Piraya som biter hverandre
Fra : Jan Martin Grindheim

Dato : 23-10-01 20:39

Har fåt meg 5 stk Piraya for 5 dager siden, men dei bere biter kvarandre. (3
stk av dei er skada. )
Har hat problem med at dei ikkje vil eta så mykje.(sikkert flytte stress?)
Har prøv med reke,krepsehaler,seifile,fiskapuding, og Hovedfor Tetra Min.
Han som hadde dei før meg, ga dei Mygglarver, og det likte dei svert godt.
( har
ikkje fåt tak i mygglarver endå, men skal prøve å få tak i dette
på torsdag . )
Har berre 3 planter og 3 steiner i akvariet på 110L. noko som sikert er for
lite.(Juwel 110 ),

Pirayane er ca: 10 cm. lange.
temp : 24-25 C. PH: 6,5

Noen tips ?

Jan Martin Grindheim
--
jgrindhe@ibmc2i.net
(fjern ordet "ibm" for å få en

<URL:http://home.c2i.net/jan.martin.grindheim/>

Fra : Rct

Dato : 24-10-01 22:42

Venn deg til det, de er kanibaler..

Dersom de har god plass å mye mat kan du kanskje hindre noe av bitingen, men
uansett vil de nok drepe en som er skadet eller syk.
Ikke mat så mye at nitriten i vannet blir for høyt da

Fra : Simon...

Dato : 31-10-01 18:16

du skal sørge for at de får RIGELIGT med føde, og helst levende fisk, såsom
guppyer, det var mine i hvert fald glade for... det kan godt betale sig at
have et ekstra akvarie til guppy opdræt....

men ellers er piratfisk jo kannibaler, er de sultne tager de en bid af det
første de ser, så man lærer også hurtigt ikke at købe planter til dem :)

mvh.Simon

Fra : Simon...

Dato : 31-10-01 18:34

> [...]
> guppyer, det var mine i hvert fald glade for... det kan godt betale sig at
> have et ekstra akvarie til guppy opdræt....
jeg glemte lige at sige, du skal ikke være bange for de æder sig ihjel hvis
du giver dem for meget, det gjorde mine i hvert fald ikke, du skal bare have
en god pumpe til at holde vandet rent, og levende foder har den fordel at
det holder sig selv friskt :) men den bagdel at pirat fisk gerne bare
overfalder dem, og efterlader dem invalide, og så er man lige vidt, så små
doser levende foder er godt... du kan jo se hvornår der skal nogle nye i
akvariet...

anyways, så har de en interessant teknik (mine havde i hvert fald?) de
"leger" lidt med byttet, tjekker det ud om man vil, og så lige pludseligt
hapser de halen af det (har stadig ikke forstået hvordan en slørhale hale
kunne bides af i en omgang)... så kan fisken gøre hvad den vil, de svømmede
et par gange rundt om den nødstedte, og haps haps i små bider, med mindre de
ku have den i munden :))

tjek deres spise vaner, de er ganske underholdende ;)

mvh.Simon