Testing af DK-domæne....
Fra : MiG

Dato : 22-10-01 15:59

Er det nogen som ved hvordan et script ser ud der kan teste om et DK-domæne
er ledigt eller optaget ved at returnere "1" eller "0"???

=)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-10-01 16:41

Davs

"MiG" <clark@cool.dk> wrote in message
> Er det nogen som ved hvordan et script ser ud der kan teste om et
DK-domæne
> er ledigt eller optaget ved at returnere "1" eller "0"???

Nej, men jeg ved hvordan du kan checke f.eks. et com-domæne.

// Connect to a whois server
$whois_server_link = fsockopen( $whois_server_name, 43 );

// Ask the server what it knows about the domain
fputs( $whois_server_link, $domain."\n" );

// Read the answer
while ( !feof( $whois_server_link )
{
$answer .= fgets( $whois_server_link, 128 );
}

fclose( $whois_server_link );

Nu står du så med en tekststreng. Hvis domænet er taget, vil du få eet
output, og hvis det er ledigt vil du få et andet - derfor vil et com-domæne
være ledigt, hvis du kan finde del-strengen "No match for" i $answer.

DK-hostmaster lukkede for et stykke tid siden for adgangen til deres
whois-server, og jeg har ikke haft tid til at finde en anden metode til at
spørge på DK-domæner... (men i gamle dage skulle man spørge serveren
whois.ripe.net og lede efter strengen "No entries found").

Håber du kan bruge det til noget
/Thomas

Fra : Hasse R. Hansen

Dato : 22-10-01 16:40

On Mon, 22 Oct 2001 16:59:08 +0200, "MiG" <clark@cool.dk> wrote:

>Er det nogen som ved hvordan et script ser ud der kan teste om et DK-domæne
>er ledigt eller optaget ved at returnere "1" eller "0"???
>
>=)

<?

function chk_dkhost($domain) {
   $ting =
file("http://dk./perl/Whois.pl?query=".$domain."&lang=da");
   $hostmaster = implode("",$ting);
   if (eregi("mnt-by",$hostmaster)) return true; else return
false;
}

if (chk_dkhost("webmonster.dk")) echo "FINDES"; else echo "FINDES
IKKE";
?>

mvh.
Hasse R. Hansen
http://webmonster.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-10-01 12:28

Davs - et lille problem

> [...]
> false;
> }
>
> if (chk_dkhost("webmonster.dk")) echo "FINDES"; else echo "FINDES

Når jeg kører dit fine lille script, får jeg følgende fejl:

Warning: php_network_getaddresses: gethostbyname failed in
E:\webhotel\dnspilot_online\newlayout\test\dk_whois.php on line 11

Warning: file("http://dk./perl/Whois.pl?query=webmonster.dk&lang=da") - No
such file or directory in
E:\webhotel\dnspilot_online\newlayout\test\dk_whois.php on line 11

Har det noget med opsætningen af PHP at gøre (for det virker jo fint bare at
tampe URLen ind i adressen i browseren)?

/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-10-01 13:06

Davs igen

> [...]
at
> tampe URLen ind i adressen i browseren)?

Okaj, man skal bare åbne filen
http://dk.hostmaster.dk/perl/Whois.pl?query=webmonster.dk&lang=da

/Thomas

Fra : Dennis Vinther

Dato : 25-10-01 02:02

"MiG" <clark@cool.dk> wrote in message
> Er det nogen som ved hvordan et script ser ud der kan teste om et
DK-domæne
> er ledigt eller optaget ved at returnere "1" eller "0"???

Hvis du har lidt db plads og gøre med kan du give dig til at kigge lidt på
DK-hostmasters domæne-fil (DK Zonen):
http://www.dk-hostmaster.dk/domaincount/domains.txt
Den fylder ca. 4,5 MB

Så er det bare at søge i filens 336927 domæner (pr. 24/10-01)

Mvh
Dennis