Hjælp
Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 24-10-01 19:43

Hej

Er der lige en der kan skære flg. ud i pap for mig

Jeg har tre computere som jeg gerne vil have koblet op i et netværk
på den en har jeg installeret win2000 og på denne sidder internet
forbindelsen (teledanmark 256/ATM) og et netkort, ved installationen
af win2000 fandt win2000 selv både ATM-kortet og netkortet, internet
forbindelsen virker også fint.
Det to andre computer er en stationær (med winME) og en bærbar (med
WIN98) som skal forbindes med win2000 computeren via en HUB
Men men jeg kan ikke få det lokale netværk til at virke, så er der
lige en der kan fortælle hvilken indstillinger jeg skal foretage i
henholdvis win2000 win98 winME for at få det til at virke, jeg er godt
klar over at der er andre der måske har spurgt om noget ligende i
denne gruppe, og jeg har også prøvet at kikke i tidliger indlæg, men
syntes ikke rigtig jeg kunne finde en god og uddybende forklaring på
overstående problem.

Venlig Hilsen bjarne@thjalfe.dk

Fra : Billyboy

Dato : 24-10-01 21:51

Hej det kunne jo lyde til at hvis du vel at mærke kører rent TCP/IP er det
første at alle maskinerne skal ligge i det samme subnet, med mindre du vil
lave route-tabeller på hver enkelte maskine, Win98 og ME addressere selv
hvis ikke de kan finde en DHCP-server og segmentet er nået med
159.XXX.XXX.XXX, jeg kan dog ikke huske hvad W2K gør men den gør sikkert
noget af det samme.

Det nemmeste vil være at manuelt kode dit netværk i de privat segmenter af
TCP/IP adresseområderne. Som eks. kan du kode den første maskine med,
10.10.0.1 den næste med 10.10.0.2 osv husk at subnetmaske skal være
255.255.255.0 på alle maskiner. Din W2k der også har ATM-kort, skal du lige
huske at ATM-kortet skal have en adresse i et andet segment da din
W2K-maskine skal være gateway og router for de andre 2 hvis du alstå vil på
internettet fra de to andre gennem W2K-maskinen. Hvis din W2K maskine hedder
10.10.0.1 så skal gateway på de to andre også være denne adresse, husk at
indtaste DNS-servere hvis du vil have navneopløsning på nettet, disse vil jo
være oplyst af din internetudbyder.

Nu kommer så hele humlen, for at din W2K maskine kan Route for de andre, så
skal du have IP FORWARD sat op, eller med andre ord, Ethernet-kortet skal
have gateay til ATM-kortet, og under normale omstændigheder så skulle alt
virke uden de store problemer, men det er jo Windows og det er ikke altid
bare lige.

Men få nu de andre maskiner til at snakke sammen først, og se lidt på dine
route-tabeller så vil de kunne forklare dig en del.

Hilsen Billyboy

Bjarne Kristensen <bjarne@thjalfe.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vwvXO0F7GqGlIe3VJqsd2OIIZN18@4ax.com...