"farlige hunde"fordomme"
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 26-10-01 20:30

Jeg mener at jeg har sat mig rimmeligt godt ind i kamphundenes historie "for
bedre at kunne forstå min hund"
når de fleste folk siger kamphund ved de ikke hvad en rigtig kamphund er
eller tænker ikke over det!
der er rigtig mange racer der ville egne sig som kamphunde men det er op til
ejeren hvad hunden skal blive til !
selvfølgelig er der nogen der har nedarvede anlæg "talenter" for at blive
gode til at slås men selv en pittbull kan opdrages til at være ganske
medgørelig over for andre hunde jeg har mødt mange meget fredelige
pittbulls/amstaffs i parker o.s.v.

efter hvad jeg ved og har læst skal der følgende betingelser til for at
skabe en rigtig kamphund

den skal komme fra forældre der begge har kæmpet i et bur og det skal helst
gå flere generationer tilbage ,jo tættere de rigtige kamphunde er på valpen
i avlen jo større "chance" er der for at få en rigtig kamphund ud af valpen
og så skal den kamptrænes og have kampe med andre hunde ,først efter alt
dette har man en rigtig kamphund !

og dem er der heldigvis IKKE mange af i Danmark ,Det skal siges at jeg er
meget stor modstander af hundekampe jeg mener at det er det værste
dyreplageri man kan udsætte en hund for og jeg mener at det burde straffes
hårdt!jeg har udelukkende sat mig ind i historien for at forstå hunde bedre
!

Men istedet for at sige at en hund er en kamphund burde man sige at racen
engang har været brugt som kamphund !!!

for medmindre "som beskrevet ovenfor" at hunden bliver kamptrænet og har
generne og forældrene har kæmpet , er det IKKE en kamphund !
en kamphund er en der kæmper regelmæsigt !

Rigtige kamphunde og racer der engang har været brugt som kamphunde vil
ALDRIG bide et menneske !og det er der en grund til ! Da man brugte de
forskellige bullracer til kamp i et bur skulle ejeren af hunden kunne
lappe/sy hunden sammen når kampen var slut og ejeren gik ind og tog hunden
med opsmøjede skjorteærmer ! og de hunde der bed ejeren blev der simpelthen
ikke avlet videre på ! og hunden blev aflivet fordi den var for farlig! så
selv den dag i dag ligger det i generne på bullracerne "jeg ved ikke så
meget om andre kamphunderacer" at de ikke bidder mennesker !! men når det
sker er det udelukkende fordi de har fået en meget forkert opdragelse eller
er blevet lært at bide mennesker "som jeg har set på nettet at visse
amerikanere gør med deres pittbulls" og nu også desværre palistinenserne i
volsmose der først stjæler hundene "der er blevet stjålet mange amstaffer og
staffer i jyland" og lukker dem inde i kælderrum for derefter at bruge dem
som våben mod andre mennesker, og der er også andre tabertyper der bruger
hundene som potensforlængere DE SKULLE STRAFFES IKKE HUNDENE !!!

Jeg ved at Bullterriere, Staffordshire Bull Terriere, American Staffordshire
Terriere, og American Pitt Bull Terriers er utroligt store menneskeelskere
og specielt utroligt gode til børn ! I Storbritanien hvor racerne startede
er Staff-Bullen den 8 mest populære hund i dag og bliver kaldt for the
nannydog childrens nursemaid o.s.v. bliver desuden brugt som terapihund for
at få mennesker med psykiske lidelser i bedre humør .

I Dk er der kun ca 250 stk af denne race og måske netop fordi der ikke er
mange af dem og helt klart også p.g.a ekstrabladets "sentationsforsider" er
der en del fordomme herhjemme men i Storbritanien er hunden ca lige så
udbredt som labradoren er herhjemme.

Alle de steder jeg har kommet med min hund har alle mennesker været vilde
med den p.g.a. dens store kærlighed for mennesker ,selv hundehadere ender
mange gange med at sidde og klappe ham jeg kender flere der har kraftig
astma og er overfølsomme over for hunde som pludselig spørger om jeg ikke
nok tager hunden med når jeg skal besøge dem, og mange andre hundeejere har
sagt det var jo sådan en hund vi skulle have haft til vores børn.

jeg prøver hermed at komme nogle af de fordomme til livs som jeg ved
desværre findes herhjemme håber meget at det lykkes !

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 12:29

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev:
Klip en masse
> I Dk er der kun ca 250 stk af denne race

Hvis du spørger mig er det ca 250 for mange !

> jeg prøver hermed at komme nogle af de fordomme til livs som jeg ved
> desværre findes herhjemme håber meget at det lykkes !

Jeg vil nok aldrig skifte mening om den sag, og mine unger
MÅ ikke komme i nærheden af den slags hunde.
Avisforsiderne om netop den slags er ikke grebet ud af det blå,
og jeg vil ikke lægge børn til !
Ghita

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 14:06

Uvidenhed er den største fare af alle !!!

og hvis du spørger mig er der for mange af din slags !!som er bange for alt
nyt og alt de ikke kender ,det må være et sørgeligt liv , og det er da også
sørgeligt at du vil lære dine børn at være bange for visse hunde bare fordi
du selv er bange og så enda uden grund !

Du er åbenbart en af dem der tror på alt hvad du læser i avisen "ekstra
bladet"sørgeligt efter min mening !og du tror virkelig ikke at de laver
forsider bare for at sælge aviser vel ? har du nogensinde set en forside
hvor der står labrador bidt barn eller ligende ? nej vel og det er
simpelthen fordi at der ikke er læsere i det ! for det sker skam også nu vil
jeg ikke gøre mig uvenner med ejere af specieller racer jeg nævner bare en
hund som alle mener at er fredelig men den kan altså også opdrages forkert
så den bidder det er ejerens ansvar og ikke hundens det gælder ALLE HUNDE

men jeg vil prøve at finde en oversigt "undersøgelse" måske andre ved hvor
på nettet den ligger ? " til dig hvor der står beskrevet vilke hunde der
bidder flest mennesker du vil helt sikkert blive overasket ! hvis du altså
er åben overfor ny viden ???

og jeg kan tydeligt høre at du ikke var inde på den side jeg linkede
http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/ det er åbenbart for besværligt
for dig at sætte dig ind i tingene inden du udtaler dig , det kan da aldrig
skade at blive lidt klogere kan det ?

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 15:55

> [...]
fordi
> du selv er bange og så enda uden grund !

Jeg bryder mig ikke om hunde der render på gaden uden snor.
Her hvor jeg bor er det ofte hunde med uansvarlige ejere, og
det ligger til grund for mine meninger.
Når hundeejere vælger at have hund er det deres valg; Ikke
omgivelsernes, og jeg bliver ikke sur på hunden, men på ejeren.
Ghita

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-10-01 16:16

"Ghita" <mammas@bonbon.net> skrev i en meddelelse

> "Punish the deed,not the breed"
> <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev:
>
> Jeg bryder mig ikke om hunde der render på gaden uden snor.

<> nej og hunde må .. de fleste steder faktisk ikke færdes uden snor
på offentlige steder ... hvis ikke de er under 100 procent kontrol ..
og selv da vil jeg mene at det er ejerens pligt .. ved mødet med andre
mennesker at tage sin hund i snor .. men det er da ejeren du skal
bebrejde ikke hunden /hundens race .... og det du er inde på nu synes
jeg ligger langt fra det oprindelige indlæg om kamphunde .. hvor det
er specielle racer du angriber ..

> Her hvor jeg bor er det ofte hunde med uansvarlige ejere, og
> det ligger til grund for mine meninger.

<>Ja men så last dog de uansvarlige hundeejere (og ikke hunden/racen
... ) for uansvarligere hundeejere kan også få mit pis i kog kan jeg
love dig .. og jeg synes bestemt ikke det er hyggeligt .. når jeg går
tur med den ene af mine hunde der er genbrugshund og meget usikker
stadig væk ... bl.a. overfor andre hunde .. så at blive mødt af to
eller tre løse hunde i flok mens deres ejere stor et godt stykke fra
dem og råber efter hundene .. men det er ikke den labber, schæferen
eller gadekrydset jeg skal bebrejde .. det er de to mennesker der ejer
henholdsvis den ene og de to andre hunde ..

MVH AMI

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-10-01 17:31

hej

Jeg mener at huske, at DKK en gang om året offentliggjorde
forsikringsselskabernes statestik over hunde bid. På den liste lå golden
retriever hanhunde på 1. pladsen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:7lTC7.269$Dj2.49321@news010.worldonline.dk...

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 21:02

In article <%lWC7.324$Dj2.58897@news010.worldonline.dk>,
"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote:

> Jeg mener at huske, at DKK en gang om året offentliggjorde
> forsikringsselskabernes statestik over hunde bid. På den liste lå golden
> retriever hanhunde på 1. pladsen.

Sammenlignede statistikken antal hundebid pr race med hvor mange der var
af de respektive racer? At en af de mest udbredte racer ligger i toppen,
burde ikke overraske nogen.

Forresten blev jeg som barn skambidt i hovedet af en Cocker Spaniel, jeg
er nu fjollet med vovser alligevel.

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-10-01 14:33

> [...]
> <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev:
> Klip en masse
>
> Hvis du spørger mig er det ca 250 for mange !

<> tja egentlig kan jeg godt forstå noget af din holdning, men vil da
samtidig gøre opmærksom på at det nok ikke så meget er racen som så,
men hundeejeren der udgør faren .. og en hvilket som helst hund kan
blive farlig i forkerte hænder ..Årsagen til at en schæfer .. en
rottweiler .. eller anden hund bliver farlig ligger ... vil jeg mene
.... ikke så meget i racen, som i den måde hunden bliver opdraget og
formet på og den måde ejeren omgås sin hund .. At det så er div.
kamphundekryds, schæfere og rottweilere man hører flest dårlige ting
om, er jo nok at det er disse hunde, der er eftertragtede som
potensforlængere hos mere eller mindre ustabile/usikre mennesker ..
for der er vel ikke noget potensforlængende i at gå tur med en lille
puddel eller en cocker ..skønt disse racer dog ellers i forkerte
hænder kan udvikle sig lige så uheldigt og blive lige så farlige som
en schæfer eller kamphund i forkerte hænder ...

> Jeg vil nok aldrig skifte mening om den sag, og mine unger
> MÅ ikke komme i nærheden af den slags hunde.

<> du lærer forhåbentlig dine børn at omgås hunde på den rigtige måde
... og lærer dem generelt at holde sig fra fremmede hunde .. uanset
hundenes race ??

> Avisforsiderne om netop den slags er ikke grebet ud af det blå,

<> nej helt sikkert ikke ...........men de er heller ikke bange for at
puste til i forvejen ulmende gløder og dermed medvirke til antændelsen
af en brand .. og især sensationsbladende ved da nøjagtigt hvilke
strenge de skal slå på ... og griber med kyshånd historien om en
schæfer/kamphundeblanding der bider/overfalder et barn f.eks, men
ville nok næppe slå så stort et brød op hvis det var fru Jensens lille
hysteriske gravhund der gik agurk .. og jeg mener personligt at alle
hunde i flok kan være farlige og alle forkert opdragede/ikkeopdragede
hunde kan være farlige og sande små "kamphunde" når det kommer til
stykket .. Det vi hører om i aviser er de såkaldte "farlige hunde"
hvor det går galt fordi hunden(e) er havnet i forkerte hænder .. vi
hører ikke om de tilfælde hvor "farlige hunde" er havnet i
rigtige/kyndige hænder og lever/har levet et helt liv som harmonisk og
dejlig familiehund .. men igen en gang ledes mine tanker ind på noget
i stil med et hundekørekort ..

MVH Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 14:58

Det var da dejligt at høre at der er nogen herinde der ikke er fordomsfulde,
og forstår at det er ejeren af hunden der har ansvaret og ikke hunden!

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 15:49

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
> hænder kan udvikle sig lige så uheldigt og blive lige så farlige som
> en schæfer eller kamphund i forkerte hænder ...

Æh; Jeg ved godt at det ofte er ejeren der gør hunden til
"hvad den er", og det er nok også en af mine grunde til
at fare op. Jeg ved ikke om der er nogle beviser for at det
ofte er "bølle" typer der har den slags hunde, eller om det
bare er dem man oftest ser i landskabet ?
Og det er liså meget ejeren som hunden der bekymrer mig.

> <> du lærer forhåbentlig dine børn at omgås hunde på den rigtige måde
> .. og lærer dem generelt at holde sig fra fremmede hunde .. uanset
> hundenes race ??

Ja

> <> nej helt sikkert ikke ...........
klip
Problemet er bare at det oftest er dem man hører om, og
de ustabile ejere der oftest ses i gadebilledet.
Jeg bor på Vesterbro i Kbh, og det præger nok også
mit syn på det her.
Jeg fik selv aflivet Sara ( Min tyrkiske gadehund) i torsdags
for at det ikke skulle gå galt.
Hun var blevet bange for alt og alle. Knurrede, bed, og
rystede af skræk. Jeg kunne ikke gøre noget for hende og
valgte den kedelige udvej for at det ikke skulle gå helt galt.
Jeg ved godt at hun havde været igennem en masse trods
hendes unge alder, og overvejede da også om der var
andre muligheder.
Det jeg mener er at enhver hundeejer skal stå til ansvar, og
tage konsekvensen på den ene eller den anden måde, inden
tingene kører helt af sporet og lander på forsiden af en
formiddagsavis. Når en hund overfalder 1 gang, burde det
være 1 gang for meget. Så synes jeg ikke det er rimeligt
at man liiige skal se tiden an, for den næste det evt går
ud over har jo ikke valgt medmindre det er ejeren selv.
Ghita

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-10-01 16:28

> Æh; Jeg ved godt at det ofte er ejeren der gør hunden til
> "hvad den er",

<> dels opdrætteren dels ejeren har i ni ud af ti tilfælde ansvaret
for hundens væremåde .. hos den sidste af de 10 vil der måske kunne
være tale om hjerneskade/sygdom eller lign ...

og det er nok også en af mine grunde til
> at fare op. Jeg ved ikke om der er nogle beviser for at det
> ofte er "bølle" typer der har den slags hunde, eller om det
> bare er dem man oftest ser i landskabet ?

<> Du kan roligt gå ud fra at det er det sidste der er tilfældet ...
for det er nøjagtigt som med mennesker .. .. hvilken ungdom er det vi
hører om, og læser om .. det er den lille del af ungdommen der volder
problemerne .. de dygtige stræbsomme unge der passer deres ting, får
en uddannelse, klarer sig godt i skolen osv . er jo uinteressante for
medierne ..

> Det jeg mener er at enhver hundeejer skal stå til ansvar, og
> tage konsekvensen på den ene eller den anden måde, inden
> tingene kører helt af sporet og lander på forsiden af en
> formiddagsavis.
<> ja det kan vi da hurtigt blive enige om .. men i dine sidste to
indlæg signalerer du helt andre ting end du gjorde i dit første indlæg
i denne tråd ... og det du her signalerer har intet med en bestemt
hunderace at gøre men med ansvarsløse hundeejere .. og det er to helt
vidt forskellige ting som du så uden videre laster f.eks en
velafrettet kamphund for ..
MVH Ami

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 17:00

> [...]
> hunderace at gøre men med ansvarsløse hundeejere .. og det er to helt
> vidt forskellige ting som du så uden videre laster f.eks en

Nu er det bare sådan at jeg ALDRIG har set/hørt om en
velafrettet kamphund så joh. Jeg mener at kamphunde
er edderfarlige i forkerte ejeres hænder, og hvis det bliver
trend som potensforlænger for visse type ejere, mener
jeg at de burde forbydes. For mig er det ikke nok at det
er forbudt at have løse hunde på gaderne, for det bliver
ikke overholdt, og det ser heller ikke ud til at der er
nogen egentlig konsekvens for ejerne i øjeblikket.
Det er først når det er på forsiden at man (måske)
overvejer.
ghita

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-10-01 17:46

> Nu er det bare sådan at jeg ALDRIG har set/hørt om en
> velafrettet kamphund så joh. Jeg mener at kamphunde
> er edderfarlige i forkerte ejeres hænder,

Ja en hver hund .. også en cocker eller en collie ..eller en
tibetansktæppetiser kan blive frådende uhyrer i forkerte hænder .. og
med forkert påvirkning men folk vil ikke læse om fru Jensens 3 pudler
der overfalder/ bider postbuddet ...det er uinteresant forandre end
Peter post der blev bidt .. ..endnu en gang .. du læser jo aldrig om
den rottweiler, schæfer eller kamhunderace der har levet/lever et
stille harmonisk familieliv .. fordi den er velafrettet og har et liv
hvor der er tilpas meget motion, aktivering , hjernearbejde og hvor
den får lov at møde både de 3 og de 5 K-er : kontakt, kærlighed,
konsekvens, kommunikation og kundskab ..og hvorfor tror du aldrig vi
hører om disse hunde .. ganske enkelt fordi de for medierne er lige
så uinteressante som fru Jensens 3 hysteriske pudler .. .. ingen
gider læse om dem .. og ingen lægger mærke til dem på gader og stræder

og hvis det bliver
> trend som potensforlænger for visse type ejere, mener
> jeg at de burde forbydes.

<> Det er næppe noget det bliver .. . det ER det .. inde for visse
kredse ... som Punish er inde på i sit indlæg vil det ikke hjælpe at
forbyde de racerene hunde der går under betegnelsen kamphunde ..
eller krydsniger af disse da de mennesker der er interesseret/absolut
skal/vil have "kamphunde" som potensforlængere så bare finder på andre
varianter som kan trænes til nøjagtigt det samme og altså derved blive
mindst lige så farlige .. det er helt andre steder der skal gribes ind
... hvilket også kan ses i det inlæg Punish skriver kl. 15:27 i samme
tråd som denne .. At lave et forbud vil ramme alt alt for mange
uskyldige "farlige" hunde og ansvarlige hundeejere ...
Hvad ville du sige til måske at skulle af min din hund/kat fordi andre
uansvarlige hunde/katteejere ikke burde have hund/kat??

For mig er det ikke nok at det
> er forbudt at have løse hunde på gaderne, for det bliver
> ikke overholdt, og det ser heller ikke ud til at der er
> nogen egentlig konsekvens for ejerne i øjeblikket.

<> det er stadig ... mener jeg .. ikke gennem forbud .. men gennem
holdningsændringer og oplysning vi skal problemet med ansvarsløse
hundeejere til livs .. forbud mod bestemte racer flytter bare
problemet ..

> Det er først når det er på forsiden at man (måske)
> overvejer.
<> det er først der problemet bliver interessant for medierne !!

MVH Ami

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 19:31

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Ja en hver hund .. også en cocker eller en collie ..eller en
> tibetansktæppetiser kan blive frådende uhyrer i forkerte hænder ..

Det ved jeg godt, men hvor tit møder du en bølle
med en llille puddel ?
Min angst går på store løse hunde. Når de er i snor
går jeg bare over på den anden side af gaden.
Mange mennesker her i nærheden er nemlig af den
opfattelse at deres store bamser kan rende i en 10 m
lang snor hen til folk bare de har snor på, og det kan
jeg ikke lide.

> Hvad ville du sige til måske at skulle af min din hund/kat fordi andre
> uansvarlige hunde/katteejere ikke burde have hund/kat??

Hvis det er et spørgsmål om det eller se mine unger i småstumper
er valget ikke så svært.
Nej spøg til side. Jeg ved godt at det er et spørgsmål
om oplysning, men nogle subjekter preller det nok
bare af på, og det er måske dem der burde tage ved lære.
Ghita

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-10-01 19:50

> Det ved jeg godt, men hvor tit møder du en bølle
> med en llille puddel ?

<> nej netop

> [...]
> opfattelse at deres store bamser kan rende i en 10 m
> lang snor hen til folk bare de har snor på, og det kan

<> Nej og det kan jeg godt forstå og det er i øvrigt forbudt .. for
hunde skal i byområder føres i snor der er så kort at de ikke kan
genere andre .. hunden skal faktisk i byområder gå ved ejerens vensre
side og ind til ejeren og ikke spor andre steder .. mener det
udtrykkeligt står i hundeloven men kan ikke huske formuleringen
nøjagtigt .. men det kan andre i gruppen måske ..

> Nej spøg til side. Jeg ved godt at det er et spørgsmål
> om oplysning, men nogle subjekter preller det nok
> bare af på, og det er måske dem der burde tage ved lære.

<> Nu er vi jo enige men fik vi en strammere lovgivning der bl.a.
omfattede kørekort til hunde (som jeg foreslår andet sted i tråden)
ville disse subjekter blive sorteret fra . ... især hvis man også fik
en eller anden lovgivning om salg af uægte hvalpe .. således at det at
sælge hvalpe .. hvad enten det var racerene eller blandingshvalpe kun
kunne gøres hvis sælgeren var godkendt til "opdrætter" og at han/hun
kun måtte sælge hvalpe/hunde til folk der havde gennemgået første
teoretiske del af kørekortet .. og kunne fremvise dokumentation for at
denne første del var bestået ... mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 21:02

nej man møder ikke så tidt en bølle med en pudel ,men du da forstå at hvis
en race bliver forbudt finder de bare en anden ! vil du så have alle hunde
forbudt ???fordi der vil sikkert "desværre"altid findes uansvarlige ejere

Som en anden skrev var goldenretriveren nr 1 på listen over hunde der bidder
mennesker "stadig ejerens skyld" vil du så også have den forbudt ?? eller er
du ikke bange for den ?

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 22:05

> [...]
bidder
> mennesker "stadig ejerens skyld" vil du så også have den forbudt ??

Næh; Bare den er i snor er jeg skam tilfreds.
Ghita

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 20:53

Hvis du så fik forbudt alle kamphundene som de er godt i gang med i tyskland
"sjovt nok forbyder de ikke nogle af de tyske racer selvom de bidder langt
flere mennesker"tror du så virklig at problemet er løst ?? NEJ de vil da
bare bruge rotweilere schæfere grandanoiare eller andre store hunde som også
kan bide hårdt alle hunde kan gøres agresive !

og fordi du aldrig har set en velafrettet og venlig kamphund så betyder det
jo ikke at de ikke findes vel !der lever da tusinder af forskellige
kamphunderacer som familiehunde i Danmark

Og så lige en gang til kamphunde er lavet til at slås med andre hunde !IKKE
MENNESKER

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 22:09

> [...]
som også
> kan bide hårdt alle hunde kan gøres agresive !

Måske en grund til at jeg ikke bryder mig om store
løse hunde !
Ghita

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-10-01 22:38

> [...]
> da
> som også
>
> Måske en grund til at jeg ikke bryder mig om store

Men staffer er mellem 35 og 40 cm høje...... det er lige så højt som min
hund, en parson russel terrier - må dine børn så heller ikke hilse på ham?

-Trine

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 22:51

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev:

> Men staffer er mellem 35 og 40 cm høje...... det er lige så højt som
min
> hund, en parson russel terrier - må dine børn så heller ikke hilse på
ham?

Ikke hvis den er løs. Og så´n pænt sagt. Det kommer
an på om ejeren er en "bølle", og om hunden ligner
en der ikke har fået frokost.
Vi bor som sagt på Vestebro, og der er meget der spiller
ind.
Jeg har bare ikke lyst at se mine unger som hakkekød,
og det er ikke alle her der er lige normale i deres
behandling af hunde. Jeg har en teori om at hunde der
ikke bliver pænt behandlet gør oprør på et tidspunkt, og
så er det måske ikke lige ejeren der er i nærheden.
Vi kender mange med hunde, så det er ikke sådan at der
ikke er nogen kontakt. Og jeg er nok mest til at hilse på
når det ikke er med at springe op, og en følelse af at ejeren
har styr på hunden.
Ghita

Fra : Michael

Dato : 29-10-01 01:30

> [...]
> nogen egentlig konsekvens for ejerne i øjeblikket.
> Det er først når det er på forsiden at man (måske)

Hej

her hvor jeg bor er der en amstaff/ pitbull bl. ejeren har den altid i snor
ikke fordi den er farlig men pga. fordomme ( den lystre sq godt ), den har
bidt andre hunde, mens den har været i snor og de er kommet flyvende i
hovedet på den og bidt først, en gang var det i hunde skoven hvor hunde s
helst skal være løse, en lille arrig hanhund kommer flyvende og bider ham 4
gange før han svare igen, alligevel begynder folk at slå på hunden med store
kæppe for at få den til at slippe ????? ikke skide smart, ejeren blev også
slået da han ville vride kæberne op på sin hund, det lykkedes ham han få fat
i sin hund og få den til at slippe. en anden gang kom han cyklende med sin
hund i snor en lille cairn terrier løber ud af haven bider hunden og bliver
selvfølgelig selv bidt igen, ejeren af mini hunden slog amstaff'n med en
rive så den måtte til dyrlæge, alligevel prøvede han at give amstaff'n
skylden selv om den var i snor, hmmm fordomme når de er bedst !!

Mine svigerforældre har en kareler ( karelsk bjørnehund ) og jeg er mere
tryg ved amstaff/ pittbull'n end ved den, simpelthen pga. opdragelsen, jeg
vil til en hver tid lade min dreng ( 4 år ) lege med bl. uden bekymringer
men med sviger-hunden har jeg lige et ekstra øje på.

Hunde uden snor er et problem, ja måske, men folk som begynder at snakke med
hunden fordi den ser sød ud er sq også et problem. Jeg har 2 hunde den ene
løber meeeget sjældent hen til fremmede ( indlært og medfødt ) den anden er
5 mdr., meget tæt på at have lært det, MEN hun ser åååh så sød ud og folk
begynder at snakke med hende selv om jeg kalder hende til mig, skide
irriterende, de lader faktisk kun være når jeg skruer bissen på når jeg
kalder på hende ( anden gang ).

Nå men det blev sq lidt langt så jeg stopper her :)

Hilsen Amani og hundene Dali og Dixie ( en Boston terrier som egentlig
oprindeligt var en kamphund men nu hygge hund )

Fra : Ghita

Dato : 29-10-01 06:37

"Michael" <mfrimann@worldonline.dk> skrev:
> [...]
har
> bidt andre hunde, mens den har været i snor og de er kommet flyvende i
KLIP
Det er heller ikke rimeligt, og ansvaret går begge veje.
Enhver hund der bliver angrebet vil vel forsvare sig
eller løbe skrigende bort.
Min Sara lagde sig fladt på jorden af angst når hun
mødte en hund hun ikke ville snakke med.

> [...]
bekymringer
> men med sviger-hunden har jeg lige et ekstra øje på.

Det er også nemmere at vurdere når man kender
hundene.

Ghita

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-10-01 11:00

Ja jeg kender alt for godt det med de andre hunde der løber hen og hopper op
den anden dag stod jeg i et hundeområde og snakkede med 3 andre hundeejere
med tæver da der kom en ny hund tog jeg min i snor fordi det var en hanhund
og det første den gør den lille hidsige hanhund var at hoppe lige op og gø
min hund lige ind i øret han vendte bare siden til men så bed den sku min
hund i øret og ejeren står bare og smiler istedet for at opdrage på sin hund
???men da den bed min hund i øret fik den en ordentlig tur ned i græset "jeg
havde stadig min hund i snor"og så blev der helt stille og folk kiggede
skræmt på mig og min hund og så skal jeg så forklare at det er altså fordi
at hendes hund løber hen og bidder ham i øret at han bliver sur det kan da
ikke være rigtigt kan folk ikke opdrage deres hunde til ikke at hoppe op og
gø lige ind i øret o.s.v. det er jo deres egen skyld hvis der sker deres
hund noget ,men jeg skal selvfølgelig have skylden fordi min hund vinder
"slåskampen" er det rimeligt ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-10-01 17:46

Hej Michael

Lige en sjov historie om "farlige" hunde.

Min første rottweiler var bare sååååå nuttet da den var 3-4 mdr, alle folk
ville snakke med den, og det gjorde de så. På et eller andet tidspunkt
spurgte de, hvad det var for en, og lige så snart de hørte racen flygtede de
rædselsslagne over på modsatte fortov.

Så er det altså, man griner højt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 29-10-01 23:44

Mon, 29 Oct 2001 17:45:45 +0100, Nina El Falaki wrote:
> [...]

>spurgte de, hvad det var for en, og lige så snart de hørte racen flygtede de

Det samme har jeg oplevet med en kridhvid schäfer, der hed Fie! *G*

Rottweileren har jeg godt nok aldrig regnet for farlig. Efter
min erfaring tåler den blot absolut IKKE uretfærdig behandling!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 10:23

Ja det har jeg også prøvet flere gange især den gang lige efter ekstrabladet
havde skrevet om ham der var blevet bidt i ansigtet af en kamphund "mens de
fejrede at den ene lige var kommet ud af fængslet og havde glemt at fodre
hans mastif" folk sagde neeej sikke en sød hund og kunne kæle med den 1
minuts tid og så spørge hvad det var for en og da jeg så sagde racen
stivnede de helt ja det er kun til at grine af sådan noget

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-10-01 10:34

meddelelse news:JfuD7.3077$Ip2.60539@news010.worldonline.dk...
> [...]
> minuts tid og så spørge hvad det var for en og da jeg så sagde racen
> stivnede de helt ja det er kun til at grine af sådan noget

Ja men både dit og Ninas eksempel vidner da om uvidenhed hos mennesker
og manglende evne til at vurdere hunden man står overfor ..samt
desværre deres mani til ukritisk at sluge mediernes
sensationshistorier .. trist synes jeg ..

MVH Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-10-01 08:52

> [...]
> Jeg mener at kamphunde er edderfarlige i forkerte
> ejeres hænder, og hvis det bliver
> trend som potensforlænger for visse type ejere, mener

Det er jo lige det!
Når noget potentielt er farligt i de forkerte personers hænder, går vi som
samfund ind og forbyder det, eller lovgiver omkring anvendelsen.

Af samme grund kan man ikke gå ind fra gaden og købe et jagtgevær, fordi det
er dødsensfarligt i de forkerte hænder. Man kan derimod købe et luftgevær,
og lur mig om ikke der sker flere skader med dette end med jagtgeværene, men
jeg har aldrig hørt om dødsulykker med et luftgevær.

Der er mange endre analogier: Dynamit som er helt ufarligt så længe det
ligger hos en sprængningsekspert - Knive over 8 cm så længe de bruges af en
fagmand - Knaldfyrværkeri som er livsfarligt i de forkerte hænder -
.......etc..etc..

Det er der IMO ikke noget at sige til, det er jo gjort i alles interesse.
Så hvorfor man skulle have lov til at anskaffe sig en hund der er så meget
nemmere at gøre agressiv, end de 300 (eller flere) andre racer der er til
rådighed, er der ikke noget logisk argument for.

Hvis man ikke kan finde en race blandt de resterende ikke-kamphunde, så vil
jeg vove den påstand at det ER ejeren der er noget galt med.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-10-01 11:12

> Så hvorfor man skulle have lov til at anskaffe sig en hund der er så meget
> nemmere at gøre agressiv, end de 300 (eller flere) andre racer der er til
> rådighed, er der ikke noget logisk argument for.

Hvem siger at de er nemmere at gøre agresive end andre hunde ????har du
noget belæg for det ??

tror du ikke at man kan gøre en labrador agresiv ?? hvad med en schæfer ?
hvad med o.s.v. ??hvor er det nu lige du har din viden fra ? har du prøvet
at gøre forskellige hunde agresive ?og på den måde fundet frem til visse
racer der er nemmest ? eller har du overnoget noget at have det i ?

Hvis man ikke kan finde en race blandt de resterende ikke-kamphunde, så vil
> jeg vove den påstand at det ER ejeren der er noget galt med.

du tror ikke at det kunne være dig der er noget galt med hva? det er jo nok
fordi du ikke har besøgt nogle af de tusinder af familier hvor
kamphunderacer lever lykkeligt sammen med børn og familie de er utroligt
gode familiehunde

og jeg kunne da sagtens have fundet en labrador eller en anden "normal"
hund men hvorfor skulle jeg dog det ? kunne du godt tænke dig at vi
allesammen havde de samme hunderacer?ville det ikke blive lidt kedeligt?og
så ville du jo heller ikke have nogen at se ned på vel ?det bliver spændende
at se om du kan svare sagligt på mine spørgsmål !

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-10-01 11:40

Hej
Nogle tal fra en amerikansk afhandling
- antal hundedræbte ( 238 ialt) mennesker i USA i årene 1979-1998 :

Pitbull og bl. heraf 118
* Rottweiler og bl. heraf 67
Uspec. bl. 47
Schæfer og bl. heraf 41
Husky og bl. heraf 21
Chow Chow og bl. 21
Malamut og bl. heraf 16
Ulvehybrid 15
Puddel 0

Afhandlingen fortæller desværre ikke hvormange hunde af de forskellige racer,
der anslået findes i USA, men jeg tvivler da på at ca. hver anden hund i USA er
en pitbull eller pitbull-blanding.

* Al respekt fra mig for de danske Rottweileropdrættere, som for længe siden har
startet et stort arbejde med at lave mentaltests m.m. for at forbedre racen.

I Danmark bliver mellem 100000 -12000 hunde aflivet årligt alene p.g.a.
hundeproblemer - alene hjemme & aggressivitet topper listen.

IMHO er der ingen grund til at græde, hvis en heldigvis ikke så udbredt race med
et usædvanligt kraftigt kæbetryk - vistnok flere hundrede Kg over "almindelige
hunde" ? og et vanskeligt temperament (raceklubberne advarer selv - "ikke
velegnet for førstegangs hundeejere") bliver forbudt.
Og så længe vi ikke har en lov som både alvorligt straffer hundeejere, hvis hund
bider et menneske eller dræber et andet husdyr, samt kræver disse hunde aflivet,
er dette min indstilling.

Som Alex skriver er der forbud på masser af andre områder. Dem har vi lært at
leve med.

-Lars

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 13:45

jeg ved ikke hvor du har fået den amerikanske afhandling fra ? den kan ikke
tages alvorligt hvis der ikke er et link til siden hvor du har fundet den !
Og jo der er grund til at græde hvis de utroligt menneskekærlige hunde
skulle blive forbudt vi er mange der ville savne den slags hunde ! bare
fordi du ikke har en af de racer , hvad hvis det var din race der blev
forbudt fordi krimminelle og andre tabere pludselig brugte dem som
potensforlængere ?

og dine tal kan heller ikke tages alvorligt da vi jo ikke lever i usa !!,
for jeg vil vove at påstå at der er mange mennesker i usa der har en helt
anden mentalitet end vi har i Dk og det er jo som sagt ejeren der opdrager
hunden der har ansvaret for hvordan den bebærder sig jeg ved ikke om du har
mødt nogle pitbulls eller de andre bullracer overhovedet ? de er meget
kærlige hunde hvis de har fået en ordentlig opdragelse ligesom alle andre
hunde også skal have

vil du så også forbyde alle biler der kan køre over 110km/t fordi de dræber
jo mange mennesker hvert år ??

eller måske der er ejeren af bilen/hunden der har ansvaret ?

og som sagt hvis bullracerne bliver forbudt så vil de krimminelle jo bare
finde en anden race de kan bruge for der er skam mange hunde der kan bidde
hårdt ! vil du så have forbudt alle racer ?

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 13:55

Og hvis din afhandling så skulle være rigtig ?? så siger vi 238 døde
mennesker ud af "kender ikke det præcise tal" 280 millioner mennesker i usa.
på 20 år syntes du at det er så voldsomt taget i betragtning af hvor mange
mennesker der er blevet dræbt af andre mennesker i de 20 år ? jeg ved at op
imod 20000 mennesker hvert år !! bliver dræbt i usa det vil så sige at rundt
regnet 80000 mennesker er blevet slået ihjel af andre mennesker i usa over
20 år imod 238 af hunde "for slet ikke at snakke om alle de mennesker usa
har slået ihjel uden for deres egne grænser"

hvordan kan man forlange at hundene skal opføre sig så meget bedre end
mennesket ??de er jo trods alt ikke så inteligente

ville det ikke være mere fornuftigt at få lavet en lov som du siger til at
straffe de mennesker der er skyld i at deres hunde bidder andre ,end bare at
forbyde hundene ? det ville nemlig gå ud over rigtig mange uskyldige hunde
og uskyldige ejere !

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-10-01 14:15

"Lars Stricker" <strick@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Nogle tal fra en amerikansk afhandling
> - antal hundedræbte ( 238 ialt) mennesker i USA i årene 1979-1998 :
--klip--

Det var rart endelig at få nogle facts på bordet.
Kunne du ikke poste et link til den omtalte afhandling?

Jeg synes hele debatten er ved at gå i selvsving over berettigelsen af nogle
"stakkels" racer, sammenkædet med en manglende erkendelse af at der ER racer
der er farligere end andre (Jf. din henvisning til raceklubberne)

Bl.a. er kamphundene i årtier fremavlet på visse egenskaber, som styrke,
agressivitet, tolerancetærskler, og en masse andre ting som kan gøre dem
effektive i hundekampe. Disse egenskaber er efterhånden lagret i racerne, så
jeg kan overhovedet ikke forstå hvorfor der ikke er nogen erkendelse af, at
disse egenskaber er lettere at vække end hos andre hunde.

At prøve at forbedre (læs: gå tilbage) på disse racer er for mig at se en
underlig ide. Der findes et hav af racer at vælge imellem, så uden at have
et specifikt behov for hundenes praktiske evner, skulle der nok være
mulighed for at finde en race der kan tilgodese ens behov for hund.

Vi har i grove træk to typer hunde herhjemme: Familiehunde og brugshunde.

Brugshundene kan groft deles op i jagthunde og politi-og redningshunde, hvor
det er nogle ganske specifikke og andre egenskaber der lægges vægt på, så
her har kamphunde ingen berettigelse.

På familehundeområdet, som er størstedelen af vore hunde, skulle man da som
det mindste gå ud fra, at de egenskaber man efterspørger er et roligt sind,
medfødt venlighed, lette at opdrage, godmodighed, høj stresstærskel, og en
hel masse andre gode egenskaber der gør at vi og vore børn føler os trygge
ved hundene, og omvendt.
Hvorfor man skal bruge hunde, der er fremavlede til et helt andet formål,
som familiehunde, er mig komplet ubegribeligt. Jeg vil sq nødigt have en
hund der formår at bide låret over på en okse gående sammen med mine børn,
når jeg nu kan have en Sct. Bernhard der som det voldsomste våben formår at
gøre dem våde i hele ansigtet med et "svup" i stedet.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at få at vide, hvad I der har Rottweilere,
Dobermanns, Mastiffer, etc..etc.. har valgt ud fra da I valgte hund. Det er
jo hunde der blandt almindelige mennesker indgyder respekt og en vis form
for frygt, så er det en potensforlænger, eller hvad ligger der bag?
Jeg mangler et sagligt argument for at disse racer er bedre familiehunde
(eller lige så gode) som f.eks. Labradors, Cockere, eller pudler. Og indtil
dette er opfyldt, har jeg ingen sympati for disse hundes berettigelse.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 14:40

Der findes et hav af racer at vælge imellem, så uden at have
> et specifikt behov for hundenes praktiske evner, skulle der nok være
> mulighed for at finde en race der kan tilgodese ens behov for hund.

ja der er masser af muligheder for at finde en hund og bullracerne har altså
andre praktiske evner end at kunne blive gode til at slås !!!det hører du
bare ikke om i ekstrabladet for det er der ikke nogen der gidder at læse!
hvorfor skulle de ellers være så populære i Storbritanien den dag i dag ?og
mange andre steder i verden hvor folk ikke er så fordomsfulde! de elsker
børn og mennesker menge gange er de langt mere menneskekærlige end andre
racer !er det ikke en god grund til at have sådan en hund ?

> [...]
hvor
> det er nogle ganske specifikke og andre egenskaber der lægges vægt på, så

DER ER MASSER AF AMSTAFFS DER ER REDNINGSHUNDE I USA

> [...]
> hel masse andre gode egenskaber der gør at vi og vore børn føler os trygge

DE EGENSKABER HAR BULLRACERNE !!! DU HAR ÅBENBART IKKE MØDT SÅDAN EN HUND I
EN BØRNEFAMILIE !!!!DE ELSKER BØRN!!!! MÅSKE DU SKULLE VENTE MED AT UDTALE
DIG TIL DU HAR UNDERSØGT TINGENE!!!

> [...]
at
> gøre dem våde i hele ansigtet med et "svup" i stedet.

jeg havde også en Sct.Bernhard da jeg var lille "en dejlig hund" men der
skal altså være plads til andre hunde !!

> [...]
indtil
> dette er opfyldt, har jeg ingen sympati for disse hundes berettigelse.

prøv at komme ind i en familie hvor de har en bullterrierrace så vil du
forstå det hele bedre !

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-10-01 14:54

Hej

http://www.cdc.gov/ncipc/dogbreeds.pdf

-Lars

************

Fra : Michael

Dato : 30-10-01 15:13

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hel masse andre gode egenskaber der gør at vi og vore børn føler os trygge

Hej Alex

Alle de ting du har beskrevet er faktisk noget som Rottweileren har og de
fleste " kamphunde" :)

> [...]
indtil
> dette er opfyldt, har jeg ingen sympati for disse hundes berettigelse.

Hvorfor har andre folk labs, spaniels eller andre "normale" racer ? fordi de
kan li' hundens udseende og sind ( går jeg stærkt ud fra, når vi snakker
"almindelige" mennesker ). Jeg selv elsker rottweileren og når jeg får mere
plads så regner jeg da med at skulle ha en igen, grunden til at jeg elsker
denne hund er pga. dens udseende ( synes den har et kært hoved ) og dens
sind, og nej det er absolut ikke en potens forlænger for mig ( hehe er en
pige ;).... ) og hvis det var et magtsymbol jeg var ude efter, så havde jeg
ikke en Cavalier King Charles spaniel og en Boston terrier nu, men en Bull
terrier ( som jeg også synes er en lækker hund ), de to hunde jeg har nu er
valgt efter sind og udseende, men jeg er da villig til at købe en hund som
jeg synes er grim, hvis den har det sind jeg søger efter hos en hund.
personligt ville jeg ikke vælge en labber, den er sød og dejlig et fedt sind
men for lalleglad til mig *GG* hellere en Golden retriever den er også
lalleglad men dens udseende ville så være det der gør det, det er måske
forkert at vælge hund på den måde, men så længe man sætter sig ind i hvad
det er for en race man får inden for døren så synes jeg det er ok. Jeg har
altid ( lige fra jeg ku læse ) læst om de forskellige racer og hunde
opdragelse, gået videre til de nye hunde adfærds bøger osv. og jeg mener at
jeg har sat mig ind i hvad det er for racer jeg vil ha inden for døren,
Amstaff'n er en af dem da jeg kender nogle go'e hunde /ejere og jeg har læst
om den, men jeg vil til gengæld heller ikke anskaffe den før jeg er færdig
med små børn og kan give mig 210 %, for jeg ved hvad den kræver. Jeg må
hellere stoppe nu inden det bliver en hel roman, jeg ved ikke om det var
sådan et svar du ville ha' men her er et :)

Hilsen Amani

P.S. Du siger at du hellere vil ha' en skt.. Bernard gående med dine børn,
prøv at træne bide arbejde med sådan en og du får en dræber, skt..Bernard
klubben fraråder på det kraftigste at hundene bliver brugt til det eller
noget der ligner, for de fleste går pludselig i blodrus. Så igen alle racer
er relative og det er træningen og ejeren det kommer an på ( ejer og
hundesind skal passe sammen )

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-10-01 09:43

> Hej Alex
>
> Alle de ting du har beskrevet er faktisk noget som Rottweileren har og de
> fleste " kamphunde" :)

Ja det er ved at gå op for mig.
Man kan kun dømme ud fra hvad man har set, og mine erfaringer med
Rottweilere kan stadig ses på min højre hånd. Et fuldstændigt uprovokeret
bid, der har givet mig endog meget stor respekt for racen. Det afhjælpes nok
ikke af at de fleste Rottweilere jeg ser, som regel har ejere med
læderjakker og tatoveringer over hele kroppen. Så jeg har endnu til gode at
møre en Rottweiler på venskabelig fod, men jeg tager dit (og andres) ord for
at det jo nok kan lade sig gøre.

Ellers tak for alle de fornuftige svar i tråden, der uden at hidse sig op
giver mig det mere nuancerede billede jeg manglede af visse hunderacer. (jeg
orker ikke at svare på 4-5 indlæg, så dette bliver samlet for dem alle.)

Amani, du skriver selv at hvis du ville have et magtsymbol, så ville du
vælge bull'en, og det tager jeg som en lille erkendelse af at holdningerne
til racen blandt almindelige mennesker ikke er skudt helt ved siden af.

Jeg kom af vanvare til at inddrage bl.a. Rottweileren i "kamphundeklubben",
men de mange seriøse indlæg har da fået mig til at revidere opfattelsen af
netop den hund.
Det gør sig imidlertid ikke gældende med bull'en. Jeg har oplevet en bull
tæt på (for tæt) 3 gange. Første gang måtte jeg bede ejeren om at fjerne
dens tænder fra min pointers bagben. Anden gang lå denne "venlige"
familiehund i en kurv og knurrede ad mig i en time, hvilket jeg var meget
utryg ved, selvom ejeren forsikrede mig om at den var meget venlig. Tredie
gang var den bull jeg mødte heldigvis i snor da jeg passerede den sammen med
min Bernhard, for det lød angiveligt som en hyæne der forsvarede et bytte,
da den prøvede at rykke sig løs fra ejeren.
Bullterriere får mig til at gå i en stor bue uden om, og med det jeg har
oplevet med racen, har jeg faktisk ikke lyst til at lære den nærmere at
kende.

Jeg har lige et sidste spørgsmål til tilhængerne af bullterriere eller
kamphunde: Ville I anskaffe jer Pitbulls hvis det var lovligt?
Hvorfor/hvorfor ikke? Er der alligevel en grænse for hvilke temperamenter
vi/I er villige til at "risikere"?

> [...]
racer
> er relative og det er træningen og ejeren det kommer an på ( ejer og

Har du en henvisning, eller nogle erfaringer du vil dele?
Jeg tænker på om jeg skal omlægge mit legemønster med hunden, for når vi
tumler tygger den da på min arm en gang imellem, selvom den aldrig tygger
hårdt.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 31-10-01 11:42

Jeg vil lige sige at da jeg var 11 år kom jeg cyklende og en schæfer løb
lige imod mig jeg stoppede op og den gik direkte hen og bed mig i anklen så
jeg skreg og det blødte , i flere år var jeg bange for hunde og især
schæfere selv om jeg er vokset op med hund og elsker hunde ! men episoden
ændrede da mit syn på schæfere i lang tid vilket nok er meget naturligt ,
men i dag kan jeg da godt klappe en schæfer min hund leger da med mange
schæfere så min pointe er :at selv om jeg blev bidt af en schæfer er det jo
ikke alle sammen der bidder ! endnu engang det er ejerens ansvar og
opdragelsen der danner hunden IKKE racen !!! jeg fik iøvrigt 200kr til nye
bukser og min far fik en flaske rødvin det var jo nemt sluppet for ham,

Og hvad pittbulls angår ville jeg aldrig vælge sådan en race, da jeg mener
at det ville være alt for besværligt altid at have den i snor og altid
skulle passe på andre hunde, IKKE fordi jeg tror at den ville gøre nogen
mennesker noget !de pittbulls jeg møder er meget glade for mennesker og
elsker børn ! de er jo avlet til at slås med hunde og ikke mennesker!!jeg
mener at det vil være svært at have et socialt samvær med andre hundeejere
hvis man har den race ,der er dog helt klart undtagelser ! alt efter hvor
meget amstaff der er i hunden! hvis hunden har vænnet sig til andre hunde
fra lille og de ikke er for dominerende o.s.v.

Jeg valgte min race Staffordshire Bull Terrieren p.g.a. meget forskelligt
den er ikke en selvstændig hund der bare lægger sig i sin kurv og sover hvis
der er mennesker der er vågne ,den vil helst kæles og leges med hele døgnet
den lever livet fuldt ud og er altid glad, og det er lige sådan en hund jeg
vil have en rigtig kæleklappehund

Og så er racen utrolig god til børn i Storbritanien kalder de racen the
nannydog childrens nursemaid o.s.v. selv meget små børn kan lege med den
selvom de kommer til at slå eller sparke hunden "mange helt små børn ved jo
ikke hvordan man omgås en hund"gør hunden aldrig noget finder sig i alt!
dels p.g.a. dens utroligt store smertetærskel "som blev fremavlet i
kampøjemed" dels fordi racen er avlet som en familie/kamphund det vil sige
at i gamle dage i England havde mange familier denne race som de tjente
penge på ved at lade den kæmpe i weekenderne og resten af ugen legede den
med familiens børn og var en familiehund efter hvad jeg har læst fik hunden
mange gange mad før familien da det jo var den der skulle tjene pengene der
var jo stor fattigdom dengang ,men inden jeg skriver en hel roman vil jeg
bare sige at i england er den i dag den 8 mest populære hund og så mange
mennesker kan da ikke tage fejl og den ville nok ikke være så populær hvis
den spiste deres børn vel

Jeg er vokset op med en sctbernhard og det var en utrolig dejlig hund som
jeg elskede meget ! Men jeg ville nok aldrig træne bidetræning eller på
nogen måde lege for vildt med den for man skal ikke tage fejl af sådan en
hund lige så godmodig og glad den kan være lige så arig og agresiv kan den
blive ,men igen det hele kommer an på opdragelsen men stadig er der nogle
racer der egner sig til noget arbejde og nogle til noget andet ligesom man
heller ikke ser mange bullracer som vagthunde "kun i usa" da de vil bidde
alt for hårdt i tyven og ikke kan styre sig ligesom en schæfer kan og kun
bide i armen o.s.v. jeg glemmer aldrig en dag hvor postbudet havde stået
"limet" op af postbilen i ½time med vores zeus knurende foran ham fordi min
far havde kommet til at lukke ham for tidligt ud meget sjovt at tænke
tilbage på men postmanden glemmer det nok aldrig

Fra : Michael

Dato : 31-10-01 12:19

> [...]
> kamphunde: Ville I anskaffe jer Pitbulls hvis det var lovligt?
> Hvorfor/hvorfor ikke? Er der alligevel en grænse for hvilke temperamenter

Hej igen Alex

De eneste henvisninger jeg har er at jeg har snakket med aktive i
sct.bernard klubben og trænere inden for DCH som selv har sct. bernard, den
ene fortalte om en som var gået i blodrus under bidetræning og figurenten
var vist nok meget heldig når man tænker på hvor galt det kunne gå, hunden
blev aflivet for en gang blodrus jaa så kan man ikke føle sig sikker. Jeg
ved så fra andre at det er kendt i sct. bernhard klubben at man ikke træner
bidearbejde og anden "voldsomt" arbejde men lydighed og spor. Jeg kan kun
sige at hvis du vil ha' mere info fra kendere så kontakt klubben :) for min
erfaring kommer som sagt fra hundesnak til konkurencer :)

Jeg blev en gang bidt af en gravhund og af en ruhåret hønsehund, begge gange
havde ejeren sagt go' for det, ok jeg bryder mig ikke om gravhunde men det
er pga. deres sind, jeg har dog mødt et par langhåret af slagsen som var
søde, men stadig ikke noget for mig :)

Ja Bull'n er et magt symbol hos nogle, men det er ikke derfor jeg kan li'
den :) og grunden til at jeg ikke har valgt en af de racer er at jeg ikke
har tid til at gi mig 210 % da jeg også har barn og planer om et til på et
tidspunkt, derfor har jeg valgt racer som ikke kræver "konstant magtkamp"
( med risiko for at blive misforstået ;)...) men er mere "bløde", ok bortset
fra Boston terrieren, men den hjælper min voksne hund mig med *GG*.

Hilsen Amani

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 31-10-01 15:44

Jeg har aldrig haft en eneste magtkamp med min hund den gør alt for mig bare
den forstår hvad jeg siger så det med magtkampen kan jeg slet ikke nikke
genkendende til ! jeg kender flere der har amstaffs og staffbulls og andre
som jeg snakker med der har bullracer jeg har aldrig hørt om magtkampe
selvfølgelig skal man være bestemt overfor hunden men hvis folk tror at man
ligger derhjemme og slås med sin bullterrier o.s.v. så tager de grueligt
fejl min hund har været meget nem at opdrage uden nogen form for magtkamp !

Fra : Claus

Dato : 30-10-01 15:31

> [...]
indtil
> dette er opfyldt, har jeg ingen sympati for disse hundes berettigelse.

Hej.

Det er entlig en mærkelig debat det her...man snakker om farlige hunde som
om at det var den største farer her i livet. Jeg tror at der er flere der
kommer alvorligt til skade i ridesporten end med vores hunde....skal vi så
forbyde heste?? ...eller hva' med trafikken, da den højeste hastighed her
hjemme er 110 kmt. så synes jeg at alle biler skulle laves så de ikke kunne
kører hurtigere....men det ville nok skabe lidt ballade

Jeg har haft Rottweilere i 25 år, mine hunde har aldrig lavet en bid skade,
selv om jeg har haft 3 små børn i huset med tilhørende kammerater.
Mine hunde har altid været trænet, oxo i bide arbejde , da jreg har trænet
PH. og IPO men det har ikke givet nogle probs, de kan godt kende forskel på
posten og Fig.
Grunden til at jeg valgte Rotten som min race , var bare at jeg godt kunne
li' en selvsikker hund, der knytter sig tæt til en. ( jeg skulle hilse fra
min kone og sige " potensen fejler intet " ) )

Nu på mine gamle dage har jeg skiftet Rotten ud men en lettere Race, en der
er lidt lettere at opdrage og ikke vejer så meget. )

Claus.
Der er ved at være lidt træt af denne debat.

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-10-01 16:02

Hej Claus
Hvis man ikke ønsker at deltage, kan man ret nemt undlade at læse indlæg i
enhver tråd man måtte ønske. Det har jeg ofte selv gjort.
Ingen har endnu påstået at farlige hunde er det farligste i hele verden og
omegn. Ifølge "Punish... " er det åbenbart uvidenhed ....
Men denne NG handler nu engang om hunde, IKKE hverken heste eller biler der
kører for stærkt.
Der er sikkert en filosofi-NG der kan rumme disse transportmidler og mere til.

Igen de dersens 110 Km/t - er du i familie med "Punish .... " ?

-Lars
Som synes at tallene fra de 2 links skærer problematikken ud i pap.

*******************

Fra : Claus

Dato : 30-10-01 20:22

> [...]
>
> -Lars
> Som synes at tallene fra de 2 links skærer problematikken ud i pap.

Hej.Lars

Jeg tror ikke at jeg er i familie med nogen her på NG. Men jeg synes
bare at der bliver talt lidt for meget om farlige hunde, når det kommer til
stykket er det vel ikke hundene der er farlige men ejernes ansvarlighed der
måske der er under lavmålet. Grunden til at jeg nævnte heste og trafik var
som bare for at sætte tingene lidt på spidsen.

Det med de 110km/t nævnte jeg, fordi at hvis du forbyder biler der kan køre
mere end det, ville der rejse sig en enorm protest fordi man rammer mange
menesker, men et par sølle hunde racer , det er der ikke mange stemmer i.

Det er sjovt at "folk" altid mener at man kan lovgive sig ud af alting ,
bare det ikke rammer dem selv. Fordi der herhjemme er nogle ganske få
personer der ikke kan opdrage deres hunde forsvarligt , så skal det gå ud
over alle dem der kan. Det er meget nemt bare at forbyde visse racer men jeg
6tvivler på at man for det ønskede resultat.

Mvh.
Claus
Som læser alle tråde her i NG.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 30-10-01 15:40

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> "Lars Stricker" <strick@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> --klip--
>
> Det var rart endelig at få nogle facts på bordet.

Dette er ikke facts så længe der ikke er nogen dolumentation. Jeg kan da
også godt slynge nogen tal ud, udenat have dokumentation for dem.

Politiet i Danmark registrerer ikke hundebid! De registrerer overtrædelse af
hundeloven, hvilket kan være alt fra personskader til løse hunde eller
manglende hundetegn/forsikring. Tager man skadestuernes statistikker, er de
baseret på, hvilken race folk tror de er blevet bidt af. I Tyskland står
blandingshunde for flest bidskader, hvilket selvfølgelig skyldes, at der er
et overtal af dem. Disse hensyn skal man selvfølgelig også tage i
statistikken.
Efter at have talt med Dyrekassen Danmark, Forsiktingsoplysningen og
politiet har jeg fundet ud af, at der ikke eksisterer en sådan officiel
statistik i Danmark.

> Vi har i grove træk to typer hunde herhjemme: Familiehunde og brugshunde.

Hvilke racer hører under familiehunde i din verden? Labrador? Cocker
spaniel? St. Bernhard? Disse racer er vist lige så meget som alle andre
racer fremavlet til at udføre et stykke arbejde.

> [...]
hvor
> det er nogle ganske specifikke og andre egenskaber der lægges vægt på, så

Jeg har ellers hørt om flere amerikanske staffordshires og amerikanske
bulldogs der er glimrende brugshunde.

> [...]
> hel masse andre gode egenskaber der gør at vi og vore børn føler os trygge

Disse egenskaber besidder racerne i høj grad. De er meget hengivne over for
mennesker, rolige indenfor, ivrige udenfor, lette at opdrage, intet
jagtinstinkt .... hvad vil du mere? Eneste problem er, at med manglende
socialisering er de meget lidt tolerante overfor andre hunde.
> [...]
at
> gøre dem våde i hele ansigtet med et "svup" i stedet.

Hvad race var det lige Cujo var igen? Hvis du kan hente fakta hos
formiddagsaviserne, så kan jeg vel også hente dem i film, eller?

> [...]
> jo hunde der blandt almindelige mennesker indgyder respekt og en vis form
> for frygt, så er det en potensforlænger, eller hvad ligger der bag?

Det var godt nok langt under bæltestedet! Dobermann er en stor terrier,
fremavlet fordi den var hurtig, intelligent og havde gode vagtegenskaber.
Rottweiler er en blanding af hyrdehunde og molosser. Udstiller du
nogensinde din hund? For så ville du vide, at begge ovenstående tilhøre
samme gruppe under FCI. Racerne er blevet samlet fordi de alle udfører et
arbejde, hvor de meget tæt på mennesket. Tidligere havde flere af dem jaget
eller fungeret som hyrdehunde. Men som tiden blev deres arbejdsopgaver mere
rettet mod mennesker. F.eks. som vagt-, rednings- eller gårdhunde.

> [...]
indtil
> dette er opfyldt, har jeg ingen sympati for disse hundes berettigelse.

En stor del af denne debat har gået på, at hvis man forbød nogen racer,
ville mange flere følge efter. Og det er hvad du er godt igang med her!
Rottweilere og Dobermann har aldrig oprindeligt været anvendt som
kamphunde.

> Venlig hilsen
> Alex Linaa

Lige så venlige hilsener fra mig, selv om jeg efterhånden savner lidt mere
fornuft i denne debat.
-Trine

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-10-01 18:31

Hej Alex

> [...]
racer
> der er farligere end andre (Jf. din henvisning til raceklubberne)

Nej der er racer, der p.g.a styrke KAN blive farligere i de forkerte hænder,
men så kan ALLE racer blive farlige, selv en chihuahua.

> [...]

at
> disse egenskaber er lettere at vække end hos andre hunde.

Har du nogensinde hørt om hundekampe mellem mennesker og hunde? Nej vel,
hvorfor skulle man så have avlet kamphunde mere aggressive over for
mennesker. Næh, alt efter hundekampens art har man avlet MULIGHEDEN for
større aggressivitet mod andre hunde, bjørne og tyre ind.

Ved nutidens bjørne/hundekampe i Kina trækker man tænderne ud, bortopererer
kløerne og lænker bjørnene, ellers kan hundene ikke klare sig. Så meget for
"farlige" hunde fremavlet til kamp.

> [...]
> et specifikt behov for hundenes praktiske evner, skulle der nok være
> mulighed for at finde en race der kan tilgodese ens behov for hund.

Måske, men ikke nødvendigvis

> [...]
hvor
> det er nogle ganske specifikke og andre egenskaber der lægges vægt på, så

Schæferen er oprindelig en fårehyrdehund og rottweileren en kvæghyrde- og
vagthund, hvordan kan de da bruges som rednings- eller politihunde? Det er
nu engang sjældent at fx. politihunde skal drive en menneskemængde sammen og
ind i en "fold". De bruges snarere til det modsatte, nemlig at sprede folk.

> På familehundeområdet, som er størstedelen af vore hunde, skulle man da
som
> det mindste gå ud fra, at de egenskaber man efterspørger er et roligt
sind,

Som hos rottweileren

> medfødt venlighed,

som hos rottweileren

lette at opdrage,

Rottweileren er ikke helt nem

>godmodighed,

som rottweileren

>høj stresstærskel,

som rottweileren

>og en hel masse andre gode egenskaber der gør at vi og vore børn føler os
trygge
> ved hundene, og omvendt.

Endnu en gang som hos rottweileren

> Hvorfor man skal bruge hunde, der er fremavlede til et helt andet formål,
> som familiehunde, er mig komplet ubegribeligt.

Hvorfor så bruge dem som politihunde?

>Jeg vil sq nødigt have en
> hund der formår at bide låret over på en okse gående sammen med mine børn,

At hunden kan gøre det er jo ikke ensbetydende med at den gør det, vel?

> når jeg nu kan have en Sct. Bernhard der som det voldsomste våben formår
at
> gøre dem våde i hele ansigtet med et "svup" i stedet.

Jeg må gentage mig selv endnu en gang: Som rottweileren

> Jeg kunne faktisk godt tænke mig at få at vide, hvad I der har
Rottweilere,
> Dobermanns, Mastiffer, etc..etc.. har valgt ud fra da I valgte hund.

Jeg indgyder hunde respekt, kan få en schæfer (er vokset op med dem) til at
ryste af skræk og angstbide bare ved at se på den, altså skulle jeg vælge en
mindre førerblød race. Jeg ville have en lille hund, så jeg begyndte at læse
om de forskellige hunderacer, og efter hver bog endte jeg med at
rottweileren var den race, der psykisk passede bedst til mig - og nej, jeg
er hverken aggressiv (tværtimod) eller mangler en potensforlænger.

Jeg er faktisk kendt som et selvsikkert og udpræget venligt menneske, derfor
passede rottweileren til mig.

>Det er
> jo hunde der blandt almindelige mennesker indgyder respekt og en vis form
> for frygt,

Vil du så også forbyde slanger og edderkopper, som er de dyr, der skræmmer
flest mennesker (fobier)?

>så er det en potensforlænger, eller hvad ligger der bag?

At man kan lide racen, så enkelt er det faktisk. Desværre er det også racer,
der p.g.a. deres usande dårlige rygte, tiltrækker de forkerte mennesker.

> [...]
indtil
> dette er opfyldt, har jeg ingen sympati for disse hundes berettigelse.

For at overbevise, skal man nok have oplevet en rottweiler, der helst vil
sidde på skødet og nusse, en rottweiler der spinder som en kat (brummer) af
velvære, når man nusser den på maven, eller set hvor fantastiske de er til
børn. Jeg har endnu ikke mødt nogen bedre børnehund.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-10-01 22:43

In article <yqBD7.3202$Ip2.72763@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> velvære, når man nusser den på maven, eller set hvor fantastiske de er til
> børn. Jeg har endnu ikke mødt nogen bedre børnehund.

Der var engang en Rottweiler, der gav mig mit livs chock: Den kom
løbende mod mig med fuld fart med øjnene låst fast på mig. To meter fra
mig smed den sig rundt på ryggen og gled det sidste stykke. Den stoppede
lige foran mine fødder med alle fire ben lige i vejret og tungen ud af
munden. Den ville meget gerne kløs på maven så det gjorde jeg.

Det var ikke ligefrem det indtryk jeg havde af Rottweilere inden den
hændelse.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 31-10-01 09:00

Jeg har heller ikke altid været tryg ved rotweilere sidst jeg mødte en sad
jeg og holdt dens kødben mens den gnavede af det da det så røg på gulvet og
jeg ville tage det op sad dens tænder og klappede "dog uden at røre" rundt
om min arm uuuhh ,men ejeren sagde bare det er jo klart når du prøver at
stjæle dens kødben? men det er jo nok slet ikke alle rotweilere der er sådan
! men jeg ventede til den selv kom med kødbenet før jeg tog fat i det fra
den gang jeg har ikke mødt så mange rotweilere "kun på gaden" men jeg er
da sikker på at langt de fleste er meget fredelige ,det er jo ejeren der
opdrager hunden der danner dens personlighed !

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 30-10-01 19:44

Alex Linaa Skrev.

> Jeg synes hele debatten er ved at gå i selvsving.

Enig... Gruppen her som" Går jeg ud fra, interesser sig for hunde og deres
ve & vel. Og troede enligt at hundefolk
dermed mener jeg ikke folk i almindelighed.. var helt enige! om at forbud
mod hunderacer ikke løser noget problem, men at man flytter det & skaber et
nyt Problem, Vi som holder og elsker den slags hunde uden at have
til hensigt at træne disse med formål til at æde alt & alle... men ene
alene af kærlighed til disse racer... bliver afskåret fra disse gode
racer.... de personer som desværre ikke har så meget selvværd, og mener at
ved at eje en sådan hund vil kunne få respekt...( Bøller og hvad vi har) Vil
uanset et forbud altid have/ kunne få disse hunde, og er ligeglade med et
forbud.
Der mener´ jeg det må være bedre at de er registret end de ikke er... så man
kan gå tilbage og placere et ansvar.
hvis det volder problemer.

Som jeg Skrev før, en form for kørekort til hund ville være helt fint, og
at man skulle til prøve af en slags...
og nogen elementer skulle således ikke kunne bestå.

> [...]
er
> jo hunde der blandt almindelige mennesker indgyder respekt

Jeg har før haft Rottweiler, og tør jo´ dårligt her skrive, at for kort tid
siden har købt en Amstaff..
og kan godt lide hunde som har masser af selvtillid - Temp& styrke.. vil
bruge min hund.
SKAL være glad for børn, hvad jeg mener´ alle hunde er som udgangspunkt,
da det er flok dyr, og ejer der afgør om de bliver glade for børn.
Der skal være udfordring både for mig og hunden.
jeg gider ikke have, en der bare skal ligge på sofaen og fise husleje af,
derfor bruger jeg også meget af min tid på det
( en glad hund, er en træt hund)

Jeg betegner ikke mig selv som værende en Bølle..og har ikke omvendt kasket
på.. men helt "normal"....hvad det så end betyder.
jeg lever fint videre.

Mvh. Lars

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 14:50

Nogle tal fra en tysk afhandling om hundebid og racer . de kom til at stå
lidt skævt jeg er ikke helt inde i tekstbehandling
http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/bitestats.html

In Northrhine-Westphalia in the period of 1989 - 1997
Dog Breed Number of Total %
slightly inj.
severly inj. Killed total %
German Shepherd 25
5 1 31 41.9
American Staffordshire 1 2 0 3 4.1 1
2 0 3 4,1
Boxer 1 1 0 2 2.7 1
1 0 2 2,7
Rottweiler 7 1 0 8 10.8 7
1 0 8 10.8
Pit-Bull 7 5 0 12 16.2 7
5 0 12 16,2
Saint Bernard 1 2 0 3 4.1 1
2 0 3 4,1
Bernese Mountaindog 0
5 0 5 6, 8
Giant Schnautzer 1 0 0 1 1.4 1
0 0 1 1,4
Dobermann 2 2 0 4 5.4 2
2 0 4 5,4
Cross 3 0 0 3 4.1 3
0 0 3 4,1
Turkish Akbash 1 0 0 1 1.4 1
0 0 1 1,4
Great Dane 0 1 0 1 1.4 0
1 0 1 1,4
Total: 49 24 1 74 100 49
24 1 74 100

FACT IS:
The underlying proven figures of the Ministry of the Interior of
Northrhine-Westphalia prove that in the German State richest in population
with approx 17.679 million inhabitants over a period of 9 years not one
single person was injured or killed, ... neither by a Bullterrier nor by a
Staffordshire Bullterrier let alone by a Miniature Bullterrier

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-10-01 15:36

"Punish the deed,not the breed" wrote:

> Nogle tal fra en tysk afhandling om hundebid og racer . de kom til at stå
> lidt skævt jeg er ikke helt inde i tekstbehandling
> http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/bitestats.html

Interessant (jow, linken var lidt mere læselig):

"Many times crosses, Shephards, Rottweiler and Pitbulls were involved in damage
claims."

og i samme rapport, længere nede:

"Only in 20 cases (14 Pitbulls, 2 American Staffordshire Terriers and 4
Bullterriers) such animals were involved in damage claims."

Er der noget jeg har misforstået, eller stemmer han på de Radikale, måske?

Som skrevet i mit tidligere indlæg - det ville være rart at kende et omtrentligt
antal af de enkelte racer. I skemaet optræder Pitbull ligesom Schæferen hver med
5 - antal af severely injured. Tvivler på at man i den omtalte region i Tyskland
har ligeså mange Pitbulls som Schæfere. Statistik kan man vride lidt efter
forgodtbefindende - men det undrer mig ikke at Schæferen står for 25 slightly
injured og Pitbull'en for 7. Også disse tal synes jeg taler for sig selv.
Tvivler på at der er 7 Pitbulls for hver 25 Schæfere i visse områder i Tyskland.
Nøjagtig ligesom jeg anså det for usandsynligt at halvdelen af USA's hunde er
Pitbulls.

Såehhh, rapportens:
"This clearly shows that a stigmatization of certain dog breeds as "fighting
dogs" is absurd" (stigmatization = stempling/brændemærkning)

Tjaah, er det nu så absurd ?

-Lars

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 18:43

måske er det forkert og upræcist at bruge forskellige raporter til at bevise
om hunde er farlige eller ej ! bare for at vise lidt at de kan være meget
forskellige alt efter hvem der laver dem det er jo nok rigtigt nok for det
kommer jo stadig an på ejeren af hunden og om den er løs har fået mad eller
ej opdragelse socialisering o.s.v og du gættede ikke rigtigt med hensyn
til hvem jeg stemmer på ! men det er da ok hvis du selv tror du er klog
eller sjov

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-10-01 19:17

Hej
Ja, det var sjov (eller et forsøg herpå) men ikke rettet mod dig, men den tyske
skribent.
Resten af dit indlæg - Nu stopper festen for mit vedkommende - EOD

Fra : Pia

Dato : 30-10-01 16:07

nu snakker du om ihjelbidte - det er jo nok fordi man sjældent dør fordi en
cocker ryger i anklen eller lillefingeren på en...

Jeg har i øvrigt hørt fra rottweilerfolk både her og derovre, at den
amerikanske variant er betydelig mere "barsk" end vores herhjemme, de avler
på en anden måde. Jeg har også set billeder af monstrøst store "rotter", på
størrelse med Engelsk Mastiff, altså i 100-120 kg klassen.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-10-01 17:53

Så vidt jeg har forstået på medierne, har rottweileren overhalet pitt bull i
USA, eller var det bare bid?

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 29-10-01 16:47

> [...]
> er edderfarlige i forkerte ejeres hænder, og hvis det bliver
> trend som potensforlænger for visse type ejere, mener

Du er da helt gal på den..! Kamp-med hunde er Forbudt, så det er vel ikke
så mærkeligt du ikke har set en..
da det foregår uden for offentlighedens bevågenhed. Og et forbud mod div.
Såkaldte Farlige racer.. Hjælper efter min mening ikke noget som helst,
tvært imod. et forbud i tyskland, vil jeg mene uden af have tal på noget,
men kun hvad jeg hører.. gør at de bliver importeret ulovligt og derfor
ingen kontrol med hvor mange/rene-og blandings hunde der er i landet....
Hvilket i min verden gør det farligt.

Så lad være med at forbyde hunderacer... men i stedet forbyde nogen
mennesker at eje dem... eks. et kørekort til hund.

Hvis vi skal forbyde hunderacer, kan jeg komme på mange andre ting som gør,
vi skal lave et forbud, men så er for hundens/ dyret skyld... eks.
menneske´s fremavlet fladesnuder til udstillings brug, så hunden har
besvær med at trække vejret.. osv.

MVH. Lars. Engang skambidt af West-highland-white-terrier

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 10:28

Ja jeg er helt enig hvis man går i gang med at forbyde så får man nemlig
forskellige gadekryds som nye racer og det ville være farligere for dem ved
man jo ikke hvordan reagerer på forskellige ting , de racer der er i dag
kender man og har brugt mange år på at gennemskue og ved i store træk
hvordan de er og bliver allerede når man får valpen !

Og ja hvis vi gik i gang med at forbyde hunderacer hvorfor så ikke forbyde
alle biler der kan køre mere end 110 km/t de dræber nemlig rigtig mange
mennesker !

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-10-01 10:39

meddelelse news:gluD7.3082$Ip2.60505@news010.worldonline.dk...
> [...]
forbyde
> alle biler der kan køre mere end 110 km/t de dræber nemlig rigtig

jeg ville gerne små arrige og uopdragede utilregnelige pekingesere og
andet småkravl til livs .. er en gang blevet bidt af en hund det var
en puddel en af mine bekendte havde .. den havde spist godbidder af
min hånd .. men da hånden var tom tja så sad hele tandrækken i min
hånd .. mine børn der den gang var små legede med stor glæde med en af
vore venners schæferhund .. han var hundefører ved militæret den gang
... men den arrige puddel måtte de end ikke nærme sig .. ... mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 20:43

Jeg tror absolut ikke at de fleste der har kamphunde er "bølletyper"men det
er helt klart dem man lægger mærke til !jeg snakker meget med folk der har
kamphunde men dem jeg husker mest er jo dem der skiller sig mest ud !

Og ja vesterbro er slemt hvad det angår med "typer"der går med deres hunde
løs jeg har snakket med mange hundejere i søndermarken som fortæller om de
løse hunde på vesterbro, jeg har mødt flere der kommer i søndermarken helt
stenede af stoffer eller guldøl med deres pittbulls/amstaffs og det er vildt
ærgeligt for de ødelægger meget for os andre som bruger hundene som
familiehunde og ikke potensforlængere !

problemet er bare at det ikke ville nytte noget at forbyde specieller racer
for de kriminelle og andre tabere ville bare finde en anden race de kunne
gøre agresiv i stedet for

De skulle straffes ikke hundene ! Og der findes stadig ansvarlige avlere af
bull-racerne !Der hvor jeg købte min hund havde de sagt nej til 5 andre der
ville købe valpen inden jeg fik lov ! folk fra christania og andre tabere
ville gerne byde over min pris men de sagde nej !

Fra : Lotte

Dato : 28-10-01 17:38

> [...]
> MÅ ikke komme i nærheden af den slags hunde.
> Avisforsiderne om netop den slags er ikke grebet ud af det blå,
Hej,
Jeg har ALDRIG hørt magen til ubegrundet fordomme! kender du
overhovdet en Staffordshire??? Jeg tror det ikke! Hvilken hunde må
dine børn så komme i kontakt med?
Lotte

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 19:09

"Lotte" <enodden@12move.dk> skrev:
> Hej,
> Jeg har ALDRIG hørt magen til ubegrundet fordomme! kender du
> overhovdet en Staffordshire??? Jeg tror det ikke! Hvilken hunde må
> dine børn så komme i kontakt med?

Hunde de kender.
Ikke løstrendende hunde som ejerne mener er åh
så fredelige indtil en eller anden bliver bidt fordi
hunden vil snakke og barnet vifter med arme og
ben i angst.
Ghita

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-10-01 17:46

Hej Ghita

Da min søn var lille lærte jeg ham hundesprog. Alle børn har en alder, hvor
de er meget interesserede i at snakke med dyr (ca. 3-5 år). Han ville meget
gerne fare hen til alle hunde og kramme dem, på trods af han havde hund
hjemme.

Jeg lærte ham, at spørge ejeren, om han måtte snakke med hunden, og jeg
lærte ham hvordan man gik til en hund.

Hundene foran forretningerne ville han jo også snakke med, så jeg satte mig
på hug med han i passende afstand og snakkede verbalt med hunden. Virkede
hunden det mindste bange, usikker eller aggressiv, forklarede jeg det for
sønnen, og hvordan man kunne se det, og de hunde fik han ikke lov til at
snakke med.

Netop fordi vi prøvede, om vi kunne snakke med alle hunde, havde jeg ingen
problemer med at få ham væk fra "uvillige" hunde, og han blev heller ikke
bange for hunde.

Med en smule "arbejde" fra forældrenes side, får børn et naturligt forhold
til hunde.

Om amstaf/pitt bull så bor der flere af slagsen, hvor jeg bor nu, og det
eneste problem er, at de er alt for glade for fremmede mennesker.

Da jeg tidligere havde rottweiler, giver jeg ikke 5 potter p.. for det
medierne offentliggør om farlige hunde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 19:20

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev:
> [...]
meget
> gerne fare hen til alle hunde og kramme dem, på trods af han havde

Nogle har. Andre er skræmt fra vid og sans.
Min datter på 4 år har været bange for selv
vores kanin.

> Jeg lærte ham, at spørge ejeren, om han måtte snakke med hunden, og
jeg
> lærte ham hvordan man gik til en hund.

Men det giver jeg ikke noget for. Vi har
hunde i vores gade som absolut ikke kan
lide andre end sig selv. Ejeren mener at de
er uskadelige. Det er måske rigtigt nok for
ham, men jeg har set den ene gå i krig med
en lille vovse, så jeg stoler ikke altid på den
slags.

> Med en smule "arbejde" fra forældrenes side, får børn et naturligt
forhold
> til hunde.

Jeg mener stadig ikke at et fornuftigt forhold til
hunde indebærer at man skal vade hen til en
fremmed hund bare fordi ejeren mener at den
gerne vil snakke.

> Om amstaf/pitt bull så bor der flere af slagsen, hvor jeg bor nu, og
det
> eneste problem er, at de er alt for glade for fremmede mennesker.

Det ville nok også være mit problem. Jeg vil IKKE
have at der kommer nogle hunde rendende imod
mig uanset hvor fredelige de er. Hvis jeg ikke
kender hunden, har ejeren bare at holde den i snor
så den ikke kommer hen til mig.

> Da jeg tidligere havde rottweiler, giver jeg ikke 5 potter p.. for det
> medierne offentliggør om farlige hunde.

Sålænge de holdes i snor langt væk fra mig, er jeg
også ligeglad.
Og nej; Jeg går ikke ind et sted hvor løse hunde er tilladt
for jeg ved hvor angst jeg bliver hvis der kommer en
stor hund imod mig.
Ghita

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 21:15

Har du måske tænkt lidt over at det kan være at det ikke er hundene der er
problemet for dig men at du selv har et problem ? og måske skulle snakke med
en psykolog om din angst ? ..... og det er ikke ment for at genere dig!!!

Din angst kan meget nemt smitte af på dine børn især hvis du siger at din
datter er bange for en kanin lyder det som lidt af et problem i mine ører !

Fra : Ghita

Dato : 28-10-01 22:02

> [...]
snakke med
> en psykolog om din angst ? ..... og det er ikke ment for at genere

At jeg ikke bryder mig om store løse hunde er nok ikke
noget at gå til psykolog for. Synes nok nærmere at der
er nogle hundeejere som kunne have brug for den slags !
Jeg holder mig væk fra de steder hvor jeg kan rende ind
i store løse hunde, og forventer at andre hundeejere tager
det modsatte hensyn til mig.
Og jo; Jeg tager det sgu som en fornærmelse.

> Din angst kan meget nemt smitte af på dine børn især hvis du siger at
din
> datter er bange for en kanin lyder det som lidt af et problem i mine
ører !

Det var hun som mindre. Ikke mere. Men jeg vil stadig
ikke have at hun går til fremmede hunde.
Ghita

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-10-01 11:19

Det lyder bare som om at du er meget angst for hunde ,ville det ikke være
nemmere for dig hvis du ikke var så bange ? i dag er det meget normalt at gå
til psykolog hvis man har et problem med noget man er bange for !så det
behøver du da ikke blive fornærmet over det var jo bare et råd , hvis du
trækker dine børn væk hver gang du møder en hund stor eller lille så bliver
de jo også bange for hunde som voksne ! bare vent og se !jeg får nok
desværre ret ,men det er jo op til dig hvordan dine børn skal udvikle sig
!ligesom det er op til mig at min hund gerne må lege med små børn da
han(racen) elsker alle børn.

Fra : Ghita

Dato : 29-10-01 21:03

> [...]
sig
> !ligesom det er op til mig at min hund gerne må lege med små børn da

Det er da ikke mig der har et problem men den
hundeejer som ikke følger lovgivningen.
Ghita

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-10-01 22:37

> Det er da ikke mig der har et problem men den
> hundeejer som ikke følger lovgivningen.
> Ghita

Selvfølgelig har den ikke lovlydige hundeejer et problem .. men et
eller andet sted har du jo også eller skrev du jo ikke som du gør ..
og det punish foreslår er at du søger hjælp for ikke med tiden at
overføre din angst for store hunde til dine børn .. det ville jo være
synd ... så jeg er sikker på at punish skriver som han gør for at
hjælpe dig .. mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-10-01 10:33

> Det er da ikke mig der har et problem men den
> hundeejer som ikke følger lovgivningen.
> Ghita

ja men som du selv siger så slipper vi jo nok ikke af med dem de vil altid
være der "desværre" og du kan jo nok heller ikke få dem overtalt til at
snakke med en psykolog, det hjælper ialtfald ikke noget at forbyde nogle
hunderacer det håber jeg at vi kan være enige om ?

for så skulle vi vel også forbyde alle biler der kan køre over 110km/t for
de dræber rigtig mange mennesker hvert år ? eller er det mon dem der styrer
bilen der har fejlen ?

Fra : Ulla

Dato : 28-10-01 14:15

Du bliver ved og ved, er det for at
irritere andre? Jeg tror ikke der er
så mange som er interesserede i
dine synspunkter på kamphunde.
Men du er måske undskyldt da jeg
mener, og kan læse af hvad du skirver
at du nog ikke er så gammel.
Mvh Ulla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 14:28

jeg prøver at komme nogle fordomme til livs og det er skam ikke for at
irretere nogen ! og det kan da godt være at du ikke er interseret i at få
en lidt større viden men derfor kan det da godt være at der er andre der er
det !? det er vel derfor at man læser og skriver herinde eller hvad ?

Jeg syntes da ikke personligt at det er irreterende at få nye ting at vide
eller lære noget nyt ! ellers kunne man jo bare blive sidende med sit ekstra
blad ik .

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 15:16

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=157385

Opdrætternes ansvar
Når det går galt med en hund, er det ikke kun, fordi ejeren fejler. Mange
personlighedstræk grundlægges i hundens første otte leveuger, hvor den
befinder sig hos opdrætteren. Derfor har opdrætterne et gevaldigt ansvar i
at sikre, at hvalpene er ordentligt rustede, når de forlader kennelen, mener
Jørgen Damkjer Lund.

»Forudsætningen for, at en hund for eksempel skal være fortrolig med
fremmede, er, at opdrætteren har præget den til det. Og der findes desværre
opdrættere, hvor den prægning er mangelfuld«, siger han.

Hos Dansk Kennel Klub erkender formanden, Jørgen Hindse Madsen, at der
påhviler opdrætterne et stort ansvar. Men han understreger, at det ikke er
muligt at kontrollere, om medlemmerne nu også leger og kæler med hvalpene i
tilstrækkelig grad. I stedet opfordrer han kommende hundeejere til at besøge
mindst to-tre kenneler inden køb.

»Det er ingen videnskab det her. Kig på forældredyrene, se hvordan hvalpen
opfører sig i gruppen og sammen med mennesker. Er der pænt og rent, og er
det en opdrætter, man har tillid til. Hvis ikke, så skal man gå igen«, siger
formanden for Dansk Kennel Klub.

(20. apr 2001 kl. 22:30) http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=157385

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-10-01 15:28

Hundeejere bider fra sig
Rottweilerklubben anbefaler nye regler for kamphunde

Af Jesper Vind Jensen jvj@sondagsavisen.dk

I sommeren 2000 blev en 6-årig dreng fra Hamburg i Tyskland bidt ihjel af to
fritgående pitbull-lignende hunde. Den hændelse startede en debat om,
hvorvidt kamphunde og farlige hunde skal forbydes. Debatten florerede hedt
rundt i Vesteuropa. Ikke mindst i Tyskland.
I september tog den tyske regering så sagen op i EU-systemet. Deres mål var
at få nogle fælles, restriktive regler for opdræt, import og handel med
kamphunde.
Nu ligger sagen på EU-kommissær Vitorinos bord i Bruxelles.

Men i Danmark afventer Rottweilerklubben ikke passivt et udspil fra
kommissæren.
For at holde snor i udviklingen, har klubben skrevet til Folketingets
retsudvalg for at påpege, at der findes et marked for specifikt fremavlede
og optrænede angrebshunde og kamphunde, og at bestemte hunderacer er
populære for tiden.
»Forbydes disse hunderacer, vil det ikke frembyde nævneværdige
vanskeligheder at fremavle hunde med de samme egenskaber, men et helt andet
udseende,« skriver Rottweilerklubben .
»Forsøges problemet med farlige hunde og kamphunde løst gennem forbud mod
specifikke racer, rammes et stort antal velfungerende hunde og deres ejere,
mens det illegale marked blot vil vende interessen mod nye racer og
krydsninger,« anfører Rottweilerklubben.

Den anbefaler endelig en skærpelse af Hundeloven.
Hvis en uansvarlig hundeejer gentagne gange bryder loven, foreslås det,
at »yderligere indgreb mod uansvarlige hundeejere kan gennemføres ved at
åbne mulighed for individuel frakendelse af retten til at eje hund.«
Klubben mener desuden, at det kan overvejes at gennemføre obligatoriske
mentalbeskrivelser og krav om uddannelse af hundeejere.
Henvendelsen fra Rottweilerklubben bliver behandlet af retsudvalget efter
nytår.

http://www.sondagsavisen.dk/nyheder/index.asp?doc_guid={46584E6C-CD03-11D4-9
358-0010B555F137}&cat_id=446

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-10-01 16:02

meddelelse news:NxUC7.245$dm3.56708@news000.worldonline.dk...
> Klubben mener desuden, at det kan overvejes at gennemføre
obligatoriske
> mentalbeskrivelser og krav om uddannelse af hundeejere.

Se netop her er det efter min mening der skal gribes ind .. og det
skal ikke bare være ejere af de såkaldte "farlige racer" men alle
førstegangshundeejere, der skal pålægges en tvunget teoretisk
uddannelse samt mindst et til to års tvunget deltagelse på et
hundetræningshold ...og det derved erhvervede kørekort skal kunne
frakendes besidderen, eller personen skal ... akkurat som ved kørekort
til motorkøretøjer ... kunne beordres til at gå op til ny orienterende
"køreprøve"

MVH Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 28-10-01 17:35

Sun, 28 Oct 2001 16:02:25 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

KLIP...Hunde(køre)kort

> [...]
>frakendes besidderen, eller personen skal ... akkurat som ved kørekort
>til motorkøretøjer ... kunne beordres til at gå op til ny orienterende

Det ville jeg helt og fuldt gå ind for!

Fra : Don Harris

Dato : 11-11-01 20:18

Hej

Jeg synes bare lige, at jeg ville indskyde, at for det første er jeg 100 %
enig, men som ivrig udstiller af mine egne hunde, kan jeg godt forstå,
hvorfor nogle folk bliver utrygge ved " farlige hunde ", for det er ofte
mænd som iøvrigt sikkert er nok så fredelige, men som hundene måske ikke ser
helt så fredelige ud som de er, netop fordi folk har fordomme.

Iøvrigt har jeg den mest kære staff. på mit hvalpehold, som absolut har
vendt den fordom jeg engang havde ( så længe det er de rette folk der har
dem. )

Hilsen Carina