Hjælp ønskes hurtigst muligt
Fra : Sus

Dato : 27-10-01 13:34

Hejsa her i gruppen

Er der ikke en venlig sjæl, der kunne tænke sig at hjælpe mig med at få
begge mine computere på nettet, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og ville
så gerne overraske min søn med at det virkede, når han kommer hjem, men
troede at det var mere enkelt end lige umiddelbart.

Jeg har i dag købt en switch for at sætte min søns og min computer sammen,
så begge kunne komme på nettet, og fik af TDC at vide, at det var skam ikke
noget problem, da de begge 2 selv ville finde hinanden, og selv fandt
internettet, når jeg bare satte stikkene rigtigt i, men den holdt vist ikke
rigtigt, for det er stadigvæk kun den ene maskine man kan komme på nettet
med.

Der er netværkskort i begge maskiner, den ene er Windows 98 og den anden ME,
og den ene computer er kun 14 dage gammel, så tingene burde virke. Jeg har
TDC Bredbånd ADSL og det virker fint her på den gamle maskine, og switchen
er også købt hos TDC.

Jeg kan se på switchen, at der er gulligt lys, der hvor den gamle maskine er
sat i og grønt lys ved den nye, jeg ved ikke om der er brug for flere
oplysninger, men så skriv endelig til mig.

Skulle jeg evt. først have sat et netværk op mellem min søns og min
computer, inden jeg var begyndt at koble internettet til?

Hvis jeg skal det, er jeg så i tvivl om, hvad der sker med IP-adresserne,
hvis jeg laver om der, da jeg har 2 dynamiske IP-adresser hos TDC.

Jeg håber på et hurtigt svar, så skriv endelig til mig her i gruppen eller
send mig en mail privat på adressen susanne.p@tdcadsl.dk

På forhånd tak
Sus

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 27-10-01 17:06

"Sus" <sus_p_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa her i gruppen

Hej :)

> [...]
> sat i og grønt lys ved den nye, jeg ved ikke om der er brug for flere
> oplysninger, men så skriv endelig til mig.

Det kunne tyde på, der var et problem med kablet. Allerførst tjek at det nu
sidder helt rigtigt i - træk det ud og sæt det i igen. Virker det stadig
ikke, bruger du nok det forkerte kabel. Der findes to slags - krydset og
ikke krydset. Det krydsede bruges mellem to computere uden switch. Hvis du
har mulighed for det, så byt om på kablerne til jeres to computere, og se om
det så ikke er ved din computer det lyser gult. Er det det, skal du ud at
købe et nyt kabel.

Håber det måske hjælper

Peter Skjelbo

--
Problemer med din computer?
www.eaid.dk er der gratis IT-hjælp til alle!

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 27-10-01 22:27

Hej

"Sus" <sus_p_dk@hotmail.com> wrote:

>Jeg kan se på switchen, at der er gulligt lys, der hvor den gamle maskine er
>sat i og grønt lys ved den nye, jeg ved ikke om der er brug for flere
>oplysninger, men så skriv endelig til mig.

Jeg går ud fra at det er den 5 ports switch der hedder Unex ? - Det gule
lys i switchen indikerer at der køres 10 Mbit mellem computer og switch,
og det grønne lys at der køres 100 Mbit.

Som en anden skrev så går jeg ud fra at du benytter de rigtige kabler ?,
købt til switchen hos TDC.

Du nævner at den gamle comp. godt kan komme på nettet ! - er det direkte
tilkoblet ADSL modemet ?, eller er det via Switchen ? - har du husket at
sætte kablet mellem switch og modem i det rigtige stik i switchen ?, det
skal være det stik der hedder: "Uplink" - Er der gult lys i den diode på
switchen som indikerer forbindelsen mellem modem og Switch ?

På switchen skal der ialt være lys i minimum 4 dioder, 1 for tændt
switch (strømforsyning) 1 for hver computer, og 1 for forbindelsen
switch/modem.

>Skulle jeg evt. først have sat et netværk op mellem min søns og min
>computer, inden jeg var begyndt at koble internettet til?

Nej det er ikke nødvendigt, men prøv alligevel. Hvis de 2 maskiner kan
snakke sammen har du check på at begge netværkskort kører som de skal -
Og den nemmeste måde at få en netværksforbindelse mellem de 2 maskiner
til at fungerer er ved at installere protokollen NetBui på begge
maskiner, så behøver du ikke tænke på IP adresser m.v. - Husk at sætte
drev og evt. printet til "deling" .

>Hvis jeg skal det, er jeg så i tvivl om, hvad der sker med IP-adresserne,
>hvis jeg laver om der, da jeg har 2 dynamiske IP-adresser hos TDC.

Da du har dynamiske IP skal du slet ikke konfigurere noget der, blot sæt
begge maskiner op til: "Hent automatisk IP adresse" så skal det snurre.

PS: Jeg kører med en opsætning hér identisk med din, blot med 3 maskiner
med Win95 og 98, så jeg ved ikke om der evt. er nogle "særheder" ved ME
udgaven der skal tages højde for !

--
M.v.h. Ole®

Fra : DUdsen

Dato : 27-10-01 22:45

Sus wrote:

> [...]
> maskine er sat i og grønt lys ved den nye, jeg ved ikke om der er brug
> for flere oplysninger, men så skriv endelig til mig.

Sidder den ene af pcerne i port et på switchen og er det den der ikke
kan komme på nettet, er uplink porten til routeren så har du sikker din
fejl, der består i at uplink er en krydset port et.