Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billigt !!!
Fra : Rene

Dato : 30-10-01 18:24

Hvor kan man billigt få fremkaldt sine digitale fotos, i en god kvalitet.
(Jeg ved godt de 2 ting ikke altid hænger sammen). Men man kunne jo håbe
)

MVH
Rene

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-10-01 20:45

"Rene" <ross@cool.dk> wrote in news:9rmo2a$2ogl$1@news.cybercity.dk:

> Hvor kan man billigt få fremkaldt sine digitale fotos, i en god kvalitet.
> (Jeg ved godt de 2 ting ikke altid hænger sammen). Men man kunne jo håbe
>)

Hej Rene,

Der har i det sidste stykke tid været skrevet en del omkring dette emne.
Jeg foreslår at du kigger arkivet igennem på www.google.com under Groups.
Se blandt andet tråden "Ang. fremkaldelse af digitale billeder"

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Rene

Dato : 30-10-01 20:46

Hej Kenneth !

Så vil jeg da lige derind og "lure"

Rene
Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns914AD3B19B8CCkennethdarlingfromde@32.97.166.131...

Fra : PRESTIJ

Dato : 30-10-01 22:04

Hvis du bor i kbh's området så prøv Foto & Kopi på kbh's hovedbanegård.
Startgebyr: 25,-

10x15 4,-
15x21 8,-
20x30 29,-

Det hele kan laves på ½-1 time.

Nej......jeg arbejder der ikke

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-11-01 10:57

"Rene" <ross@cool.dk> wrote in news:9rn0dp$hu8$1@news.cybercity.dk:

> [...]

Rene,

Et alternativ til de mange der har været nævnt kan være den lokale
fotohandler. Jeg gik bevidst efter Fuji Frontier systemet, fordi det er
blevet rost til skyerne i US. Så jeg ringede til FujiFilm DK og spurgte
hvem der havde systemet installeret i nærheden. Det viste sig at der var
mange små fotohandlere i Kbh. området der havde det og jeg prøvede én der
lå 3 km fra hvor jeg bor. Meget fine resultater, intet opstartsgebyr og
sobre priser.

Prøv at give Fuji et ring og prøv evt. også fotohandlerne i tlf. bogen..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Rene

Dato : 01-11-01 11:13

Lyder ret cool, har du noget mere info om hvem man kan kontakte og spørge
til priser samt en udskrftsprøve??

nyhedsmeddelelse:Xns914C6FFDE4835kennethdarlingfromde@32.97.166.131...

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-11-01 12:47

"Rene" <ross@cool.dk> wrote in news:9rr6ti$3o8$1@news.cybercity.dk:

> Lyder ret cool, har du noget mere info om hvem man kan kontakte og
> spørge til priser samt en udskrftsprøve??

Priserne kender kun den enkelte fotohandler - de laver jo selv kopierne,
så du skal kontakte dem direkte. Hvem der kører med digital minilabs
ville jeg spørge fabrikanterne om, dvs. Agfa, Fuji og hvem der ellers har
sådanne systemer. Ellers ring til nogle fotohandlere og spørg om de laver
billeder fra digi-filer, om de selv gør det, hvilket udstyr de bruger,
hvilket papir de bruger etc.

Nu ved jeg jo ikke hvordan de dårlige resultater som du har fået med
JapanPhoto ser ud, men en fordel/ulempe ved digitale mini-labs er at man
selv har lidt mere styr over hvordan papirkopierne kommer til at se ud i
den sidste ende. De fleste minilabs kører nemlig med kun 1 indstilling,
hvilket betyder at de ændringer som du laver i PS eller andet
behandlingsprogram normalt ikke offsettes af ændringer hos operatøren.
Derfor er det også vigtigt at man bruger noget tid på at justere sin
opsætning således at det du ser på skærmen derhjemme kommer til at matche
det der printes på billedet. Jeg tror at det er her at problemet ligger med
de fleste som får dårlige resultater med digitale billeder på print. Bliver
de billeder der printes hos
JapanPhoto fx for mørke i forhold til det du ser på skærmen derhjemme (og
du regner selvfølgelig med at det du ser på skærmen er det du får på
papiret), så skal du justere på din farveprofil. Man kan naturligvis ikke
regne med at det man ser på egen skærm automatisk matcher outputtet hos
fotohandleren. Jeg mener at den korrekte term er ICC profil - det er en
indbygget feature på MACs men ikke på PC. Photoshop arbejder med
farveprofiler, men for at det giver mening skal man kalibrere sin skærm
først. På den simple måde er det ikke svært. Jeg er sikker på at Ebbesen
som arbejder med MAC kan fortælle mere teknisk omkring ICC profiler.

Det engelske udtryk er "color space" og der findes en mængde litteratur
omkring det på nettet.

Sammenlignet med gammeldags print af papirbilleder fra negativ, så er
forskellen her:

- Ved negativer har du en "fast" kilde - negativet er som det er.
Printoperatøren kan justere på dit output og gør det også.

- Ved digital billeder har du også en fast kilde - men du betragter denne
kilde gennem en farveprofil - dit colorspace. Hvis ikke det colorspace som
du bruger matcher med det som det digitale minilab bruger - ja så ser I to
forskellige ting. Printoperatøren kan justere på dit output og men gør det
normalt ikke, fordi du jo allerede har justeret billedet inden du leverer
det til print.

Jeg gjorde det at kalibrede min skærm og klargjorde en række billeder
(farve + s/h) sådan som jeg gerne ville have at de skulle se ud og sendte
dem til print hos fotohandlere. Jeg bad ham om ikke at justere på farverne
eller noget andet. Da de kom retur sammenlignede jeg billederne med hvad
jeg så på min skærm. Jeg kunne se at printet lå ekstremt tæt på hvad jeg så
på skærmen og har derfor ikke lavet nogen justeringer på den farveprofil
jeg benytter. Det er sRGB såvidt jeg husker. Men der findes faktisk en
profil til Fuji Frontier systemer - den er her
http://www.fujifilm.co.uk/technical/run/index.cfm?go=0000000223

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Rene

Dato : 01-11-01 16:20

Mange tak Kenneth for den fine forklaring. Den kan jeg bruge og vil arbejde
videre med.

Tak for det.

nyhedsmeddelelse:Xns914C829742C21kennethdarlingfromde@32.97.166.131...

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 01-11-01 17:50

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> jeg benytter. Det er sRGB såvidt jeg husker. Men der findes faktisk en
> profil til Fuji Frontier systemer - den er her

Hej

Tak for linket - der burde være profiler til de andre labs også. Men du kan
godt have ret i, at de er justeret til at fungere med sRGB.

Det skal dog bemærkes, at JPG filer (bortset fra den allernyeste standard)
ikke kan embedde profiler, og så er man lige vidt.

Win 98 fungerer udmærket med ICC (eller ICM, som de hedder her) profiler, så
farvestyring kan udnyttes fuldt ud på nyere Windowsmaskiner.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-11-01 20:26

"Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> wrote in

> Det skal dog bemærkes, at JPG filer (bortset fra den allernyeste
> standard) ikke kan embedde profiler, og så er man lige vidt.

Ok - det var jeg ikke klar over. Men er det ikke lige gyldigt i relation
til når der skal printes? Er det ikke kun relevant hvis man udveksler JPG
filer og ikke ved hvilken profil den er skabt i?

Jeg betragter ICC profilen som en form for briller - den samme fil ser
forskellig ud med to forskellige ICC profiler. Min pointe er, at hvis man
ved hvilken profil som minilabbet bruger (hver gang) så skal man blot
justere ens egen profil så den matcher.

Du har ret i at hvis man så bruger JPG format, så gemmes ens egen profil
ikke i filen, men det er lige meget fordi du allerede har justeret
billedet, så det passer til din egen (og dermed minilabbets) profil. Dit
billede vil blive printet korrekt.

Hvis det billede du har justeret skal bruges af andre personer på deres
maskine - så er det essentielt, at JPG ikke indeholder profiler. Så må man
enes om hvilken profil man kører med inden man udveksler.

--
Hilsen
Kenneth