem de enkelte
maskiner og det gør forbindelsen en smule langsommere, og jo mere tryk der
er på nettet jo mere. Men ærligtalt så er det sjældent at det får en
nævneværdig betydning ved mindre netværk, med mindre to maskiner snakker
ustandseligt.

Ved større netværk er switschen at foretrække.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen (switch ejer)
www.milux.dk

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> wrote in message
news:3bdf2a1c$0$57623$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg fra de fleste hørt at en switch er at
> foretrække, men hvad hvis de 2 maskiner i mit
> kommende hjemmenetværk sjældent er på nettet
> samtidigt.
> Er en lille hub så ikke acceptabel ?
>
> Pepsi
>
>



Ulrik Lunddahl (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Lunddahl


Dato : 31-10-01 00:53

"Michael Lund Sørensen" <sletdette-milux@image.dk> wrote:

> Til hjemmenetværk eller netværk med få maskiner er der ingen praktisk
> forskel på en hub og en switch. Og til 2 maskiner er der slet ingen
forskel.

Det sidste er nu ikke helt rigtigt, med switchen kan maskinerne køre fuld
duplex og derved både sende og modtage samtidigt, tillige slipper man også
for kolisioner.

Men hvis formålet er at dele en internetforbindelse, er der for brugeren
ingen mærkbar forskel.


--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil


Arne Feldborg (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 31-10-01 09:24

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev Wed, 31 Oct 2001 00:52:55
+0100

>> Til hjemmenetværk eller netværk med få maskiner er der ingen praktisk
>> forskel på en hub og en switch. Og til 2 maskiner er der slet ingen
>forskel.
>
>Det sidste er nu ikke helt rigtigt, med switchen kan maskinerne køre fuld
>
For mig at se, så behøver han slet ingen af delene med kun 2 maskiner på
netværket.?

Eller er der noget jeg har overset.?


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Pepsi (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Pepsi


Dato : 31-10-01 09:23


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
news:c6cvtt44gl39c6jh11vl9ldosjfqjqgfk0@news.inet.tele.dk...
> "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev Wed, 31 Oct 2001 00:52:55
> +0100
>
> >> Til hjemmenetværk eller netværk med få maskiner er der ingen praktisk
> >> forskel på en hub og en switch. Og til 2 maskiner er der slet ingen
> >forskel.
> >
> >Det sidste er nu ikke helt rigtigt, med switchen kan maskinerne køre fuld
> >
> For mig at se, så behøver han slet ingen af delene med kun 2 maskiner på
> netværket.?
>
> Eller er der noget jeg har overset.?
>
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/


Det er fordi den router der fulgte med TDC NetExpress
kun har 1 port (lille sort æske)
Pepsi



Michael Lund Sørense~ (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 31-10-01 10:10




"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
news:c6cvtt44gl39c6jh11vl9ldosjfqjqgfk0@news.inet.tele.dk...
> "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev Wed, 31 Oct 2001 00:52:55
> +0100
>
> >> Til hjemmenetværk eller netværk med få maskiner er der ingen praktisk
> >> forskel på en hub og en switch. Og til 2 maskiner er der slet ingen
> >forskel.
> >
> >Det sidste er nu ikke helt rigtigt, med switchen kan maskinerne køre fuld
> >
> For mig at se, så behøver han slet ingen af delene med kun 2 maskiner på
> netværket.?
>
> Eller er der noget jeg har overset.?
>
Det har du da ganske ret i. To Ethernet-kort og et krydset kabel og så er
den i hus. Mine betragtninger var af generel karakter og ikke begrænset til
Ethernet. Men hvis "Pepsi" blot skal have lidt fil deling er to
Ethernet-kort og et krydset kabel nok.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk




Michael Lund Sørense~ (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 31-10-01 09:27



> > Til hjemmenetværk eller netværk med få maskiner er der ingen praktisk
> > forskel på en hub og en switch. Og til 2 maskiner er der slet ingen
> forskel.
>
> Det sidste er nu ikke helt rigtigt, med switchen kan maskinerne køre fuld
> duplex og derved både sende og modtage samtidigt, tillige slipper man også
> for kolisioner.
>
Kan en Hub ikke køre fuld duplex ? Jeg havde tidligere en 4 port hub
(EideMax) og den mener jeg godt kunne køre fuld duplex.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk



Jacob Bunk Nielsen (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 31-10-01 17:26

"Michael Lund Sørensen" <sletdette-milux@image.dk> writes:

> Kan en Hub ikke køre fuld duplex ?

En hub i betydningen multiport repeater (se
evt. <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub>) kan ikke køre
fuld duplex.

--
Jacob - www.bunk.cc
I'd rather push my Harley than ride a rice burner.

Jacob Bunk Nielsen (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 31-10-01 00:05

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> writes:

> Nu har jeg fra de fleste hørt at en switch er at
> foretrække, men hvad hvis de 2 maskiner i mit
> kommende hjemmenetværk sjældent er på nettet
> samtidigt.
> Er en lille hub så ikke acceptabel ?

Jo ... en hub er acceptabel. Men skal du ud og investere i noget nyt,
så er en switch ikke ret meget dyrere end en hub, og så kan du lige så
godt snuppe sådan en når du nu har tegnedrengen fremme.

--
Jacob - www.bunk.cc
I live the way I type; fast, with a lot of mistakes.

Asbjorn Hojmark (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 31-10-01 09:38

On Tue, 30 Oct 2001 23:29:21 +0100, "Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk>
wrote:

> Er en lille hub så ikke acceptabel ?

Jo, der er situationer, hvor en lille hub er OK. Men da pris-
forskellen på en lille hub og en lille switch er stortset ikke-
eksisterende, så er der ikke meget idé i at købe en hub.

-A

Pepsi (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Pepsi


Dato : 31-10-01 09:46


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:p1evtt8s3he4fc3cs5dig1sjd30pns7kgf@news.sunsite.dk...
> On Tue, 30 Oct 2001 23:29:21 +0100, "Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk>
> wrote:
>
> > Er en lille hub så ikke acceptabel ?
>
> Jo, der er situationer, hvor en lille hub er OK. Men da pris-
> forskellen på en lille hub og en lille switch er stortset ikke-
> eksisterende, så er der ikke meget idé i at købe en hub.
>
> -A

Det er altså ikke helt rigtigt.
På edbpriser.dk koster den billigste hub ca. Kr. 275,-
hvorimod den billigste switch (D-link) koster Kr. 699,-

Pepsi



Martin Petersen (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 31-10-01 10:00

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> wrote in message
news:3bdfbb2b$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er altså ikke helt rigtigt.
> På edbpriser.dk koster den billigste hub ca. Kr. 275,-
> hvorimod den billigste switch (D-link) koster Kr. 699,-
Ja, en 10Mbit hub med 4 porte, men det kan du jo ikke lige sammenligne med
en 10/100 switch med 8 porte.
Oven i købet giver switchen mulighed for at sætte både maskiner med 10Mbit
NIC og 100Mbit på samme net + full duplex..

Hvis du derimod sammenligner en 10/100Mbit hub med 4 porte med en 10/100
switch med 8 porte koster de stort set det samme..


/Martin



Asbjorn Hojmark (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 31-10-01 14:32

On Wed, 31 Oct 2001 09:46:26 +0100, "Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk>
wrote:

>> Jo, der er situationer, hvor en lille hub er OK. Men da pris-
>> forskellen på en lille hub og en lille switch er stortset ikke-
>> eksisterende, så er der ikke meget idé i at købe en hub.

> På edbpriser.dk koster den billigste hub ca. Kr. 275,-
> hvorimod den billigste switch (D-link) koster Kr. 699,-

Sammenligner du nu ikke en 10 Mbps hub med en 100 Mbps switch?

Hos edbpriser.dk fandt jeg en 5-ports 10 Mbps hub (Unex) til 249,
og en 5-ports 10/100 switch (eTen) til 395. Det er da rigtigt, at
den sidste er dyrere, men for det første er den altså også 10x
hurtigere og for det andet er prisforskellen på de 150 kr (for
mig) det samme som stort set ikke-eksisterende.

-A

// Overby (31-10-2001)
Kommentar
Fra : // Overby


Dato : 31-10-01 23:44

> Jo, der er situationer, hvor en lille hub er OK. Men da pris-
> forskellen på en lille hub og en lille switch er stortset ikke-
> eksisterende, så er der ikke meget idé i at købe en hub.

Joh da, hvis han kun har to maskiner der kobles sammen i et netværk til at
dele en internetforbindelse, så er en vil en hub klare det lige så godt som
en switch.

Men hvis der på et tidspunkt skal udvides, vil man nok fortryde at man ikke
købte en switch i stedet.

Daniel



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste