Ny dansk lærebog og Java og OOP.
Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 24-10-01 14:04

Hej!!

Jeg vil gerne vide hvad I synes om http://javabog.dk - det er en
dansksproget lærebog om Java kaldet "Objektorienteret programmering
i Java" der udkom i august.

Da det er mig der har skrevet den kan jeg på forhånd give godkendelse
til at den danner basis for en OSS om Java.

Jacob Nordfalk

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 24-10-01 15:00

Det ser godt ud, men hvorfor har du ikke udgivet den under OpenBook book
konceptet?

Og hvorfor mangler der dele af bogen - dvs. som kun findes i hard-copy
udgaven?

/Christian Damsgaard

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 24-10-01 20:06

Christian Damsgaard wrote:

> Det ser godt ud, men hvorfor har du ikke udgivet den under OpenBook book
> konceptet?

Fordi jeg ikke kender det. Hvordan er det koncept?

> Og hvorfor mangler der dele af bogen - dvs. som kun findes i hard-copy
> udgaven?

Jah... fordi jeg også skal have noget at leve af!!

Det har taget mig over et år at skrive den, og hvis du
kan pege på en bedre model som samtidig tilfredsstiller
mit behov for at tjene penge på mit arbejde og et forlags
behov for en avance, så skriv endelig!!!

Derfor har jeg valgt at udgive alle kapitlerne i en lettere
beståret udgave (15% HTML-tekst er fjernet).
Jeg mener at den gratis del af bogen stadig kan bruges til
selvstudium, og opslag, mens professionelle programmører,
kursusforløb og lignende nok vil vælge også at købe den trykte
bog.

De ting man får ekstra i den købte bog er:

Indholdsfortegnelse og et omfattende indeks

Avancerede emner for de som vil vide mere

'Test dig selv' hvor man kan se om man har fat i de centrale
pointer

Resuméer der ridser de væsentligste ting op

Overskuelige sider og pæne figurer

.... d.v.s. ikke noget uundværligt for en der vil lære sproget
men ikke vil/har råd til at købe bogen.

Jeg håber du er enig i at de 85% materiale der ligger på nettet
absolut er brugbare i sig selv.

Jacob.

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 25-10-01 06:36

Hej Jakob,

OpenBook - Det hed "OPENCONTENT" - læs mere her
http://www.sslug.dk/linuxbog/opl.shtml

Mht. at tjene penge, kan jeg godt se dit problem. De folk der har skrevet
bøgerne som ligger på SSLUG's hjemmeside er (http://www.sslug.dk/linuxbog/)
er nok idialister mht. ikke at ville tjene penge på deres arbejde. Men kunne
man ikke forestille sig en model hvor hele bogen lå tilgængelig, men hvis du
vil have en hard-copy skal man betale for den i boghandel og derved tjener
du penge. På uddannelsessteder betaler de jo også copy-dan afgift i
forbindelse med udskrifter på printer (det mener jeg ihvertfald var et
problem på min uddannelsesinstitution) - dvs. du derigennem burde modtage
penge modsvarende til de printede versioner. Du kunne måske endag lave en
aftale med copy-dan gående på at du for betaling fra copy-dan puljen efter
hvor mange download du har.

Jeg mener i øvrigt også at have set at andre titalg fra. bla. Microsoft for
sikre at indholdet af en elektronisk bog ikke bliver kopieret.

De bedste hilsner

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-10-01 09:11

"Christian Damsgaard" <damsgaard@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
derved tjener
> du penge. På uddannelsessteder betaler de jo også copy-dan

Hvis det var mig der havde skrevet denne bog, for derved at tjene
penge ville jeg da ikke forære den væk. Det giver ingen mening.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 25-10-01 09:57

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> http://www.disky-design.dk/fish
> Remove IHSYD from email address when replying by email

Det kan godt være at DU ikke ville forære den væk, men det er det andre der
vil

/Christian Damsgaad

Fra : Carsten Jantzen

Dato : 25-10-01 11:42

> Hvis det var mig der havde skrevet denne bog, for derved at tjene
> penge ville jeg da ikke forære den væk. Det giver ingen mening.

Det synes jeg godt at det kan.
Da jeg læste brugte vi sun online tutorials som også kan købes. Det endte
med at hele klassen havde købt hver sin kopi, på nær en. Så jeg derfor tror
jeg at bogen skal nok blive solgt, da langt de fleste foretrækker en bog
fremfor en bunke kopier.
Hvis hele bogen ligger på nettet kan det også fremme at den evt. bliver
valgt som undervisningsmatriale.

/Carsten

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 25-10-01 12:54

Christian Damsgaard skrev:

> OpenBook - Det hed "OPENCONTENT" - læs mere her
> http://www.sslug.dk/linuxbog/opl.shtml

Så kendte jeg den alligevel godt. Så vidt jeg kan se afskriver den
ophavsretten fuldstændigt. Hvis jeg tog den licens kunne enhver bare
tage al teksten og udgive den selv.

> Mht. at tjene penge, kan jeg godt se dit problem. De folk der har skrevet
> bøgerne som ligger på SSLUG's hjemmeside er (http://www.sslug.dk/linuxbog/)
> er nok idialister mht. ikke at ville tjene penge på deres arbejde.

Det er også et spørgsmål om hvor meget tid, kræfter og penge der er
brugt,
og det indvirker på kvaliteten af det færdige værk. Der har været lønnet
faglig og indholdsmæssig korrekturlæsning på værket fra forlagets side,
og
sådan noget koster al sammen penge.

> [...]
> aftale med copy-dan gående på at du for betaling fra copy-dan puljen efter

Jeg tror ikke copy-dan vil lave specialaftaler med en enkelt forfatter -
men
det kunne være at de selv er ved at lave en lignende ordning.

> Jeg mener i øvrigt også at have set at andre titalg fra. bla. Microsoft for
> sikre at indholdet af en elektronisk bog ikke bliver kopieret.

Jeg tror ikke på kontrol og teknologiske løsninger på
kopieringsproblemet.
De har alligevel ikke fungeret de sidste 20 år. Jeg tror mere på
brugernes
gode vilje og at de der har penge er villige til at betale for noget
ekstra,
bare det er nemt og bekvent.

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 25-10-01 13:31

> Så kendte jeg den alligevel godt. Så vidt jeg kan se afskriver den
> ophavsretten fuldstændigt. Hvis jeg tog den licens kunne enhver bare
> tage al teksten og udgive den selv.

Ja - netop.

> [...]
> og det indvirker på kvaliteten af det færdige værk. Der har været lønnet
> faglig og indholdsmæssig korrekturlæsning på værket fra forlagets side,

sslug.dk har ikke nogen problemer med at få folk til gratis at læse
korrektur / selv rette i deres bøger.

> Jeg tror ikke copy-dan vil lave specialaftaler med en enkelt forfatter -
> men
> det kunne være at de selv er ved at lave en lignende ordning.

Det har du nok ret i.

> [...]
> brugernes
> gode vilje og at de der har penge er villige til at betale for noget

Enig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-10-01 19:59

Jacob Nordfalk wrote:

> [...]
> brugernes
> gode vilje og at de der har penge er villige til at betale for noget

Njah. Ikke helt. Fordelen skal være at man får noget for pengene. I
tilfælde af bøger, er det en god, solid indbinding og en god
papirkvalitet som slår en bunke kopier med mange længder.

Det der er kunsten er at få banket ens produkt ind i folks bevidsthed,
og det er jeg ikke sikker på at din onlineudgave er god nok til. (Ikke
indholdet, men udformningen).

[monster klip]
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-10-01 09:29

Jacob Nordfalk <nordfalk@mobilixnet.dk> writes:

> [...]
> men ikke vil/har råd til at købe bogen.
>

> Jeg håber du er enig i at de 85% materiale der ligger på nettet

Jeg har siddet og pluklæst lidt på dit site, og ovenstående tekst
mangler ganske enkelt på websitet. Jeg fandt det meget irriterende at
vilkårlig tekst bare manglede, men med ovenstående begrundelse
placeret på forsiden, véd man hvad man har at gøre godt med.

Jeg kan godt lide at du bruger dansk uden at det er spækket med
uoversatte faggloser, og det ser ud til at du kommer rimeligt godt
rundt i krogene i basal Java.

Dine eksempler ser enkle og fornuftige ud, men jeg synes at 8-tegns
indrykning er lige i overkanten af hvad der er til at læse. Det er
individuelt men netop til præsentation af kode, var en mindre værdi
måske passende? Kode og variabelhenvisninger i løbende tekst er ikke
markeret som sådan.

Det du har lige nu, er en online udgave af bogen og ikke andet. Det
ville være oplagt at gøre eksempler "aktive", således at læseren (og
eventuelle kursister) let kan afprøve koden. Herudover ville en
opgradering af HTML'en være interessant - hvis du ønsker at dette skal
kunne fungere som basis for en FAQ for gruppen, er det vigtigt at
kunne linke ind direkte til et eksempel eller et afsnit. Bedre
navigation rundt i teksten ville også være ønskværdig. Gak eventuelt
til Java Tutorial for at blive inspireret - det virker nemlig ok.

Alt i alt, jeg synes det er en god lille ting, som kan komme alle til
glæde. Jeg har i hvertfald sat et bogmærke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 25-10-01 16:08

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> [...]
> vilkårlig tekst bare manglede, men med ovenstående begrundelse
> placeret på forsiden, véd man hvad man har at gøre godt med.

Den ER da på forsiden af http://javabog.dk, bare lidt længere nede,
under overskriften "Køb bogen".

Hvis du har et forslag til en ændret forside er jeg meget lydhør,
det eneste er bare at kapitelfortegnelsen skal så øverst så man
hurtigt kan slå op på det man har brug for.

> [...]
> indrykning er lige i overkanten af hvad der er til at læse. Det er
> individuelt men netop til præsentation af kode, var en mindre værdi

Du har ret. Jeg gør indrykningen mindre.

> Kode og variabelhenvisninger i løbende tekst er ikke
> markeret som sådan.

Du har ret. Det er et stort arbejde, og desværre understøtter StarOffice
kun navngivne typografier på afsnit, ikke på dele af afsnit.

> Det du har lige nu, er en online udgave af bogen og ikke andet. Det
> ville være oplagt at gøre eksempler "aktive", således at læseren (og
> eventuelle kursister) let kan afprøve koden.

Jeg har tænkt på det, og jeg har også en ZIP-fil med eksempler for hvert
kapitel (og den burde der være en henvisning til i starten af kapitlet).

> [...]
> navigation rundt i teksten ville også være ønskværdig. Gak eventuelt
> til Java Tutorial for at blive inspireret - det virker nemlig ok.

Er det ikke et kæmpe arbejde?

Jeg har teksten som et StarOffice 5.2-dokument.
http://javabog.dk er en HTML-ekport modificeret lidt med et
perl-program.

En total omstrukturering af HTML'en ville nok gøre at jeg ikke mere
kunne
have hovedteksten i StarOffice.

Jacob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-10-01 20:04

Jacob Nordfalk wrote:

[megaklip]

> Den ER da på forsiden af http://javabog.dk, bare lidt længere nede,
> under overskriften "Køb bogen".

Allerførst. _IKKE_ email når du besvarer i gruppen. Det giver mig
dobbeltarbejde hvis jeg ikke når at opdage det. (Det gjorde jeg her).

> Hvis du har et forslag til en ændret forside er jeg meget lydhør,
> det eneste er bare at kapitelfortegnelsen skal så øverst så man
> hurtigt kan slå op på det man har brug for.

Du tjener på din bog (hvilket er helt ok), men betyder det så at du vil
betale folk der hjælper dig?

> Du har ret. Jeg gør indrykningen mindre.

Se eventuelt nr.com, hvordan de har gjort. Et fremragende eksempel på
en TYK bog som kan ses via nettet, og som folk alligevel køber.

> Du har ret. Det er et stort arbejde, og desværre understøtter StarOffice
> kun navngivne typografier på afsnit, ikke på dele af afsnit.

Jeg er ked af at sige det, men jeg tror du har valgt et dårligt værktøj
til at skrive din bog i. Se fx http://www.sslug.dk/linuxbog/, og se
hvor nemt de har ved at lave den slags ting, fordi de har valgt et lidt
mere bøvlet format at skrive i.

> Jeg har tænkt på det, og jeg har også en ZIP-fil med eksempler for hvert
> kapitel (og den burde der være en henvisning til i starten af kapitlet).

Et link ved hvert eksempel vil nok være bedre.

> [...]
> perl-program.
>
> En total omstrukturering af HTML'en ville nok gøre at jeg ikke mere

Mjah, måske, måske ikke.

Prøv at lave din HTML med StarOffice 6.0 og se om det ikke bliver lidt
pænere.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 25-10-01 21:35

> Du tjener på din bog (hvilket er helt ok), men betyder det så at du vil
> betale folk der hjælper dig?

Næh - så meget tjener jeg heller ikke.

Jeg regner jo heller ikke med at du betaler mig noget hvis jeg hjælper dig
(f.eks hvis du bruger http://javabog.dk, eller hvis jeg besvarer en af dine
Java-spørgsmål).

> Se eventuelt nr.com, hvordan de har gjort. Et fremragende eksempel på
> en TYK bog som kan ses via nettet, og som folk alligevel køber.

Ses ja, men ikke bruges (i hvert fald ikke særligt bekvent).
Adressen www.nr.com er let at huske, men man skal klikke en del
gange før man kommer til kapitlerne, og tingene ligger i en masse
små PDF-filer, så det er besværligt at bladre rundt i bogen.

> [...]
> til at skrive din bog i. Se fx http://www.sslug.dk/linuxbog/, og se
> hvor nemt de har ved at lave den slags ting, fordi de har valgt et lidt

Jeg er ked af at sige det, men jeg overvejede DocBook og fandt at det
manglede faciliteterne til at tegne ordentlige, vektorbaserede figurer.

> Et link ved hvert eksempel vil nok være bedre.

Hvis det er det folk vil så markerer de bare eksemplet og gemmer det i en fil.
Tro mig, det et det første mine elever prøver (irriterende nok).

> Mjah, måske, måske ikke.
>
> Prøv at lave din HTML med StarOffice 6.0 og se om det ikke bliver lidt
> pænere.

Det har jeg naturligvis prøvet, men de senere udgaver af SO mangler faciliteten
til at eksportere til HTML per kapitel.

Jacob Nordfalk

Fra : Kim Petersen

Dato : 25-10-01 12:20

"Jacob Nordfalk" <nordfalk@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da det er mig der har skrevet den kan jeg på forhånd give godkendelse
> til at den danner basis for en OSS om Java.

Jeg har lige lånt din bog på biblioteket og synes det er en udmærket bog
(jeg er kun nået til kap. 4!)
Kapitel 3.5 (Vektorer) mangler måske noget uddybende omkring hvordan et
Vector-objekt vokser/"skrumper". (f.eks. brugen af insertElementAt() metoden
flytter det nuværende og alle "større" elementer 1 plads "ned" i "stakken")
"Test dig selv" såvel som "Resumé" er rigtig gode til at verificere at man
har forstået hvad kapitlet handler om, samt lægger op til at reviewe
kapitlet hvis der er begreber man ikke helt har forstået.

Kombinationen af UML med Java er SÅ godt et initiativ at flere burde følge
dit eksempel!
(Ja, der ER andre systemudviklingsværktøjskasser som er ligeså gode som
UML...bare rart med et par "kom fra modelleringen til koden" eksempler)

Et af de succeskriterier jeg bedømmer bøger efter, er at der hvor bogen
stopper eller ikke går i dybden, er der en reference (gerne web-baseret) til
uddybende litteratur om emnet.

De små "huskesætninger" du bruger som f.eks. "Der er kun én måde at lære at
programmere på: Øv dig." er en stor hjælp til (ny)begyndere.

En ting der mangler i ALLE Java-bøger er en plakat med samtlige packages,
klasser, metoder o.s.v., men det er jo heller ikke alle der har 100M2 væg
til overs! :)

Mvh. Kim Petersen

Tillykke med barslen!

P.S. Kan ikke vente med at læse resten af bogen

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 25-10-01 17:07

Tak for dine kommentarer Kim.

Jeg tager gerne imod kritik. På et tidspunkt vil der komme en andenudgave, og der vil jeg
selvfølgelig indarbejde ændringerne.

Det største problem bliver nok at holde den nede på et overkommeligt sideantal (den
aktuelle udgave fylder 320 sider), så det stadig er en relativt billig begynderbog og ikke
et leksikon

> En ting der mangler i ALLE Java-bøger er en plakat med samtlige packages,
> klasser, metoder o.s.v., men det er jo heller ikke alle der har 100M2 væg
> til overs! :)

Den findes faktisk - den er bare ret dyr. Jeg tror det den kan bestilles
et eller andet sted på Javasoft's hjemmeside.

Fra : Lars Dam

Dato : 25-10-01 20:25

On Thu, 25 Oct 2001 18:07:24 +0200, Jacob Nordfalk
<nordfalk@mobilixnet.dk> wrote:
>Jeg tager gerne imod kritik. På et tidspunkt vil der komme en andenudgave, og der vil jeg
>selvfølgelig indarbejde ændringerne.

Kort side benærkning: I 2. udg. så brug ArrayList istedet for Vector

vh. ld

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 25-10-01 21:38

Lars Dam wrote:

> Kort side benærkning: I 2. udg. så brug ArrayList istedet for Vector

Jo, men så virker folks programmer ikke i appletter, og det er meget irriterende
for begyndere (men jeg arbejder skam med et kapitel om Collections-klasserne).

Når de fleste browsere understøtter Java 1.2 går jeg over til ArrayList og de
andre ting der kom til i Java 2-platformen.

Jacob Nordfalk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 15:26

> [...]

> aktuelle udgave fylder 320 sider), så det stadig er en relativt billig begynderbog og ikke

Fald ikke for fristelsen til at bruge masser af luft.

Det er rart med margener, men alt for megen kode og screenshots giver
for lidt plads til tekst.