Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lommekamera, hvad kan anbefales
Fra : Lars Andersen

Dato : 28-10-01 10:08

Hej,

Jeg påtænker lidt at anskaffe et "analogt" lommekamera/ mindre kamera
(behøver ikke kunne være i en lomme).

Det skal primært bruges til feriebilleder, og jeg er ikke specielt
fotointeresseret, men jeg vil gerne have at billederne er i en god kvalitet
(skarphed, naturlige farver, belysning). Og lidt zoom-mulighed vil da også
være en god ting.

Hvad kan anbefales, hvis vi lægger prisniveauet omkring (eller måske lidt
over) de 2000 Kr??

Lars Andersen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 28-10-01 11:14

Jeg vil klart anbefale Canon Prima Super 135. Det har en god lang zoom og
selv om det kan køre fuldautomatisk er der stadig muligheder for at lege
lidt med lyset. Optikken er den mest skarptegnende på et lommekamera i den
prisklasse, ca. kr. 2500. De af mine familiemedlemmer der har et kamera, har
sådan et, og er meget glade for det. Jeg har selv testet det og er blevet
forbavset over hvor gode billeder det tager. Virkelig bare et lækkert stykke
værktøj.

Og jeg er altså ikke fotohandler eller sådan noget, jeg synes bare det er
kram!

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Lars Andersen <larsa@image.dk> skrev i en

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 28-10-01 11:20

Hov, jeg kom lige i tanke om noget. Hvis nu du skulle tænke "2500 er sgu for
meget", så lad for Guds skyld (eller din egen) være med at købe samsung.
samsung har nogle tvivlsomme optikker. Tilgengæld laver samsung
"funktionslir". Der er SÅ mange tekniske finesser ved deres kameraer,
finesser som jeg som proffesionel aldrig har haft brug for, og hvis jeg
havde ville jeg alligevel have haft glemt at kameraet havde den lille
funktion...

Det var bare lige det jeg lige ville sige....

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-10-01 11:29

"Lars Andersen" <larsa@image.dk> wrote in

> [...]
> fotointeresseret, men jeg vil gerne have at billederne er i en god
> kvalitet (skarphed, naturlige farver, belysning). Og lidt zoom-mulighed

Lars,

Jeg var først gået i gang med en lang smøre omkring hvad du skal overveje,
men det blev sgu for tungt Jeg har selv kun købt eet kompaktkamera,
Olympus Mju Zoom 140 - det blev solgt igen efter en uges ferie, for selvom
jeg ikke havde mange forudsætninger for at vurdere kvaliteten af de
billeder så kunne jge godt se at det ikke skulle være det - optikken var
ikke super og betjeningen klumset. Fx skal man trykke 3 eller 4 gange på
flashknappen for at slå flash fra - og det er hver gang man tænder kameraet
for den gemmer ikke indstillingen.

Jeg brugte _lang_ tid på at researche hvilket kamera jeg skulle have og her
er hvad jeg stødte på af anbefalinger:

*Olumpus Mju, uden zoom, blænde 2.8 objektiv, meget populært i US pga.
størrelse, pris og kvalitet

*Konica Lexio 70, 28-70 mm zoom som er rimelig lysstærk og i en god
kvalitet. Bemærk 28 mm vidvinkel

Her er et paste fra et af mine tidligere indlæg:
-------------------------
Jeg går ud fra at du mener kompaktkameraer. Olympus Mju serien synes jeg er
god, lille og let med en rimelig god optik. Nikon kender jeg ikke.

Find evt. de to kameraer her
http://www.photographyreview.com/Point+and+Shoot/PLS_3108crx.aspx og se
hvad brugerne synes om dem. Læs deres kommentarer og se bort fra
karaktererne - de kan være vildledende..

Prøv også at læse her hvad folk synes om deres forskellige kompaktkameraer:
http://www.photo.net/photo/point-and-shoot#comments (de nyeste er i bunden
- start dér) Det kan ikke betale sig at læse andet end disse kommentarer på
denne specifikke side - resten er for gammelt.

Vælg max 80-90 mm zoom, alt deruover dur bare ikke - optikken bliver for
dårlig. Mulige kandidater kunne være Olympus Mju Zoom 80 Wide, Konica Lexio
70.

Vær opmærksom på at de fleste kompaktkameraer ingen vidvinkel har - de går
typisk fra 35 eller 38 mm. De to ovennævnte modeller går begge fra 28 mm.

Dette er jo bare mine råd - der er sikkert andre der er uenige

Hilsen
Kenneth

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 28-10-01 22:15

>Fx skal man trykke 3 eller 4 gange på
> flashknappen for at slå flash fra - og det er hver gang man tænder
kameraet
> for den gemmer ikke indstillingen.
Det gør Canon...

> Vælg max 80-90 mm zoom, alt deruover dur bare ikke - optikken bliver for
> dårlig.
Canon Prima Super 135 ser faktisk rigtig god ud også på 135 mm. Bevares, det
er da ikke Carl Zeiss....

> Vær opmærksom på at de fleste kompaktkameraer ingen vidvinkel har - de går
> typisk fra 35 eller 38 mm. De to ovennævnte modeller går begge fra 28 mm.

De fleste jeg har talt med har netop brug for en kraftigere zoom, da det er
for almindeligt bare at "tage det hele med" med et standart lommekamera. At
kunne hive tingene lidt tættere på er netop det der kan gøre forskellen på
gode og kedelige feriebilleder. Om du har 35 eller 28 mm på en ferie er
ligegyldigt, men alle de ting man kun får set på afstand kan man hive lidt
tættere på med en 135mm. Jeg har ihvert fald hørt fra flere at det var de
ret glade for. Men det er jo selvfølgelig et spørgsmål om hvad man mener man
har behov for...

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen