Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af dias til web og cd
Fra : Søren Højer Nielsen

Dato : 24-10-01 13:55

Hej. Jeg er ikke rigtig klar over i hvilken opløsning jeg skal scanne mine
billeder i. Er det klogest at scanne i så høj opløsning, for derved kan man
altid komprimere billedet med jpeg ? Eller skal jeg scanne så det passer til
skærmopløsningen f.eks. 1024 x 768 ? Det skal bruges til hjemmeside og
slideshow på cdrom.
(Jeg har en Nikon Coolscan IV ED)

Mvh

Søren Højer Nielsen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-10-01 14:05

"Søren Højer Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
til
> skærmopløsningen f.eks. 1024 x 768 ? Det skal bruges til hjemmeside og

Jeg foretrækker at scanne i højest mulig opløsning og med størrelsen sat på
100% - dette billede gemmer jeg som TIFF. Derefter justerer jeg farver,
skarphed og fjerner evt. ridser osv. og gemmer det nok en gang som TIFF
(blot som en bearbejdet udgave). Disse filer gemmer jeg efterfølgende på
CD-rom - som en slags originaler.

Udfra den bearbejdede TIFF-fil beskærer og justerer jeg billedet, inden jeg
afslutningsvist formindsker og gemmer som JPEG.

Mvh

Kim

Fra : Pia

Dato : 24-10-01 14:14

hvis du kun skal bruge dem til skærm, så får du ikke mere kvalitet af at
scanne dem i 2900 dpi - hellere scanne den størrelse du skal bruge på skærm
og undgå resize. Men du KAN naturligvis godt gøre det.

Hvis du senere skal bruge dem til print og ikke har lyst til at begynde
forfra skal du enten scanne dem i fuld opløsning eller lave 2 versioner når
du alligevel har strimmelen i.

Det synes jeg giver bedst resultat.

:Pia