Acryl plade
Fra : Casper Møller

Dato : 28-10-01 12:52

Skal have delt et 325 liter akvarie i 2, har en rest acrylplade
stående men er det giftigt i forbindelse med vand og fisk ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-10-01 13:44

Casper Møller <kirstine.mikkelsen@post1.tele.dk> skrev i en

> Skal have delt et 325 liter akvarie i 2, har en rest acrylplade
> stående men er det giftigt i forbindelse med vand og fisk ?

Hvis pladen ellers er ren, så er det helt ugiftigt!
Du kan få nogle problemmer med at fæste pladen til glasset med silicone.
Siliconen vil som regel godt klæbe, her og nu, men har en tendens til
at slippe siliconen.
Jeg har for år tilbage brugt at sætte pladen i en liste begregnet til
forsatsruder,
og derved skubbet pladen fast i hullet. Der er den fordel ved metoden, at
selv om du har fået skåret plden lige lille
nok, kan du justere en del ved at skubbe listerne, mere eller mindre ind
til acrylen.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 28-10-01 14:30

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9rguj2$ghp$1@news.cybercity.dk>...

>Casper Møller <kirstine.mikkelsen@post1.tele.dk> skrev i en

> Hvis pladen ellers er ren, så er det helt ugiftigt!

Ja, og vil du være "helt sikker" skyller du med vand fra den varme hane til
det ikke
lugter af acryl mere

> Du kan få nogle problemmer med at fæste pladen til glasset med
silicone.
> Siliconen vil som regel godt klæbe, her og nu, men har en tendens til
>at slippe siliconen.

Har 6 akvarier med filter bygget med silikoneindlimet acryl. Det holder til
dette.

> [...]
>selv om du har fået skåret plden lige lille
> nok, kan du justere en del ved at skubbe listerne, mere eller mindre

Netop, selv en flækket slange kan gøre det, men har du kraftigt filter, skal
du nok
perforere pladen, så den ikke forskubbes

> Carsten

Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-10-01 16:01

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en

> Har 6 akvarier med filter bygget med silikoneindlimet acryl. Det holder
til
> dette.

Hvordan har du gjort det??
For mange år siden forsøgte jeg at lave en vanddel i et stort terrarie.
Siliconen bandt fint nok i begyndelsen, men efter noget tid slap den
taget.
Acrylen var gjort ru og derefter affedtet.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 28-10-01 16:12

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9rh6jt$10lj$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>taget.
> Acrylen var gjort ru og derefter affedtet.

Har sat en indre "gavl" i med plads til 5 cm. skum og med passende huller
til ind- og udløb.
Stigrør er bøjet el-rør, men man kunne sætte et power-head på i stedet.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-10-01 19:43

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9rh6jt$10lj$1@news.cybercity.dk...

> Siliconen bandt fint nok i begyndelsen, men efter noget tid slap den
> taget.
> Acrylen var gjort ru og derefter affedtet.

Uden at have prøvet kombinationen acryl/siliconelim, vil jeg dog
umiddelbart tro at det sidste, man skal gøre, er at gøre acrylen ru.
Silicone binder afgjort bedst på meget glatte overflader. Hvis du
benytter en primer (f.eks. Bostic har en) vil du bemærke at denne
nærmest er en hård lak, der netop gør den primede overflade helt glat.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-10-01 01:00

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> benytter en primer (f.eks. Bostic har en) vil du bemærke at denne
> nærmest er en hård lak, der netop gør den primede overflade helt glat.

ok, jeg gjorde bare som jeg fik at vide i byggemarkedet
og jeg fik intet at vide om primere, men det var måske for de var
opfundet *s*

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-10-01 21:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9ri66t$2ja4$1@news.cybercity.dk...

> ok, jeg gjorde bare som jeg fik at vide i byggemarkedet
> og jeg fik intet at vide om primere, men det var måske for de var
> opfundet *s*

Jeg købte en dåse primer for *i hvert fald* 25 år siden - så helt ny er opfindelsen ikke. Til gengæld er min tillid til hvad de
siger i byggemarkeder uendelig lille.
Og så kan man jo så spørge om hvem man så skal spørge. Svaret blæser i vinden.....

mvh
Jan