Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Specifikationer på Nikon linser
Fra : Jesper Yde

Dato : 21-10-01 13:41

Hvad betyder D, G efter aperture på Nikon linserne?

mvh
Jesper Yde

Fra : per andersen

Dato : 23-11-01 06:42

der er forskellige fatninger på apperaterne D ,G er to forskellige fatninger
så du skal vide hvad for en dit apperat bruger

Fra : Lars

Dato : 23-11-01 08:08

> der er forskellige fatninger på apperaterne D ,G er to forskellige fatninger
> så du skal vide hvad for en dit apperat bruger

Det er den samme fatning på begge typer, men G linsen har ingen blændering.
Det er derfor kun nyer kameraer som Nikon F5, F100, F80, F65, F60 og F50 (så
vidt jeg husker) der kan benytte G linserne i alle modes, mens f.eks. F4, F90
og F70 kun kan benytte G linser i Program-mode og S (shutterspeed) mode.

Den "gamle" Nikkor 70-300mm f/4-5.6 D linse fås nu også til en laverer pris som
G linse men uden ED glas.
At linsen ikke er en D model betyder kort sagt, at afstanden til
fokuseringspunktet ikke overføres til kameraet.
Afstanden benyttes ved flash fotografering, ved visse kamera/flash
kombinationer.

Mvh.
Lars

--