Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Durst med Ilford Multigrade 500 hoved
Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 17:41

Er der er nogen der har erfaringer med Ilfords Multigrade hoved 500 til
Durst Laborator?

Mit problem er er, at billedet ikke bliver jævnt belyst. I den ene side
bliver billedet lysere (eller måske blot lidt blødere).

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 26-10-01 20:15

Hej

Har du sikret dig at de 2 halogen lamper er lige tæt på blandeboxen, og at
det er den rigtige blandebox der bruges, til det anvendte film format.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Arneche Photo Design

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 22:23

Arneche Photo Design <arneche@email.dk> wrote:

> Har du sikret dig at de 2 halogen lamper er lige tæt på blandeboxen, og at
> det er den rigtige blandebox der bruges, til det anvendte film format.

Ja, det har jeg checket, men tak for forslaget.
Skulle de to lamper ikke lyse lige meget, ville det vel blot påvirke
gradationen som helhed og ikke partielt i den ene side ikke?
Jeg vil nu alligevel prøve at bytte om på dem. Men mon det kan betyde
noget? Jeg mener, lyset bliver jo blandet inde i boksen og derefter i et
eller andet omfang fordelt af opalglaspladen i bunden af blandeboksen,
ikke sandt?
Jørgen

Fra : Pico

Dato : 27-10-01 11:21

> [...]
>
> Mit problem er er, at billedet ikke bliver jævnt belyst. I den ene side
> bliver billedet lysere (eller måske blot lidt blødere).

Nu kender jeg ikke lige Ilfords Multigrade hoved 500, men har
før været ude for at ujævn belysning kan skyldes justering af det
spejl der sidder over pæren eller skæv kondensator.
Pico

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-10-01 13:52

Pico <Pico@post9.tele.dk> wrote:

> Nu kender jeg ikke lige Ilfords Multigrade hoved 500, men har
> før været ude for at ujævn belysning kan skyldes justering af det
> spejl der sidder over pæren eller skæv kondensator.

Det her hoved sidder på en Durst Laborator. Det er anderledes indrettet
end dem med kondensator.
Der sidder en lysboks som to halogenpærer kaster filtreret lys ind i.
Lyset går så gennem et opalglas i bunden af boksen inden det går ned
gennem negativet.
Men tak for forsøg på at hjælpe.

Jørgen

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 27-10-01 22:40

Hej

Det kunne også lyde som om der kunne være noget i vejen med optikket.
(Sidder skævt eller tilsvarende)

For når lyset bliver blandet i boxen, skulle det ikke kunne give ujævn
belysning eller graduering.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 28-10-01 00:08

> [...]

> (Sidder skævt eller tilsvarende)
>
> For når lyset bliver blandet i boxen, skulle det ikke kunne give ujævn

Det er også min opfattelse, men...

Hvis det er optikken skulle det vel flytte sig til den anden side hvis
jeg drejer optikken en halv omgang, ikke? Skævt sidder den ikke.

Jørgen

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 30-10-01 08:51

Hej

Jamen jamen, nu er jeg ved at løbe tør for ideer og forslag. ??