PHP og Apache på Linux
Fra : Frank Nørvig

Dato : 26-10-01 11:51

Hejsa

Jeg har lavet et lille PHP-script som skulle kigge i filen
"/home/wdkfrno/mobile.rc", men når jeg går ind på siden, får jeg følgende at
vide:

Warning: fopen("/home/wdkfrno/mobile.rc","r+") - Permission denied in
/usr/local/apache/htdocs/index.php on line 10
Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in
/usr/local/apache/htdocs/index.php on line 14
Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in
/usr/local/apache/htdocs/index.php on line 17

Umiddelbart gætter jeg på at det er fordi PHP ikke åbner som root, men jeg
forstår ikke hvorfor?! Apache er sat op til at køre som Nobody, som det vel
også burde?

Mit script udfører kun meget få simple kommandoer:
<?PHP
$configfile = fopen("/home/wdkfrno/mobile.rc","r+");
$buffer = fgets($configfile, 1024);
echo $buffer;
?>

Skal jeg ændre noget i PHP.INI for at få det til at virke, eller i
httpd.conf ? Og hvad skal jeg ændre?

--
Med venlig hilsen / best regards
Wilson Logistics (Denmark) A/S

Frank Nørvig
IT Support
Ph: +45 3251 7511
Ph: +45 3252 9800 ext. 258 (direct number)
E-mail: frank.norvig@dk.wilsonlog.com
Home page http://www.wilsonlog.com

Fra : Mickey

Dato : 26-10-01 13:03

"Frank Nørvig" <crap@beerbrothers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> forstår ikke hvorfor?! Apache er sat op til at køre som Nobody, som det

fordi du ikke har chmod'et skriveadgang til filen ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Frank Nørvig

Dato : 26-10-01 13:12

> fordi du ikke har chmod'et skriveadgang til filen ?

Filen ejes af brugeren wdkfrno, men der er læse og skrive rettigheder til
alle. Og uanset om jeg sætter r eller r+ i fopen, får jeg ikke permission
til den...

Mvh Frank

Fra : Frank Nørvig

Dato : 26-10-01 13:20

> Filen ejes af brugeren wdkfrno, men der er læse og skrive rettigheder til
> alle. Og uanset om jeg sætter r eller r+ i fopen, får jeg ikke permission
> til den...

Men hvis jeg ændrer i httpd.conf og starter apache som brugeren wdkfrno, så
virker det.... Men så virker det ikke hvis jeg nu skal ind og ændre i en
anden bruges home ...

Hvordan kan jeg omgå dette?

- Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-01 17:32

On Fri, 26 Oct 2001 14:19:43 +0200, Frank Nørvig wrote:

> Men hvis jeg ændrer i httpd.conf og starter apache som brugeren wdkfrno,
> så virker det.... Men så virker det ikke hvis jeg nu skal ind og ændre
> [...]
Hvilke rettigheder er der til kataloget? Har alle læse og
udførselsrettigheder?

For et katalog der skal kunne tilgås af alle, sættes rettigheder til 755,
altså chmod 755 katalog. Husk at dette gælder for hele træet, så hvis et
katalog er placeret her: /home/ny/katalog/her, så skal alle have ret til
at læse og udføre på katalogerne home, ny, katalog, her.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen