Link til bygning af træakvarie ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-01 22:02

Hejsa,
jeg har fulgt lidt med herinde og overvejer at bygge et akvarie på en
800-1000l. af træ/glas.
Er der nogen steder på nettet som har en vejledning til dette.
Trætykkelse, glas tykkelse osv osv

mvh

Thomas Jensen
"kun" 325l som jo ikke er nok til ønskesenariet (20-30 discos og 3-400 neon)

Fra : Erik Berg

Dato : 28-10-01 22:39

"Thomas Jensen" <oelhunden@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> 800-1000l. af træ/glas.
> Er der nogen steder på nettet som har en vejledning til dette.

Denne artikkelen er ganske fin:
http://www.garf.org/140.gallon.html
(eller http://www.vatoelvis.com/WoodAquariums.html)

En annen artikkel, med samme teknikk:
http://www.marksfish.f9.co.uk/plywoodtanks.htm

Vil du ha et virkelig stort akvarie, kan du se på disse:
http://hem.spray.se/cichlids/construction_aquarium_fredhamilton.htm
(De to under kan man svømme i:)
http://www.mr4000.com/
http://www.reefers.dk/html/birger_kim_rylander.htm

Ellers er det viktig at du velger glass med rett tykkelse, bruk denne
tabellen:
http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html
Noen mener at det står litt for tykke glass i denne tabellen, men det er vel
best å være på den sikre siden.

Mvh
-Erik Berg

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-01 23:36

Hej Erik,

tak for hjælpen,

på de sider siger de, at der kun skal bruges 1/4" tomma glas hvilket ikke er
mere end 6 mm.
Det er da ikke særligt tykt synes jeg.!?

mvh

Thomas Jensen

Fra : Erik Berg

Dato : 29-10-01 17:50

> [...]
er
> mere end 6 mm.
> Det er da ikke særligt tykt synes jeg.!?

Nei, det er jeg enig i. Selv om denne glassplaten ikke hadde så stor høyde,
synes jeg 6 mm var i minste laget.
140 gallon er jo tross alt 530 liter...

-Erik

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-10-01 21:49

"Erik Berg" <erikbe@stud.aitel.hist.no> wrote in message news:dLfD7.2070$Fr3.45748@news1.oke.nextra.no...

> Nei, det er jeg enig i. Selv om denne glassplaten ikke hadde så stor høyde,
> synes jeg 6 mm var i minste laget.
> 140 gallon er jo tross alt 530 liter...

Rumindholdet er bedøvende ligegyldigt - og for en rude, der befinder sig i en solid ramme som på et træakvarium betyder *kun* højden
noget.

mvh
Jan

Fra : J@N

Dato : 30-10-01 02:31

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Rumindholdet er bedøvende ligegyldigt - og for en rude, der befinder sig i
en solid ramme som på et træakvarium betyder *kun* højden

Du mener vel højde og længde

Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-10-01 09:00

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> wrote in message news:3bde025a@JERICHO.com-support.local...

> en solid ramme som på et træakvarium betyder *kun* højden
> >

> Du mener vel højde og længde

Næh - jeg mener *kun* højde.

mvh
Jan

Fra : J@N

Dato : 30-10-01 11:36

> "J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> wrote in message

> Næh - jeg mener *kun* højde.
>
> mvh
> Jan

Mener du hermed at for at beregne glastykkelse på et akvarie er højden nok?
Hvis det det er tilfældet, så er det jo meget enkelt at lave en tabel for
glastykkelse - har du en sådan eller kan du lave her i gruppen, det er jo
tit indlæg om dette emne!

Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-10-01 17:56

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> wrote in message news:9rlvqh$6l$1@sunsite.dk...

> Mener du hermed at for at beregne glastykkelse på et akvarie er højden nok?

Ja, under visse forudsætninger. I et træakvarium er det "trækassen"
der skaber stabiliteten og forruden skal om man så må sige kun
holde til vandtrykket - selve akvariet styrke ligger i trækassen.

> Hvis det det er tilfældet, så er det jo meget enkelt at lave en tabel for
> glastykkelse - har du en sådan eller kan du lave her i gruppen, det er jo
> tit indlæg om dette emne!

Hvis jeg lavede en sådan tabel ville jeg fremstå som om jeg havde
en autoritativ viden på området - hvilket ikke er tilfældet idet jeg alene
benytter mig af de erfaringer, jeg har gjort.
Men jeg kan sige, at jeg har haft et akvarium på ca 70 cm. højde (ialt på
ca 1100 l) lavet af Perstorf køkkenbordsplader (de skrækkelig grimme
lavet af spånplader lamineret på begge sider med højttrykslaminat).
Forruden i dette akvarium var en 6 mm og den holdt igennem de
5-6 år akvariet var i brug. Forrammen havde en kant for neden på en
8-9 cm og bredden af rammen i toppen var vel 5-6 cm hvilket gav en fri
rudehøjde på 55 cm. Det var *mine* erfaringer.

Jeg benytter ikke samme metode når det drejer sig om limede akvarier.
http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html
er udmærket - jeg går bare generelt en mm. ned, da det bedre passer
til mine erfaringer.

mvh
Jan

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-10-01 19:54

hvad var målene på det akvarie, udover 70 cm i højde ?

mvh

Thomas

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-10-01 08:38

"Thomas Jensen" <oelhunden@yahoo.com> wrote in message news:3bdef699$0$57682$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hvad var målene på det akvarie, udover 70 cm i højde ?

Nu har det været en tur gennem det lokale forbrændingsanlæg for nogle år siden, så det bliver noget sjusseri, men:

Længde lige knap et par meter.
Bredde: lidt bredere end højden, så en ca. 80 cm. er ikke helt hen i vejret.

mvh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-10-01 18:54

Er du begyndt? Jeg kunne også tænke mig et mega akvarie.

Når jeg siger mega mener jeg mega. Har en tom væg på knap 4 meter der skal
fyldes ud.

Havde tænkte mig et på 250*10*60 =1500L (får julelys i øjnene bare ved
tanken om det.)

Jeg tror ikke det er en tosset ide med at lægge 4 eller 6 mm glas inden i
rammen, og så bare
lime det med silicone.

Har du fået noget erfaring siden du skrev dit indlæg?

/mvh
thomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-10-01 19:03

nej jeg har ikke fået yderligere erfaring, men en masse hjælp og ideer her
fra gruppen.

Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-10-01 20:21

> [...]
> fyldes ud.
>
> Havde tænkte mig et på 250*10*60 =1500L (får julelys i øjnene bare ved

Skal det være et fotoakvarie?? Siden det ikke skal være mere end 10 cm
dybt??

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-11-01 16:04