Skærme
Fijala 3554
TFT vs CRT
Fra : PK

Dato : 26-10-01 09:19

Jeg har kigget på skærme i en måned nu, har lært en masse. Jeg kan dog ikke
rigtig beslutte mig.
Jeg kunne forfærdelig godt tænke mig en fladskærm evt. viewsonic vg150.(
mest af pladshensyn )
Men for samme pris kan jeg jo få - ja næsten hvad som helst indenfor CRT
skærme.
Min pc bruges til surfe, kontor og en masse spil bla.quake.
Jeg kan forstå mange mener at fladskærm og spil ikke passer sammen. Spørger
man hos forhandleren, siger han det
ikke passer. ( han lever selvfølgelig også af at sælge )
Der må være nogen derude som har nogle erfaringer, så hvis i gider så skriv

med venlig hilsen

Poul Erik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-01 10:18

Hej

Jeg har selv lige fået en ADI S710 (www.adi.nl) og kan ikke finde nogen
argumenter til at skulle bruge en CRT igen. Jeg spiller også Quake,
racerspil, bruger email, kontorprogrammer mm. Der er en længere tråd om
mine erfaringer i denne gruppe.

Ellers så på mit navn og ADI S710 i google gruppesøgning.

mvh
Karsten Feddersen

Fra : J.Hansen

Dato : 26-10-01 10:51

> Der må være nogen derude som har nogle erfaringer, så hvis i gider så
skriv

> med venlig hilsen
>
> Poul Erik

Hej Poul jeg har kørt med en 18.1" Taxan(crystalvision 875tco99 fladskærm i
snart 2 år og jeg kan godt stå inde for at der ikke er nogle problemer med
"de Rigtige skærme" , sidder tit med kammerater der har crt skærme og når vi
spiller eller noget andet er der ikke nogen forskel overhovedet,så mit råd
er GO 4 IT

Mvh J.Hansen

Fra : Michael Døj

Dato : 26-10-01 13:27

Hej Poul Erik
Hermed lidt erfaringer :)

Jeg sidder ofte flere (læs: mange) timer foran min CRT skærm. Det er en SONY 420GS, 19" tommer. Lige meget hvor længe jeg kigger på den, og hvad jeg kigger på, så er den ikke til at blive træt af at kigge på!

Vi har to andre computere herhjemme og der sidder en AOC LM500 15" TFT på hver af disse. Hvis det ikke lige var forskellen i størrelse mellem 15" og 19", så ville jeg lige så gerne kigge på een af TFT´erne, i stedet for SONY´en.

Vi bruger bl.a. TFT´erne til at se film på, spille spil - både action og strategi, samt det man under normale omstændigheder bruger en Windows maskine til.

Jeg har dog også tidligere hørt argumenter for ikke at bruge TFT´ere til actionspil og (professionelt) grafisk design. Argumentet for ikke at bruge dem til spil skulle angiveligt være, at der kan opstå en form for efterslæb i opdateringen af grafikken.
At dette er korrekt kan jeg kun bekræfte, men det har enten været på 2-3 år gamle skærme eller de helt billige skærme (der stadig bruger den gamle teknologi :). Der er derfor min overbevisning, at "elektronikken" i nyere skærme, og specielt i det prislag du kigger, er blevet væsentligt forbedret mht. bl.a. transistorernes opdateringshastighed.

Argumentet for ikke at bruge dem til grafisk design er, at farvenuancerne på skærmen angiveligt ikke gengives ens/feljfrit alt efter betragtningsvinkel. Lyder fornuftigt nok, men er næppe noget der vil ødelægge den visuelle kvalitet af kalendere til køleskabet, invitationer til private fødselsdage eller grafik til hjemmesiden.

Endeligt er mit råd til dig at gå ned til den lokale hardware pusher og se de to typer af skærme i aktion. Bedre sammenligningsgrundlag for du sandsynligvis ikke!

Håber du kan bruge dette til noget.
**************************************
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Døj, Esbjerg
**************************************

Fra : Madsen

Dato : 26-10-01 22:26

"Michael Døj" <doej@esenet.dk> skrev:

> [...]
> til actionspil og (professionelt) grafisk design. Argumentet for ikke at
> bruge dem til spil skulle angiveligt være, at der kan opstå en form for

Argumentet for ikke at bruge dem til prof. grafisk design skulle
efter sigende være, at de ikke kan gengive nok nuancer og
specielt ikke i gråtone-skalaen og det kan jo godt gå hen og blive
katastrofalt og umuligt at arbejde med, hvis du sidder og arbejder
prof. med billedbehandling f.eks.
Dog skulle TFT'erne være ekstremt gode at sidde med til f.eks.
tekstbehandling da tekst jo står knivskarpt på en TFT og jeg tror
også de nyeste TFT'ere ikke længere har det der efterslæb på
grafikken mere, som du også nævner. Det var deres store svag-
hed på et tidspunkt.

PS.
Kunne jeg ikke lokke dig til at kigge lidt på følgende side Michael?
<http://kommunalbastards.org/oe/> Jeg tænker specielt på den
side med tegnsættet og linieombrydningen. Lige nu har du slået
det der hedder Qouted Printable til i Outlook Express og det
betyder at der ikke automatisk bliver indsat >-tegnet foran det
du har skrevet når man svarer på dit indlæg. Det er ret træls. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Døj

Dato : 26-10-01 23:14

SNIP!
> [...]
> betyder at der ikke automatisk bliver indsat >-tegnet foran det
> du har skrevet når man svarer på dit indlæg. Det er ret træls. :)

Hej Madsen
Mange tak for linket. Jeg har faktisk selv ledt efter funktionen, men var så kommet fra det igen. Beklager til alle der har bemærket
den irriterende fejl.

Fra : Madsen

Dato : 26-10-01 23:23

"Michael Døj" <doej@esenet.dk> skrev:

> Hej Madsen
> Mange tak for linket. Jeg har faktisk selv ledt efter funktionen, men var så kommet fra det igen.

Velbekom og nu hjalp det med >-tegnet :)

Kiggede du på afsnittet med linielængden også?
Jeg ved ikke om du bemærkede det, men der er en god forklaring
på hvorfor det er en fordel at lave manuel linieskifte med enter-
tasten når man bruger OE. Det direkte link er følgende:
<http://kommunalbastards.org/oe/oeusenet.html>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : PK

Dato : 26-10-01 19:42

Tusind tak for tilbagemeldingerne.

Michael Døj skriver " Hvis det ikke lige var forskellen i størrelse mellem
15" og 19"...... ", mener du så dermed at hvis jeg overvejer en 19" istedet
for TFT, er valget stadig svært.
Som jeg ser på de tilbagemeldinger bør jeg gå op til en 17" TFT, hvis mit
valg bliver i den genre , eller er det forkert antaget ?

mvh

Poul Erik

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-10-01 19:45

> [...]
> Som jeg ser på de tilbagemeldinger bør jeg gå op til en 17" TFT, hvis mit
> valg bliver i den genre , eller er det forkert antaget ?

Jeg vil hellere købe 2 mindre skærme, fx. 2x15"
Det har jeg selv, af samme slags. Matrox har lige
kommet med et grafik kort, g550 der har mulighed for
2 dvi.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Michael Døj

Dato : 26-10-01 20:51

MINISNIP!
> [...]
> Som jeg ser på de tilbagemeldinger bør jeg gå op til en 17" TFT, hvis mit
> valg bliver i den genre , eller er det forkert antaget ?

Hej igen, Poul Erik.
Jeg har muligvis ikke udtrykt mig helt klart, så jeg prøver lige igen :)

Det jeg mente var, at jeg personligt foretrækker en 19" CRT i forhold til 15" TFT. Årsagen til dette er overvejende, at jeg altid har et hav af programmer m.m. åbne på samme tid. Det bliver efter min mening noget rod, hvis man kun har 15" at gøre godt med.

HVIS du derimod går efter en 17" TFT, så er det en helt anden sag. Det aktive skærmareal på en TFT i denne størrelse vil nemlig typisk være næsten lige så stort, som på en tilsvarende 19" CRT. Synligt skærmareal på min SONY er 18" = 45,72 cm, (1). Synligt skærmareal på AOC LM700, som i øvrigt er en glimrende 17" TFT, er 17" = 43,18 cm, (2).

Derfor vil der efter min mening ikke ret meget at rafle om: Køb en god 17" TFT´er :)

Vær i øvrigt opmærksom på det forslag som Jon Benstsen giver i tråden. Det kan være virkelig lækkert at arbejde med 2 separate skærme, fordi det giver mulighed for at udvide arbejdsarealet. Jeg har selv haft begge vores TFT´ere siddende på et Dualhead kort en overgang. (Et lånt kort, bare lige for at se).
Der er dog nogle mennesker, der har svært ved at vænne sig til at man pludselig kan trække sin browser (og alt andet for den sags skyld) over i et andet vindue, smag & behag :)

Håber dette har skabt lige afklaring, ellers må du lige skrive igen.
Lige en sidste ting, for din egen skyld, prøv at høre om byttebetingelserne vedr. TFT skærme i den forretning du vælger at købe i. Man kan være uheldig at købe en skærm med pixelfejl. Dette er ikke altid en "bytte-berettigende" fejl, men kors hvor er det irriterende at se på, det kan ødelægge det hele!

Held og lykke med din fremtidige skærm.

(1) http://www.aoc-europe.com/product.htm
(2) http://www.ita.sel.sony.com/products/displays/pdf/cpd420gs.pdf