hvor meget mad
Fra : Dan Bylov

Dato : 22-10-01 20:59

Jeg har lige købt et 54l akvarium og 10sorte tetra og en enkel plante, men
hvor meget mad skal de have? jeg har læst en den hyppigste dødsorsag er over
fodring.
Hvor planter og fisk kan man have i et 54l akvarium?

Mvh Dan

Fra : ole larsen

Dato : 22-10-01 21:49

Dan Bylov skrev i meddelelsen ...
> [...]
over
>fodring.
> Hvor planter og fisk kan man have i et 54l akvarium?

En ikke tosset regel er, at intet tørfoder må nå at falde til bunden.
Ikke ret mange flere fisk og gerne mange flere planter. Og skift ca.
1/5 af vandet 1*ugl.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-10-01 16:06

"Dan Bylov" <danbylov@get2net.dk> wrote in message
> [...]
over
> fodring.
> Hvor planter og fisk kan man have i et 54l akvarium?

Hej Dan.
Tillykke med dit nye akvarie.
Mad: Sæt af lidt tid morgen og aften eller en af delene. Alt efter hvad du
foretrækker og hvilke fisk du har. Gi dem først en lille smule mad, og se
hvor hurtig de spiser den. Går det enormt hurtig, kan du godt putte en lille
smule mere i osv..... Men ikke giv mere end tre omgange, for ellers
risikerer du at få de overfodrede fisk, du gerne vil undgå.

Planter: Du kan have; ingen, en lille smule eller mange - alt efter hvad du
foretrækker, og hvilke fisk du bestemmer dig for. Det er din egen estetiske
sans og så lige fiskene som er bestemmende i denne sammenhængen. Et 54 liter
er ikke så enormt stort, men det kommer an på hvilke planter du vælger. Jeg
har haft næsten 20 små planter i et 27 liter, så kan du jo bruge det som en
lille sammenligning. (det var mest små anubiser)
Fisk: Du må nok undgå kæmperne af fiskestørrelserne, for de vil jo ret
hurtig vokse ud af tanken. Hvis du derimod vælger f.eks en lille tetraart,
så kan du godt have 15 - 20 fisk - men ikke mere, da de også har behov for
at kunne flytte på sig.
Håber dette kan være til hjælp.
God fornøjelse
Ditte