YDL på 8100
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 26-10-01 10:39

Jeg har længe gerne ville igang med linux - og blev her i går tilbudt en
8100 til formålet, hvilket jeg jo umiddelbart troede var perfekt. (efter
at have fundet en AUII-15 adapter).

Nu læser jeg imidlertid at yellow dog linux _ikke_ vil virke på 8100 pga
nubus interfacet!
<http://www.yellowdoglinux.com/support/hardware/others.shtml>

Jeg regner med at de godt ved hvad de skriver på deres egen site, men
hvad gør jeg så? Kan jeg så godt droppe drømmene om at få linux på den,
og må istedet (uhhh) anskaffe mig en 486, eller hvad?

Det er ikke noget som YDL 2.1 retter på vel?

På forhånd tak - nu var jeg lige så glad :-{

MVH ANR

"You know how unpredictable the French are. One minute they're kissing
a woman's hand, the next they're chopping off her head."
-Marge Simpson

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-10-01 11:01

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> [...]
> hvad gør jeg så? Kan jeg så godt droppe drømmene om at få linux på den,
> og må istedet (uhhh) anskaffe mig en 486, eller hvad?

http://nubus-pmac.sourceforge.net/

Alternativt kan du installere MkLinux i stedet.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 27-10-01 10:45

Thomas Bjorn Andersen <thomas@ted.gen-v.net> wrote:

> http://nubus-pmac.sourceforge.net/
>
> Alternativt kan du installere MkLinux i stedet.

Okay, nu har jeg surfet lidt rundt og fundet diverse guides til det, men
umiddelbart virker det lidt uoverskueligt. Har jeg ret i min antagning i
at, hvis det lykkes at få en distribution ind på maskinen, så er det
principielt en linux, og så virker det på lige fod med de andre
distributioner? Altså vil det være på lige fod med de andre når først
det er inde?

Jeg tænker nok på, om det er en specielt god idé for mig at tage hul på
linux-verdenen med at prøve at få det til at virke på en nubus, eller om
det er for besværligt for en newbie. Skal jeg droppe det og finde en
nyere maskine?

MVH ANR

"I didn't get drunk, I just went to a strange fantasy world."
-Homer Simpson

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-10-01 12:56

> [...]

> principielt en linux, og så virker det på lige fod med de andre
> distributioner? Altså vil det være på lige fod med de andre når først

For nogle mennesker er det en religion, hvilken distribution man
vælger. Den primære forskel er hvilken software der installeres,
hvordan software installeres (rpm vs. apt-get f.eks.), hvor ligger
konfigurationsfilerne, hvor nem er installeren at bruge (som
forhåbenligt kun skal køres een gang) osv. Hvis du bare vil have et
unix-ligende system, så kan det være ligemeget hvilken distribution du
vælger; emacs og LaTeX virker på samme måde uanset om du vælger
debian, linuxppc eller Yellowdog linux.

> [...]
> linux-verdenen med at prøve at få det til at virke på en nubus, eller om
> det er for besværligt for en newbie. Skal jeg droppe det og finde en

Det kommer an på, hvad der er dit mål i længden.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 27-10-01 18:19

> [...]

> unix-ligende system, så kan det være ligemeget hvilken distribution du
> vælger; emacs og LaTeX virker på samme måde uanset om du vælger

Det var så også det jeg håbede på. Vil det så også sige at jeg ikke
nødvendigvis skal ærgre mig over at den nyeste distribution ikke findes
til den, da den alligevel er en gammel maskine? (ikke har brug for
understøttelse af Rage 128 osv)

> Det kommer an på, hvad der er dit mål i længden.

Umiddelbart ville mit mål vel bare være, at få stiftet bekendtskab med
linux - ultimativt ville jeg gerne have noget Apache/php ind på den, men
i første omgang bare at prøve det. (?)

MVH ANR

Apu: "Is it me or do your plans always involve
some horrible web of lies?"
Homer Simpson: "It's you."

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-10-01 18:26

> [...]

> den nyeste distribution ikke findes til den, da den alligevel er en
> gammel maskine? (ikke har brug for understøttelse af Rage 128 osv)

Ja da. Jeg kørte indtil for nyeligt med en gammel udgave af Linux-ppc
på min 7600. Jeg havde selv hacket den til, så den passede til mit
behov (sikkerheds opdateringer mm.).

Jeg kan forstå at du bare vil lege lidt med UNIX, til det formål kan
MkLinux fint bruges, uanset hvor gammel kernen er. Hvis/når du skal
bruge din viden til noget alvorligt er det småting der gør forskellen.
Hvis du får lyst til at bruge noget helt andet UNIX end Linux skal du
alligevel gennem den samme process med at finde ud af, hvor
konfigurationsfilerne ligger, hvordan installerer man mere software
osv.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 28-10-01 23:00

Thomas Bjorn Andersen <thomas@ted.gen-v.net> wrote:

> Jeg kan forstå at du bare vil lege lidt med UNIX, til det formål kan
> MkLinux fint bruges, uanset hvor gammel kernen er.

Udemærket - det var det jeg håbede på. Jeg fandt desuden en guide til at
smide MkLinux ind på netop en 8100 så jeg regner med at give mig i kast
med det, når jeg finder noget fritid.

Tak for hjælpen

MVH ANR

"When you think about it, mud is nothing but wet dirt."
-Homer Simpson

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-10-01 14:43

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Det er ikke noget som YDL 2.1 retter på vel?

Nej, det ville i hverfald undre mig meget. YDL2.1 er enYDL 2.0'er med
kerne 2.4.x, understøttelse af ReiserFS og nogle nye drivere.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.