| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Døbe for de døde Fra : Live4Him | 
  Dato :  25-10-01 13:43 |  
  |   
            Hvad menes med begrebet "døbe for de døde" ? Hvad var det for en praksis og
 var den udbredt i oldkirken ?
 
 Hvad skal det ellers til for, at nogle lader sig døbe for de døde? Hvis døde
 overhovedet ikke opstår, hvorfor så lade sig døbe for dem? 1 Kor 15,29
 
 jørgen.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Erik (25-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  25-10-01 14:50 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 news:3bd808f6$0$29068$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Hvad menes med begrebet "døbe for de døde" ? Hvad var det for en praksis
 og
 > var den udbredt i oldkirken ?
 
 Det er ikke en oldtids begreb, det praktiseres i (alle) Pinsekirker i dag.
 
 > Hvad skal det ellers til for, at nogle lader sig døbe for de døde? Hvis
 døde
 > overhovedet ikke opstår, hvorfor så lade sig døbe for dem? 1 Kor 15,29
 
 Opstår de døde ikke er der ingen grund til at lade sig døbe til Jesu
 opstandelse
 og når nogen dør, lader andre sig døbe til legemet så er det for at
 vidreføre de
 dødes arbejde i menigheden.
 
 Opstår de døde ikke hvorfor så fortsætte forkyndelsen om Jesu død og opst.
 
 Men forstår man ikke hvorfor dåben er nødvendigt, så er der heller ingen tro
 til at fortsætte med at døbe. (er der???)
 
 Erik
 
 >
 > jørgen.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bodil Grove Christen~ (25-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~ | 
  Dato :  25-10-01 15:38 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 news:3bd808f6$0$29068$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hvad menes med begrebet "døbe for de døde" ? Hvad var det for en praksis
 og
 > var den udbredt i oldkirken ?
 >
 > Hvad skal det ellers til for, at nogle lader sig døbe for de døde? Hvis
 døde
 > overhovedet ikke opstår, hvorfor så lade sig døbe for dem? 1 Kor 15,29
 
 Ud fra netop dette skriftsted begrunder vi vores praksis med at forrette
 stedfortrædende dåb for afdøde i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.
 
 Det foregår kun i vore templer. Vi kan kun gøre det, hvis vi har
 dokumenteret
 vor afdøde slægtnings navn og fødested og -tid. Det er at betragte som et
 tilbud,
 noget vi gør for at kunne hjælpe den afdøde, hvis denne skulle have lyst til
 at
 gøre brug af tilbuddet. Det er ikke bindende, hvis den afdøde ikke ønsker
 det.
 
 Det skal ses i sammenhæng med vort syn på livet, livet før livet, og livet
 efter
 livet - i denne sammenhæng også kendt som døden. Vi tror på, at menneskets
 ånd ikke ophører med at eksistere, når menneskets legeme dør, men at ånden,
 som giver legemet liv, flyttes til et andet sted - enten til et hvilens
 sted, kendt
 som paradis - eller til et andet, kedeligt sted, kendt som helvede.
 
 Vi tror også, at menneskene efter livet får lejlighed til at overveje deres
 hand-
 linger, som de foretog her i livet, og at der vil blive prædiket for af
 personer,
 som er bemyndiget dertil.
 
 Vores tro på dette begrunder vi i de få ord, som står i NT, 1. Pet. 3:18-22,
 hvor det bliver forklaret, at Jesus Kristus, i de tre dage han var i
 dødsriget,
 selv besøgte "de ånder, der fordum var ulydige". Vi tror, at Jesus Kristus
 i disse tre dage brugte tiden på at organisere forkyndelsen af evangeliet i
 åndeverdenen, som vi kalder det. Vi tror, at dette værk stadig pågår, og
 vil fortsætte med at gøre det - indtil den yderste dag.
 
 Vi tror, at mange mennesker på denne måde vil høre evangeliet prædiket
 for første gang, idet mange er fødte og døde uden at have hørt det før,
 f.eks. fordi de er døde som spæde, eller fordi de er fødte i en tid eller
 et sted, hvor det ikke var muligt.
 
 Vi tror, at Gud ikke har personsanseelse, og han derfor tilvejebringer en
 mulighed for at alle mennesker skal kunne høre evangeliet, og selv tage
 stilling til det.
 
 Hvis nogle har lyst til at høre mere, kan de sende en mail direkte til
 mig, så skal jeg hjælpe dem med det.
 
 Med venlig hilsen
 Bodil.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Live4Him (25-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  25-10-01 17:09 |  
  |   
            
 "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
 news:3bd8233d$0$25409$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Vi tror, at mange mennesker på denne måde vil høre evangeliet prædiket
 > for første gang, idet mange er fødte og døde uden at have hørt det før,
 > f.eks. fordi de er døde som spæde, eller fordi de er fødte i en tid eller
 > et sted, hvor det ikke var muligt.
 >
 > Vi tror, at Gud ikke har personsanseelse, og han derfor tilvejebringer en
 > mulighed for at alle mennesker skal kunne høre evangeliet, og selv tage
 > stilling til det.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~
 Ja, det er jo en meget tiltalende doktrin.
 
 jørgen.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Erik (25-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  25-10-01 19:00 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 news:3bd83955$0$29046$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
 > news:3bd8233d$0$25409$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >
 > > Vi tror, at mange mennesker på denne måde vil høre evangeliet prædiket
 > > for første gang, idet mange er fødte og døde uden at have hørt det før,
 > > f.eks. fordi de er døde som spæde, eller fordi de er fødte i en tid
 eller
 > > et sted, hvor det ikke var muligt.
 > >
 > > Vi tror, at Gud ikke har personsanseelse, og han derfor tilvejebringer
 en
 > > mulighed for at alle mennesker skal kunne høre evangeliet, og selv tage
 > > stilling til det.
 > ~~~~~~~~~~~~~~~~
 > Ja, det er jo en meget tiltalende doktrin.
 
 At lade sig døbe for de døde i SDH-regi er ikke en "Doktrin", kun en løjn
 
 Erik
 
 >
 > jørgen.
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Willy Brochs (25-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Willy Brochs | 
  Dato :  25-10-01 23:12 |  
  |   
            
 "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i melding
 news:3bd8233d$0$25409$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Ud fra netop dette skriftsted begrunder vi vores praksis med at forrette
 > stedfortrædende dåb for afdøde i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
 Hellige.
 >
 > Det foregår kun i vore templer. Vi kan kun gøre det, hvis vi har
 > dokumenteret
 > vor afdøde slægtnings navn og fødested og -tid. Det er at betragte som et
 > tilbud,
 > noget vi gør for at kunne hjælpe den afdøde, hvis denne skulle have lyst
 til
 > at
 > gøre brug af tilbuddet. Det er ikke bindende, hvis den afdøde ikke ønsker
 > det.
 >
 > Det skal ses i sammenhæng med vort syn på livet, livet før livet, og livet
 > efter
 > livet - i denne sammenhæng også kendt som døden. Vi tror på, at menneskets
 > ånd ikke ophører med at eksistere, når menneskets legeme dør, men at
 ånden,
 > som giver legemet liv, flyttes til et andet sted - enten til et hvilens
 > sted, kendt
 > som paradis - eller til et andet, kedeligt sted, kendt som helvede.
 >
 > Vi tror også, at menneskene efter livet får lejlighed til at overveje
 deres
 > hand-
 > linger, som de foretog her i livet, og at der vil blive prædiket for af
 > personer,
 > som er bemyndiget dertil.
 >
 > Vores tro på dette begrunder vi i de få ord, som står i NT, 1. Pet.
 3:18-22,
 > hvor det bliver forklaret, at Jesus Kristus, i de tre dage han var i
 > dødsriget,
 > selv besøgte "de ånder, der fordum var ulydige". Vi tror, at Jesus Kristus
 > i disse tre dage brugte tiden på at organisere forkyndelsen af evangeliet
 i
 > åndeverdenen, som vi kalder det. Vi tror, at dette værk stadig pågår, og
 > vil fortsætte med at gøre det - indtil den yderste dag.
 >
 > Vi tror, at mange mennesker på denne måde vil høre evangeliet prædiket
 > for første gang, idet mange er fødte og døde uden at have hørt det før,
 > f.eks. fordi de er døde som spæde, eller fordi de er fødte i en tid eller
 > et sted, hvor det ikke var muligt.
 >
 > Vi tror, at Gud ikke har personsanseelse, og han derfor tilvejebringer en
 > mulighed for at alle mennesker skal kunne høre evangeliet, og selv tage
 > stilling til det.
 >
 > Hvis nogle har lyst til at høre mere, kan de sende en mail direkte til
 > mig, så skal jeg hjælpe dem med det.
 >
 > Med venlig hilsen
 > Bodil.
 
 Ja, dette var da en fantasifull forståelse av visse tekster. Sæørlig bibelsk
 er det nå ikke, men så er det vel heller ikke Bibelen som er kilden til en
 slik lære vil jeg tro. Men ... enhver får heller få være salig i sin tro ...
 Willy
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bodil Grove Christen~ (26-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~ | 
  Dato :  26-10-01 14:14 |  
  |   
            
 "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> wrote in message news:y40C7.1824> Ja,
 dette var da en fantasifull forståelse av visse tekster. Sæørlig bibelsk
 > er det nå ikke, men så er det vel heller ikke Bibelen som er kilden til en
 > slik lære vil jeg tro. Men ... enhver får heller få være salig i sin tro
 ....
 > Willy
 
 Jeg har citeret de skriftsteder, som vi bygger vores
 syn på denne sag på, og jeg vil gerne gentage dem,
 de er begge fra Det nye Testamente:
 
 1. Kor. 15:29
 
 1. Pet. 3:18-22
 
 Det er altså at læse i Bibelen, men du tager måske kun
 det ud, som du bryder dig om?
 
 Med venlig hilsen
 Bodil.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Live4Him (26-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  26-10-01 18:10 |  
  |   
            "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
 news:3bd960f6$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Jeg har citeret de skriftsteder, som vi bygger vores
 > syn på denne sag på, og jeg vil gerne gentage dem,
 > de er begge fra Det nye Testamente:
 >
 > 1. Kor. 15:29
 
 ~'''''''''''''''~''''''''''''''~
 Der er vist rigtig mange forskellige udlægninger af dette vers. Jeg vil dog
 blot bemærke at Paulus omtaler dem som bedriver denne praksis med "nogen" -
 han siger ikke "vi", hvilket antyder at han ikke selv er blandt dem som
 døber for de døde. En anden udlægning jeg lige skimmede, handler om at
 Paulus her alene taler om dåb i metaforisk betydning.
 
 En anden ting der er værd at bemærke, er det Paulus IKKE siger ; han taler
 ikke imod denne praksis eller fordømmer den, hvilket man ville forvente hvis
 der var tale om kætteri. Han omtaler den blot, som et argument for sin
 egentlige pointe - nemlig at meget er meningstløst hvis døde ikke opstår.
 
 jørgen.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Erik (26-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  26-10-01 19:03 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 news:3bd99926$0$732$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
 > news:3bd960f6$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >
 > > Jeg har citeret de skriftsteder, som vi bygger vores
 > > syn på denne sag på, og jeg vil gerne gentage dem,
 > > de er begge fra Det nye Testamente:
 > >
 > > 1. Kor. 15:29
 >
 > ~'''''''''''''''~''''''''''''''~
 > Der er vist rigtig mange forskellige udlægninger af dette vers. Jeg vil
 dog
 > blot bemærke at Paulus omtaler dem som bedriver denne praksis med
 "nogen" -
 > han siger ikke "vi", hvilket antyder at han ikke selv er blandt dem som
 > døber for de døde. En anden udlægning jeg lige skimmede, handler om at
 > Paulus her alene taler om dåb i metaforisk betydning.
 >
 > En anden ting der er værd at bemærke, er det Paulus IKKE siger ; han taler
 > ikke imod denne praksis eller fordømmer den, hvilket man ville forvente
 hvis
 > der var tale om kætteri. Han omtaler den blot, som et argument for sin
 > egentlige pointe - nemlig at meget er meningstløst hvis døde ikke opstår.
 
 Når Paulus taler om dåb, taler han udelukkende om begravelse, død på korset
 opstandelse med Jesus Rom 6. Paulus har ikke anden lærer om den dåb han
 beskriver i HVERT BREV han har skrevet.
 
 Skulle Paulus også have en " dåb i metaforisk betydning ", ville dåbslæren i
 ALLE
 hans breve falde til Jorden.
 
 Erik
 
 Forstå det hvem der kan, jeg er træt.
 
 
 
 
 >
 > jørgen.
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bodil Grove Christen~ (26-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~ | 
  Dato :  26-10-01 23:14 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message news:3bd99926$0$732
 > > 1. Kor. 15:29
 >
 > ~'''''''''''''''~''''''''''''''~
 > Der er vist rigtig mange forskellige udlægninger af dette vers. Jeg vil
 dog
 > blot bemærke at Paulus omtaler dem som bedriver denne praksis med
 "nogen" -
 > han siger ikke "vi", hvilket antyder at han ikke selv er blandt dem som
 > døber for de døde. En anden udlægning jeg lige skimmede, handler om at
 > Paulus her alene taler om dåb i metaforisk betydning.
 >
 > En anden ting der er værd at bemærke, er det Paulus IKKE siger ; han taler
 > ikke imod denne praksis eller fordømmer den, hvilket man ville forvente
 hvis
 > der var tale om kætteri. Han omtaler den blot, som et argument for sin
 > egentlige pointe - nemlig at meget er meningstløst hvis døde ikke opstår.
 
 Min gode ven Paulus, som jeg inderligt beundrer, skriver her i sit brev
 til korintherne, idet han funderer over et bibelsk princip, stedfortrædende
 dåb for de døde. Paulus overvejer ikke, om dette skal eller burde ske, han
 nøjes med at konstatere, at det foregår, og at det kan bruges i det øjemed,
 som han gør, nemlig til en forklaring af opstandelsen.
 
 Jeg synes ikke, at det er vigtigt at læse forskellige folks udlægninger af,
 hvad man tror eller ikke tro, Paulus ville mene med sine ord. Jeg nyder
 derimod at høre ham, jeg synes, han taler rent, klart og forståeligt.
 
 Med venlig hilsen
 Bodil.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Live4Him (26-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  26-10-01 23:28 |  
  |   
            
 "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
 news:3bd9df83$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Jeg synes ikke, at det er vigtigt at læse forskellige folks udlægninger
 af,
 > hvad man tror eller ikke tro, Paulus ville mene med sine ord. Jeg nyder
 > derimod at høre ham, jeg synes, han taler rent, klart og forståeligt.
 
 ~¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨~
 
 Jo, men hvis man nu tager fejl og har misforstået noget, så forbliver man jo
 i den misforståelse hvis man ikke tør stille spørgsmål til teksten og læse
 lidt om hvordan andre opfatter det pågældende skriftsted.
 
 Der er noget der hedder regler for tolkning. Eksegese og hermeneutik. Det er
 hverken kærligt overfor Paulus eller resten af skriften, hvis man behandler
 den på en overfladisk og lemfældig måde. Hvis man påstår man elsker skriften
 vil man også behandle den ordentligt, og det betyder at studere den - ikke
 bare læse den.
 
 jørgen.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Bodil Grove Christen~ (27-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~ | 
  Dato :  27-10-01 00:23 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message news:3bd9e399$0$207>
 > Jeg synes ikke, at det er vigtigt at læse forskellige folks udlægninger
 > af,
 > > hvad man tror eller ikke tro, Paulus ville mene med sine ord. Jeg nyder
 > > derimod at høre ham, jeg synes, han taler rent, klart og forståeligt.
 >
 > ~¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨~
 >
 > Jo, men hvis man nu tager fejl og har misforstået noget, så forbliver man
 jo
 > i den misforståelse hvis man ikke tør stille spørgsmål til teksten og læse
 > lidt om hvordan andre opfatter det pågældende skriftsted.
 >
 > Der er noget der hedder regler for tolkning. Eksegese og hermeneutik. Det
 er
 > hverken kærligt overfor Paulus eller resten af skriften, hvis man
 behandler
 > den på en overfladisk og lemfældig måde. Hvis man påstår man elsker
 skriften
 > vil man også behandle den ordentligt, og det betyder at studere den - ikke
 > bare læse den.
 
 Kære Jørgen.
 Det kan du da have nogen ret i. Men jeg læser den nu heller ikke bare.
 Jeg bruger tid på at læse Paulus' tekster igennem, og fundere over,
 hvad han mener med denne tekst. Og så kunne jeg også godt finde på
 at læse om den historiske og kulturelle baggrund osv.
 
 Med venlig hilsen
 Bodil.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kenn L. Schjødt (27-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  27-10-01 23:54 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 
 > Der er vist rigtig mange forskellige udlægninger af dette vers. Jeg vil
 dog
 > blot bemærke at Paulus omtaler dem som bedriver denne praksis med
 "nogen" -
 > han siger ikke "vi", hvilket antyder at han ikke selv er blandt dem som
 > døber for de døde. En anden udlægning jeg lige skimmede, handler om at
 > Paulus her alene taler om dåb i metaforisk betydning.
 
 Nu er det ikke nogen hemmelighed at der var stor forskel på de menigheder
 Paulus henvendte sig til. Korinterne var begyndere i evangeliet, som det
 bla. ses udfra 1 Kor 3:1
 
 "v1  Og jeg kunne ikke tale til jer, brødre, som til åndelige mennesker; jeg
 måtte tale til jer som til kødelige mennesker, som til spæde i troen på
 Kristus. "
 
 Dåb for de døde er som doktrin ikke mælk for småbørn, men kræver en
 forståelse af det fundamentale i evangeliet. Paulus kunne derfor jo sige at
 "nogle" gjorde det, fordi at andre menigheder var længere i deres forståelse
 og praksis. Jeg vil klart mene at hvis dåb for de døde var forkert, havde
 Paulus klart sagt det.
 
 Studier af tidlig kristendom kan da også klart vise at dåb for de døde blev
 praktiseret, men at der var en forskelligartet forståelse af det blot få
 hundrede år efter Kristus.
 
 > En anden ting der er værd at bemærke, er det Paulus IKKE siger ; han taler
 > ikke imod denne praksis eller fordømmer den, hvilket man ville forvente
 hvis
 > der var tale om kætteri. Han omtaler den blot, som et argument for sin
 > egentlige pointe - nemlig at meget er meningstløst hvis døde ikke opstår.
 
 Jep, men når han siger dette, giver han samtidig en indikation af at han ved
 mere end han skriver til Korinterne. Det virker som at de oprindelige
 Apostle vidste mere end hvad der er beskrevet i det Nye Testamente. Et
 argument for denne holdning kan ses i ApG 1:3
 
 "v3  Efter sin lidelse og død trådte Jesus frem for dem med mange beviser
 på, at han levede, idet han i fyrre dage viste sig for dem og talte om Guds
 rige. "
 
 Jesus fortalte dem om Guds rige efter sin opstandelse, men vi har ingen
 skrift som fortæller hvad Jesus fortalte dem. Efter dette har vi blot en
 historiske fortælling ApG, en række epistler hvoraf hovedparten er af Paulus
 og Åbenbaringen. Hvad fortalte Jesus sine Apostle i dette tidsrum...?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Erik (28-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  28-10-01 00:02 |  
  |   
            
 "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3bdb39ac$0$25369$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > "v3  Efter sin lidelse og død trådte Jesus frem for dem med mange beviser
 > på, at han levede, idet han i fyrre dage viste sig for dem og talte om
 Guds
 > rige. "
 >
 > Jesus fortalte dem om Guds rige efter sin opstandelse, men vi har ingen
 > skrift som fortæller hvad Jesus fortalte dem. Efter dette har vi blot en
 > historiske fortælling ApG, en række epistler hvoraf hovedparten er af
 Paulus
 > og Åbenbaringen. Hvad fortalte Jesus sine Apostle i dette tidsrum...?
 
 Jesus sagde;  at der vil opstå falske religioner i USA som han aldrig vil
 besøge.
 
 Erik
 
 Hvor er din kommende planet, hvor du engang skal være den herskende
 Gud sammen med din Gudinde???
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rasmus Underbjerg Pi~ (28-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  28-10-01 02:37 |  
  |   
            "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> mælte sligt:
 
 >Studier af tidlig kristendom kan da også klart vise at dåb for de døde blev
 >praktiseret, men at der var en forskelligartet forståelse af det blot få
 >hundrede år efter Kristus.
 
 Interessant. Jeg troede ikke, man havde belæg for den praksis i
 oldtiden. Kan du uddybe?
 
 Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 -- 
 "This translation is subject to revision according to the Latin typical
  edition (editio typica) when it is published."
  - Catechism of the Catholic Church
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Kenn L. Schjødt (28-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  28-10-01 22:32 |  
  |   
            
"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
 > Interessant. Jeg troede ikke, man havde belæg for den praksis i
 > oldtiden. Kan du uddybe?
 Det er en gennemgang af SDH doktrin på denne side:
 http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_BaptDead.shtml
Deriblandt referencer til en af de tidlige kirke fædre kaldet Hermas.
 --
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Andreas Falck (28-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  28-10-01 22:24 |  
  |  
 
            "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
 news:3bdc77f2$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
 > "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
 > > Interessant. Jeg troede ikke, man havde belæg for den
 > > praksis i oldtiden. Kan du uddybe?
 >
 > Det er en gennemgang af SDH doktrin på denne side:
 >
 >  http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_BaptDead.shtml
>
 > Deriblandt referencer til en af de tidlige kirke fædre kaldet
 > Hermas.
 Kan vi få et resume på dansk, og af henvisningerne til kirkefaderen
 Hermas?
 På forhånd mange tak!
 --
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Kenn L. Schjødt (28-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  28-10-01 23:24 |  
  |   
            
"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
 > Kan vi få et resume på dansk, og af henvisningerne til kirkefaderen
 > Hermas?
 Det rækker min tid ikke til, desværre   
--
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Live4Him (28-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  28-10-01 23:23 |  
  |  
 
            "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3bdc77f2$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Det er en gennemgang af SDH doktrin på denne side:
 >
 >  http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_BaptDead.shtml
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Citat : "This practice in the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints is
 NOT derived from 1 Cor. 15:29, but from modern revelation which restored
 that practice and the understanding and authority necessary for it to be
 done..."
 Hvad menes med *nutidig åbenbaring* ( modern revelation ) ?
 jørgen.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Kenn L. Schjødt (29-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  29-10-01 00:03 |  
  |   
            
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 > Citat : "This practice in the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
 is
 > NOT derived from 1 Cor. 15:29, but from modern revelation which restored
 > that practice and the understanding and authority necessary for it to be
 > done..."
 >
 > Hvad menes med *nutidig åbenbaring* ( modern revelation ) ?
 At vi tror at vi har moderne profeter og apostle som modtager åbenbaring.
 Kirken er organiseret med en præsident (profeten) som har to rådgivere,
 disse tre kaldes det første præsidenskab. Under disse er der 12 apostle.
 Joseph Smith var kirkens første præsident og profet. Gennem ham mener vi at
 læren om "dåb for de døde" blev genoprettet. Nutidig eller moderne
 åbenbaring er eksempelvis skrifter (lære og pagter) og taler fra de
 halvårlige generalkonferencer. Præsidenten eller profeten for kirken idag
 hedder Gordon B. Hinckley og han har været gæst på CNN Larry King show flere
 gange. Se eksempelvis her:
 http://www.mormon.org/learn/0,8672,1272-1,00.html
eller her:
 http://www.mormon.org/learn/0,8672,940-1,00.html
Idag foretages dåb for de døde blandt SDH kun i Templerne, hvor man kan
 blive døbt som stedfortræder for eksempelvis et afdødt familiemedlem. Dåben
 er ikke bindende for den afdøde person som bliver døbt stedfortrædende, vi
 tror de selv skal acceptere den eller afvise den.
 --
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Live4Him (29-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  29-10-01 15:01 |  
  |   
            
 "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3bdc8d73$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > At vi tror at vi har moderne profeter og apostle som modtager åbenbaring.
 > Kirken er organiseret med en præsident (profeten) som har to rådgivere,
 > disse tre kaldes det første præsidenskab. Under disse er der 12 apostle.
 >
 > Joseph Smith var kirkens første præsident og profet.
 
 ~~~~~~~~~
 Spørgsmålet er jo om bibelen giver plads for nutidige profeter ? Gud har jo
 endegyldigt talt til os gennem sin Søn :
 
 Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til
 fædrene gennem profeterne, v2  men nu ved dagenes ende har han talt til os
 gennem sin søn, Heb 1,1-2
 
 Det lyder næppe som om Gud havde tænkt sig at oprette profeter 1800 år efter
 dette.
 
 jørgen.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Peter B. Juul (29-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter B. Juul | 
  Dato :  29-10-01 15:55 |  
  |   
            "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:
 
 > Det lyder næppe som om Gud havde tænkt sig at oprette profeter 1800 år efter
 > dette.
 
 Hvordan reagerer du så på de bibelske beretninger om profeter efter
 Kristi død og genopstandelse i f.eks. ap.g. 21,10. Om ham i titus 1,12
 er fra før eller efter står ikke klart, men det er tydeligt, at Paulus
 mener at man kan være profet og endda skal stræbe efter at tale
 profetisk (1. kor 14,37 ff).
 
 Tingene har bestemt ændret sig efter pinsedag, og gaven til at tale
 profetisk er meget mere almindelig efter dette end på
 gammeltestamentlig tid, men er en, der har gaven til at tale profetisk
 ikke profet?
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
 The RockBear.  ((^))  
 I speak only  0}._.{0 
 for myself.    O/ \O  
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Kenn L. Schjødt (29-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  29-10-01 21:41 |  
  |   
            
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 > Spørgsmålet er jo om bibelen giver plads for nutidige profeter ? Gud har
 jo
 > endegyldigt talt til os gennem sin Søn :
 >
 > Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til
 > fædrene gennem profeterne, v2  men nu ved dagenes ende har han talt til os
 > gennem sin søn, Heb 1,1-2
 >
 > Det lyder næppe som om Gud havde tænkt sig at oprette profeter 1800 år
 efter
 > dette.
 Og dog står der i Amos 3:7
 "v7  Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer
 for sine tjenere, profeterne."
 --
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     TommyGun (30-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : TommyGun | 
  Dato :  30-10-01 06:23 |  
  |   
            > "v7  Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer
 > for sine tjenere, profeterne."
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 >
 > Kenn L. Schjødt
 
 Jesus var vel Guds sidste profet?
 
 Tommy.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Andreas Falck (30-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  30-10-01 07:47 |  
  |  
 
            "TommyGun" <tommy@tommygun.dk> skrev i en
 news:3bde3911$0$25415$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
 > Kenn L. Schjødt skrev
 > > "v7  Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine
 planer
 > > for sine tjenere, profeterne."
 >
 > Jesus var vel Guds sidste profet?
 På hvad bygger du den formodning?
 Og hvad med apostlen Johannes der skrev Åbenbaringsbogen?
 --
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       TommyGun (30-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : TommyGun | 
  Dato :  30-10-01 15:53 |  
  |  
 
            > > Jesus var vel Guds sidste profet?
 >
 > På hvad bygger du den formodning?
 Det er nu mere et spørgsmål end en formodning.
 > Og hvad med apostlen Johannes der skrev Åbenbaringsbogen?
 Tommy.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 > "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
> "Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Erik L (30-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik L | 
  Dato :  30-10-01 17:46 |  
  |   
            
"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message
 news:3bdebeda$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > > Jesus var vel Guds sidste profet?
 > >
 > > På hvad bygger du den formodning?
 >
 > Det er nu mere et spørgsmål end en formodning.
 >
 > > Og hvad med apostlen Johannes der skrev Åbenbaringsbogen?
 Mener du apostlen Johannes der skrev Joh evang., så mener man
 ikke er den samme Johannes, der har skrevet JohÅb.
 Erik L
 >
 > Tommy.
 >
 >
 > >
 > > --
 > > Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 > > "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
> > "Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
> >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         Andreas Falck (30-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  30-10-01 23:16 |  
  |  
 
            "Erik L" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
 news:KPAD7.158$kW4.5436@news.get2net.dk
 > Andreas Falck skrev
 > > > Og hvad med apostlen Johannes der skrev
 > > > Åbenbaringsbogen?
 >
 > Mener du apostlen Johannes der skrev Joh evang., så
 > mener man ikke er den samme Johannes, der har
 > skrevet JohÅb.
 Og hvad bygger du så den formodning på?
 --
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Erik Larsen (31-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Larsen | 
  Dato :  31-10-01 03:39 |  
  |   
            
"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
 news:IKFD7.3563$Ip2.87093@news010.worldonline.dk...
 > "Erik L" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
 > news:KPAD7.158$kW4.5436@news.get2net.dk
 > > Andreas Falck skrev
 >
 > > > > Og hvad med apostlen Johannes der skrev
 > > > > Åbenbaringsbogen?
 > >
 > > Mener du apostlen Johannes der skrev Joh evang., så
 > > mener man ikke er den samme Johannes, der har
 > > skrevet JohÅb.
 >
 > Og hvad bygger du så den formodning på?
 På den grama. de er anvendt og den måde bøgerne er
 skrevet på og hvis nok tiden de er skrevet (mener man)
 Erik
 >
 > --
 > Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 > "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
> "Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          Erik Larsen (31-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Larsen | 
  Dato :  31-10-01 03:45 |  
  |   
            
"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
 news:IKFD7.3563$Ip2.87093@news010.worldonline.dk...
 > "Erik L" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
 > news:KPAD7.158$kW4.5436@news.get2net.dk
 > > Andreas Falck skrev
 >
 > > > > Og hvad med apostlen Johannes der skrev
 > > > > Åbenbaringsbogen?
 > >
 > > Mener du apostlen Johannes der skrev Joh evang., så
 > > mener man ikke er den samme Johannes, der har
 > > skrevet JohÅb.
 >
 > Og hvad bygger du så den formodning på?
 Og de syv menigheder først i JohÅb er  efter Paulus
 var der. Evangelisten Joh. var en del ældre end Paulus.
 Erik
 >
 > --
 > Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 > "Skabelse og Syndflod" -  http://www.syndflod.dk
> "Det evige Evangelium" -  http://www.sda-net.dk
>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Erik (30-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  30-10-01 15:00 |  
  |   
            
 "TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message
 news:3bde3911$0$25415$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > "v7  Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine
 planer
 > > for sine tjenere, profeterne."
 > >
 > > --
 > > Med venlig hilsen
 > >
 > > Kenn L. Schjødt
 >
 > Jesus var vel Guds sidste profet?
 
 Det kan være Jesus har Profeterede om sig selv, hvor står det????
 
 Erik
 
 
 >
 > Tommy.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Live4Him (02-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  02-11-01 20:03 |  
  |   
            
 "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3bddbd86$0$209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 >
 > > Spørgsmålet er jo om bibelen giver plads for nutidige profeter ? Gud har
 > jo
 > > endegyldigt talt til os gennem sin Søn :
 > >
 > > Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til
 > > fædrene gennem profeterne, v2  men nu ved dagenes ende har han talt til
 os
 > > gennem sin søn, Heb 1,1-2
 > >
 > > Det lyder næppe som om Gud havde tænkt sig at oprette profeter 1800 år
 > efter
 > > dette.
 >
 > Og dog står der i Amos 3:7
 >
 > "v7  Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer
 > for sine tjenere, profeterne."
 ~~~~~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~
 Her er det pågældende skriftsted som du bruger i din argumentation for
 nutidige profeter. Der er det jeg mener man skal undersøge hvad der siges
 til hvem, og i hvilken sammenhæng, før man kan begynde at besvare
 spørgsmålet; hvad det betyder for os i dag ?
 
 Hvem var Amos, hvad var det for en situation og tid han talte ind i, og til
 hvem talte han ? Når man så har fundet ud af lidt om baggrunden og hvad det
 betød for de som budskabet oprindeligt er sagt til, da kan man spørge om det
 betyder noget for os i dag, og i så fald hvad ?
 
 Du kommer tydeligvis til den konklusion at det som det pågældende profet ord
 betyder er at vi i dag kan regne med profeter i stil med Amos og de andre GT
 profeter (for det er vel det som menes når Gud igennem Amos taler om "sine
 profeter")
 
 Altså: vi har et skriftsted som er sagt i en bestemt tid, til en bestemt
 befolkningsgruppe, i en bestemt sammenhæng. Nuvel, kan vi finde ud af hvad
 det betyder for os - hvad kan vi lære af det og hvordan kan vi anvende det ?
 
 jørgen.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Kenn L. Schjødt (02-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  02-11-01 21:07 |  
  |   
            
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 > > Og dog står der i Amos 3:7
 > >
 > > "v7  Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine
 planer
 > > for sine tjenere, profeterne."
 > ~~~~~~~~~~~~~~
 > ~~~~~~~~~~~~~~
 > Her er det pågældende skriftsted som du bruger i din argumentation for
 > nutidige profeter.
 Hvor har jeg gjort det...?
 > Der er det jeg mener man skal undersøge hvad der siges
 > til hvem, og i hvilken sammenhæng, før man kan begynde at besvare
 > spørgsmålet; hvad det betyder for os i dag ?
 >
 > Hvem var Amos, hvad var det for en situation og tid han talte ind i, og
 til
 > hvem talte han ? Når man så har fundet ud af lidt om baggrunden og hvad
 det
 > betød for de som budskabet oprindeligt er sagt til, da kan man spørge om
 det
 > betyder noget for os i dag, og i så fald hvad ?
 Hvis man skal bruge det i en større sammenhæng, så er det relevant.
 Problemet er blot at finde ud af alt det tusinder af år efter og når den
 oprindelige forfatter er død. Derfor er det svært at komme med nogen 100%
 korrekte svar på alt hvad du spørger om.
 > Du kommer tydeligvis til den konklusion at det som det pågældende profet
 ord
 > betyder er at vi i dag kan regne med profeter i stil med Amos og de andre
 GT
 > profeter (for det er vel det som menes når Gud igennem Amos taler om "sine
 > profeter")
 Hvor skriver jeg det Jørgen, hvordan kan du tydeligt se det, når jeg ikke
 har skrevet det...?
 > Altså: vi har et skriftsted som er sagt i en bestemt tid, til en bestemt
 > befolkningsgruppe, i en bestemt sammenhæng. Nuvel, kan vi finde ud af hvad
 > det betyder for os - hvad kan vi lære af det og hvordan kan vi anvende det
 ?
 Kunne man ikke sige det om brevene i det nye testamente, nogle er skrevet
 til bestemte mennesker i en menighed. Har det så relevans for os idag...?
 --
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Erik Larsen (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Larsen | 
  Dato :  03-11-01 13:50 |  
  |   
            
"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3be2fcd9$0$266
 >
 > Kunne man ikke sige det om brevene i det nye testamente, nogle er skrevet
 > til bestemte mennesker i en menighed. Har det så relevans for os idag...?
 Det kan man godt sige, Men det er meget relevant for os i dag.
 Romerbrevet som Paulus skrev til Rom (dengang hele verden)
 er skrevet til at fortælle hedningerne om evangeliumet, 1v11 og
 give de Åndelige Nådegaver til Hedningerne og om renselserne
 til Helliggørelse, Retfærdiggørelse, Dåb i vand til Jesus Død og
 opstandelse Rom 6 og Helligånden arbejde i vor indre Rom 8.
 Havde Paulus ikke skrevet disse ting ned til Hedningefolket ville
 de ikke have nogen form for Åndeligt vejledning, Udover at have
 Helligåndens salvelse at blive vejledt af. 1 Joh 2 v 27.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Larsen
 erik-larsen@get2net.dk
 http://hjem.get2net.dk/bibel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 >
 > Kenn L. Schjødt
 > Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
> Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Live4Him (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  03-11-01 15:35 |  
  |   
            
 "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3be2fcd9$0$266$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > > Altså: vi har et skriftsted som er sagt i en bestemt tid, til en bestemt
 > > befolkningsgruppe, i en bestemt sammenhæng. Nuvel, kan vi finde ud af
 hvad
 > > det betyder for os - hvad kan vi lære af det og hvordan kan vi anvende
 det
 > ?
 >
 > Kunne man ikke sige det om brevene i det nye testamente, nogle er skrevet
 > til bestemte mennesker i en menighed. Har det så relevans for os idag...?
 ~~~~~~~~~~~~
 Det kommer vel an på hvad der står.
 
 Nogen ting har direkte relevans for os, andet har delvis relevans for os,
 mens andet igen alene har den relevans for os at vi lærer noget om hvordan
 kulturen var dengang. Historiske facts osv.
 
 Nogen gange siger bibelen noget direkte (eksplicit) og andre gange indirekte
 (implicit).
 
 Det jeg siger er bare at man skal læse, forstå, og udlægge bibelen så
 korrekt som muligt, og her gælder der altså nogen principper for fortolkning
 og det er altså ikke noget jeg har fundet på.
 
 Et eksempel : Din kone læser 1 Kor 11,5 " Men enhver kvinde, der beder eller
 taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne
 lige så godt have raget håret af.." og spørger dig så hvad er bedst,; at
 klippe sig skaldet eller tage hat på når hun beder ? Hvad vil du svare hende
 når hun insistere på at måtte gøre en af delene, da det jo står i bibelen ?
 
 jørgen.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Kenn L. Schjødt (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  03-11-01 16:24 |  
  |   
            
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 > Det kommer vel an på hvad der står.
 Eller ens fortolkning..!
 > Nogen ting har direkte relevans for os, andet har delvis relevans for os,
 > mens andet igen alene har den relevans for os at vi lærer noget om hvordan
 > kulturen var dengang. Historiske facts osv.
 Jeg er meget enig med din metode, problemet er blot hvor man sætter
 grænserne og finder ud af hvad Gud fortalte den skribent som blev
 inspireret. Se eksempelvis en profet som Esajas, som tolkes meget
 forskelligt på nogle punkter..!
 > Nogen gange siger bibelen noget direkte (eksplicit) og andre gange
 indirekte
 > (implicit).
 Jep, men det er bare ikke korrekt at mene at vi kan afgøre den forskel 100%,
 et par tusinde år efter. Når man laver historisk analyse, er det ekstremt
 svært ikke at blive farvet af sit eget verdensbillede. Dette mener jeg også
 gælder bibel analyse.
 > Det jeg siger er bare at man skal læse, forstå, og udlægge bibelen så
 > korrekt som muligt, og her gælder der altså nogen principper for
 fortolkning
 > og det er altså ikke noget jeg har fundet på.
 Det tror jeg heller ikke, jeg mener at metoden er udmærket, men at man
 aldrig kan være 100% korrekt i en sådan fortolkning, jævnfør historisk
 analyse. Det er umuligt at vide hvad eksempelvis Paulus tænkte og mente da
 han skrev epistlerne, bare se hvorledes de ord vi skriver i denne gruppe kan
 opfattes forskelligt.
 Bibelen kan ikke betragtes som en facitliste efter min mening, men den kan
 bruges som en rettesnor. Bare det at bibelen ikke er komplet, har mange
 forskellige oversættelser, forskellige grundtekster osv. betyder at bibelen
 er svær bruge til en korrekt udlægning. Hvis der kun var en korrekt
 udlægning, var der jo også kun en eller meget få kirker.
 > Et eksempel : Din kone læser 1 Kor 11,5 " Men enhver kvinde, der beder
 eller
 > taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun
 kunne
 > lige så godt have raget håret af.." og spørger dig så hvad er bedst,; at
 > klippe sig skaldet eller tage hat på når hun beder ? Hvad vil du svare
 hende
 > når hun insistere på at måtte gøre en af delene, da det jo står i bibelen
 ?
 Meget godt eksempel, desværre er den type eksempler sjældne i Bibelen.
 --
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Live4Him (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  03-11-01 17:06 |  
  |   
            
 "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3be40ac7$0$25356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Det tror jeg heller ikke, jeg mener at metoden er udmærket, men at man
 > aldrig kan være 100% korrekt i en sådan fortolkning, jævnfør historisk
 > analyse. Det er umuligt at vide hvad eksempelvis Paulus tænkte og mente da
 > han skrev epistlerne,
 ~~~~~~~~~~~~
 Jo, men selvom man måske ikke 100 % kan afgøre hvad han tænkte, så kan man
 ved at læse sammenhængen, og besvare fornuftige spørgsmål til teksten,
 begynde at indkredse hvad det handler om - og også vigtigt - hvad det IKKE
 handler om.
 
 Groft sagt har man vel en to-trins opgave :
 
 1. Hvad mente Paulus med det han sagde ? (Eksegese)
 2. Hvad betyder det for os i dag ? (Hermeneutik)
 
 Under spg. 1, eksegese, skal man besvare spørgsmål såsom hvem var modtager
 og hvem var afsender ? hvorfor skrev han som han skrev ? hvad var den
 kuturelle, geografiske og historiske virkelighed som han skrev i ?
 
 Under spg. 2, hermeneutik, tager man så springet og tillemper det på os
 selv, anvender skriften på os selv.
 
 Et eksempel kunne være Joh 4,1- 42 hvor Jesus viser sin godhed ved at tale
 med en samaritansk kvinde. Hvis man ikke i forvejen kender til den
 historiske og kuturelle virkelighed som Jesus levede i;nemlig her jødenes
 syn på samaritanere samt hvordan kvindens stilling var, så synes man ikke at
 der er noget særligt specielt i at Jesus talte med en samaritansk kvinde,
 for i vores samfund er mænd og kvinder lige, og at hun var samaritaner siger
 os heller ikke noget særligt.
 
 Undersøger man derimod teksten får man lidt baggrundsinformation vers 9 :
 "jøder vil nemlig ikke have med samaritanere at gøre." Og det går derfor op
 for en, at Jesus viste godhed og foretog sig noget unormalt for en jøde ved
 bare at snakke med hende.
 
 Hvis vi ikke vidste at samaritanerne var ringeagtede af jøderne, og at
 kvinders stilling var lavere end den er hos os i dag, så ville Jesu godhed
 ikke træde så synligt frem for os i den pågældende beretning. Og sådan er
 bibelen fyldt med afsnit, hvor det er en fordel at kende lidt til den
 historiske, kulturelle og geografiske baggrund.
 
 jørgen.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Kenn L. Schjødt (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  03-11-01 20:29 |  
  |   
            
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 > Jo, men selvom man måske ikke 100 % kan afgøre hvad han tænkte, så kan man
 > ved at læse sammenhængen, og besvare fornuftige spørgsmål til teksten,
 > begynde at indkredse hvad det handler om - og også vigtigt - hvad det IKKE
 > handler om.
 Jeg var ikke uenig med dig første gang, blot sagde jeg at man aldrig kunne
 blive 100 % korrekt i sin fortolkning. Hvis du eksempelvis kigger på
 historie og analyse af kilder, vil du se at historie bøger og opfattelsen af
 historien, har ændret sig med de mennesker som studerer den. En historie bog
 fra 1800 tallet er vidt forskellig fra en fra slutningen af det 20
 århundrede eller fra vores århundrede.
 Er det så fordi histiorien har ændret sig, nej det er fordi vi som mennesker
 har ændret sig og ser på de samme hændelser med nye øjne. Det samme har
 kristendommen og dens syn på Bibelen. Dødehavsrullerne og andre opdagelser
 har ændret vores syn på nogen ting.
 Derfor kan du aldrig komme tættere i din fortolkning, end et mere eller
 mindre kvalificeret gæt. Metoder er gode at bruge, men lad være med at tro
 de er en garanti for kvalitet. Der kan komme en opdagelse eller nye
 informationer der kan vise det hele er anderledes, kort tid efter. Derudover
 vil de mennesker som udføre metoden altid komme til at præge den.
 Jeg arbejder som IT konsulent, hvor alle bruger metoder, omfattende
 litteratur og "best practices". Betyder det at resultaterne er ensartede,
 nej alle har deres egne måder at løse opgaver på. Metoder er en mulighed for
 at opnå bedre resultater, men aldrig en garanti for perfekte resultater..!
 --
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                           Live4Him (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  03-11-01 20:51 |  
  |   
            
 "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message
 news:3be44444$0$348$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Jeg arbejder som IT konsulent, hvor alle bruger metoder, omfattende
 > litteratur og "best practices". Betyder det at resultaterne er ensartede,
 > nej alle har deres egne måder at løse opgaver på. Metoder er en mulighed
 for
 > at opnå bedre resultater, men aldrig en garanti for perfekte resultater..!
 ~~~~~~~~~~~~~~
 Du virker som en intelligent mand, der både evner at tænke systematisk og
 logisk, og det er netop den form for tankevirksomhed man også bør bruge når
 man læser og studere bibelen.
 
 Ligesom de fromme i Berøa, der selv så efter om den doktrin de modtog nu
 også var bibelsk, således opfordres vi også til selv at granske, undersøge,
 og meditere på skriften. (Men det forstår jeg også at du gør.)
 
 jørgen.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                            Kenn L. Schjødt (03-11-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn L. Schjødt | 
  Dato :  03-11-01 21:07 |  
  |   
            
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
 > Du virker som en intelligent mand, der både evner at tænke systematisk og
 > logisk, og det er netop den form for tankevirksomhed man også bør bruge
 når
 > man læser og studere bibelen.
 Præcis og takker for komplimenten   
Selvom man tænker systematisk og logisk, bør man parre dette med en
 ydmyghed, om at andre måske forstår det bedre end en selv eller har fået fat
 i en detalje som man ikke selv tænkte på. Denne ydmyghed betyder efter min
 mening at man skal være åben til at lære af andre og ikke se sig selv som et
 orakel.
 > Ligesom de fromme i Berøa, der selv så efter om den doktrin de modtog nu
 > også var bibelsk, således opfordres vi også til selv at granske,
 undersøge,
 > og meditere på skriften. (Men det forstår jeg også at du gør.)
 Præcis   
--
 Med venlig hilsen
 Kenn L. Schjødt
 Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH:  http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside:  http://www.lds.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Willy Brochs (27-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Willy Brochs | 
  Dato :  27-10-01 00:11 |  
  |   
            
 "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i melding
 news:3bd960f6$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> wrote in message news:y40C7.1824> Ja,
 > dette var da en fantasifull forståelse av visse tekster. Sæørlig bibelsk
 > > er det nå ikke, men så er det vel heller ikke Bibelen som er kilden til
 en
 > > slik lære vil jeg tro. Men ... enhver får heller få være salig i sin tro
 > ...
 > > Willy
 >
 > Jeg har citeret de skriftsteder, som vi bygger vores
 > syn på denne sag på, og jeg vil gerne gentage dem,
 > de er begge fra Det nye Testamente:
 >
 > 1. Kor. 15:29
 >
 > 1. Pet. 3:18-22
 >
 > Det er altså at læse i Bibelen, men du tager måske kun
 > det ud, som du bryder dig om?
 >
 > Med venlig hilsen
 > Bodil.
 
 Bodil,
 Jeg kjenner godt til at 1 Kor 15:29 er det eneste skriftsted i Bibelen som
 omtaler dåp for døde. Men denne teksten sier da heller ikke at slik dåp er
 fra Gud. Teksten stiller bare spørsmål ved "hvorfor noen lar seg døpe for de
 døde." Vi har også tekster (mange tekster) som stiller spørsmål ved "hvorfor
 ofrer dere til guder (avguder) som ikke er Gud, men dermed ikke sagt at det
 er fra Gud, og en praksis kristne skal følge? Bibelen inneholder mange
 tekster i ulike bøker som tvert imot forteller at den som vil bli frelst,
 selv må søke Gud for å bli frelst.
 ! Pet 3:18-22 er i likhet med den andre teksten, den eneste i Bibelen som
 antyder en forståelse mormonerne har. Dessuten er begge disse to tekstene
 svært uklare med hensyn til hva som egentlig ligger bak. Et trossamfunn bør
 bygge sin lære på skriftsteder som kan støttes an andre uttalelser i
 Bibelen, noe som ikke er tilfelle med disse to tekstene du nevner.
 Teksten i 1. Pet får mer mening når vi vet og er klar over at Jesus i sitt
 guddommelige vesen - før han ble født inn i verden i menneskeskikkelse -
 eksisterte på Noahs tid, slik teksten viser til. Jesus var levende Gud også
 i Noahs dager og virket på alle mennesker med sin Ånd, gjennom Noah da Noah
 forkynte. Levende mennesker omtales i Bibelen som mennesker med sjel, ånd og
 legeme. Døde mennesker har ingen ånd i følge Bibelen, så her er det levende
 mennesker som er i fokus, mennesker som levde på Noahs dager. Vi har mange
 bibeltekster som omtaler levende mennesker - men som ikke har vendt om til
 Gud - som døde, og som mennesker i Satans varetekt. De som levde på Noahs
 dager og som ikke tok imot Noahs forkynnelse er i bibelsk forstand å anse
 som levende døde - som mennesker uten den rette ånd. De har nok ånd, men
 ikke Guds ånd.
 Følg det eksemplet som mormonerne lærer andre, nemlig at de krever solid
 grunnlag i Bibelen fra mennesker av en annen oppfatning av bibeltekster. Da
 må ikke du undra deg å selv oppfylle det krav at det du selv vil hevde ikke
 behøver bredere bibelsk støtte.
 Jeg har en mor som var mormon i 18 år, og jeg har i 2 år hatt ukentlige
 besøk av mormon misjonærer og samtalt om disse og mange andre tekster.
 Et spørsmål til slutt:
 Morminerne hevder at Jesus var på det amerikanske kontinentet i tiden mellom
 sin fødsel og himmelfart. Kan du spesifisere nærmere når dette var i tid,
 hvor lenge Jesus var i amerika, og hvilket budskap Jesus forkynte da?
 Hilsen
 Willy
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bodil Grove Christen~ (27-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~ | 
  Dato :  27-10-01 00:44 |  
  |   
            
"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> wrote in message news:n2mC7.412> Et
 spørsmål til slutt:
 > Morminerne hevder at Jesus var på det amerikanske kontinentet i tiden
 mellom
 > sin fødsel og himmelfart. Kan du spesifisere nærmere når dette var i tid,
 > hvor lenge Jesus var i amerika, og hvilket budskap Jesus forkynte da?
 Kære Willy.
 Tak for dit fyldige svar til mig, skønt på norsk.   
Og selvfølgelig skal et kirkesamfund bygge på mere end
 et par skriftsteder, hvilket vi naturligvis også gør i
 Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Vi tror på
 Bibelen  - og vi tror på Mormons Bog.
 Vi lægger derfor hele Bibelen som grundvold til vores
 tro, og det indbefatter naturligvis en tro på Jesus Kristus
 som Frelser og Forløser. Ikke kun to-tre skriftsteder.
 Jeg nævnte de par skriftsteder for at kunne forklare den
 specielle ting, vi har i "stedfortrædende dåb for de døde".
 Men til dit spørgsmål:
 Vi tror, at Jesus Kristus besøgte det amerikanske kontinent
 i tiden mellem sin opstandelse og sin himmelfart. Og det ved
 du jo selv, hvor mange dage det drejer sig om, er det ikke
 en 30-40 dage?
 Det budskab, som Jesus Kristus forkyndte til beboerne dér,
 var: 1. Tro på Jesus Kristus, 2. Omvendelse, 3. Dåb til syndernes
 forladelse og 4. Håndspålæggelse for den Helligånds gave.
 Der ud over ordnede han generelt de religiøse forhold blandt
 folket, f.eks. indsatte han tolv "disciple" til at varetage kirkens
 ting, (han havde jo ligesom brugt embedet "apostle", da han var
 i Jerusalem!), han gjorde opmærksom på ting, der manglede i
 folkets religiøse optegnelser - de havde det meste af GT med!
 Han belærte om så store og hellige ting, at det bedst kan læses,
 og du finder det i Mormons Bog, 3. Nephi kap. 11-26.
 Han forklarer dem om frelsesplanen, formålet med livet og døden,
 opstandelsens realiteter, belærer dem om vigtigheden af kærlighed,
 hvilket resulterer i, at folket gennem de næste 200 år lever sammen
 i fred og harmoni og har alle ting til fælles!
 Han lærer dem om bøn, nadveren, om ikke at være hykleriske,
 at Moseloven er ophævet ved hans offer, om tiende og offerydelse,
 han profeterer om kommende begivenheder osv.
 Men eftersom du har haft kirken så tæt inde på livet, så har
 du sikkert selv en Mormons Bog på hylden, hvis ikke kan du
 maile mig og få en gratis. Så du kan jo selv læse den igennem.
 Hvis du ønsker at læse mere her på nettet, så kunne du bruge flg.
 links:
 www.lds.org
www.kristus.dk
Med venlig hilsen
 Bodil.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Erik (27-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  27-10-01 01:03 |  
  |   
            
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
 news:3bd9f4a0$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> wrote in message news:n2mC7.412> Et
 > spørsmål til slutt:
 > > Morminerne hevder at Jesus var på det amerikanske kontinentet i tiden
 > mellom
 > > sin fødsel og himmelfart. Kan du spesifisere nærmere når dette var i
 tid,
 > > hvor lenge Jesus var i amerika, og hvilket budskap Jesus forkynte da?
 >
 > Kære Willy.
 > Tak for dit fyldige svar til mig, skønt på norsk.   
Ja, norsk er skønt!
 Men du svare jo ikke på Willys spørgsmål??
 Hvor er de andre skrifter Willy påtaler
 Erik
 >  www.lds.org
>  www.kristus.dk
>
 > Med venlig hilsen
 > Bodil.
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |