Nybegynder Sampler - hvilken?
Fra : Niller

Dato : 30-10-01 15:59

Hej allesammen

Jeg kunne godt tænke mig at rode lidt med en sampler. Har ikke planer om at
skulle bruge flere tusinder på en sådan, men vil gerne høre hvad jeg skal
begynde med?
Som sagt har jeg ikke arbejdet med det før, men kunne godt tænke mig at
prøve, for så senere at købe en dyrere/mere avanceret af slagsen.

Jeg har kigget lidt på Akai S2000, men er den helt uddateret?
Brugtprisen på en sådan (små 3K) passer fint i budgettet, men er det værd at
bruge flere penge som nybegynder?
Er der noget andet jeg skal kigge på istedet?

Håber I forstod hvor jeg ville hen og måske kan hjælpe mig lidt på vej

MVH

Niels Præstegaard

Fra : Astrid

Dato : 30-10-01 17:22

Niller <nillernews@priestyard.dk> wrote in message
> [...]
> Som sagt har jeg ikke arbejdet med det før, men kunne godt tænke mig at
> prøve, for så senere at købe en dyrere/mere avanceret af slagsen.

Du kan jo f.eks. investere i en software sampler til at starte med, evt. i
forbindelse med et godt lydkort og et sequencerprogram. Nu ved jeg ikke hvad
du skal bruge sampleren til. Det er selvfølgelig knap så smart hvis du
påtænker at bruge sampleren til optagelse ude i verden, for en sampler
integreret i computeren er i sagens natur ikke særlig mobil, men hvis du
alligevel fortrinsvis vil sidde derhjemme med den (og ikke skal bruge flere
`live'-optagelser end de kan klares med en minidisk el.lign) er det både
pladsbesparende og billigere. Med Reason kan man f.eks. importere
audiofiler, med CoolEdit og lignende programmer kan man sample cd-lyd på
lydkortet; der er mange muligheder.

> [...]
at
> bruge flere penge som nybegynder?
> Er der noget andet jeg skal kigge på istedet?

Akais S-serie er ikke så uddateret igen. Faktisk tror jeg de til stadighed
lægger opdateringer ud til S2000 og S3000 på deres hjemmeside
www.akaipro.com . Jeg har selv en Akai-sampler og er glad for den; den er
meget brugervenlig. EMUs samplere skulle også være gode.

Et råd: Prøv evt. at finde en brugt til at starte med. Samplere har det
ligesom alt muligt andet hardware, f.eks. computere; der er altid nogen, der
skal have det sidste nye, og så sælge de deres udstyr når det er ½-1 år
gammelt. Hvis du har købt noget brugt til måske ½ pris og finder ud af at
det ikke lige er dig, er det ikke nær så smertefuldt som hvis du har købt
det fra nyt.

held og lykke

/astrid

Fra : Niller

Dato : 30-10-01 23:23

Hej Astrid

> [...]
> forbindelse med et godt lydkort og et sequencerprogram. Nu ved jeg ikke

Indtil videre er jeg mobiljog og roder lidt med musik på PC, men det bliver
ikke til så meget som jeg gerne vil...
Jeg syns det er sjov at have en masse knapper at pille på og tror derfor
ikke jeg kan forliges med en software sampler til at starte med, selvom det
nok er både billigere og nemmere.

Du skriver et godt lydkort. Jeg har pt. SB Live og ved godt det ikke er
meget proff., men hvad skal jeg så vælge (håber at kunne stille dette
spørgsmål uden at komme i "religionskrig")??

> Akais S-serie er ikke så uddateret igen.
> Et råd: Prøv evt. at finde en brugt til at starte med.

Jeg tror det bliver sådan en så...

> [...]
> det ikke lige er dig, er det ikke nær så smertefuldt som hvis du har købt

Det var sørme også planen at købe brugt. Jeg køber aldrig noget nyt, før jeg
er virkelig glad for tingene, fx., men så vil jeg også have det nyeste...

> held og lykke

Tak, og tak for hurtigt svar.

e/gards

Niels

Fra : Astrid

Dato : 31-10-01 00:38

> Du skriver et godt lydkort. Jeg har pt. SB Live og ved godt det ikke er
> meget proff., men hvad skal jeg så vælge (håber at kunne stille dette
> spørgsmål uden at komme i "religionskrig")??

ja, det er jo en helt anden snak, helt afhængig af dine krav og
forestillinger om hvor mange penge du vil bruge på det. Jeg har et Hoontech
ADSP24mkII som jeg er meget glad for, men der er somme der mener at det ikke
er så godt som det er cracked up to be. Kvaliteten af hardware såvel som
software er næsten altid et religionsspørgsmål. På rec.audio.pro er der
f.eks. stor enighed om at svine Mackie til, men da jeg spurgte hvad det
grundede sig i, var svaret gennemgående, at det var fordi prof lydfolk ikke
har så meget tilovers for amatør/all-round gear, og at Mackie er okay til
mange ting i sin prisklasse. Derfor er det en god idé at tage folks kritik
af diverse hard/software med et gran salt og kigge lidt på hvad man egentlig
har brug for, dvs. hvad skal man bruge udstyret til, har man brug for at
sætte en masse ting sammen, skal der være udvidelsesmuligheder osv.

Jeg kan således ikke direkte råde dig mht. hvilket lydkort du skal vælge,
for så godt kender jeg ikke dine behov, men prøv at skrive ned hvad du har
af udstyr og hvad du gerne vil kunne og tag listen med ned til din
musikpusher. Hvis han har den mindste forstand på det han står og sælger,
vil han kunne råde dig bedre. På aage jensens hjemmeside www.aage.dk er der
desuden nogle diskussionsgrupper hvor folk hele tiden spørger om lignende
ting, og det sker, at medarbejderne selv kigger forbi forummet og svarer,
hvis de kan.

med venlig hilsen astrid

Fra : Henrik B

Dato : 30-10-01 18:17

Hej Niels

> Er der noget andet jeg skal kigge på istedet?

Hej Niels,

nu ved jeg jo ikke om du har det i forvejen, men... har du Cubase - er der
netop kommet en ny software sampler ved navn Halion til den.

Læs om den her:

Hos Steinberg (producenten):

http://www.steinberg.net/products/ae/plugins/halion/index.phtml?id=030303050
6&sid=02624344

eller mere omfattende her:

http://www.studioinabox.co.uk/pagedisplay.php?id=0

Den befinder sig også i det prislag du omtaler, og virker i øvrigt
glimrende.

Held og lykke

--
Henrik
www.MusikerPortal.dk

Fra : Niller

Dato : 30-10-01 23:48

Hej Henrik

>nu ved jeg jo ikke om du har det i forvejen, men... har du Cubase - er der
>netop kommet en ny software sampler ved navn Halion til den.

Jeg har cubase i en lidt ældre version, men bruger det for lidt...kender du
måske nogen gode bøger til at komme lidt i gang/lære lidt grundlæggende
funktioner?
Men selvom det nok er en bedre og nyere/mere avanceret løsning, har jeg det
bedst med at have nogen knapper at trykke på når jeg skal lære noget nyt at
kende.

Men jeg vil da helt sikkert overveje det når jeg nu kommer mere i gang med
cubase og får lært min (forhåbentlig snart indkøbte) Akai-sampler at
kende...

> Held og lykke

Tak!

e/gards

Niels

Fra : Henrik B

Dato : 31-10-01 13:23

Hej igen Niller

> Jeg har cubase i en lidt ældre version, men bruger det for lidt...kender
du
> måske nogen gode bøger til at komme lidt i gang/lære lidt grundlæggende
> funktioner?

Manualen - he he - sorry kunne ikke dy mig.

Man kan låne bøger om det på biblioteket. Ellers er der et par gode links på
denne side:

http://www.musikerportal.dk/search.asp?mode=all&strkeyword=cubase

> [...]
det
> bedst med at have nogen knapper at trykke på når jeg skal lære noget nyt

Fair nok

> Men jeg vil da helt sikkert overveje det når jeg nu kommer mere i gang med
> cubase og får lært min (forhåbentlig snart indkøbte) Akai-sampler at
> kende...

Ok - god fornøjelse.

Henrik

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 31-10-01 15:15

Hvis du vil arbejde med softwaresamplere, vil jeg da med det samme råde dig
til at skifte til Logic. EXS24 er en rigtig dejlig sampler, som ovenikøbet
lyder godt og tight. Jeg ønsker heller ikke at starte nogen religionskrig,
men vil blot sige, at jeg er RIGTIG glad for at ha' skiftet til Logic (fra
Cubase), især pga. den implementerede sampler. Det er min erfaring at brugen
af samplere bliver mere tight i lyden i Logic, end hvis man eksempelvis
kombinerer Cubase med Gigasampleren. Halion kender jeg endnu ikke så den vil
jeg ikke udtale mig om, men den lyder i hvert fald rigtig interessant, så
vidt jeg kan forstå på bekendte. Held og lykke med det.