Spørgsmål
Fra : Tulle

Dato : 30-10-01 22:51

Hej NG
Jeg har et 250 L. akvarie med guramier,neon,siam barber,guldbarber,slørhaler, mollyer,kuhliål,en sugemalle,en albino frø og en siamesisk algeæder.
Her til morgen manglede min hvide slørhale et øje, hvem af ovenstående kan ha´ snuppet det?
Og så var min ene blod gurami hun død, men det er sket før at hunnerne dør når de er meget gravide, er det fordi hannen ikke laver skumrede?(det er den 3. som dør mens den er tyk)
Frøen er også begyndt at klemme sig fast bag vermelegemet og sidde med hovedet over vand, og er slet ikke så aktiv som den plejer at være,hvad sker der?
Hvad gør jeg?
Der er masser af planter, rødder og gemme steder.
Mvh. Marianne
Guramierne er tyklæbede, neon og blod guramier.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-10-01 23:40

Hej Marianne!

[...]

Det er højest sandsynligt dine siam barber der har taget det. Normalt
fraråder man på det kraftigste at sætte siam barber sammen med langfinnede
fiske som slørhaler, guramier, mollyer, scalarer etc. da de æder finnerne.
Siam barber er meget hurtige og aggressive, og når der er tale om en meget
langsom slørhale, vil de hurtigt kunne gøre kål på den. Et andet alternativ
kunne være den siamesiske algeæder. Det er set før, at de i løbet af natten
suger sig fast på siden af kroppen af andre fisk i akvariet. Det kunne jo
tænkes at den har sat sig lige på øjet af din slørhale. Et tredje alternativ
kan være, at slørhalen har siddet fast imellem nogle sten eller rødder, og
selv har ødelagt sit øje.

Og så var min ene blod gurami hun død, men det er sket før at hunnerne dør
når de er meget gravide, er det fordi hannen ikke laver skumrede?(det er den
3. som dør mens den er tyk)

Også her vil jeg nok give siambarberne skylden. Jagter de en gravid hun, kan
hun let blive stresset og dø af det. Det kan dog også være hannerne der af
og til opfører sig lidt aggressivt i yngleperioderne.

Frøen er også begyndt at klemme sig fast bag vermelegemet og sidde med
hovedet over vand, og er slet ikke så aktiv som den plejer at være,hvad sker
der?

Dette kan have flere årsager. For det første har frøer det bedst i fiskefrit
akvariemiljøer, og især når der er fisk som siambarber der uvægerligt vil
nappe efter frøens små søde tæer (som du kan høre er siam barber roden til
alt ondt). En anden ting kan være at du måske ikke fodrer den nok og at den
simpelt hen er blevet svag af sult. En frø skal som minimim have et varieret
kost af myggelarver, artemia og andet godt. Hvis du allerede fodrer med
dette, kan det tænkes, at den ikke når at spise, før fiskene har gjort kål
på foderet.

Med venlig hilsen

Torben (og god fornøjelse)

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-10-01 01:36

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> når de er meget gravide, er det fordi hannen ikke laver skumrede?(det er

Nu er fisk ikke gravide! Og en meget tænkelig årsag til hunnernes død,
kan være at
rognen forstener i hunnen, fordi hannen ikke bygger rede.

En god måde at få hannen til at interessere sig for formeringen er at
hæve temperaturen samtidig med at vandstanden
sænkes til det halve. Andre fisk der kan virke forstyrrende på guramierne
bør fjernes fra akvariet.

Carsten