Danske tegn gennem netværk
Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-10-01 20:53

Haløjsa..

Mon der er nogen af i kloge folk her, der kan hjælpe mig med et lille
dumt problem.?

Jeg har fast 2 (nogen gange 3) computere koblet op i et lille
hjemmenetværk. Det fungerer egentlig ganske udemærket, jeg kan altid få
forbindelse, jeg kan til og frakoble den bærbare efter behov, osv.

Men jeg har fået det problem, at hvis jeg kopierer filer eller bare
læser en filoversigt igennem netværket, så bliver alle forekomster af
'ø' (lille oe) i filnavnene ændret til en '_'.
Hvad har jeg gjort galt, og hvordan retter jeg det.?

Alle tre maskiner kører Windows98SE, og er sat op med dansk tegnsæt mv.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 31-10-01 00:15

Hvilken protokol bruger du ?
Brug TCP/IP der er ikke noget problem. Hvis det er den du bruger har du et
opsætnings problem af en eller anden art jeg ikke kender til, for jeg har
aldrig haft problemet.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-01 10:40

"Michael Lund Sørensen" <sletdette-milux@image.dk> skrev Wed, 31 Oct
2001 00:14:53 +0100

>Hvilken protokol bruger du ?
>Brug TCP/IP der er ikke noget problem.

Hmmm. Nej jeg bruger ikke TCP/IP til netkortet, er det et problem.?

Jeg bruger IPX/SPX protokol til netværket og TCP/IP til Dial-Up. Det gør
jeg for at 'springe over hvor gærdet er lavet', dvs. for at undgå
konflikter mellem netkortet og Dial-Up forbindelsen.

Vil du, og / eller andre her i gruppen, mene at det vil fungere bedre
med TCP/IP også på netkortet.?

(Og ja, jeg ved godt at de nævnte konflikt-problemer sagtens kan
undgåes. Jeg har bare fundet det mere hensigtsmæssigt at bruge hver sin
protokol til hvert sit formål).

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 31-10-01 22:23

> Hmmm. Nej jeg bruger ikke TCP/IP til netkortet, er det et problem.?

Jeg vil mene at det er der skoen klemmer. Jeg kender ikke IPX/SPX men noget
tyder på at du har problem med den danske tegntabel.

> [...]
> konflikter mellem netkortet og Dial-Up forbindelsen.
>
> Vil du, og / eller andre her i gruppen, mene at det vil fungere bedre

Jeg har ingen problemer med min TCP/IP kobling, fuld filnavn understøttelse
i Windows 98/2k.

> (Og ja, jeg ved godt at de nævnte konflikt-problemer sagtens kan
> undgåes. Jeg har bare fundet det mere hensigtsmæssigt at bruge hver sin
> protokol til hvert sit formål).

Jeg har 3-4 maskiner plus en router i mit net og det køre bare!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk (med beskrivelse af mine maskiner mm)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-11-01 09:00

"Michael Lund Sørensen" <sletdette-milux@image.dk> skrev Wed, 31 Oct
2001 22:22:39 +0100

>Jeg vil mene at det er der skoen klemmer. Jeg kender ikke IPX/SPX men noget
>tyder på at du har problem med den danske tegntabel.

Ja deri har du så ganske ret.

Mit problem er bare: Er det noget der knytter sig til tegntabellen,
eller er det noget der knytter sig til netværksprotokollen?

Een af mine bekendte gav mig det råd, at fifle lidt med begrebet
"Rammetype" under netværksopsætning, men umiddelbart kan jeg ikke se at
det skulle hjælpe.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-10-01 22:39

Arne Feldborg wrote:

> [...]
> 'ø' (lille oe) i filnavnene ændret til en '_'.
> Hvad har jeg gjort galt, og hvordan retter jeg det.?

Har du evt. haft en anden codepage i gang (f.x. 865 ?) på
bare en af pc'rne ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-11-01 09:00

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev Wed, 31 Oct 2001 22:39:19
+0100

>Har du evt. haft en anden codepage i gang (f.x. 865 ?) på
>bare en af pc'rne ?

Huh...?

Skulle det ligefrem kunne skade (mht. danske tegn), og har det ikke kun
betydning i Dos.?

Men, for nu at gøre en kort historie lang, så har jeg faktisk på et
tidligere tidspunkt kørt ChCP 865 på begge de to (den gang eksisterende)
maskiner, i håb om at dette måske kunne løse problemet.

Den ene af de to nævnte maskiner indgår, sammen med to nye, i det
nuværende system.
Ville det være en ide, at køre ChCp850 på alle tre maskiner.?

Jeg er virkelig på bar bund i det her. Jeg mener ellers at have et
rimeligt godt kendskab til computere og hvordan tingene virker, men
netop netværk er nok ikke lige min stærke side.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 01-11-01 20:56

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse news:4iu1utsipi1iqq883ie5u0d822rcqntv3t@news.inet.tele.dk...

> Huh...?
>
> Skulle det ligefrem kunne skade (mht. danske tegn), og har det ikke kun
> betydning i Dos.?

Det er helt sikkert det der er problemet.
Det har ikke noget med protokoler at gøre.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-11-01 08:21

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Tue, 30 Oct 2001 20:53:14
+0100

>Men jeg har fået det problem, at hvis jeg kopierer filer eller bare
>læser en filoversigt igennem netværket, så bliver alle forekomster af
>'ø' (lille oe) i filnavnene ændret til en '_'.

Hermed en stor tak til alle der har svaret.

Jeg har nu geninstaleret alle tre netkort, og sat dem op til kun at køre
TCP/IP (med faste adresser 10.0.0.1-2-3). Desuden har jeg kørt ChCp 850
på alle tre maskiner - og nu virker det aldeles glimragende.

Hvad der præcist gjorde udsalget ved jeg ikke, men jeg har dog en stærk
formodning om at det nok var det sidstnævnte. Ihvertfald er jeg sluppet
af med et problem som efterhånden har generet mig i et godt stykke tid.

Endnu en gang tak for hjælpen.

--
mvh, A:\Feldborg