Nødråb: Børnehaveprobem med pædagoger ... ~
Fra : Maria og Kristian Jo~

Dato : 24-10-01 21:56

Vi er en familie som bor i Rødovre - og har en datter i en børnehave!
Vi vil blive glade hvis I vil læse følgende:

Hun er født i foråret 1997.
Hun har leget med drenge og piger fra 1996 gennem hele sin børnehavetid.

Nu skal de andre i denne gruppe i skole næste sommer!

Vi har haft 2 muligheder:
1) Lade hende komme i skole næste år (før tid).
2) Lade hende vente til om 2 år.

Vi synes at hun skal vente til skolestart om 2 år! Og det synes børnehaven
egentlig også! Så det er ikke så meget dét, som er problemet!

Men de andre drenge/piger som skal i skole næste år, begynder nu at starte
på et skolehold... hvor de laver nogle specille ting. Der skal Camilla så
ikke med i disse aktiviteter!

Der langt ned til den næste aldersgruppe af drenge og piger!

Det får hun jo nok lidt svært ved at forstå... Børn på 4-5 år tænker meget!
Og når alle hendes veninder skal noget specielt, vil hun føles sig udenfor.
Og måske også komme lidt udenfor (Alle jer med børn ved, hvordan det kan
være i en børnehave). Hun er normalt meget vellidt blandt de andre børn...
men I ved jo at der er ret mange magtkampe i den alder!

Men sådan er det - og det er en periode hun og vi skal igennem - og det er
jo ikke børnehaven og pædagogernes skyld at hun er førdt et halvt år efter
de andre børn i den gruppe!

Det der gør os både kede af det OG rasende er, at pædagogerne nærmest er
ligeglade med hende nu - for nu skal hun jo ikke i skole (ligeglade er måske
så meget sagt - men hun er lidt til overs nu)
Så nu er hun ligesom udenfor det hele dernede! Og hun er for stor til dét de
yngste på stuen laver!

Vi er normalt ikke forældre der brokker os - og slår i bordet!

Men vi har spurgt dem om hun ikke kan være med i
skole-forberedelses-aktiviteterne alligevel: Nej.. hun kan godt komme lidt
med - og alligevel ikke

Så nu skal HUN gå og være "tilovers" de næste 1½ år indtil HUN skal i skole!

Vi har da tænkt på, om hun så alligevel skal starte før i skolen... men det
er jo ikke en helt rigtig løsning, at skolestarten sker med dén baggrund,
vel?

I yderste konsekvens må hun så skifte børnehave til en ny børnehave med
udfordringer for hende -
for ellers kommer hun VIRKELIG til at kede sig!
Men det synes vi heller ikke rigtigt kan være den helt rigtige løsning!

Men vi mangler lidt gode råd! Er der ikke nogen som har prøvet noget
lignende eller kan give nogle gode råd til os?

Hvis I samtidig kan "peppe" vores humør lidt op, vil vi blive glade

Mange hilsner
Maria og Kristian Joensen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-10-01 07:11

"Maria og Kristian Joensen" <no@no.no> wrote in message

hejsa

> Vi er en familie som bor i Rødovre - og har en datter i en børnehave!
> Vi vil blive glade hvis I vil læse følgende:

jamen meget gerne da

> Hun er født i foråret 1997.
> Hun har leget med drenge og piger fra 1996 gennem hele sin børnehavetid.

hvilket jo i og for sig er dejligt nok....

> [...]
>
> Vi synes at hun skal vente til skolestart om 2 år! Og det synes børnehaven
> egentlig også! Så det er ikke så meget dét, som er problemet!

min personlige mening er at i bør lytte til jer selv på dette her..... og
ikke sende hende i skole endnu....

> Men de andre drenge/piger som skal i skole næste år, begynder nu at starte
> på et skolehold... hvor de laver nogle specille ting. Der skal Camilla så
> ikke med i disse aktiviteter!

det er muligt hun vil føle sig en smule uden for, men disse aktiviteter
fylder vel ikke hele dagen og ugen for de andre børn, så det er vel ikke som
om hun mister sine legekammerarter helt.......

betragt det som en overgangsfase for hende også.... når de andre skal starte
i skole bliver hun "den store" der selv skal starte på det....
en del af at være skoleklar er også at forstå at der er nogle ting man bare
ikke kan være med til.....

> Der langt ned til den næste aldersgruppe af drenge og piger!

hvor langt?

> [...]
> være i en børnehave). Hun er normalt meget vellidt blandt de andre børn...
> men I ved jo at der er ret mange magtkampe i den alder!

jeg tror næppe hun vil lide uboderlig skade fordi hun lærer at alt ikke
arter sig efter hvordan hun ønsker det....... og nej, jeg tror ikke hun vil
komme uden for, ihvertfald ikke udenfor andet end "skolegruppen"..... børn
har nogle "farvorit legekammerarter" som de holder sig til... disse kan
skifte på daglig basis i den alder, så medmindre hun virkelig er hysterisk
og de andre synes hun er ulidelig at være sammen med tror jeg næppe hun
kommer til at mangle nogen at lege med......

> Men sådan er det - og det er en periode hun og vi skal igennem - og det er
> jo ikke børnehaven og pædagogernes skyld at hun er førdt et halvt år efter
> de andre børn i den gruppe!

du har ret.... det er en periode i skal igennem..... men det er også en
læreproces for hende.... en jeg ikke tror hun kan undvære hvis hun skal være
socialt skoleklar......

> [...]
> så meget sagt - men hun er lidt til overs nu)
> Så nu er hun ligesom udenfor det hele dernede! Og hun er for stor til dét

nu skal jeg ikke komme og sige at sådan er det ikke...
men _kunne_ det tænkes at i blot føler det sådan? at i ser hendes
legekammerarter lave en masse sjove ting og måske føler jer en smule
forsmået på jeres datters vejne???
har i snakket med pædagogerne om det? om at i gerne så nogle aktiviteter for
hende også......??

nu tænker jeg også at hvis hun er den mellemliggende lige nu, er der så ikke
andre stuer i børnehaven hvor der er nogle jævnaldrene hun kunne lege med?

> Vi er normalt ikke forældre der brokker os - og slår i bordet!

det skal nu til engang imellem

> Men vi har spurgt dem om hun ikke kan være med i
> skole-forberedelses-aktiviteterne alligevel: Nej.. hun kan godt komme lidt
> med - og alligevel ikke

igen i skal jo lægge mærke til at hun IKKE er skoleklar..... de ting hendes
ældre kammerarter skal lære er ikke noget hun er klar til endnu.... og
derfor vil hun gå ind og forstyrre "undervisningen"... jeg kan godt forstå
pædagogernes holdning i den retning.... en "elev" der ikke er klar kan
sagtens ødelægge en hel "årgang" med uro og lignende...

> Så nu skal HUN gå og være "tilovers" de næste 1½ år indtil HUN skal i
skole!

nej det mener jeg altså ikke hun vil være......
klart... nu kommer der 6 mdr hvor hun ikke er med i det hendes kammerarter
laver.... men så lærer hun at beskæftige sig med andre børn og andre
aktiviteter... men når det halve år er overstået er det jo _hende_ der skal
være skoleklar..... hende der skal være i skolegruppen og lære de ting de
skal kunne inden de skal i skole.....
IMO er der nu 6 mdr hvor hun skal lære at alt ikke er som man gerne vil have
det....... lære at acceptere tingens tilstand.... og derefter starter en
helt anden læreproces for hende...... en hvor denne del er en meget stor
part af.....

> Vi har da tænkt på, om hun så alligevel skal starte før i skolen... men
det
> er jo ikke en helt rigtig løsning, at skolestarten sker med dén baggrund,
> vel?

absolut nej... i risikerer at hun kommer til at gå børnehaveklassen om
_fordi_ hun ikke var skoleklar...... og så er hun "ladt tilbage" igen.....
IMO er det bedre hun er det nu, end i skolen.....

> [...]
> for ellers kommer hun VIRKELIG til at kede sig!
> Men det synes vi heller ikke rigtigt kan være den helt rigtige løsning!

som sagt, er der ikke andre børn i en anden stue eller lignende hun kan lege
med...... ellers må i jo tage en snak med pædagogerne om at i gerne ser
hende aktiveret med nogle lidt mere udfordrende ting......
men lige en ting..... det er ikke ubtinget en dårlig ting at kede sig.....
det er også noget man skal "lære".....

> Men vi mangler lidt gode råd! Er der ikke nogen som har prøvet noget
> lignende eller kan give nogle gode råd til os?

jeg har ihvertfald prøvet

> Hvis I samtidig kan "peppe" vores humør lidt op, vil vi blive glade

det er lidt svært når man ikke helt kan pejle sig ind på hvad det er i
ønsker at høre
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : m.y

Dato : 25-10-01 10:51

Kender problemet og mener da godt de kan tage Jeres datter med i de
skoleforberedelser, hvad om I i virkeligheden havde besluttet hun skulle i
skole og så ombestemte Jer senere i forløbet, så havde hun jo været med i de
skoleforberedelser jo. Det er helt igennem Jer som skal bestemme det. I
betaler for at have hende i børnehave. Selvfølgelig skal der være regler,
men der er altså også undtagelser og vi ved det kan komme til at gøre ondt
om man ikke får lov at deltage i de samme ting som kammeraterne. I sidste
ende afgøre I om hun er skolemoden om hun overhovedet er moden til disse
forberedelser i børnehaven.

Hvad når de andre så slutter til sommerferien, så vil hun jo egentlig også
kun have de små at lege med, det er meget svært spørgsmål det der, måske er
hun alligevel skoleklar trods det hun er det halve år yngre, der er altså
meget forskel på det.

Så skulle I nok tage spørgsmålet op med hinanden og børnehaven igen.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 25-10-01 11:56

Hej

Jeg må nok give Sabina meget ret i hendes overvejelser. Jeg tror ikke at i
skal være så bekymret mht. legekammeraternes alder det er børn meget fine
til at finde ud.
Samtidig vil jeg lige påpege at der jo er en grund til at i har valgt at
vente med at sende hende i skole. Hun skal jo ikke gøres skoleklar et helt
år før de andre, dermed vil i jo også bare skubbe problemet et år.
Nej giv hende bare et år at lege mere i for det er der også meget værdi i.
Jeg vil dog sige at det er godt som forældrer engang imellem at få taget
ting som disse til overvejelse for vi som forældrer vil selvfølgelig gøre
det bedste for vores børn - men vi kan ikke gøre det hele vejen igennem.....
Hilsen Anja

Fra : Millie

Dato : 25-10-01 22:27

Kære forældre
Vi gjorde den fejl at sætte vores datter et år for tidligt i skole, da hun
var i den samme situation. Det var virkelig ikke smart!
Selv om vi flyttede næste sommer, og hun startede forfra i BHkl på den nye
skole, har hun altid i hele sin skoletid følt sig usikker og udenfor
Når nu de lidt ældre børn "forsvinder" til sommer, vil jeres datter være den
store, og så kan hun få en helt anden succes-oplevelse. Jeg tror, som det er
sagt af andre, at I skal prøve at se den aktuelle fase som noget, hun ( og
især I) må igennem. Hun er jo ikke lige så gammel som de andre..og det er
nok ikke smart at insistere på særbehandling, som forvirrer hende, når hun
til sommer bliver "forladt" af en gruppe, hun troede sig en del af. Så jo
mere I slapper af over for dette, jo mere afslappet tager hun det nok også.
Det er i hvert ald et fornuftigt valg I har foretaget, så må I også tage
konsekvenserne af det..
Hilsen Millie

Fra : Riber&Lumholdt

Dato : 26-10-01 16:20

Jeg tror ikke det er jeres barn som har det egentlige problem, jeg vil
anbefale jer at læse "De kompetente forældre" af Margrethe Brun Hansen, den
er fyldt med eksempler på hvordan man tackler forældrerollen.
Mht. skolestart kunne jeg ikke selv drømme om at sende mit barn i skole før
tidligst i det år de fylder 6, jeg synes I skal vente 2 år.

Hilsen Pernille

Fra : m.y

Dato : 26-10-01 17:00

Der er altså virkelig meget stor forskel på børn og på hvornår børn er
skoleklar og stadig, de bedste til at afgøre dette er altså en gang
forældrene.

Fra : Mona

Dato : 26-10-01 21:28

"m.y" <Zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Der er altså virkelig meget stor forskel på børn og på hvornår børn er
> skoleklar og stadig, de bedste til at afgøre dette er altså en gang
> forældrene.

Børn har endnu aldrig taget skade af at kommer senere (til tiden) i skole,
kun det modsatte. Det er desværre svært at gøre godt igen, hvis der opstår
problemer.
Synes der er kommet mange gode råd, som jeg bestemt kan tilslutte mig.
Tror I gør godt i at stå ved jeres fornemmelse af at vente :)
VH Mona

PS: Til dig "m.y" må jeg ligeledes sige, at med hensyn til skoleparathed, er
der nogle vinkler, som mange forældrene ikke har mulighed for at få den
bedste indsigt i, og derfor forstår jeg godt, der kan opstå tvivl om
hvorvidt deres barn er moden eller ej. Her ses der jo meget på barnet i
forhold til større grupper af børn. Selvfølgelig træffer forældrene det
endelige valg, og må tager ansvar for kommende succes oplevelser eller
nederlag, som måtte møde deres barn........

Fra : Mona F. Holm

Dato : 26-10-01 19:31

Maria og Kristian Joensen <no@no.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RVFB7.1678$BZ1.137502@news000.worldonline.dk...

> [...]
>
> Nu skal de andre i denne gruppe i skole næste sommer!
>
> Vi har haft 2 muligheder:
> 1) Lade hende komme i skole næste år (før tid).
-snip-

Hej

Lad hende endelig vente!!!!
Vi havde nøjagtig samme overvejelser med vores pode sidste år (han er fra
foråret 96).
Han legede KUN med dem der var 1 til 1½ år ældre end ham selv, og de gik
alle sammen ud af børnehaven i sommer.
Vi overvejede at lade Magnus starte i skolen samtidig, selv om han så ville
være et år yngre end alle de andre, han er superkvik (ja-ja, forældrenes
subjektive vurdering..), men vores særdeles kompetente pædagoger i
børnehaven mente bestemt ikke han var skoleklar, og at han havde brug for et
år mere til at lege i.
Det var vi meget betænkelige ved, fordi vi også havde indtrykket af at han
ikke rigtig kunne være med til noget sidste år, for stor til de smås
aktiviteter, og for lille til de stores, og hvis han så ovenikøbet skulle
miste alle kammeraterne, så var der (set fra vores synspunkt) ikke ret meget
fidus i at han skulle gå endnu et år i børnehaven.
(Reelt tror jeg ikke han kedede sig sidste år, det var vist mest os som
forældre der ikke synes at hans navn stod på nogen af aktivitetslisterne.)

Den første måned efter sommerferien i år var skrækkelig, alle kammeraterne
var væk, og for første gang kunne Magnus ikke fordrage at komme i børnehave.
Men pludselig vendte det, han begyndte at lege med alle de andre (hver dag
kom han hjem og fortalte at han havde fået endnu en kammerat m/k), og nu går
det simpelthen så fint. Han elsker sin børnehave, og pludselig er han en af
de store og fornuftige, og en af dem de små ser op til.Og vi kan meget
tydeligt mærke at han er tryg og afslappet, og meget, meget nemmere at omgås
for alle.

Giv jeres datter en chance for det samme, det er hårdt altid at være den
lille, og skulle anstrenge sig for at leve op til de store. Pludselig vil
hun blive beundret for at være en af de store, og det giver (kan jeg sige af
personlig erfaring) hende en helt anden selvtillid, og det smitter også af
på hjemmefronten.

-Og nej, jeg tror bestemt ikke at vi som forældre er de suverænt bedste til
at afgøre om ens barn er skoleklar eller ej, det er pædagogerne der ser
vores børn hele dagen, og har den professionelle kompetence til at vurdere
det enkelte barns niveau. Vi andre ser mest det vi vil. (nej, jeg er ikke
pædagog, og har heller ikke aktier i nogen).

Mvh Mona

Fra : m.y

Dato : 26-10-01 22:12

Det er stadig et meget svært spørgsmål, for man har da set folk som er
kommet det såkaldte "til tiden" i skole som ikke er endt som noget særligt
godt eksemplar, fået gode udannelser eller lign. (intet ondt i det måske)
senere i livet, hvor man til gengæld har mødt voksne, som har drevet det
meget vidt i livet og virkelig blevet til noget, men som er kommet tidligt i
skole, det kan man vist ikke rigtigt vurdere før personen er blevet voksen.
Det har også meget at sige hvordan ens omgivelser, skole, senere rigtige
valg af udannelse, held osv, er. Det har alt i alt ikke kun noget med at
gøre, hvornår man starter i skole. Stadig er det mest forældrene som har
ansvaret og som ved bedst, det ene kan alligevel være lige så galt som det
andet trods alt.

Men ok, det er jo smag og behag, vi er alle forskellige og kan ikke alle
have samme mening.

Fra : Mona

Dato : 26-10-01 22:49

> Det er stadig et meget svært spørgsmål,

Ganske enig!! Men man møder "sjældent" pædagoger, der vil skade børnenen!

> [...]
> meget vidt i livet og virkelig blevet til noget, men som er kommet tidligt

Undskyld, men du ser, da vist temmelig langt ud i fremtiden :)
Du taler vist både miljø, habitus, arv, intellegens mm lige nu. Tror det er
lidt for stort.

>det kan man vist ikke rigtigt vurdere før personen er blevet voksen.

Selvfølgelig kan man ikke vurdere, hvordan et lille barns liv vil udvikle
sig op gennem alle de år, du taler om (og heldigvis for det). Det er vist
heller ikke det der er meningen lige i dette stående spørgsmål.

Der bliver spurgt om råd ang. barnets skoleparathed, så er det IMO, mest
nærliggende at fokusere på barnet her og nu, samt skolestarten (det første
årstid). Det er de problemer, der her kan opstå ved en evt. for tidelig
skolestart, jeg taler om. Ikke andet! Mine bekymringer går også mest på, om
barnet følelsesmæssigt er klar til skolen (intelligent er en helt anden
sag).

> Det har også meget at sige hvordan ens omgivelser, skole, senere rigtige
> valg af udannelse, held osv, er. Det har alt i alt ikke kun noget med at
> gøre, hvornår man starter i skole.

Hvis jeg forstår dig rigtig, er du ude i noget stort, som hele livetsgang,
og ikke problemmatikken om et lille barn, som muligvis skal i skole -
muligvis ikke.

> Stadig er det mest forældrene som har
> ansvaret og som ved bedst, det ene kan alligevel være lige så galt som det
> andet trods alt.

Jeg er ikke enig i at forældrene ved bedst. Som jeg sage før, ser forældrene
ikke rigtig barnet i gruppesammenhænge, som det jo er i en børnehave. Men de
ved sikkert bedst, hvorledes barnet er som individ, og hvordan det fungere
hjemme og andre miljø udover institutionen. Forhåbentlig er barnet omgivet
af kompetente pædagoger, som ønsker det bedste for barnet...nøjagtigt, som
forældrene :)

> Men ok, det er jo smag og behag, vi er alle forskellige og kan ikke alle
> have samme mening.

Vil ikke kalde det smag og behag, men meningsforskelle er jo ikke et onde :)

Hilsen Mona

Fra : m.y

Dato : 27-10-01 07:49

Vi er meget enige, men nu er det bare sådan, at jeg faktisk ser langt frem
når jeg tager beslutninger, hvilket jeg synes man skal om man kan
selvfølgelig. Og nej, man møder sjældent pædagoger, der vil skade børnene,
men jeg er faktisk stødt på et par stykker som tog fejl og lavede også om på
et par ting og sager bagefter, som de indså var forkert, men det kunne have
været for sent om ikke forældrene kendte barnet bedre i en lignende sag.

Og nej, meningsforskelle skal der til ellers ville det være kedeligt og man
ville jo aldrig lære noget hvis der ikke var meningsforskelle.