Javac problem
Fra : ~~Martin~~

Dato : 25-10-01 12:40

Hej NG,

Jeg er mega Newbie til java. Jeg anvender Javaedit til at fremkalde mine
programmer. Men hver gang jeg gør får jeg nedenstående fejlmeddelse. Det gør
den ved alle mine programmer. Og nej, de fejler ikke noget.

Eksempel: Jeg indlæser "Hello World" programmet, uden megen held.

E:\Skole\Programmering>javac hello.java
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:
com/sun/tools/javac/M
ain

Jeg tror det har noget med at dos-prompten ikke kan finde java compileren
(javac). Jeg har været inde i autoexec.bat og ændre min path, så pågældende
blive indlæst automatisk.

Jeg bruger winXP (command prompt).

-Martin

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-10-01 12:41

"~~Martin~~" <boeuf@omk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
held.

> E:\Skole\Programmering>javac hello.java
> Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:

prøv med:

javac -cp . hello.java

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 25-10-01 12:45

~~Martin~~ wrote:

> [...]
compileren
> (javac). Jeg har været inde i autoexec.bat og ændre min path, så

Du har højst sansynlig ikke sat CLASSPATH i din autoexec.bat
Den skal pege på alle de jar filer (og eller klasse filer) som du
bruger i dit program. Ellers vil det ikke kompile.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
Your fortune: Today you learn something special; God loves all, with
oneexception. You.

Fra : ~~Martin~~

Dato : 25-10-01 13:29

Hej igen,

Nu virker det. Jeg compiler den bare i javaedit og så skriver jeg bare java
Hello i dos.

Ellers tak for for svarene..

-Martin

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 25-10-01 13:29

Hejsa,

Prøv evt. at sætte environment variablen JAVA_HOME på dit system (jeg ved
ikke hvor man gør det på WinXP) til at pege på der hvor din installation
ligger - fx. JAVA_HOME=C:\jdk1.3.1_01

Du kan evt. også prøve at sætte variablen JDK_HOME til at pege på det samme
bibliotek.

Jeg har hørt om andre der har haft problemer med WinXP+Java+Forté i
forbindelse med oversættelse af programmer. Her virkede kommandolinien dog
som den skulle.

/Christian Damsgaard

Fra : Thomas Saxtoft

Dato : 25-10-01 15:08

~Martin~~ skrev:

>E:\Skole\Programmering>javac hello.java
>Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:
>com/sun/tools/javac/Main
Du har vist ikke sat din classpath rigtigt. Jeg tror du mangler et
punktum i classpath'en, dvs. folderen hvori du befinder dig. Hvis du
tilføjer nedenstående skulle det også gerne virke i DOS.

Tilføj: .;
Så kommer der til at stå noget a la:
C:\<sti'en>\JUnit 3.7;.;C:\<sti'en>\ant.jar

Held og lykke med programmeringen.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 15:35

"~~Martin~~" <boeuf@omk.dk> writes:

> Jeg tror det har noget med at dos-prompten ikke kan finde java compileren
> (javac). Jeg har været inde i autoexec.bat og ændre min path, så pågældende
> blive indlæst automatisk.

Jeg tror ikke din JDK er sat rigtigt op. Prøv at installér den igen,
og følg vejledningen slavisk.

Se evt her:

   http://java.sun.com/docs/books/tutorial/getStarted/cupojava/win32.html

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear