Mange tak Kenneth for den fine forklaring. Den kan jeg bruge og vil arbejde
videre med.
Tak for det.
Rene
Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns914C829742C21kennethdarlingfromde@32.97.166.131...
> "Rene" <ross@cool.dk> wrote in news:9rr6ti$3o8$1@news.cybercity.dk:
>
> > Lyder ret cool, har du noget mere info om hvem man kan kontakte og
> > spørge til priser samt en udskrftsprøve??
>
> Priserne kender kun den enkelte fotohandler - de laver jo selv kopierne,
> så du skal kontakte dem direkte. Hvem der kører med digital minilabs
> ville jeg spørge fabrikanterne om, dvs. Agfa, Fuji og hvem der ellers har
> sådanne systemer. Ellers ring til nogle fotohandlere og spørg om de laver
> billeder fra digi-filer, om de selv gør det, hvilket udstyr de bruger,
> hvilket papir de bruger etc.
>
> Nu ved jeg jo ikke hvordan de dårlige resultater som du har fået med
> JapanPhoto ser ud, men en fordel/ulempe ved digitale mini-labs er at man
> selv har lidt mere styr over hvordan papirkopierne kommer til at se ud i
> den sidste ende. De fleste minilabs kører nemlig med kun 1 indstilling,
> hvilket betyder at de ændringer som du laver i PS eller andet
> behandlingsprogram normalt ikke offsettes af ændringer hos operatøren.
> Derfor er det også vigtigt at man bruger noget tid på at justere sin
> opsætning således at det du ser på skærmen derhjemme kommer til at matche
> det der printes på billedet. Jeg tror at det er her at problemet ligger
med
> de fleste som får dårlige resultater med digitale billeder på print.
Bliver
> de billeder der printes hos
> JapanPhoto fx for mørke i forhold til det du ser på skærmen derhjemme (og
> du regner selvfølgelig med at det du ser på skærmen er det du får på
> papiret), så skal du justere på din farveprofil. Man kan naturligvis ikke
> regne med at det man ser på egen skærm automatisk matcher outputtet hos
> fotohandleren. Jeg mener at den korrekte term er ICC profil - det er en
> indbygget feature på MACs men ikke på PC. Photoshop arbejder med
> farveprofiler, men for at det giver mening skal man kalibrere sin skærm
> først. På den simple måde er det ikke svært. Jeg er sikker på at Ebbesen
> som arbejder med MAC kan fortælle mere teknisk omkring ICC profiler.
>
> Det engelske udtryk er "color space" og der findes en mængde litteratur
> omkring det på nettet.
>
> Sammenlignet med gammeldags print af papirbilleder fra negativ, så er
> forskellen her:
>
> - Ved negativer har du en "fast" kilde - negativet er som det er.
> Printoperatøren kan justere på dit output og gør det også.
>
> - Ved digital billeder har du også en fast kilde - men du betragter denne
> kilde gennem en farveprofil - dit colorspace. Hvis ikke det colorspace som
> du bruger matcher med det som det digitale minilab bruger - ja så ser I to
> forskellige ting. Printoperatøren kan justere på dit output og men gør det
> normalt ikke, fordi du jo allerede har justeret billedet inden du leverer
> det til print.
>
>
> Jeg gjorde det at kalibrede min skærm og klargjorde en række billeder
> (farve + s/h) sådan som jeg gerne ville have at de skulle se ud og sendte
> dem til print hos fotohandlere. Jeg bad ham om ikke at justere på farverne
> eller noget andet. Da de kom retur sammenlignede jeg billederne med hvad
> jeg så på min skærm. Jeg kunne se at printet lå ekstremt tæt på hvad jeg
så
> på skærmen og har derfor ikke lavet nogen justeringer på den farveprofil
> jeg benytter. Det er sRGB såvidt jeg husker. Men der findes faktisk en
> profil til Fuji Frontier systemer - den er her
>
http://www.fujifilm.co.uk/technical/run/index.cfm?go=0000000223
>
>
> --
> Hilsen
> Kenneth
>
>
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
>
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231