Foder
Fra : Susanne

Dato : 22-10-01 07:52

Ja, ja så prøver vi igen at tale om foder :c)

Jeg har meget svært ved at finde noget foder til den ene af mine hunde. Han
har pludselig fundet ud af at han ikke rigtig gider spise mere. Han er godt
nok ikke for tynd, så måske er det bare fordi han selv kan styre hvor meget
mad han skal have. Men jeg laver jo et stort nummer ud af det og ind imellem
håndfodre ham.

Det er nok det han syntes er hyggelig. Måske hans kvalitetstid sammen med
"madmor" *ssss*

Men jeg vil nu gerne finde noget foder han gerne vil have + det skal være
noget ordentlig foder. Nu har jeg fået en prøve på noget der hedder PRISM og
det er det der har gjort størst glæde indtil videre..

MEN...kender nogle af Jer dette mærke foder og er det godt ??

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-10-01 09:23

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndfodre ham.
>
> Det er nok det han syntes er hyggelig. Måske hans kvalitetstid

det kan meget let tænkes at det er her problemet ligger .. prøv at
give ham denne kontakt i form af aktivering og træning mv.. og gør så
så lidt som overhovedet mulig ud af hans spisesituation .. sæt maden
frem til fodringstid og lad den stå fremme en halv time .. er den da
ikke spist fjernes maden og der fodres ikke igen før næste normale
fodringstid .. eller lad hunden arbejde for føden ..

Endelig synes jeg du gør en stor fejl ved at prøve med forskellig
slags hundefoder .. det er vel dig der i sidste instans vil bestemme
hvad hunden skal spise .. ellers risikerer du at hunden tilsidst
kræver lammekoteletter eller oksemørbrad for at ville spise .. men
vælg til hunden en god kvaltitetsfoder efter dit valg .. fordi du på
det område er klogere end hunden .. her i huset fodres der .. da begge
mine hunde er allergihunde.. med Nutro lam og ris . Dagsrationen
fordeles over et morgenmåltid og et aftenmåltid .. og mine hunde må
arbejde for føden .. der enten strøs ud over græsplænen , serveres i
busterterning .. eller i en plasticsodavandsflaske .. gemmes i
småportioner rundt om i huset .. eller slæbes med ud på en lille
travetur og lægges som spor ... (selvfølgelig får mine hunde maden
serveret hver for sig , så jeg kan holde øje med og de nu får det de
skal have .. og ikke den ene æder mere end den rettelig kan tilkomme)
....spises maden i flasken eller terningen ikke .. tja så må vovse
altså gå til næste fodringstid... et er sikkert bliver hunden sulten
nok skal den nok spise .. med mindre der er sygdom til årsag ..
¨hvilket man selvfølgelig må sikre sig der ikke er ...

Kender ikke det fodermærke du nævner .. men kan som fingerpeg sige at
er det købt i et supermarked/varehus/købmandsforretning o.l steder så
er der det IKKE kvalitetsfoder ..

MVH Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-10-01 09:41

"Anne-Marie Prange Madsen" skrev

> Kender ikke det fodermærke du nævner .. men kan som fingerpeg sige at
> er det købt i et supermarked/varehus/købmandsforretning o.l steder så
> er der det IKKE kvalitetsfoder ..

Det var lidt af en bombastisk udmelding!!!
Prøv lige at tjekke hvad der er i de forskellige foderblandinger, og
sammenhold dette med hvad dyrlægerne mener vore hunde har brug for, før du
afviser det billigste (og fuldt ud lige så gode) alternativ til mærkevarer.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-10-01 13:48

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
før du
> afviser det billigste (og fuldt ud lige så gode) alternativ til

Hvis du sammenligner foderpris udfra mængde foder din hund skal have
vil du bl.a. finde ud af at de billige fakta-/supermarkedsmærker
faktisk er de dyreste at fodre med idet hunden skal have mere foder pr
dag end hvis du f.eks Nutro eller et andet kvalitetsfoder og prøv så
endvidere at se på det hunden afleverer .. du vil opdage at der ved
de billige supermarkedsprodukter faktisk kommer en betydelig større
mængde retur fordi disse foderprodukter ikke optages/udnyttes nær så
godt som f.eks Nutro og andre kvalitetsmærker .. så at fodre med de
billige produkter er i virkeligheden .. hvis du begynder at regne på
det langt den dyreste måde at fodre hund på ... prøv at regne ud hvor
mange kg. tørfoder din hund spiser på en måned .. og derefter på en
dag af det billige foder og sammenlign så dagsprisen for at fodre en
hund med kvalitetsfoder .. du vil finde ud af at du sparer penge ved
at bruge kvalitetsfoderet til din hund .. mvh Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-10-01 19:54

Sådan lige for sammenligningens skyld, kan du så ikke oplyse kilopris og
energiindhold for dit Nutro-foder?

Jeg har lige tjekket mit foder til 5,5 kr./kg, og det indeholder ikke
soya!

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-10-01 21:24

> [...]
kilopris og
> energiindhold for dit Nutro-foder?
>
> Jeg har lige tjekket mit foder til 5,5 kr./kg, og det indeholder

Jeg giver 425 .. mener jeg .. i al fald maks 429 kr... for 15 kg ..
der til mine hunde holder 26 dg (det er Nutro lam og ris) dvs. hvis
jeg skyder højt og siger jeg betaler 429 kr. for 15 kg .. så er kg
prisen kr. 28,6 pr kg ...jeg har store hunde .. og de spiser til
sammen præcist 560 gr om dagen hvilket vil sige at 15 kg . holder i
26 dg .. dvs at jeg altså pr dag fodrer to store hunde for 429,00:26
= 16,50 og at jeg rundt regnet fodrer en stor hund kr.
8,25 om dagen .. og det kalder jeg billigt .. og det bliver jo så
yderligere billigere hvis jeg pr sæk kun giver 425 kr .. men jeg
husker som sagt ikke den nøjagtige pris da jeg altid køber flere
hundeting sammen .. bl.a. også Nutro kylling der bliver brugt som
godbidder i til træning og aktivering ..og selvfølgelig fratrækkes
hundenes dagsration af foder .. så de 15 kg faktisk i reglen holder
præcis 30 dage ... Energiindhold kan jeg desværre først oplyse dig om
når jeg næste gang køber en sæk .. nok om en en lille uge .. idet jeg
altid hælder sækkens indhold over i en tønde med låg og smider sækken
væk .. men måske kan en anden "Nutrobruger" være behjælpelig her .. og
måske oven i købet oplyse prisen på andet end lam og ris produktet,
idet dette produkt er lidt dyrere i indkøb end de andre Nutroprodukter
...ellers skal jeg gerne så snart jeg har købt en ny sæk oplyse om
energiindhold mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-10-01 10:42

> [...]

> . men måske kan en anden "Nutrobruger" være behjælpelig her .. og
> måske oven i købet oplyse prisen på andet end lam og ris produktet,

Jeg tror at prisen ligger nogenlunde på samme plan mellem de forskellige
nutroprodukter men er ikke sikker har selv kun brugt 2 forskellige :large
breed puppy og det jeg bruger nu er nutro choice plus som er det med mest
energi i til meget aktive hunde som indeholder tøret kyllingkød malet ris
rismel fjerkræsfedt roemasse risklid risgluten tørret lammekød tørede æg
solsikkeolie tøret tang hvidløg: 30%protein 20%råfedt og en masse andet som
jeg ikke orker at skrive ned

Jeg er heller ikke helt sikker hvad jeg giver for fodret man får jo 10%
mener jeg i zoocity men det ligger på lidt over 400kr pr 15 kg .

Alt respekt for ham "reneordforpengenefyren"men nogle gange går han vist
mere op i at skabe sentationer end at vise fakta ,

efter min mening ,for ingen kan da komme og sige at det er lige sundt at
spise mad med biprodukter i som uden eller kunstige farvestoffer kan da
heller ikke være sundt !?men hvis man vil have fodder der har en flot grøn
eller rød farve er det jo hvad det er, hunden er da ligeglad hvad farve
maden har men den er nok ikke ligeglad mere den dag hvor den får alergi
eller andre sygdomme p.g.a. farvestofferne !"ligesom små børn kan få alergi
hvis man giver dem de billige sodavand fra netto"

og så skal man til at bruge penge på dyrelægeregninger og alergibahandling
og så har man vist ikke sparet noget ved at købe hundemad i netto aligevel !

I Nutro er der ingen kemiske konserveringsmidler anti-oxidanter kunstige
farvestoffer og ingen malet majs soya eller biprodukter som næb indvolde
fjer hud horn hove

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-10-01 09:56

måske indeholder det ikke soya men der er sikkert biprodukter i og hvis der
ikke står at der ikke er biprodukter i så er de der ! biprodukter kan være
hove klør hovede o.s.v. det samme som der er i pølserne du køber i
supermarkedet det ville jeg da ikke bryde mig om at spise hver dag ! og jeg
tænker sådan at hvis man anskaffer sig en hund må man også have råd til at
give den ordentligt mad det er bare min mening ! og hvis man sætter sig
ordentligt ind i varedeklarationerne så finder man ud af at det billige mad
faktisk bliver dyrere som en anden også skrev + at det er langt dårligere
kvalitet og man risikerer at hunden får hudsygdomme alergi og generelt
dårligt helbred, jeg giver 425-450 kr for 15 kg, og det er fordi min hund
er det værd

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-10-01 08:56

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:9jvB7.1383$BZ1.110561@news000.worldonline.dk...
> måske indeholder det ikke soya men der er sikkert biprodukter i og hvis
der
> ikke står at der ikke er biprodukter i så er de der !

Det er da vist en påstand der kræver en bevisførelse!!!
Det samme som at skrive, at hvis der ikke står der ikke er anabolske
steroider i kosttilskud, så er de der. Det er jo helt grebet ud af luften.

> [...]
> tænker sådan at hvis man anskaffer sig en hund må man også have råd til at
> give den ordentligt mad det er bare min mening !

Selvfølgelig skal hunden have ordentlig mad, det er klart. Men din
definition af ordentlig mad er hevet ud af reklamekampagner, og dyrlæger der
har økonomiske interesser i det foder de sælger. Min definition af ordentlig
mad er, at hunden gider spise det, at hunden ifølge min dyrlæge er et
kanonsundt pragteksemplar, at den ikke sender det hele ud på græsplænen
igen, og ellers er sund og rask. Er det ikke det vi alle ønsker for vore
hunde?
Jeg har opfodret hvalpen på dyrt foder, men da den blev stor prøvede jeg at
skifte til noget billigere. Jeg kunne overhovedet ingen forskel se eller
mærke på hunden, og heller ikke på mængderne af efterladenskaber på
græsplænen. Og min dyrlæge (Som er af land-slagsen) dømmer hunden i storform
på alle områder.
Så indtil en eller anden kan komme med en hund der beviseligt har
mangelsygdomme på grund af Faktas den bedste, preller dine argumenter af på
mig som vand på en gås.

> og hvis man sætter sig
> ordentligt ind i varedeklarationerne så finder man ud af at det billige
mad
> faktisk bliver dyrere som en anden også skrev

Det kan godt være en anden skrev det, men det er ikke desto mindre forkert.
Jeg har pløjet mange varedeklarationer igennem, og kan ikke komme til andet
resultat, end at reklameprodukterne er 2-4 gange dyrere at fodre med, end
supermarkedernes. Og det vel at mærke for den samme energimængde og indhold
af diverse mineraler og vitaminer (Her er forskellen nærmest ikke
eksisterende mellem produkterne).

> + at det er langt dårligere
> kvalitet og man risikerer at hunden får hudsygdomme alergi og generelt
dårligt helbred

Beviser???
Jeg har fodret 3 hunde med supermarkedsprodukter (+noget nam-nam i form af
ben og kød etc. en gang imellem), og jeg kan ikke genkende det skrækscenario
du beskriver. Selv min jagthund kunne arbejde hele dagen på Fakta-guf, og
der kræves altså megen energi for at gå på jagt, hvis man er hund.

> , jeg giver 425-450 kr for 15 kg, og det er fordi min hund
> er det værd

Det har IMO ikke en fis at gøre med hvad hunden er værd, for vi vil vel alle
give vore hunde det de skal have for at trives. Men jeg spiser da heller
ikke kaviar og engelske bøffer hver dag. Jeg får faktisk rigelig alsidig
næring ud af kartofler, ris, pasta, grønsager, frikadeller,....etc..etc..
Men selvfølgelig hvis man synes man vil betale overpris for at blive mæt og
få sine kalorier og vitaminer, så skal du da være velkommen for min skyld.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-10-01 09:32

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg vil nu gerne finde noget foder han gerne vil have + det skal være
> noget ordentlig foder.

Min erfaring er, at ligegyldigt hvilket (tør)foder man giver sine hunde, så
vil de på et eller andet tidspunkt rynke på snuden. (Og hvem ville ikke det
hvis man skulle spise den samme ret hver eneste dag?
Jeg har løst problemet ved hver dag at tilsætte hundens foder lidt af det
der dufter så dejligt i køkkenet, det være sig sovs, stegesky fra fjerkræ,
eller en granuleret hakkebøf. Resultat: Hunden spiser med største velbehag
sit foder hver dag.

Mht, kvaliteten af foder, så prøv lige at kigge på varedeklarationen. Der er
faktisk nøjagtigt det samme i en sæk "skodfoder" fra Fakta, som i de 5 gange
så dyre mærkevarer som forhandlere og reklamefolk prøver at bilde os ind er
det eneste saliggørende. (Og ja, jeg ved godt at hvalpe skal have
specialfoder, men prøv alligevel at se på varedeklarationerne)

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-10-01 13:46

Det er ikke rigtigt for det de sælger i netto og aldi og andre supermarkeder
som brugsen er SKODmad de er fyldt med BIPRODUKTER og hvis hunden æder det
hver dag ville det svare til at vi spiste pølser hver dag hvor der i de
fleste tilfælde også er biprodukter i !!

desuden skal du også tænke over hvad der står som den første ingrediens på
varedeklarationen ,hvis det ikke er tøret frysetøret kød så er det friskt og
det betyder at det indeholder meget vand og når vandet er tøret ud falder
den første ingrediens længere ned i deklarationen

så det vil betyde at hvis der står at der er mest frisk kylling "kan
indeholde op til 75%vand" i "eksempel"så tører det og så er der pludselig
mest majs eller noget andet billigt i ! og så er maden lige pludselig
SKODMAD

og så er der også snakken om biologisk værdi på proteinerne der er meget
stor forskel på hvilke proteiner der er i æg er eksempelvis det bedste
protein der findes og så er der andre billige proteiner der ikke så let
optages som soyaproteiner o.s.v.

Jeg ville ALDRIG give min hund det billige fodder for det er bare dårligere
prisen betyder noget!!!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-10-01 15:08

meddelelse news:HuUA7.6968$5v1.521402@news010.worldonline.dk...
så er der andre billige proteiner der ikke så let
> optages som soyaproteiner o.s.v.

Soja har endvidere den ulempe at det hos mange hunde kan udvikle
allergi .. så har man hunde der i forvejen er allergikere bør man gå
langt uden om sojaprodukter af en hver art .. så jeg går og har i
mange år gået en stor bue uden om produkter der indeholder
sojaproteiner ... mvh Ami

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 25-10-01 21:40

Hej.
Her i huset har vi en korthåret Chow-chow, og vi har mange problemer med de
dyre mærker, hunden taber sig for meget, håret mister glansen og ender med
at falde af, hunden klør sig konstant og har store bare pletter i pelsen. Vi
har prøvet: Hills, Specific,Eukanuba, Pedigri Pal, Nutro, ja kom ikke og sig
at vi sparer, det resulterer hver gang i at efter 2 måneder er pelsen
ødelagt. Men når vi så prøver de billige som Trofast, Doggy eller lignende,
bliver pelsen flot, hunden stråler og falder til ro, bliver en helt anden
rolig og flot hund.
Så nu er vi færdige med de af dyrlæger anbefalede mærker og må så bare sætte
hunden på skrump hvis hun bliver for tyk, det er nemlig det eneste problem
med de billige mærker.
Hilsen Hald og Nielsen.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-10-01 13:31

Jeg giver min hund NUTRO det kan købes i zoocity han er ved at vokse sig
stor og stærk og de fleste siger at pelsen er flot hvid jeg kender også en
anden der giver nutro til sin hund og den fik flottere pels end før! jeg
mener at det er det bedste men du kan jo få en brucure hos zoocity hvor det
står det beskrevet, det tager for lang tid at forklare her men der er ingen
biprodukter o.s.v. i jeg tror at det er det sundeste og bedste mad til hunde
men der er sikkert mange andre meninger

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-10-01 13:35

Og mange gange mener dyrelægerne at det bedste fodder er det de sælger fordi
de tjener på det det skal man også lige huske ! jeg havde en brucure med til
en dyrelæge der klart mente at jeg skulle give ham hills"som hun gerne ville
sælge mig" men hun kunne ikke bevise overfor mig at det skulle være bedre
end mit nutro !men hvis man ikke sætter sig ind i det så skal de nok bilde
dig en masse ind så de kan få solgt deres fodder

Fra : Janni

Dato : 22-10-01 20:35

For lige at høre alle jer eksperter om noget!! (Det var et kompliment). Jeg
har en hund, som jeg har haft utrolig svær ved at finde et foder til. Jeg
har prøvet stort set alle mærker uden held. Og hun har ikke spist det. (Og
nu er jeg den type der ikke bare kan sige "Nå så må den jo sulte"). Jeg
prøver i stedet at finde noget andet. Nu har jeg langt om længe fundet noget
nemlig Pedigree Pal med fortivil. Jeg synes ikke at det er specielt dyr. Min
hund elsker det, og hendes mave fungerer bedre end nogensinde før! Er det et
godt foder eller er det også et "skodfoder"? Jeg vil meget gerne høre jeres
mening, for hvis det er noget lort, så er jeg da ikke interesseret i at
blive ved med at fylde det på hende, men så er mit problem bare, hvad jeg så
skal finde på, som hun kan lide.

Vh Janni

nyhedsmeddelelse:8kUA7.6955$5v1.520991@news010.worldonline.dk...

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-10-01 21:05

"Janni" <rockie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu er jeg den type der ikke bare kan sige "Nå så må den jo sulte"). Jeg

Jamen så lad hende sulte.

> prøver i stedet at finde noget andet. Nu har jeg langt om længe fundet
noget
> nemlig Pedigree Pal med fortivil. Jeg synes ikke at det er specielt dyr.
Min

Jooh...har du penge nok så fortsæt med Pedigree Pall.

> [...]
> mening, for hvis det er noget lort, så er jeg da ikke interesseret i at
> blive ved med at fylde det på hende, men så er mit problem bare, hvad jeg

I følger Rene Ord for Pengene (DR 1) så indeholder "skod foder" nøjagtig
det samme som det meget dyre foder fra dyrelægen. Så har du røven fuld af
penge så fortsæt med det dyre foder ellers køb Brugsens foder. Skal du ud i
det perfekte så spørg Søs fra Hundeskolen Trofast hvordan man fodre hunde..

Men jeg har mange ukontrovelle holdninger så jeg rager sikket uklar med de
fleste men Brugsens det billige er altså lig så godt. Tilsæt evt. noget
Vital Animin til fodret.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 22-10-01 21:23

Mon, 22 Oct 2001 21:34:56 +0200, Janni wrote:

>For lige at høre alle jer eksperter om noget!! (Det var et kompliment).

<Fnis>..Tak.

> [...]
>blive ved med at fylde det på hende, men så er mit problem bare, hvad jeg så

Hvad størrelse hund har du? Efter min erfaring er PP for stærkt for små
hunderacer. De får tynd mave af det! Jeg har små hunde og har efterhånden
prøvet mange mærker. Jeg er dog gået tilbage til Royal Canin Size Nutrition.
Det fås i Mini, Medium og Maxi. Foderet er sat sammen alt efter racens
størrelse. De skal jo ikke alle ha' samme mængde proteiner o.s.v.
Det er ikke billigt, men hundene får, hvad de skal ha', og deres øjne er
klare, friske og glade. Deres pels er blank og fin!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Fra : Lilian Hansen

Dato : 23-10-01 00:03

Hej Susanne.
En lille kommentar fra mig, der har en Newfoundlands hund. Jeg har altid
fodret ham med Eukanuba indtil han desværre fik noget kløe i sin pels. Jeg
har for første gang i hans liv skiftet foder til Magnusson. (Nu klør han sig
næsten ikke mere) Et meget lækkert bagt foder der ikke svulmer i maven og
dufter som rugbrød. (Min hund har aldrig ville spise tørfoder der var blødt
op) Han spiser det med velbehag (mere end det gamle foder) og hans skål er
altid fyldt op. Han vælger selv hvornår han vil spise og jeg kan jo se, at
han oven i købet selv faster nogen dage. Så jeg tror hunde, nogen gange
vælger, ikke at spise noget. Men hvad ved jeg?. Jeg kan jo sagtens lade min
hund have en skål tørfoder stående hele tiden, da jeg jo kun har den ene
hund. Jeg tror i øvrigt også, at din hund nyder jeres "hyggestund".
Jeg fandt Magnussons foder på nettet, da jeg var inde og kigge på Newf'ere.
Jeg kan desværre ikke huske hvor, så hvis du har brug for at vide mere om
fodret, så lad mig vide det, så kan jeg skaffe dig en adresse. (Jeg køber
det hos en nærliggende kennel hvor de har Newf'ere)

Håber du kan bruge mit indlæg

Hilsen Lilian

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 23-10-01 22:35

Jeg tror at det er meget individuelt hvilket foder som passer til ens hunde,
Jeg har selv 2 stk Aussies, den ene fungerer kun på Hills og den anden kan
spise lige hvad det skal være, uden problemer.

Du kan ofte ikke se det, med det samme, om foderet er korrekt for din hund,
det tager et par måneder, før du kan se effekten på pels og
aktivitet/velfærd. Du kan dog altid lure lidt på, hvormeget der kommer ud i
den anden ende, kommer der lidt ud, optager hunden produktet godt, men
kommer der meget ud, så er der altså en masse spildprodukter, som din hund
ikke kan optage i kroppen, men det er også beskrevet tidligere i tråden.

Min hund, Sunny, (som kun spiser Hills) på ham viser det sig bl.a.i pelsen,
når vi prøver et andet mærke, og han taber sig også meget, selvom han
spiser godt og han bliver også mindre aktiv. Han bliver rent ud sagt, en
skygge af sig selv. Og han hader selvfø'lig smagen af Hill's Men da
det er det eneste der bliver serveret, så er han jo nødt til at spise, når
han bliver sulten nok......
Mvh Carina

Mvh Carina

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-10-01 10:42

Nu hvor diskutionen er i gang er jeg også i tvivl om noget
jeg har hørt at tørfodder er bedst at give til hunden i tør tilstand fordi
det er godt for tænderne?
og at hvis man bløder det op kommer der bakterier i ? ligesom hvis man
lader sin egen friske mad stå fremme på bordet i stuetemperatur ! er det så
bedre at lade det bløde op og sætte det i køleskabet indtil det skal spises
?men så er det jo koldt og det er heller ikke godt for hundens mave !?

men så har jeg også hørt at hvis det er blødt op kan hunden bedre optage
næringen fra fodret hurtigere end hvis det først skal bløde op i maven ???

bliver det ikke det samme om det bløder op i maven på hunden eller i
madskålen i forvejen ?

håber at nogen ved noget om det eller har en mening ?

Fra : Stine

Dato : 23-10-01 21:29

Det vil jeg da gerne prøve at svare på *S*

Hvis du fodrer med tørt foder har det samtidig en tandrensende effekt.

Men når der afprøves nyt foder er det en god ide at starte med at opbløde
foderet, for at finde ud af hvor meget det "hæver/svulmer" - ellers kan man
risikere at hunden efter at have spist bliver syg pga. at foderet svulmer i
maven på hunden.

Stine

meddelelse news:zZvB7.1387$BZ1.111564@news000.worldonline.dk...

Fra : Lilian Hansen

Dato : 24-10-01 22:33

Hej

Hvis man bruger et bagt tørfoder, svulmer det slet ik'! Og så dufter det ret
indbydende......

Lilian