/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Vin etiket - Illustrator - guld/sølv belæg~
Fra : ]88[.::PunisherOlsen~


Dato : 27-10-01 17:16

Hey there

Jeg er i gang med opgave for tiden hvor jeg skal konstruere bla. en
vinetiket til en (fiktiv) ny-lanceret vin.
Under mit research arbejde lagde jeg mærke til at mange "kollegaer" vælger
at påføre disse etiketter en form for sølv/guld belægning i form af kanter
og former. Jeg arbejder for det meste med PS og Illustrator (9), og har nu
siddet og forgæves prøvet at udtænkte en løsning så jeg selv kan fremstille
disse eyecandy farver/effekter. I PS kan det næsten lade sig gøre ved hjælp
af diverse ligtning metoder, men problemet er at output jo af gode grunde så
ikke er i "vektor".
Jeg har selvfølgelig også undersøgt en af disse flaskesubjekter på nært
hold, og det viser sig at stort set alle sammen er pålagt en form for
metallic overflade. Så er det helt umuligt at forestille sig at man kan
flikke noget farve og effekter sammen til en (næsten) guld/sølv effekt, og
stadig holde det i vektorer?

Med venlig hilsen



 
 
Jesper Stevnhoved (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stevnhoved


Dato : 27-10-01 19:58


"men problemet er at output jo af gode grunde så
> ikke er i "vektor"."

Må jeg spørge hvorfor du absolut vil have det i vektor ?
-Hvis du kender dit format - og det kan vel ikke svinge meget på en vinetiket -
er der vel ikke noget i vejen for at løse opgaven i Photoshop.

"at stort set alle sammen er pålagt en form for
> metallic overflade. "
Jeg tænker du bevidst (budgetet?) ikke vil bruge en staffage farve - altså guld
?
Skal du holde dig i CMYK ?

Hilsen Jesper
www.jspr.dk





--
Posted from dc2.co1-es.ip.cybercity.dk [212.242.13.86]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

]88[.::PunisherOlsen~ (27-10-2001)
Kommentar
Fra : ]88[.::PunisherOlsen~


Dato : 27-10-01 20:24

[...]Jeg tænker du bevidst (budgetet?) ikke vil bruge en staffage farve -
altså guld?
Skal du holde dig i CMYK ? [...]

Nej, CMYK er ikke et krav.
Nu er jeg desværre ikke kommet så langt i forløbet endnu til at jeg kan
udtale mig om staffagefarver, men ville brug af en sådan farve kunne
resultere i en metallisk guld/sølv farve?? -jeg var faktisk ret overbevist
om at det drejede sig om materialet der blev printet på (men der kan man
se).

Ja, du har selvfølgelig ret i at grafikken ikke kan tænkes at bruges til en
bus - og når jeg nu har mit PS så kært - skulle jeg nok egentlig holde mig
til det :)

med venlig hilsen



Kurt Lund (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 28-10-01 07:31

"]88[.::PunisherOlsen::." <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev:

> Nej, CMYK er ikke et krav.
> Nu er jeg desværre ikke kommet så langt i forløbet endnu til at jeg kan
> udtale mig om staffagefarver, men ville brug af en sådan farve kunne
> resultere i en metallisk guld/sølv farve?? -jeg var faktisk ret overbevist
> om at det drejede sig om materialet der blev printet på (men der kan man
> se).

Jep. F.eks. vil Pantonefarverne fra 871 CVC til 876 CVC give forskellige
(metalliske) guldnuancer.
Hvis du ikke er i besiddelse af en Pantone farvevifte kan jeg varmt
anbefale dig at anskaffe en.

--
Kurt Lund


Jesper Stevnhoved (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stevnhoved


Dato : 28-10-01 10:15

Du kan jo forhøre dig på et trykkeri, hvad merprisen bliver.
Jeg har desværre ingen erfaring med det.

Hilsen Jesper



--
Posted from dc2.co1-es.ip.cybercity.dk [212.242.13.86]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

]88[.::PunisherOlsen~ (28-10-2001)
Kommentar
Fra : ]88[.::PunisherOlsen~


Dato : 28-10-01 13:10

Heh, man lærer hver dag! Tak til jer begge.



Ninzen (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 28-10-01 14:54


"]88[.::PunisherOlsen::." <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev

> Nej, CMYK er ikke et krav.
> Nu er jeg desværre ikke kommet så langt i forløbet endnu til at jeg kan
> udtale mig om staffagefarver, men ville brug af en sådan farve kunne
> resultere i en metallisk guld/sølv farve?? -jeg var faktisk ret overbevist

Brug af staffage guld indebærer nogle tryktekniske overvejelser,
men dem behøver du måske ikke tage dig af?

I alle de tilfælde jeg har haft med at gøre dækker guldet
underlæggende farver, og der skal tages højde for diffussion
ind under guldet. Men igen det er måske ikke dit bord.
Du kan altså ikke bruge det i udtoninger ud i en anden farve
men som effekt.

Her er 2 CMYK-guld opskrifter (altså look-alikes) fra
gamle folk i faget:
cyan: 20, magenta: 30 yellow: 60
cyan: 5, magenta: 30 yellow: 70

Go' fornøjelse
--

Venlig hilsen Ninzen


]88[.::PunisherOlsen~ (28-10-2001)
Kommentar
Fra : ]88[.::PunisherOlsen~


Dato : 28-10-01 15:36

[...] > Brug af staffage guld indebærer nogle tryktekniske overvejelser,
> men dem behøver du måske ikke tage dig af? [...]

Nej det er korrekt. Som sagt er det en skoleopgave (skoleperiode -
mediegrafiker). og projektet skal printes på en Hr. og Fru DK HP printer, så
jeg har ikke de store tryktekniske overvejelser ;).

Tak for forslagene...*leger videre*.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste