Inspiration ønskes!
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-10-01 02:00

Hejsa NG,

Jeg sidder og tumler med en hjemmeside, hvor jeg har en liste over
musikgenre. Problemet er at denne kan ændrer sig fordi der kan være behov
føje nogle genre til. Samtidig kan brugerene vælge en flere genre via en
form, som bliver gemt i deres profil i en database.

Indtil videre er hver genre en kolonne i denne profil DB, hvilket jo ikke er
en særlig dynamisk måde at håndtere det på. Jeg har selv overvejet følgende
scenarie:

Et array(profil) hvor "key=genre" og "value=0/1" hvor er 1 betyder at
brugeren har valgt genren, og 0 det modsatte. Men kan man gemme et array i
en MySQL database?

Men hvad så hvis jeg skal tilføje en genre? Kan jeg lave et andet
array(genre), hvor jeg kan tilføje genrer, og når så brugeren åbner sin
profilside, så opdateres formen med de nye genre via array(genre) og de
values fra brugeren array(profil) bliver læst ind i formen?
Når brugeren så gemmer sin profil igen, skal array(profil) gemmes med de
opdaterede genre og evt. values.

Er det også for snirklet? Har I evt. nogle ideer??

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 23-10-01 10:02

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> føje nogle genre til. Samtidig kan brugerene vælge en flere genre via en
> form, som bliver gemt i deres profil i en database.

Du kan gøre sådan her og på den måde oprette en mange-til-mange relation fra
bruger-tabellen til genre-tabellen:

bruger:
-------
id
navn
osv.

genre:
------
id
navn
(osv.)

bruger_genre:
-------------
(id)
bruger_id
genre_id

altså:

bruger (*)---(1) bruger_genre (1)---(*) genre

-Håber det gav mening.
--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-10-01 17:03

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> bruger_genre: [id, bruger_id, genre_id]
>
> altså:
>
> bruger (*)---(1) bruger_genre (1)---(*) genre

Jeg er ikke helt med, men jeg prøver mig lige lidt frem.
Og denne tråd vist i øvrigt hellere forsætte i dk.edb.database

Men tak for inspirationen!

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk