Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt spejlrefleks kamera der kan tåle vind~
Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-10-01 16:20

Hej!

Jeg skal bruge et spejlrefleks kamera der kan tåle at komme med på ture i
bjergene o.s.v. uden at gå i stykker ved det første slag eller en smule
snavs, løbe tør for et eller andet dumt og nødvendigt batteri og som virker
uanset om temperaturen siger -30 eller +40.

Jeg har ikke behov for en masse automatik & features. Det vigtigste er at
det er stabilt og altid virker.

Jeg havde tænkt mig noget i området mellem 5000,- og 10000,- kr.

Nogle der har et par bud på velegnede modeller, eller er der evt. generelt
en foretrukken model, evt. også ideer til ekstra (zoom/vidvinkel)
objektiv(er) ?
Jeg har ikke tidligere haft ekstra objektiver eller filtre så jeg er ret
grøn på det område.

/Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-10-01 17:56

"Jesper Frank Nemholt" skrev
> [...]
virker
> uanset om temperaturen siger -30 eller +40.

Det du beskriver hér findes ikke...
Du kan antagelig stadig få kameraer med mekanisk lukker, men -30 grader
kræver speciel smøring for ikke at stivne i kulden. Den samme smøring
vil
så blive tyndere end vand, hvis du tog kameraet ind i +40 grader.
Problemet med elektronik er dels at det bruger strøm (det kan klares
med et par reservebatterier) men også kondensering, som i værste
fald kan kortslutte printbaner. Kondensering er en risiko AL elektronik
løber ved allerede +10 grader.

> Jeg har ikke behov for en masse automatik & features. Det vigtigste er
at
> det er stabilt og altid virker.
>
> Jeg havde tænkt mig noget i området mellem 5000,- og 10000,- kr.

Det du drømmer om er vel nærmest en gammel Leica eller Nikon.
Leica'en er søgerkameraernes konge og vil, hvis ordentligt behandlet,
tjene dig livet ud. Gamle Nikon'er ligner næsten altid noget der
har været med i en krig, men er rimeligt robust bygget op.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail1.stofanet.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-10-01 19:16

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> tjene dig livet ud. Gamle Nikon'er ligner næsten altid noget der
> har været med i en krig, men er rimeligt robust bygget op.

Da jeg læste Jesper's ønsker/krav, så tænkte jeg straks, det kan et
gammelt Leica M2 eller M3 sagtens klare, men det er jo ikke spejlrefleks
kamera, så jeg svarede ikke i første omgang.

Der findes ikke mange steder her på kloden, som ikke er foreviget med et
af de gamle Leica'er, de har foreviget bjergbestigere på toppen af Mount
Everest og rejst med på polarekspeditioner, et af dem overlevede
Hindenburgs brand.

De gamle Leica'er er utroligt robuste (rustfrit stål), og de er 100%
mekaniske, så man løber ikke tør for strøm, og hvis man også vælger en
lysmåler, der kører på den strøm lyset skaber, ja så er man uafhængig af batterier.

Og tag ikke fejl, det er ikke forældet og dårligt udstyr, de gamle Lietz
objektiver er bare suveræne, de tegner skarpere og smukkere end mange af
de objektiver, der produceres i dag - derfor koster de også kassen.

Fra : TL

Dato : 27-10-01 19:51

Hej

Som Niels skriver er de gamle leicaer ganske formidable maskiner , jeg har
selv ejet
M2, men personligt ville jeg selv vælge et mekanisk Nikon f. eks . F2 , FM
eller det nye
FM3 , de er som leicaer nærmest uopslidelige , men de er lettere at anvende
med specielt
de længere brændvidder - fra 135 mm . og objektiverne kan købes for penge .

mvh

Torben

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-10-01 22:16

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message

> "Jesper Frank Nemholt" skrev

> ture i
> smule
> virker
>
> Det du beskriver hér findes ikke...

Det frygtede jeg også, så jeg må jo nok gå på kompromis et eller flere
steder.

Jeg faldt over et der hedder Nikon FM-3A.
Det giver mulighed for at frakoble al batteristyring og køre det hele
manuelt. Samtidig er det til at betale.
Umiddelbart er det mit bedste bud efter at have gennemsøgt markedet.

> [...]
> vil
> så blive tyndere end vand, hvis du tog kameraet ind i +40 grader.

Det meste af tiden regner jeg dog med -10 til +30 da det er hvad man finder
hvor jeg bor (Madrid) og i bjergene omkring.
Jeg har tidligere prøvet et Canon EOS, og ved -15 begyndte elektronikken
(ellere nok naermere batteriet) at opføre sig underligt.

> [...]
> med et par reservebatterier) men også kondensering, som i værste
> fald kan kortslutte printbaner. Kondensering er en risiko AL elektronik

Jeg prøvede med mit lille Canon S10 sidst jeg var på en tur i bjergene, og
her var batteriet helt fladt allerede inden første billede, så det kom der
ikke meget ud af.

> [...]
> tjene dig livet ud. Gamle Nikon'er ligner næsten altid noget der
> har været med i en krig, men er rimeligt robust bygget op.

Mine forældre har et Leica liggende de arvede fra min morfar (han var
fotohandler). Kan ikke lige huske modellen, men det et gammelt (1950-60 vil
jeg tro, fra før farvefilm for alvor kom frem).
Jeg kiggede på det sidste år for at se om de kunne bringes til live igen,
men der var, så vidt jeg kunne se, kommet fugt og snavs ind stort set alle
steder, så i nuværende tilstand kan det ikke bruges...men det er da muligt
en kameramand kan bringe det til overfladen igen uden at ruinere mig....

/Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-10-01 00:00

Jesper Frank Nemholt wrote:

> [...]
> stort set alle steder, så i nuværende tilstand kan det ikke bruges...
> men det er da muligt en kameramand kan bringe det til overfladen igen

Det kan med garanti renses og smøres, så det bliver som nyt igen, så
hvis jeg var dig, så vil jeg satse på det gamle Leica, men husk at det
er en mindre formue værd, en fotohandler har med garanti valgt en af de
bedste og dyreste modeller.

Du vil måske opleve, at nogen vil sige det er værdiløst, og du kan få et
mindre beløb for det, hvis du køber et nyt kamera, men det er rent snyd,
gamle Leica'er kan være 10 - 20 og 30.000... ja endda 100.000 kr. værd
alt efter årgang type o.s.v.

Du skal ikke overlade servicen/rensningen til hvem som helst, husk at få
en kvitering på at du har indleveret det til service, og sørg for at
både kameraets og objektivets type og serienummer fremgår af
kviteringen, og brug kun en autoriseret Leica reparatør.

Er huset matsort med sort læder eller stål med brunt læder, er
objektivet messing eller stål, er objektivet af den type, der kan skydes
ind i huset, når det ikke bruges...?

Vær opmærksom på, at Leica målsøger kameraer har et unikt focuserings
system, hvor to billeder skal være i register, det er meget sikkert og
hurtigt at arbejde med, og det fungerer under dårlige lysforhold.

PS: Et par links der måske kan gi' dig et indtryk af værdien på Leica'en

http://www.vintagecameras.co.uk/leica.htm

http://www.camera-exchange.de/

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-10-01 10:22

[clip]

> Er huset matsort med sort læder eller stål med brunt læder, er
> objektivet messing eller stål, er objektivet af den type, der kan skydes
> ind i huset, når det ikke bruges...?

Så vidt jeg husker brunt læder og stålhus. Objektivet er vist stål. Kan ikke
lige huske om det kan skydes ind i huset.

Jeg kigger lidt :)

/Jesper

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 28-10-01 07:35

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> skrev i en meddelelse
> [...]
virker
> uanset om temperaturen siger -30 eller +40.

Måske en Nikon F2 eller F3.

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-10-01 10:15

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> "Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> skrev i en meddelelse

> virker
>
> Måske en Nikon F2 eller F3.

Ja, efter at have læst specs på F3a virker det lovende.

/Jesper

Fra : Langgaard

Dato : 29-10-01 08:01

Hej

Jeg kan sige god for Olympus OM 3 (100 % mekanisk) men også en Nikon F2
eller F3 vil være optimal.
Hvis din Springblænde ikke er "tørsmurt" med grafit vil den nok ikke virke i
ekstrem kulde, og i stegende hede vil det almindelige smøremiddel ofte løbe
ud på lamellerne.

Men gør det nu ikke til en videnskab, andre har nok taget billeder i de
områder du skal til.

Tips: Inden i Kodaks filmpakker er der belysningstabeller, de kan bruges
hvis alt andet svigter, og giver brugbare resultater.
--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : KASO

Dato : 29-10-01 11:49

"Langgaard" skrev d. 29-10-01 08:01 dette indlæg :
> Hej
>
> Jeg kan sige god for Olympus OM 3 (100 % mekanisk) men også en Nikon
F2
> eller F3 vil være optimal.

Jeg kan tilslutte mig forslaget om et gammelt Olympus OM. De er rimeligt
kompakte og lette, og tager fremragende billeder. Jeg brugte i ca. 12 år
et OM-20, der fungerede fejlfrit. Blev kun udskiftet (til et Nikon F50)
for at få automatik til "Snapshot"-brug. Find en seriøs forhandler for
rådgivning om den helt rigtige model (jeg husker ikke alle varianter
mere).

Overvej evt. en superzoom (f.eks. 28-200 mm), hvis du vil undgå at slæbe
for mange objektiver med. Det er praktisk (undgår at skifte hele tiden =
nemt og reducerer risikoen for vand og støv i kameraet), men ikke lige
så skarpttegnende og lysstærkt som objektiver med fast brændvidde.

http://www.kandu.dk/