Kalksten og film på overfalden
Fra : Finn Jensen

Dato : 24-10-01 15:38

I weekenden satte jeg et artsakvarium op til nogle Altolamprologus
compressiceps sp. Sumbu og har i akvariet bl.a brugt kalksten. Men jeg døjer
som pokker med at der er film på overfladen og selvom der er fin filtreing
og gennemstrøning så vil det ikke gå væk.

Er det kalkstene der laver denne film eller skyldes det foder jeg bruger der
indeholder meget fedt?. Det er O.S.I Artemia Vlokkenvoer. Jeg ved ikke hvad
det indeholder for varerfakta er selvfølgelig på et komplet uforståeligt
sprog.

Any clue?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Madsen

Dato : 24-10-01 17:47

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev:

> [...]
> som pokker med at der er film på overfladen og selvom der er fin filtreing
> og gennemstrøning så vil det ikke gå væk.

Jeg har oplevet samme fænomen når jeg lige har anlagt et akarium
med "friske" kalksten. De afgiver meget kalk i starten som så svæver
op på overfladen, men det plejer dog at forsvinde i løbet af en lille
uges tid.
Faktisk har jeg også en lys hinde på overfladen af mit akvarium lige
nu fordi jeg i går lavede et vandskifte og smed noget groft salt i
bagefter, men erfaringen siger mig at det er væk igen inden ugen
er omme.

Det kan dog også være dit foder. Nu kender jeg ikke det foder du
snakker om, men jeg selv har brugt OSI spirulina i en lang periode
og har aldrig oplevet af det misfarver vandet og overfladen. Det er
der til gengæld meget af det lidt billigere foder der kan ske at gøre.

Jeg har engang læst om at brede en avis eller noget toiletpapir
ud på overfladen så det suger snavset fra overfladen væk, men
jeg må indrømme at jeg aldrig selv har forsøgt mig på det, da jeg
jo ved at det alligevel forsvinder om et par dage, og så gider jeg
ikke at spilde yderligere tid og kræfter på at få det væk. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ikola

Dato : 24-10-01 18:55

Finn Jensen wrote in message ...
> [...]
>som pokker med at der er film på overfladen og selvom der er fin filtreing
>og gennemstrøning så vil det ikke gå væk.

Jeg har også døjet den hinde flere gange. For at få den fjernet, skal du
have brudt overfladen, og gennemstrømning under overfladen løser ikke dit
problem. For at få brudt overfladen kan du evt sætte udstrømmeren over
overfladen, så du kan høre at det plasker i vandet. Alternativt kan du bruge
en luft sten. Når boblerne når overfladen og springer, kan du se at noget af
hinden kommer ned i vandet og dermed bliver taget af filteret.

Jeg havde blandt andet problemet i mit opfodrings akvarie. Efter at der kom
en luft sten i akvariet, har overfladen været spejlblank.

> [...]
>det indeholder for varerfakta er selvfølgelig på et komplet uforståeligt

Gætter på at det er kalkstenene der er hovedårsagen.

mvh
René Krogh

Fra : Laila

Dato : 24-10-01 21:15

Hej Finn.

Du bør være opmærksom på om dine kalksten indeholder flint. Det gør mange af
de kalksten vi selv finder rundt omkring.
Er der mere end én kalksten med flint, kan disse "flintsten" danne olie, som
giver en grim hinde på overfladen.

Laila
Ikola <dont@spam.me> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bd70213$0$11600$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-10-01 21:11

"Laila" <andersen.ulvehuset@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de kalksten vi selv finder rundt omkring.
> Er der mere end én kalksten med flint, kan disse "flintsten" danne olie,

Hej,

Jo der er noget flint i de sten. Jeg har nu ikke fundet dem selv men købt
dem hos fiskepusheren men det var dog ikke mig der hentede dem så jeg vidste
det ikke.

Men selvom der er flint i stenene forsvinder filmen så ikke?. Hvis ikke så
er det vel bedst at smide dem ud....kan bare ikke finde andre

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-10-01 22:21

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]
>
> Men selvom der er flint i stenene forsvinder filmen så ikke?. Hvis ikke så
> er det vel bedst at smide dem ud....kan bare ikke finde andre

Jeg vil ikke tro at det skyldes stenene, andet end at de ikke har været
helt rene.
Den film du har i overfladen er formentlig en bakterie film, som
forsvinder i løbet at nogle dage.
Hvis du gør som en nævner, sætter udløbet over vandoverfladen, så
overfladen bliver pisket i stykker, går det meget
hurtigere. du kan også sætte en luftsten i akvariet, om ikke andet så
midlertidigt.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-10-01 20:59

HEj Finn.
Du kan også lægge et stykke køkkenrulle på overfladen et kort øjeblik, og så
suger det filmen til sig. En let og enkel måde at komme af med problemet på.
Selv har jeg en lille smule film på overfladen, og der er selv om jeg ikke
har flintsten i akvariet.
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 28-10-01 00:46

> Er det kalkstene der laver denne film eller skyldes det foder jeg
bruger der
> indeholder meget fedt?. Det er O.S.I Artemia Vlokkenvoer. Jeg ved ikke
hvad

Det kan være en bakteriefilm eller en svampeart, som vokser på skidt i
vandoverfladen, og denne fjernes ved at sætte en pumpe så udløbet bryder
overfladen og trækker filmen ned i vandet.

Mht. kalkstenene, så har jeg haft det samme problem med mine kalksten,
og det kunne ikke fjernes ved samme fremgangsmåde som var det
bakterier/svamp. Jeg tror det kan være noget fint kalkstøv fra stenene
som lægger sig på overfladen. Det tog ca. 1 mdr. for det var væk.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734