Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rollei 35 SE
Fra : Lotte M

Dato : 30-10-01 19:34

Jeg er kommet i besiddelse af en Rollei 35 SE, med Sonnar
objektiv - mon en af jer kender så'n en ting?

Det er en robust lille sag (metal med sort midte) og der er
påtrykt "Made by Rollei Singapore" på bagstykket. Kan
det være en kopi?

Jeg synes det kunne være sjovt at få kameraet tids- og
værdibestemt (nej, det er ikke til salg). Desværre ved jeg
endnu ikke om det er funktionsdygtigt, men umiddelbart
ser det ud til at virke.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 30-10-01 20:12

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en robust lille sag (metal med sort midte) og der er
> påtrykt "Made by Rollei Singapore" på bagstykket. Kan
> det være en kopi?

Hej Lotte

Rollei har/havde en stor fabrik i Singapore. Jeg tror, at den blev bygget,
da de introducerede Rollei 35. Jeg mener ihvertfald at kunne huske fra
introduktionen (så gammel er jeg desværre , at det blev bemærket, at det
skulle produceres i Singapore. Kameraet blev i sin tid fint modtaget.

Jeg prøvede lige at slå det efter i Foto Magazins secondhandguide 2001 (er
med bladet hvert år i marts og hele prisen værd). De noterer en Rollei 35 SE
til 370 DM i velholdt tilstand. Dvs. uden buler og skrammer og mekanisk
velfungerende. Priserne er udsalgspriser i Tyskland, så det er ikke det, du
kan få for dit kamera, men det du skal give for et tilsvarende.

Tyske mærker (desværre også Contax, som jeg selv bruger) er relativt højt
noteret i Tyskland, også selv om de er produceret andetsteds. Så det kan
godt være, at den danske markedspris er anderledes.

Det er dog min opfattelse, at det er en lille fiks sag, som stadig kan
fortjene at blive brugt til det, den er skabt til: at tage billeder!

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Lotte M

Dato : 31-10-01 12:55

"Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> skrev:

> Rollei har/havde en stor fabrik i Singapore. Jeg tror, at den blev bygget,
> da de introducerede Rollei 35.

Godt nok, så er det ikke en kopi.

> Det er dog min opfattelse, at det er en lille fiks sag, som stadig kan
> fortjene at blive brugt til det, den er skabt til: at tage billeder!

Det er i hvert fald en god fornemmelse, at have det i hånden. Jeg får
lyst til at genindkøbe en Patterson-tank og støve min kemibog af

Desværre kan jeg ikke tåle fremkalderen, så jeg må hellere lade være,
selv om kameraet indbyder til håndarbejde......

Tak for hjælpen (også til i andre i tråden)
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 31-10-01 13:33

> Desværre kan jeg ikke tåle fremkalderen, så jeg må hellere lade være,
> selv om kameraet indbyder til håndarbejde......

Hej Lotte

Behøver du at komme i nærkontakt med den? Den tid er vist forbi, hvor man
stod i en sky af pulver og blandede. Jeg mener, at moderne fremkaldere er
flydende, så de kan blandes op uden berøring eller indånding.

Det er nok værre med papirarbejdet. Ganske vist kan man købe
gennemløbsmaskiner, men der har man jo ikke den samme visuelle kontrol.

Men hvis man nu fik en "handyman" til at bygge et gennemsigtigt skab i
plexiglas, der kunne stå over skålene? I toppen skulle der så være plads til
et aftræk ligesom en emhætte. Og i siden tre lemme (eller måske kun en i
fuld bredde), ligesom i cafeteriadisken, hvor man tager kager og smørrebrød.
Hvis det skulle være rigtig smart, skulle man kunne vippe skålene udefra. Så
behøver man kun at åbne for at lempe papiret fra den ene skål over i den
næste med en lang tang. Og koncentrationen af dampe i skabet burde være
begrænset pga ventilationen.

Bare et forslag.

Mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Lotte M

Dato : 01-11-01 12:50

> [...]

> stod i en sky af pulver og blandede. Jeg mener, at moderne fremkaldere er
> flydende, så de kan blandes op uden berøring eller indånding.

Det jeg præcist ikke tåler, er de metaller, der afgives fra filmen og papiret
ved fremkaldelse. Idet jeg er allergisk overfor flere forskellige metaller, også
nogle jeg ofte støder på i hverdagen (chrom, cobolt og nikkel), så reagerer
jeg ved kortvarig kontakt.

Jeg fik allergien i 84, et år før jeg var udlært. På få uger udviklede et par
pletter sig til væskene sår over hele kroppen, undtaget i ansigtet, og
jeg måtte på Rigshospitalet dagligt og blev behandlet med "blå bade",
smurt ind og forbundet - fra top til tå. Desuden blev jeg behandlet med
store doser Antabus, der udover den kendte effekt med alkohol, nedbryder
kroppens lagre af bestemte metaller. Det tog flere år, før jeg fik så'n
nogenlunde kontrol over situationen.

Der var gudskelov ingen problemer med at få skaden anerkendt og jeg
fik en erstatning. Mit sidste læreår blev meget besværligt, vi afprøvede
forskellige beskyttelsesmetoder, men ingen af dem var rigtig gode. Derfor
valgte jeg at arbejde indenfor de elektroniske medier, indtil jeg af andre
grunde blev groundet.

> [...]
> fuld bredde), ligesom i cafeteriadisken, hvor man tager kager og smørrebrød.

Pas godt på den ide, den må en der reagerer via luftvejene kunne bruge.

Sidst jeg undersøget mulighederne (det er en del år siden), var eneste
nogenlunde brugbare mulighed stadig nogle særlige handsker, der blokerer
for alle mulige kemikalier - det gør almindelige gummihandsker (feks
rengørings-, eller latexhandsker) nemlig ikke.

Problemet med beskyttelseshandskerne er, at de ikke tåler vand. Jeg
kunne altså stikke hånden i et kar med iseddikesyre, men vand påvirkede
gummiet, så fingrene klistrede sammen - af gode grunde er det ikke
hensigtsmæssigt ved mørkekammerarbejde

Desværre kan jeg ikke huske hvad handskerne hedder......

I de senere år har jeg ofte haft mørkekammer-"abstinenser" og det ender
sikkert med jeg køber en Pattersontank og må lære Bibi, eller mine
hjælpere, at fremkalde, for derefter at indcanne negativerne, så jeg kan
bearbejde dem på computeren.

På grund af kørestolen og mine begrænsede kræfter, vil det under alle
omstændigheder være vanskeligt for mig at arbejde i mørkekammer.
Feks vil jeg ikke selv kunne montere negativet i forstørrelsesapparatet
og komme ind over klaprammen, for at stille skarpt.

[snip]
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-11-01 18:08

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9rrcso$3aa$1@sunsite.dk...

> Pas godt på den ide, den må en der reagerer via luftvejene kunne bruge.

Ideen er skam realiseret i forvejen - det hedder et stinkskab. Og et af de mere smarte eksempler på konstruktionen kan ses her:
http://vucnet.dk/Laerer/Rapporter/amerika/7.htm (scroll ca. halvt ned på siden).

mvh
Jan

Fra : U. Pedersen

Dato : 31-10-01 15:49

On Wed, 31 Oct 2001 12:55:16 +0100, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>Desværre kan jeg ikke tåle fremkalderen, så jeg må hellere lade være,
>selv om kameraet indbyder til håndarbejde......
øh, kan man ikke bruge Latex handsker, ved de findes uden pudder ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Lotte M

Dato : 01-11-01 12:53

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev:

> øh, kan man ikke bruge Latex handsker, ved de findes uden pudder ?

Almindelige gummihandsker beskytter ikke mod kemikalier. Kemien
trænger igennem gummiet, uden man kan mærke det.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 03-11-01 22:12

Hej Lotte M
Der findes en handske der der hedder 4H - 4 - hours.
Den er gennemtestet og garanteret mod gennemtrængning af kemikalier i fire
timer.
Du vil nok finde den underlig at arbejde med i starten: lidt stiv
pergamentagtig tynd plastic; Men den virker!
Den arbejder udmærket i våde miljøer, netop på grund af den lidt "stive"
plastic.
Det var måske noget?

Mvh Troels Eheberg Hansen

Fra : Lotte M

Dato : 07-11-01 16:42

"Troels Egeberg Hansen" <tegeberg@post.tele.dk> skrev:

> Der findes en handske der der hedder 4H - 4 - hours.
> Den er gennemtestet og garanteret mod gennemtrængning af kemikalier
> i fire timer.

Så fik jeg i samarbejde med google, kigget på handsken - den
ligner den jeg brugte engang...

> Du vil nok finde den underlig at arbejde med i starten: lidt stiv
> pergamentagtig tynd plastic; Men den virker!

Hår du afprøvet den i forbindelse med mørkekammerarbejde?

> Det var måske noget?

Hvis den kan tåle postevand, hvad den jeg tidligere har prøvet ikke
kunne (gummiet klistrede), så er den bestemt interessant.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 07-11-01 20:22

> Så fik jeg i samarbejde med google, kigget på handsken - den
> ligner den jeg brugte engang...
>
> Hår du afprøvet den i forbindelse med mørkekammerarbejde?

Nej jeg har desværre ingen erfaringer med den dér.

> Hvis den kan tåle postevand, hvad den jeg tidligere har prøvet ikke
> kunne (gummiet klistrede), så er den bestemt interessant.

Til gengæld har jeg prøvet den sammen med postevand og planteværnsmidler, og
har der ikke oplevet, at den klistrede, heller ikke ved "pilfingerarbejde".
Jeg kan selvsagt ikke garantere at den ikke klæber til filmstrimler eller
fotopapir.
Den er så vidt jeg husker ikke dyr, så det er da et forsøg værd, dine hænder
bliver da i det mindste ikke udsat for kemikalierne.

MVH Troels Egeberg Hansen

Fra : Knud Nielsen

Dato : 30-10-01 21:15

Lotte M <info@lotte-m.dk> skrev i en news:9rmrro$neg$1@sunsite.dk...
> [...]
> det være en kopi?
>
> Jeg synes det kunne være sjovt at få kameraet tids- og
> værdibestemt (nej, det er ikke til salg).

Jeg kan heller ikke give dig den nøjagtige alder, men jeg ejede en
tilsvarende i begyndelsen af halvfjerdserne... tror jeg nok det var

mvh
Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-10-01 21:42

Hej Lotte
Der blev lavet adsk. modeller fra Singapore med Rollei navnet, objektiverne
fik stadig fin kritik (ros) i div. tester dengang. de alm. havde Tessar 3,5
optik, de "fine" Planar 2,8......
de solgtes brugt for 5-10 år siden for 1500-2000 kr herhjemme........(idag
nok lavere)
Kameraet regnedes for et af de få småbilledkameraer som kunne "hamle op" med
Spejlreflex objektiver m.h.t. skarphed........
mvh...............Paul Nilsson

Herlev Fotoklub
pauln@mail.tele.dk
www.sorgenfrifoto.dk

Lotte M <info@lotte-m.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rmrro$neg$1@sunsite.dk...

Fra : Jens Olsen

Dato : 31-10-01 01:34

On Tue, 30 Oct 2001 21:42:14 +0100, "Paul Nilsson"
<pauln@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>fik stadig fin kritik (ros) i div. tester dengang. de alm. havde Tessar 3,5

Det var nu ikke Palnar:

Rollie 35 = Tessar
Rollie 35T = Tessar
Rollie 35S = Sonar
Rollie 35SE = Sonar, elektronisk
Rollie 35LED = med selenmåler (vistnok kun i Tessar-udgave)

Jeg havde selv en 35S engang, og kan stadig frydes over dens flotte
billeder.

En pudsig detalje er at filmen sidder på hovedet, hvilket astedkom
nogen forstyrrelse i mit arkivsystem, idet der kom kludder i
billednumrene.

Jens

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 31-10-01 11:31

Plus Rollei 35B = triotar.

--
Thanks
Thomas Nielsen

Fra : Lotte M

Dato : 31-10-01 12:48

"Thomas Nielsen" <thomas.h.nielsen@get2net.dk> skrev:

> Rollie 35SE = Sonar, elektronisk

Hmmm, mon der er en lysmåler (og et batteridæksel) jeg har overset....

> Jeg havde selv en 35S engang, og kan stadig frydes over dens flotte
> billeder.

Det har i hvert fald en rigtig god lyd, når lukkeren udløses: "klunk"

Desværre er himlen sort udenfor og det stormer, så det bliver ikke i
dag, jeg sætter film i....

> En pudsig detalje er at filmen sidder på hovedet, hvilket astedkom
> nogen forstyrrelse i mit arkivsystem, idet der kom kludder i
> billednumrene.

Ja, nu du siger det - filmen skal sidde i den "forkerte" side - pudsigt!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Pia

Dato : 31-10-01 13:38

Jeg fandt for nylig på hylden et gammelt kamera fra 60'erne, Miranda, og
efter at have repareret den primitive lysmåler fandt jeg ud af, at det tager
nogen fremragende billeder. Meget skarp 50 mm optik i forhold til min zoom
på Minoltaen, det hele tager lidt tid at indstille og måle, men jeg har
absolut planer om at bruge det noget mere når tiden er til det.

Så jeg synes du skal gå i krig, det kan være sjovt at lege med noget helt
andet udstyr. Hvis du ikke kan tåle kemien, kan du jo lære Bibi at fremkalde
dine film

:Pia

Fra : Pico

Dato : 31-10-01 17:49

"Jens Olsen" <tiljens@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:3bdf40b1.2864582@news.get2net.dk...
> On Tue, 30 Oct 2001 21:42:14 +0100, "Paul Nilsson"
> <pauln@mail.tele.dk> wrote:

<klip>
> Rollie 35LED = med selenmåler (vistnok kun i Tessar-udgave)

Rollie 35 LED har Triotar.
Pico

Fra : Pico

Dato : 30-10-01 21:53

> [...]
> værdibestemt (nej, det er ikke til salg). Desværre ved jeg
> endnu ikke om det er funktionsdygtigt, men umiddelbart
Det er et fint lille kamera. Det sælges til omkring 2000 kr. i de forskellige
brugtforretninger.
Hvis det er i orden og fungere skal du være glad for det. Jeg har en
Rollie 35 LED som jeg bruger med mellemrum. De tager skarpe og
gode billeder.
Pico

Fra : Christian Hilmersen

Dato : 31-10-01 13:36

Meget bra kamera . Synd at det ikke har avstandsmåler - bildene blir ikke
skarpe hvis man bommer på avstanden...slik jeg gjorde hele tidenen før jeg
solgte det.

Fra : pH

Dato : 31-10-01 23:03

Se fx her:

http://www.afvw94.dial.pipex.com/

mvh.

Per

Fra : Pico

Dato : 01-11-01 16:49

"pH" <bum@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:jw_D7.1839$un4.434988257@news.orangenet.dk...
> Se fx her:
>
> http://www.afvw94.dial.pipex.com/

Det må jeg sige, meget interessant ! Hvordan pokker har du fundet den ?
Pico

Fra : pH

Dato : 03-11-01 18:33

> http://www.afvw94.dial.pipex.com/
>
>Det må jeg sige, meget interessant ! Hvordan pokker >har du fundet den ?
--
>Med venlig hilsen
>Pico

"rollie 35" i en søgerobot og der kommer masser af links

Mvh.

Per