Matador på DVD - hvad koster den ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-10-01 21:39

Jeg har hørt at Matador serien koster kr. 2500,-

Hvaba er det sandt - for så er det da det største rip off ever.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-10-01 20:53

http://192.38.242.50/dvdoo/film.asp?Command=6908

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f1yk5y.1l3e26j1695ljaN%jesper@gylling.net...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-10-01 22:00

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at Matador serien koster kr. 2500,-
>
> Hvaba er det sandt - for så er det da det største rip off ever.

Jep. Den er god nok. "Grand box" med 24 afsnit fordelt på 12 DVD'er koster
2500kr. Kommer også opdelt i fire mindre bokse og endeligt i løssalg til de
sædvanlige 200kr pr. skive. Jeg vil tro, sidstnævnte er forklaringen: De
danske distributører har en forkærlighed for at holde prisen på dette
niveau, hvilket jo sådan set er meget hæderligt, sålænge vi taler om den
enkelte nyudgivelse. Det er til gengæld mindre reelt ved samlinger af
tv-serier, men ikke overraskende: Den danske version af Sopranos fås kun i
løssalg i samme prisklasse.

Personligt synes jeg, distributørerne trænger til at revidere prispolitiken.
Modsat deres udenlandske kolleger er de også meget dårlige til at sætte
ældre titler ned.

MVH
Jens

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-10-01 22:05

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> wrote:

> [...]
> Modsat deres udenlandske kolleger er de også meget dårlige til at sætte

Jamen det er jo fuldstændig vanvittigt og så kan kunsterne ikke forstå
at der er vildt gang i brænderne ????!!!

Mit pris forslag: kr. 995,- for hele svineriet og det bør naturligvis
inkludere alskens lækkerier, interviews, fraklip og så videre.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-10-01 00:10

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in

> Den danske version af Sopranos fås kun i
> løssalg i samme prisklasse.

Det er da også en giftig pris. Hernede gav jeg 6.000 pta (under 300
Dkr) for Sopranos sæson 1. Håber jeg snart kan finde sæson 2 til samme
pris,

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-10-01 21:17

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9147EC2A32DBAlarshoffmannac@212.177.105.154...

>Hernede gav jeg 6.000 pta (under 300
> Dkr) for Sopranos sæson 1

HVAD!!!!!! hvorfor f...... har du ikke købt en stak og solgt dem her? fy!
skam dig

-=JESPER=-

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-10-01 16:59

Jesper Winding wrote in dk.kultur.film

> HVAD!!!!!! hvorfor f...... har du ikke købt en stak og solgt dem
> her? fy! skam dig

Hvis du en dag kommer til Madrid, så skal jeg da gerne tage dig ned til
min lokale dealer der plejer at give lidt rabat

Fra : Jesper Winding

Dato : 28-10-01 16:21

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9148A30DDFDDDlarshoffmannac@212.177.105.154...

> Hvis du en dag kommer til Madrid, så skal jeg da gerne tage dig ned til
> min lokale dealer der plejer at give lidt rabat

Deal...

-=JESPER=-

Fra : Ole Kofoed

Dato : 28-10-01 16:35

Lars Hoffmann skrev i meddelelsen ...
>Jesper Winding wrote in dk.kultur.film

>Hvis du en dag kommer til Madrid, så skal jeg da gerne tage dig ned til
>min lokale dealer der plejer at give lidt rabat

Og hvis man ikke har råd til den rejse, kan den købes hos
www.mundolaser.com/ til ca. 425 kr. incl. forsendelse (anbefalet post).
Desværre har www.dvdgo.com/ stoppet for deres gratis forsendelse de
havde på ordrer over 96 Euro.

Der er vist danske tekster på skiverne.

Mvh.

Ole

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-10-01 17:52

Ole Kofoed wrote in dk.kultur.film

> Der er vist danske tekster på skiverne.

Og det kan jeg bekræfte at der er.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-10-01 23:08

> [...]
> danske distributører har en forkærlighed for at holde prisen på dette
> niveau, hvilket jo sådan set er meget hæderligt, sålænge vi taler om den

Nu er det jo trods alt muligt at have mere end to afsnit på een DVD skive så
hvis de bare proppede flere afsnit på hver skive ville boksen automatisk
også ende med at blive billigere. Der er intet der kan forsvare en pris på
2500,-

Tenz.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-10-01 00:01

"Tenzel Kim" <tenz@worldonline.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> også ende med at blive billigere. Der er intet der kan forsvare en pris på

Jo der er. At folk er villige til at betale den pris for den. Det er jeg så
dog ikke sikker på at der er mange der vil. Det skal lige siges at jeg også
mener at det er en hamper pris. Mere end 200 kr. stykket, og ingen form for
rabat når man køber hele "svineriet"? Men hvis de kan sælge nok til den pris
hvorfor skule de så sælge den billigere? Jeg har dog på fornemmelsen at
prisen falder når de finder ud af at den ikke sælger vildt godt til den
pris. Hvad prisleje startede serien i på VHS og hvad koster den nu? Det
kunne måske være en guide?

Joakim

Fra : Tenzel Kim

Dato : 28-10-01 04:38

> Jo der er. At folk er villige til at betale den pris for den.

Nu mente jeg at der ikke var noget godt argument for at de skulle koste så
meget bortset fra at DR ar nogle fandens griske sataner. Jeg mener ikke der
er noget godt argument for at man sætter prisen så højt. At DR ikke mener at
vi allerede har betalt nok for den via licenspengene men nu skal til at
betale en fuldstændig forrykt pris for at få den på DVD ser jeg ikke
ligefrem som et godt argument. Har længe undret mig over hvordan folk kan få
sig selv til at betale for deres også alt for dyre VHS-udgivelser.

Tenz.

Fra : Per

Dato : 28-10-01 03:22

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
prispolitiken.
> Modsat deres udenlandske kolleger er de også meget dårlige til at sætte

Ja man kan bare se på den kommende 4 sæson af X-Files.
De 24 afsnit har de presset ind på 7 DVD´ere til en pris der siger 1024 kr.
Og så er der en masse extras med også:
Slettede scener , Special: The truth about season 4 , Inteviews , Special
effect klips
13 "Behind the truth" spots , 48 forskellige tv reklamer for sæsonen og så
et DVD-Rom spil der hedder Urbs Tertia.

Der må dælme være mange specials på de 12 plader når alt dette om X-Files
kan presses ind på kun 7 plader sammen med episoderne også.
Eller der er måske bare en pokkers masse spild plads på pladerne ?

Venligst
Per

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 28-10-01 09:59

"Per" <giflekop@REMOVEyahoo.dk> wrote in message

> Der må dælme være mange specials på de 12 plader når alt dette om X-Files
> kan presses ind på kun 7 plader sammen med episoderne også.
> Eller der er måske bare en pokkers masse spild plads på pladerne ?

Nu skal det lige siges at mange af Matador-afsnittene er op mod 1½ time
lange (længden varierer), hvilket kun gør det muligt at have ca 2 på hver
skive. X-files er vist kun små 50 min lange...

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Per

Dato : 28-10-01 13:45

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lange (længden varierer), hvilket kun gør det muligt at have ca 2 på hver
> skive. X-files er vist kun små 50 min lange...

Hmm så må det være fordi at de kun har brugt 4 timers plader.
Men nå ja , vi taler også her om Nordisk Film , Danmark´s dyreste
filmselskab
som stadig ikke har fundet ud af at film monopolet er brudt for mange år
siden.

Venligst
Per

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-10-01 14:15

"Per" <giflekop@REMOVEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm så må det være fordi at de kun har brugt 4 timers plader.

Ja, de kunne sikkert have brugt DVD-18 med to ekstra lag på bagsiden, men
hvis du lægger mærke til det, så er det jo også de færreste, udenlandske
udgivere, der anvender dem. De er for dyre.

> Men nå ja , vi taler også her om Nordisk Film , Danmark´s dyreste
> filmselskab
> som stadig ikke har fundet ud af at film monopolet er brudt for mange år
> siden.

Hvilket monopol? Nordisk Film har aldrig haft monopol i Danmark.

MVH
Jens

Fra : Per

Dato : 28-10-01 19:52

> [...]
> udgivere, der anvender dem. De er for dyre.

> Hvilket monopol? Nordisk Film har aldrig haft monopol i Danmark.

Det har de faktisk , da de startede med film lavning i 1890´erne.
Senere da man kom op til årene 1930´erne og 40´erne da der dukkede flere små
film selskaber op så som selskabet ASA film osv var der jo flere som
forsøgte at
bryde monopolet på film lavning i Danmark.
Så opkøbte Nordisk Film selskaberne og så var monopolet hjemme igen.
Så kom der et selskab som Merry film der stod bag Soldaterkammerater
filmene.
Dem opkøbte N. Film også og monopolet var atter hjemme.
Men i så i de sene 80´ere dukkede det ene selskab op efter det andet
(bla Graested Film , Wikke & Rasmussen´s selskab) men de lod sig ikke sådan
overtage selvom at Nordisk forsøgte sig.
Man kan sige at Graested Film var det selskab som var med til at distruere
det
monopol som N. Film havde i Danmark.

Så monopol har der såmend været i lille Danmark på film kreation og det var
Nordisk Film som sad på det hele.
Se nu blot på Biograferne herhjemme , hvor mange af biograferne her i landet
tror
du egentlig eges af Nordisk Film ?
Mange siger jeg dig. De forsøgte også at få monopolet på bio gængerne her
i Odense ved at opkøbe biografer som BioCentret,Grand,Fønix og Kino.
Det monopol på Odenseanerne holdt bare ikke længe for så kom der en ny
biograf
til Odense: Rosengaard Bio.
Nordisk Film gjorde ALT hvad der stod i deres magt for at forhindre
opførslen af
den , men forgæves. Forretningsmanden havde sine papirer i orden og
tilladelsen af
Rosengaard Centret til opførsel på deres grund af en biograf og så tog man
det
første spadestik til monopol brydningen af biogængerne i Odense.
Siden opførslen af Rosengaard Bio har mine ben ikke sat sig inde for dørerne
i den
BioCity som ligger inde i centrum som eges af Nordisk Film.

Venligst
Per

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-10-01 21:03

> Det har de faktisk , da de startede med film lavning i 1890´erne.

Sikke da noget vrøvl. Nordisk Films Kompagni indspillede først film fra
januar 1906. Sideløbende producerede bl.a. den kongelige hoffotograf Elfelt
flere film, og i 1909 startede både Biorama og Fotorama en produktion op.

Ole Olsen var den mest produktive, men han var langtfra alene herhjemme.

> [...]
> bryde monopolet på film lavning i Danmark.
> Så opkøbte Nordisk Film selskaberne og så var monopolet hjemme igen.

Det er igen ikke rigtigt. Palladium var en af 30'ernes vigtigste
producenter. ASA dukkede først op i 1937 og frem til 60'erne var
filmproduktionen herhjemme delt mellem Nordisk Film, Palladium, ASA, Saga og
en række mindre selskaber såsom Johan Jakobsens Flamingo og Laterna film.

ASA blev solgt i 1964 til Sven Grønlykke, der siden solgte det videre til
Filmfonden. Flamingo blev solgt til Laterna, der først stoppede produktionen
i 1972. Saga lukkede sine produktionsfaciliteter i 1955 og flyttede sammen
med Palladium, men fortsatte med at producere film indtil 1976, bl.a. de
populære Baronessen på benzintanken, Frøken Nitouche og Min søsters børn.

Nordisk Film har INTET med disse handler at gøre udover det rent
konkurrencemæssige.

> Så kom der et selskab som Merry film der stod bag Soldaterkammerater
> filmene.
> Dem opkøbte N. Film også og monopolet var atter hjemme.

Vrøvl. Merry blev ejet af Henrik Sandberg og havde en selvstændig produktion
frem til lukningen i 1979.

Nordisk Film var ganske rigtigt det eneste virkeligt succesfulde af de gamle
selskabe i 1970'erne, selvom Palladium i en periode tjente strygende på sin
række af erotiske lystspil.

1960'erne og 1970'erne præges ellers af en endeløs række af mindre,
uafhængige producenter, her i blandt Rialto Film, Crone Film, Novaris og
Panorama med Familien Gyldenkål.

> Men i så i de sene 80´ere dukkede det ene selskab op efter det andet
> (bla Graested Film , Wikke & Rasmussen´s selskab) men de lod sig ikke
sådan
> overtage selvom at Nordisk forsøgte sig.

Igen ikke det mindste hold i virkeligheden. Både 70'erne og 80'erne blev
først og fremmest tegnet af uafhængie producenter som Sten Herdel og ikke
mindst Per Holst Filmproduktion med alle Bille August-filmene, mens Nordisk
Film ikke rigtigt formåede at forny sig efter Olsenbanden.

Panorama scorede en Oscar med Babettes gæstebud og Per Holst både gyldne
palmer og Oscar for Pelle Erobreren.

> [...]
> det
> monopol som N. Film havde i Danmark.
> Så monopol har der såmend været i lille Danmark på film kreation og det

Nej, men jeg kan da anbefale nogle gode filmhistoriebøger.

> [...]
dørerne
> i den
> BioCity som ligger inde i centrum som eges af Nordisk Film.

Det er en anden sag. Nordisk Film har en virksomhedsstruktur som bl.a. ikke
tillades i Amerika med kontrol over både produktion, distribution og
fremvisning. Det gør dem dog ikke til et monopol. Der er og har altid været
masser af uafhængige biografer i Danmark. De kan sikkert være utilfredse med
konkurrence, men har ingen midler til at stoppe den. Eftersom Cafébiografen
har eksisteret i mange år i Odense, kan man heller ikke tale om monopol dér.

MVH
Jens

Fra : Ole Kofoed

Dato : 28-10-01 14:22

Per skrev i meddelelsen <9rguk7$gib$1@news.cybercity.dk>...

> [...]

>filmselskab
>som stadig ikke har fundet ud af at film monopolet er brudt for mange

De har vel valgt dual layer, dobbeltsidet dual layer er grimme og bliver
let smudsede. De kunne sikkert godt have presset 5-6 seks afsnit ind på
skiven, men så ville billedet nok mere ligne en reklame for det nyeste
Lego byggesæt pga. den høje kompression.

Så vidt jeg har forstået har de brugt store resurser på at få de gamle
strimler til at fremstå flot på DVD, og Matador har ikke ligefrem et
stort marked når de kun kan sælges herhjemme, så prisen er måske meget
rimelig enkeltvis, selv om der naturligvis burde være rabat ved køb af
hele serien.

Mvh.

Ole

Fra : Tenzel Kim

Dato : 28-10-01 18:31

> [...]
> så prisen er måske meget rimelig enkeltvis, selv om der naturligvis burde

Så vidt jeg ved nød serien da vist også en rimelig success i de andre
nordiske lande så det er da bare et spørgsmål om at smække et per norske og
svenske undertekster på og så har man hurtigt fordoblet sit marked.

Tenz.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 28-10-01 20:54

In article <9rguk7$gib$1@news.cybercity.dk>, giflekop@REMOVEyahoo.dk
says...

> [...]
> filmselskab
> som stadig ikke har fundet ud af at film monopolet er brudt for mange år

Du har ret i, at Matador er en serie, der oprindeligt er produceret af
Nordisk Film ... men det er IKKE Nordisk Film (NF), der udgiver Matador
på DVD.

Rettighederne til DVD-udgivelsen er erhvervet af Sandrew Metronome (SM),
der skulle udgive skiverne i samarbejde med DR Multimedie.

At NF lader en sådan potentiel guldkalv slippe ud mellem fingrene undrer
mig, men SM må jo have givet et tilbud, der oversteg NF's
indkomstforventninger.

Allan

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 29-10-01 00:04

"Allan Pedersen" <kapwon@kapland.dk> wrote in message

> At NF lader en sådan potentiel guldkalv slippe ud mellem fingrene undrer
> mig, men SM må jo have givet et tilbud, der oversteg NF's
> indkomstforventninger.

Jeg vil tro at DR hele tiden har haft rettighederne. De købte jo
sandsynligvis serien af NF i sin tid og er derfor 100% deres ejendom. De kan
derfor vælge den distributør de har lyst til, og DR har vist før brugt
Sandrew Metronome. Det er blot et gæt, for jeg ved det ikke med sikkerhed,
men jeg kunne forestille mig at det var sådan.

Mikkel Selsøe Sørensen