kobber eller fiber mellem 2 huse
Fra : Gert Jensen

Dato : 24-10-01 10:26

Jeg skal lave en forbindelse mellem to huse, i det ene er der kun behov for at
en enkelt PC bliver koblet op.

Min erfaring fortæller at der typisk bliver lagte en fiber mellem forskellige
huse - bl.a. pga. faren ved lynnedslag. Er der noget i denne påstand? - Eller
kan der ligeså godt ligges en cat 5 eller 6 i jorden, forudsat at kablet er
lavet til at ligge i jorden/udendørs?

Hvad med trancient beskyttelse? - kan man bare købe en "boks" og så er man (ens
udstyr) sikret?

Er der lovgivning på dette område (brandmyndighederne /
stærkstrømsbekendtgørelsen)?

pft.

--
Posted from [194.255.23.3]

Fra : Nicolai

Dato : 24-10-01 19:49

"Gert Jensen" <gert12345@hotmail.com> wrote in message
> Jeg skal lave en forbindelse mellem to huse, i det ene er der kun behov
for at
> en enkelt PC bliver koblet op.

Aller vigtigst omkring dette, er nok afstanden på denne backbone. Kobber har
en begrænsning, ca. 100 mtr. som fiber overgår med flere længder, vist nok
et par kilometer hvis det er uden repeater, længere med selvfølgelig. Og jeg
er ikke sikker på, at fiber kan "snakke" direkte med din PC og derfor kræver
noget udstyr imellem, som sikkert ikke er helt billigt, hvorimod du nærmest
kan putte et CAT5 kabel direkte i netkortet. Men som sagt, er ikke helt
sikker på det sidste her.

> [...]
Eller
> kan der ligeså godt ligges en cat 5 eller 6 i jorden, forudsat at kablet

Det skal du nok regne med at ligge i et rør.

> Hvad med trancient beskyttelse? - kan man bare købe en "boks" og så er man
(ens
> udstyr) sikret?

Man kan faktisk købe et strømpanel med transientbeskyttelse.

> Er der lovgivning på dette område (brandmyndighederne /
> stærkstrømsbekendtgørelsen)?

Ikke hvad jeg ved af. Der er kommet noget lovgivning angående
beskyttelsesledere i krydsfelter og lign., men nok ikke rigtig i denne
sammenhæng. Men er heller ikke helt sikker her.

> pft.

Og selvom jeg ikke arbejder for LK, så kan jeg varmt anbefale LK's LexCom
system 125 og 250. Deres nye konnektorer, synes jeg er fantastiske at
montere. Har lige lavet et krydsfelt, hvor jeg tog tid på, hvor meget jeg
kunne nå på en time.

Afkorte, afmærke, afisolere, ligge pænt op, montere konnektorer og putte i
patchpanel = 20 stk. på en time. Så er der noget ved at lave krydsfelter.
Og det var ikke fordi jeg skyndte mig, men der er sikkert nogle der kan
gøre det hurtigere..

Nicolai

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-10-01 20:15

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in message news:9r72jm$b5$1@sunsite.dk...
> [...]
nærmest
> kan putte et CAT5 kabel direkte i netkortet. Men som sagt, er ikke helt

Du kan få fiber-netkort. Men det er ikke helt billigt.

At lave en fiber indstallation er jo ikke billig. Men hvis der alligevel
skal graves i jorden osv.... Så læg Fiber.

Jeg har ikke meget forstand på det. Men man er næd til at adskille bygninger
osv. bl.a med lyn og spændingenforskelle mellem bygninerne.

Hvad med en tråløs kobling?

Fra : // Overby

Dato : 24-10-01 23:12

> At lave en fiber indstallation er jo ikke billig. Men hvis der alligevel
> skal graves i jorden osv.... Så læg Fiber.

Lyder fiber-løsningen ikke som en kende overkill... Der er trods alt kun
snak om en enkelt pc, der skal kobles op til....

Fra : Nikolas

Dato : 24-10-01 23:54

grav en vandslange ned og put et cat 5 kabel i, så det også let at ændre
senere.

Nikolas

Fra : Jens P Meilandt

Dato : 25-10-01 14:28

køb dig et kabel frit netkort dette er nok det nemmeste i stedet for at
skulle til at grav haveslanger ned i haven og alt det der, de er måske lidt
dyre men samlindet med det arbejde der skal laves

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-10-01 07:09

"Nikolas" <basta@image.dk> wrote in message
> grav en vandslange ned og put et cat 5 kabel i, så det også let at ændre
> senere.

Problemet er bare med eventuelle potentiale forskelle mellem de 2 bygninger,
samt at alm cat5/6 kabel er ikke skabt til at graves/udendørs monterings så
det vil ikke kunne klare skærerne i længden..
Derimod ville en løsning med fiber og en fiber->TP konverter i hver ende
løse problemet fuldt ud (men prisen blive nok noget højere da fiber til
nedgravning vist er lidt pepret og dertil kommer konverterne..)

/Dennis

Fra : Dan Mortensen

Dato : 25-10-01 16:41

On Wed, 24 Oct 2001 21:14:58 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>kræver
>nærmest

Næsten rigtigt. Enten et fibernetkort i enderne, eller en
medieconverter til at konvertere PDS->FO->PDS. De er dog heller ikke
helt billige. 100Mbit/s koster omkring 2000.- pr. stk (du skal bruge
en pr. ende). Vil du nøjes med 10Mbit/s, har jeg nogle stykker du må
få for portoen...

Noget andet er, at connecteringen af fiberkabler, ikke er noget der
(som regel) lykkedes første gang man prøver. For at være sikker på
kvaliteten skal det slibes meget præcist (ST eller SC-connec.). De er
godt nok nede i en rimelig pris nu, men alligevel....

>At lave en fiber indstallation er jo ikke billig. Men hvis der alligevel
>skal graves i jorden osv.... Så læg Fiber.

Ja, det ville jeg også gøre, især hvis det er mere end 20-30 meter.

>Jeg har ikke meget forstand på det. Men man er nød til at adskille bygninger
>osv. bl.a med lyn og spændingenforskelle mellem bygninerne.

Hvis man bruger PDS, har det med spændningsforskelle ikke den store
betydning, da det er galvanisk adskilt i hver ende (på fx.
netkortet/hub/switch).

>Hvad med en tråløs kobling?

De rækker ikke så langt hvis signalet skal igennem bygninger mv. Men
50 meter fra vindue til vindue virker nu fint nok.

/Dan MOrtensen

Fra : Anders

Dato : 26-10-01 07:57

Hvis man sørger for at begge pc'er er jordforbundet kan jeg ikke se noget
problem i at bruge en kat5,
da potentialet så vil være meget tæt på at være helt udlignet.

Anders

Fra : Jens

Dato : 26-10-01 09:35

"Anders" <nospam_akj@fibervisions.dk> skrev i en meddelelse news:3bd90a5d$0$765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvis man sørger for at begge pc'er er jordforbundet kan jeg ikke se noget
> problem i at bruge en kat5,
> da potentialet så vil være meget tæt på at være helt udlignet.

Hvis begge PCér jordforbindes skal det være fra samme jordspyd,
ellers går det helt galt.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Martin Erhardsen

Dato : 26-10-01 09:54

"Jens" <jens@ntr.dk> wrote in message news:3bd92025$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvis begge PCér jordforbindes skal det være fra samme jordspyd,
> ellers går det helt galt.

Netkortene har alle en transformator, så spændingsforskelle mellem
computere ved forskellige spændinger er ikke noget problem.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-10-01 11:10

MartinErhardsen@mail.tele.dk (Martin Erhardsen) skrev i
<3bd924c6$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>"Jens" <jens@ntr.dk> wrote in message

>Netkortene har alle en transformator, så spændingsforskelle mellem
>computere ved forskellige spændinger er ikke noget problem.

Et lyn (eller bare resterne af et lyn) kan nemt overstige
isolationsspændingen i en trafo... typisk omkring 3000 volt.

Det er ikke nok at regne med den beskyttelse, der findes i et netkort til
en kobber-forbindelse mellem to huse. Man risikerer at en overspændingsfejl
ødelægger temmeligt mange dele i nettet.

--
Best regards, (remove the underscore to reply by mail)
Niels Kristian Jensen

Fra : Stefan Lund

Dato : 26-10-01 10:22

Hej Gert

> Jeg skal lave en forbindelse mellem to huse, i det ene er der kun behov
for at
> en enkelt PC bliver koblet op.

Jeg ville uden tvivl proppe et gennemgående rør af en eller anden art
(plast/vandslange e.l.) i jorden. Så længe det er gennemgående (uden
samlestykker e.l.), så undgår du langt hen af vejen at kablet tager skade af
fugt.

Fiber - jo det ville nok være en dejlig ting at have af hensyn til
hastigheden, men prisen taget i betragtning, så vil det aldrig være noget
som private personer kommer i nærheden af. Ikke nok med at fiberen i sig
selv koster en formue, du skal også have afsluttet kablet (tro mig - det er
dyrt), og du skal have specielle netkort (rigtigt dyrt). Et slag på tasken
vil være mellem 5-15.000 kr - alt afhængig af afstanden.
Tilmed så vil du ikke kunne udnytte hele hastigheden. En PC er ikke i stand
til at behandle 1gbit data, uanset hvor ny og kraftig den så ellers er.
100mbit er rigeligt til husbehov.

Anvend et helt almindeligt cat5/5e/6 kabel. Du vil næppe mærke forskellen i
hastigheden, hvis der er tale om en enkelt pc. Samtidig er det billigt - 6
kr/m + stik + netkort (200kr).

Det er meget muligt at et sådan kabel ikke er beregnet til at ligge i
jorden, men man skal vel også tage hensyn til, hvor lang tid installationen
skal bruges. Om 2-3 år er teknologien helt ændret, og du vil sikkert
alligevel skifte den ud - og hvis ellers røret er tilpas stort, så kan du jo
nemt trække nye kabler uden at skulle grave igen.

Den eneste begrænsning du skal huske er, at kablet kun må være max 100 meter
langt. Med mindre du afslutter kablet direkte ind i pc'en, så betyder dette
at den del du graver ned må være omkring 90 meter, således at du kan
videreføre nogle meter i begge ender.

mvh
Stefan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-10-01 18:49

On Fri, 26 Oct 2001 11:22:11 +0200, "Stefan Lund" <sl@danskeinvest.dk>
wrote:

>Tilmed så vil du ikke kunne udnytte hele hastigheden. En PC er ikke i stand
>til at behandle 1gbit data, uanset hvor ny og kraftig den så ellers er.
>100mbit er rigeligt til husbehov.

Han skriver da ikke noget om Gigabit? Man kan da også køre fx.
10Mbit/s, så er konverterprisen en halt anden.

/Dan MOrtensen

Fra : Stefan Lund

Dato : 28-10-01 16:44

> Han skriver da ikke noget om Gigabit? Man kan da også køre fx.
> 10Mbit/s, så er konverterprisen en halt anden.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil fiberen være ganske meget
dyrere end kobber. Hvad er så pointen i at lægge et fiberkabel, hvis ikke
det er for hastigheden ...

Stefan

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-10-01 17:34

"Stefan Lund" <sl@danskeinvest.dk> wrote in message

> Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil fiberen være ganske meget
> dyrere end kobber. Hvad er så pointen i at lægge et fiberkabel, hvis ikke
> det er for hastigheden ...

At der ikke kan blive transporteret overspændinger via lys.
F.eks hvis lynet slår ned i bygning A så vil du ikke få et kæmpe skrald i
den anden ende af kablet hvis det er en lysleder , det vil du derimod ved
kobber.
Ligeledes hvis det er potentiale forskellige mellem de 2 bygninger kan det
få nogle ret alvorlig konsekvenser.

/Dennis

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-10-01 17:50

On Sun, 28 Oct 2001 17:34:07 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk> wrote:

> [...]
>den anden ende af kablet hvis det er en lysleder , det vil du derimod ved

Ja, det er korrekt.

>Ligeledes hvis det er potentiale forskellige mellem de 2 bygninger kan det
>få nogle ret alvorlig konsekvenser.

Så skal det være _meget_ store spændings forskelle. Alle
UTP-forbindelser, er galvanisk adskilt i _begge_ ender (med en lille
trafo). Jeg kan ikke huske isoleringsmodstanden, men den er over 1kv.

STP-forbindelser er skærmet og vil ikke være at foretrække, især af
hensyn til lyn mv. Det er heller ikke nødvendigt.

/Dan MOrtenesen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-10-01 11:56

> Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil fiberen være ganske meget
> dyrere end kobber. Hvad er så pointen i at lægge et fiberkabel, hvis ikke
> det er for hastigheden ...

Definer "ganske meget"!!!
Fiber er ikke dyrt. Det der betyder noget er opgravningsprisen, og den
er den samme uanset om der bruges kobber eller fiber.
Derfor vil jeg råde til at benytte fiber, da det er langt mere
fremtidssikkert.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Ove Hedal

Dato : 29-10-01 18:47

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er den samme uanset om der bruges kobber eller fiber.
> Derfor vil jeg råde til at benytte fiber, da det er langt mere

Grav, nedlæg rør 50mm eller større, itræk cat5e hvis ikke over 100m ialt.
det er billigt!!!

Overvej fiber: ca 20,00 - 85,00kr. pr. meter, connektering ca 350,00kr pr
ende
hvis du selv laver det, fiber / rj45 converter er set til ca 1500,00kr
pr. stk.
Og det er IKKE nemt at connektere hvis man ikke har prøvet det før,
( ps.: leje af udstyr til connektering koster også en del ).

Jeg tror godt jeg kender valget

--
Ove

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 12-02-02 14:32

ove.hedal@anelco.dk (Ove Hedal) skrev i
<3bdd9560$0$57585$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
>ikke

Og så er der jo trådløst...

<http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20020209&Kategori=IT&
Lopenr=102080016&Ref=AR>

Fra : JTN

Dato : 13-02-02 23:42

Og galvanisk adskilt !
Det er et punkt som ret mange åbenbart endnu ikke fattet betydningen af !!
Jørgen

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-02-02 23:55

On Wed, 13 Feb 2002 23:41:46 +0100, "JTN" <munchj@image.dk> wrote:

>Det er et punkt som ret mange åbenbart endnu ikke fattet betydningen af !

Nu er der i alle de netkort jeg har været i nærheden af indbygget
galvanisk adkillelse til min. et par Kv, såeh......

--
Se www.repairfaq.org hvis du vil vide mere om fejlfinding/reparation.
Lær at citere korrekt: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : JTN

Dato : 14-02-02 21:48

Ja du har da ret, der er da isolering, men mere end 50 - 100 volt så stå den
model af, som anvendes på mit job,
I forbindelse med torden, kommer der ment 1000 volt imellem 2 bygninger. Her
overlever den optiske, og cu modellen dør.
Jørgen

Fra : Ole Geisler

Dato : 14-02-02 22:13

On Thu, 14 Feb 2002 21:47:58 +0100, "JTN" <munchj@image.dk> wrote:

>Ja du har da ret, der er da isolering, men mere end 50 - 100 volt så stå den
>model af, som anvendes på mit job,

Det var itte møj `

>I forbindelse med torden, kommer der ment 1000 volt imellem 2 bygninger. Her
>overlever den optiske, og cu modellen dør.

Ved direkte lynnedslag overlever ikke ret meget elektronik.

Men OK : Fiberen tager ikke skade.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-02-02 23:25

On Thu, 14 Feb 2002 21:12:35 GMT, oleg@worldonline.dk (Ole Geisler)
wrote:

>Ved direkte lynnedslag overlever ikke ret meget elektronik.

Det er vel ikke det, argumentet handler om. Der er masser af
situationer *uden* direkte lynnedslag, hvor der er noget elektronik,
der dør, mens andet overlever.

>Men OK : Fiberen tager ikke skade.

Og den sender heller ikke spændingsspidser videre ind i systemet.

Mvh. Jørn
(kun sendt til dk.edb.netvaerk)

Fra : Morten Guldager

Dato : 16-02-02 12:42

In article <3c6c280c.976894@news.tiscali.dk>, Ole Geisler wrote:

> Ved direkte lynnedslag overlever ikke ret meget elektronik.
>
> Men OK : Fiberen tager ikke skade.

Og det gør det udstyr der sidder i den ende af fiberen der ikke blev
ramt heller ikke.
Meget vigtig poiente.

/Morten

Fra : Ole Geisler

Dato : 16-02-02 18:26

On Sat, 16 Feb 2002 11:41:49 GMT, spamtrap@mogul.dk (Morten Guldager)
wrote:

>Og det gør det udstyr der sidder i den ende af fiberen der ikke blev
>ramt heller ikke.

Ved direkte lynnedslag i installationen = intet overlever.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-11-01 10:32

On Mon, 29 Oct 2001 11:55:36 +0100, Kenneth Kristensen
<kenne@control.auc.dk> wrote:

snip

>Derfor vil jeg råde til at benytte fiber, da det er langt mere
>fremtidssikkert.

Hvordan det ?

Multimode fiber og Cat 5/5E er da så vidt jeg ved, de mindst
fremtidssikre medier man kan installere i idag.

Begge teknologier har i praksis en båndbredde på ca. 1 Gbps, det er
teknik som anvendes i backbone idag og som snart forventes at komme
til arbejdspladsen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-11-01 10:32

On Sun, 28 Oct 2001 16:43:39 +0100, "Stefan Lund" <sl@danskeinvest.dk>
wrote:

>Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil fiberen være ganske meget
>dyrere end kobber. Hvad er så pointen i at lægge et fiberkabel, hvis ikke
>det er for hastigheden ...

Er det Mulitmode fiber i taler om ?

Hvis det er Multimode fiber har det da væsentlig lavere båndbredde end
en Cat 6.