Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital hjælp
Fra : Flemming Aagaard

Dato : 22-10-01 13:02

Hej NG.
Jeg er for snart mange år siden stoppet som professionel fotograf.
Og er derfor uddannet på den "gamle skole" nu har jeg så fået et digital
kamera. Jeg indrømmer jo nødigt at jeg er lidt imponeret, men det er dog
utroligt hvad sådan et "idiot" kamera kan.
Mit problem er blot at jeg ikke rigtig forstår alt den snak om pixel og
billedstøj for slet ikke at tale om komprimering.
Jeg drog glad til mit bibliotek og lånte et af IDG.hæfterne af J.O.S.
Svendsen Digital fototeknik. Jeg læser bl.a. på side 27 "citat" Med et
megapixel-kamera kommer man let op på A4 størrelse når et billede
printes."citat slut".
Nu mit spørgsmål. Mit kamera er et billigt Olympus C-830L med 8 mb kort og
1,3 mb pixel. Når jeg vælger den bedste opløsning SHQ kan der kun være to
billeder på mit 8mb.kort Når jeg printer et sådan foto ud synes jeg ikke jeg
skal meget over 13x18cm forstørrelse for at det bliver for ringe. I 18x24cm
falder det helt fra hinanden. Hvad gør jeg forkert.
Hvis jeg køber et kort med flere Mb vil kvaliteten vel ikke stige? jeg får
blot plads til flere billeder ikk?
venlig fotohilsen
F.Aagaard

--
flemmingaa@mail1.stofanet.dk

Fra : Per F Andersen

Dato : 22-10-01 14:35

Du gør ikke noget forkert, men er måske nok mere kræsen end de fleste. (din
printer kan måske også være for dårlig?) - der skal adskillige flere Mb til
pr. billede, hvis man vil have en opløsning på 300lpi ved 24 bil.

mvh per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Se mine indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : Karsten Olesen

Dato : 22-10-01 15:18

"Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1,3 mb pixel. Når jeg vælger den bedste opløsning SHQ kan der kun være to
***********

Jeg har samme apparat.
Sålænge du er under 15x21 bør kvaliteten
være helt OK.

Men printervalget er måske mere vigtigt.

Jeg har prøvet at konvertere et stort billede
til sort hvid og printet det ud i A4 uden
det blev hakket...sært..men sandt...

Er der nogen som kan forklare lidt om sorthvid
udprintning kontra farve mht. opløsning mv. ?

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-10-01 19:25

"Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Svendsen Digital fototeknik. Jeg læser bl.a. på side 27 "citat" Med et
>megapixel-kamera kommer man let op på A4 størrelse når et billede

Hvis du vil være sikker på, at det ikke er din printer, der sætter
begrænsningen, kunne du jo prøve at få lavet en papirkopi hos en
fotohandler.

Jeg tror nok, at nogen her i gruppen tidligere har skrevet, at sådan
en kopi har en opløsning på 200 punkter pr. tomme.

Så et ukomprimeret billede på 1280x960 pixels burde række til ca.
16x12 cm i "ægte fotografisk kvalitet" - i hvert fald så længe den
optiske kvalitet i kameraet rækker.

Kommer man over de 16x12 cm, er det sikkert gode øjne og kritisk sans,
der afgør, hvornår man begynder at se en forringelse. Som gammel
fotograf har du vel en god portion af begge dele.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-10-01 20:57

"Flemming Aagaard"
skrev
SNIP
Når jeg printer et sådan foto ud synes jeg ikke jeg
> skal meget over 13x18cm forstørrelse for at det bliver for ringe. I
18x24cm
> falder det helt fra hinanden. Hvad gør jeg forkert.
*********************
Vær meget opmærksom på det papir du bruger. Alm. inkjet/kopipapir duer slet
ikke. Prøv at købe fotopapir til printer med f.eks. glossy overflade - og du
vil se en tydelig forskel.
Papiret koster ca. 50-100 kr. for 15-25 ark - nogle gange kan man finde gode
tilbud. Bilka havde tilbud i sidste uge på HP fotopapir.

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : emj

Dato : 23-10-01 22:58

Flemming Aagaard skrev i
> [...]

>skal meget over 13x18cm forstørrelse for at det bliver for ringe. I 18x24cm
>falder det helt fra hinanden. Hvad gør jeg forkert.

Dine fotos har 1024 x 768 pixels at gøre med og det kan du ikke lave
store udskrifter af i en rimelig kvalitet, uanset hvilket papir, du
vælger.

Du kan få en fin udskrift på en alm. printer på 13 x 18 cm svarende
til en A5 side.

Der er ganske enkelt ikke pixels nok til mere.
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 23-10-01 23:03

Flemming Aagaard skrev i
<3bd40b2b$0$11598$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

>Hvis jeg køber et kort med flere Mb vil kvaliteten vel ikke stige? jeg får
>blot plads til flere billeder ikk?

Jo, kvaliteten er uændret. Dit camera kan max lave billeder i 1024x768
pixels og såvidt jeg husker ligger de i 144 PPI

Det er faktisk slagsgas, at der står 1.3 mb pixels på dit camera.

Hilsen emj