Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af F90x
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 30-10-01 11:17

Hej,

Vil 4000,- være en rimelig pris for et F90x, der ser ud til at være i god
stand?

Hvis jeg nu skal købe, er der så specielle ting jeg skal undersøge på
kameraet først?

M.v.h.
Tue

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 30-10-01 11:49

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Vil 4000,- være en rimelig pris for et F90x, der ser ud til at være i god
> stand?

Hej Tue

Selv solgte jeg for tæt på et år siden en F90x med Mb-10 og en 28-70 (gl.
Nikon Standardzoom) for 4.500,-.

Og for ikke længe siden så jeg en F90x, mb10, sb22 og et par objektiver til
4500 i DBA. Men hvis du køber i en butik har du jo større sikkerhed - der er
vel grænser for hvor meget de vil snørre en - så er det en helt OK pris -
rent faktisk lidt lav.

> Hvis jeg nu skal købe, er der så specielle ting jeg skal undersøge på
> kameraet først?

Smid objektiv på og tjek autofokus/lysmåler - prøv at skyde den af et par
gange - hvis den er helt galt med lamellerne kan det snildt høres - det skal
lyde godt og ikke for metalisk (lyder ikke så godt som når der er film i).

Og så ellers kig på den almene stand - er der mange ridser og hakker tyder
det på ublid behandling - så aner man ikke hvor den har været henne. Til
4.500 kr. ville jeg forvente en nærmest ridsefri udgave, med original
indpakning og den gule slip hvorpå der er stemplet Dansk Fotoagentur - at
den dermed ikke er købt i udlandet.

Spørg også til hvad den er brugt til - hvis du kender sælgers navn kan du
måske finde vedkommendes billeder på nettet - finde ud af om gutten har haft
kameraet med på Antaktis eller i Borneos fugtige jungle.

Men det er et rigtig dejligt og robust kamera, som du helt givet vil blive
glad for. Det kan også være sælger er villig til at gi´ dig 14 dages fuld
returret - så du kan returnerer hvis du konstaterer fejl på kameraet - hvis
han ved det er helt i orden burde det ikke være et problem. Selv er jeg ved
at sælge en 85/1,8 og jeg vil gerne give returret i 1 måned - simpelthen
fordi jeg ved køber bliver tilfreds når første film kommer tilbage fra
lab´et.

Mvh

Kim

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 30-10-01 13:04

Hej Kim,

Mange tak for hurtigt svar.
Jeg er blevet lidt hook'ed på dyret og lur mig om det ikke ender med jeg
køber det.
Det virker i hvert fald som et lækkert kamera med noget gods i.

Er der noget med at man kan få det programmeret til at lade en lille snip
film blive ude, når man spoler tilbage?

Tue

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 30-10-01 13:30

> [...]
> Det virker i hvert fald som et lækkert kamera med noget gods i.
>
> Er der noget med at man kan få det programmeret til at lade en lille snip

Ja - det kræver dog enten en tur til DFA eller at man har programmet
hotosecretary sammen med et hundedyrt kabel. Min F100 kan ikke
omprogrammeres ved hjælp af egen software - den måtte på bænken hos DFA -
men det var til gengæld helt gratis.

Og jeg er meget glad for den feature og forstod egentlig ikke hvorfor
kameraet ikke bare var sådan fra start af. Forklaring fulgte da jeg var hos
DFA - Nikon har undladt featuren idet der er stor/større risiko for, at man
når man tager filmen ud midtvejs, får ramt lamellerne og dermed beskadiger
den fine mekanik. Dermed er manglen af "leader out" blevet til en feature i
sig selv

Men altid noget der er giver mulighed for omprogrammering.

Håber du får erhvervet dig dyret og bliver tilfreds (og så kan det jo være
du smutter over i dk.marked.privat.foto og køber min 85mm

Held og lykke

Mvh

Kim

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 30-10-01 17:51

Hej Tue
Ikke at det vedkommer mig, men det er en fremragende linse Kim forsøger at
sælge dig!
Jeg har nylig anskaffet en selv fra Tyskland til en lidt højere pris.
VH
Bjørn