2 maskiner på nettet med NetExpress og Swi~
Fra : Pepsi

Dato : 29-10-01 05:58

Kære Gruppe.

Jeg har et spørgsmål der i nogen grad ligner det
indlæg som Sus postede d. 27.10.2001.

Mine forældre har spurgt om jeg kan hjælpe med
at få deres 2 computere på nettet med samme
NetExpress ADSL opkobling.

Der er tale om henholdsvis en Windows ME, og
en Windows 98SE maskine.

Som jeg har forstået det skal jeg ud og købe en
lille switch, hvor begge maskiner så skal tilsluttes
og switchen skal så tilsluttes den lille sorte router
der fulgte med fra TDC - korrekt ??

Maskinerne behøver ikke at kunne dele filer eller
"se" hinanden. Det vigtigste er at begge er på nettet.

Er der nogle ting jeg skal tage højde for/huske på ?
-F.eks. sikkerhed/firewall ?

Med venlig hilsen.
"Pepsi"

Fra : Rene Iversen

Dato : 29-10-01 06:46

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
> lille switch, hvor begge maskiner så skal tilsluttes
> og switchen skal så tilsluttes den lille sorte router

[Rene Iversen] korrekt, router skal tilsluttes uplink porten i switchen.
HUSK at det skal være et kryset kabel...ellers fungere det ikke. [/Rene
Iversen]

> Maskinerne behøver ikke at kunne dele filer eller
> "se" hinanden. Det vigtigste er at begge er på nettet.

[Rene Iversen] Det kan de hvis du vælger fil- og udskriftsdeling. Du kan
næsten ligeså godt sætte det op når nu du er ved det. Et spørgsmål om 2 min.
ekstra arbejde. [/Rene Iversen]

> Er der nogle ting jeg skal tage højde for/huske på ?
> -F.eks. sikkerhed/firewall ?

[Rene Iversen] Router skal vist tildele ip-adresser (DHCP)...undersøg hvor
mange ip-adresser den kan tildele.[/Rene Iversen]

Fra : Pepsi

Dato : 29-10-01 06:51

"Rene Iversen" <riversen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> [Rene Iversen] Router skal vist tildele ip-adresser (DHCP)...undersøg hvor
> mange ip-adresser den kan tildele.[/Rene Iversen]

Tak for hurtigt/sagligt svar.

Lige en ting: Hvad betyder "et krydset kabel"
(jeg kender kun patch kabler)

Pepsi

Fra : Stine

Dato : 29-10-01 10:57

At kablet er beregnet til andet end at forbinde to computere direkte med
hinanden. Reelt er et par ledninger inden i din netkabel krydset, så at de
ikke komme ind i samme rækkefølge som de kommer ud. Du kan holde de to
gennemsigtige stik op mod hinanden og du kan se at farvemønsteret er
forskellig

Fra : Christopher Højsbo

Dato : 29-10-01 17:04

> Tak for hurtigt/sagligt svar.
>
> Lige en ting: Hvad betyder "et krydset kabel"
> (jeg kender kun patch kabler)
>
> Pepsi

Et krydset kabel er også et patch kabel, men trådene ligger anerledes i det
ene af stikkene...

Hilsner

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 29-10-01 17:06

Hej Pepsi

Rene har næsten fortalt det hele
på nære dette:

Du skal ikke har shares på dine drev
pga. Sikkerhed!

Ja du skal installere en Firewall ( ZoneAlarm kan anbefales) samt et AV
program.

Den lille sorte boks ( en router ) kan tildele 253 adresser.

Hvis du mener at en switch koster for mange penge kan en hub også
klare den men en switch vil være at fortrække :)

Og til sidst så er et kryds kabel, et kabel man kan bruge når man fx. skal
sætte to maskiner sammen.
Jeg mener at der følger et kryds kabel med i TDC Router pakke. eller koster
det et par øre :)

Fra : Rene Iversen

Dato : 29-10-01 20:20

"Thomas Nielsen" <t-d@worldonline.dk> wrote in message
> Hej Pepsi
>
> Rene har næsten fortalt det hele
> på nære dette:
>
> Du skal ikke har shares på dine drev
> pga. Sikkerhed!

[Rene Iversen] Er det et problem så længe der er koder? Desuden er det vel
routerens ip som kan ses udefra og ikke pc'erne internt, og med firewall
hjælper det vel også. Eller skal der w2k til med deaktivere guest account
før det er acceptabelt?

For at gøre det med det krydsede kabel lidt mere forståeligt, selvom det er
forklaret flere gange nu

Patch kabel:
Ben Ledning Farve
=== ===== ====
/--T2 1 Hvid/Orange
Par 2 \--R2 2 Orange
/------T3 3 Hvid/Grøn
/ /-R1 4 Blå
Par 3 \ Par 1\-T1 5 Hvid/Blå
\------R3 6 Grøn
/--T2 7 Hvid/Brun
Par 4 \--R2 8 Brun

Dette er en illustration af, hvordan ikke krydset kabel skal se ud. Det ikke
krydsede kabel bruges, hvis du fx skal forbinde flere pc'ere i et netværk
via en hub eller switch. Kablerne skal altså samles på samme måde i begge
ender, hvilket ikke er tilfældet med krydset kabel

Ben Ledning Farve
=== ===== ====
/--T3 1 Hvid/Grøn
Par 3 \--R3 2 Grøn
/------T2 3 Hvid/Orange
/ /-R1 4 Blå
Par 2 \ Par 1\-T1 5 Hvid/Blå
\------R2 6 Orange
/--T2 7 Hvid/Brun
Par 4 \--R2 8 Brun

Det krydsede kabel skal bruges, hvis man vil forbinde 2 pc'ere direkte til
hinanden, fra netkort til netkort eller hvis du fx vil forbinde router til
switch. I den ene ende skal kablet samles som øverste ikke krydset kabel,
men i den anden ende skal der byttes om på par 2 og 3, så det ser ud som
ovenfor.

[/Rene Iversen]