Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye billeder uge 42 - 2001
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 13:27

Nye billeder uge 42 - 2001

Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med 128 nye fotos,
der alle er optaget her i uge 42, der er bl.a. en serie billeder af
roeoptagning, og dem der bor i byen, kan også se hvor mælken kommer fra.

Jeg har som sædvaligt udvalgt og samlet et repræsentativt udvalg af
billederne i preview_(1).

Direkte link til oversigten over previews:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm#anchor508424

Fra : ab

Dato : 21-10-01 14:25

Kan det passe, at et moms-registreret firma bliver ved med at annoncere her
i dk.FRITID.foto ???

Svar venligst på ovenstående, med henblik på en klage til udbyderen.

MVH ab

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 21-10-01 14:57

> Kan det passe, at et moms-registreret firma bliver ved med at annoncere
her
> i dk.FRITID.foto ???
>
> Svar venligst på ovenstående, med henblik på en klage til udbyderen.

Klag du blot!

Sig mig engang - plager f.. dig? Vi har stor glæde af Niels' kompetence her
i gruppen. Han stiller sine billeder frit til rådighed for ikke kommerciel
brug. Han fortæller os ganske gratis, hvordan vi skal lave vore egne
webservere og komme om ved trafikbegrænsningerne, som er et problem for
billedtunge sites. Han annoncerer, at der er nye billeder på sitet, som vi -
og du - kan kigge på og bruge, hvis vi har lyst. Mon ikke også det er ham,
der har lavet en af de kritiksites, der er til vores rådighed - ganske
gratis. Hvad forlanger du mere!

Nå jo - der er reference til kommercielle (men se ovenfor) websites i
signaturen. Men hvis du gider læse lidt netikette, vil du finde ud af, at
det er ganske legalt.

Vi har været fri for egentlig spam i denne gruppe. Det sker, at der er en,
der kommer for skade at sætte noget til salg - en venlig henstilling har
altid været nok til at stoppe det.

Vi har derimod ikke været fri for folk, der har forlæst sig på paragrafferne
og ikke kan skelne imellem, hvilke professionelle deltagere, der er en
gevinst for gruppen og deltager på gruppens præmisser, og hvilke, der bare
vil gøre reklame for sig selv. Det har desværre gennem tiden ført til, at
nogle har forladt os.

Lad os værne om dem vi har - bl.a. ved ikke at true dem med klager, når der
ikke er grund til det.

Og når man endelig fremsætter trusler af den art, ville det være sympatisk,
hvis man ikke dækkede sig under et anononymt mærke.

Jeg beklager, hvis tonen forekommer lidt skarp; men for engangs skyld finder
jeg, at det er på sin plads.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-10-01 15:39

"Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> wrote in message news:3bd2d2d5$0$733$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> altid været nok til at stoppe det.
>
> Vi har derimod ikke været fri for folk, der har forlæst sig på paragrafferne

Uden i øvrigt at blande mig i den aktuelle diskussion - har du overvejet om der muligvis skulle være en sammenhæng?

mvh
Jan

Fra : Soren Pedersen

Dato : 21-10-01 15:14

Det gør nu ikke mig noget......Hvis det er så slemt for dig, så læg da Niels
i kill-filtret.
Personligt synes jeg det er rart at se hvodden semi- og hel-proffesionelle
griber tingene an med et kamera. Jeg sætter også pris på at Niels - Med den
store debat aktivitet han lægger for dagen - også lægger egne resultater
frem til bedømmelse, istedet for blot at kritisere bag en mur af anonymitet.
Jeg har været i dette forum i et par år, og ikke set et eneste "ugens
tilbud" fra ham, men derimod en masse konstruktive indlæg (selvom jeg
ABSOLUT ikke altid er enig med ham .

Mvh
/Søren - Som for at drille da kan oplyse at han arbejder hos EDBGRUPPEN
)))

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 15:28

Soren Pedersen wrote:

> .................cut............................... (selvom jeg
> ABSOLUT ikke altid er enig med ham .

Hva' ville et elektronisk debatfora være værd - hvis vi alle havde det
samme basis af viden, og alle havde de samme synspunkter...:)

Fra : Henrik Boegh

Dato : 23-10-01 06:33

Soren Pedersen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> /Søren - Som for at drille da kan oplyse at han arbejder hos EDBGRUPPEN

Øeeh - hvem er de?

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 15:23

ab wrote:

> Svar venligst på ovenstående, med henblik på en klage til udbyderen.

Klag endelig, det er ikke smadder sjovt at være abuse-handler, så jeg
under dem gerne et billigt grin...:)))

Iflg. denne gruppe's fundats, er det ok at annoncere URL's til billeder
man vil vise frem.

Og så længe jeg blot tilbyder, at du og andre helt gratis kan besøge
http://www.photo-gallery.dk, og uden nogen modkrav se på billederne, så
er der vist ikke så forfærdeligt meget at komme efter.

Fra : ab

Dato : 21-10-01 17:37

JCJ jeg forstår ikke dine kraftige understregninger af, at nogen gør noget
_gratis_ i en fritids-NG ? - Det er vel ikke så usandsynligt ? (Og en ganske
god ting / idé !). Men det berettiger da ikke til, at der gang på gang
henvises til en kommerciel side - med tekster som f.eks.: "Nye billeder
....." og altså ikke alene i signaturen.

Jeg synes nu ikke at din tone er særlig skarp - en slap og ligegyldig tone
ødelægger flere meningsudvekslinger.

Der fremsættes ingen trusler fra min side, men alene en konstatering af hvad
jeg er i færd med, og så synes jeg at det var på sin plads med
"overtræderens" egen udtalelse. Ej heller gemmes noget under anonymitet /
det kan enhver jo frit undersøge (er også selvstændig indenfor bl.a. samme
branche) - navnet er Arne Bruun - adr. Grønnegade 3, 5762 V. Skerninge -
selv om det kniber mig med at se relevansen af denne oplysning.

ab

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 17:56

ab wrote:

> Der fremsættes ingen trusler fra min side, .......cut.........

Stop venligt dit fnidder i denne gruppe, det er ihvertfald off-topic, og
derfor uønsket i.h.t. gruppes fundats.

Klag hvis du mener du har en sag, og hvis du bare vil diskutere, hvad
der on-topic og off-topic i denne gruppe, og hvad der må postes i.h.t
gruppens fundats, så skal det foregå i news:dk.admin eller

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 21-10-01 18:10

> Iflg. denne gruppe's fundats, er det ok at annoncere URL's til billeder
> man vil vise frem.

Ja, det har Niels Ebbesen jo nok ret i.

Men omvendt så har jeg da undertiden også følt at Niels Ebbesen reklamerede
en anelse ofte.
Jeg kan forstå hvis en fotograf en gang om måneden opdaterer sin hjemmeside
med ti stærke billeder, og ønsker kritik på dem.
Men når Niels Ebbesen lægger 128 billeder på nettet om ugen, så vil jeg
støtte ab lidt i hans synspunkt, da jeg selv mener det virker
masseproducerende og erhvervs-agtigt. Jeg ved ikke hvor konkret den evt.
kritik kunne være på så mange billeder på en uge, men jeg er nu ikke
ligefrem den mest flittige bruger af siden....
Hvorvidt Niels Ebbesen har en egentlig indtægt i sit fotoarkivprojek er der
vist ikke andre end Niels Ebbesen der ved her i gruppen. Og det står os jo
frit for om vi vil gå ind på siden og se de 128 billeder fra uge 42. Jeg
mener det er på kanten af det tilladelige, men tilsyneladende på den rigtige
side, derfor mener jeg en klage ikke ville være rigtig.
Niels Ebbesen har altså et fotoarkiv, og selv om vi kan have vores meninger
om det, så synes jeg han fortsat skal have lov til at reklamere for sine 128
billeder i uge 42.

Jeg er ikke bekendt med at Niels Ebbesen skal takkes for at have en
kritikside, jeg kender kun til fotokritik.jirty.dk fra Knud Westhof og
Martin Kochs fotokritik.dk men måske er jeg gået glip af noget vi alle bør
takke for. Under alle omstændigheder er spamming altså ikke tilladt fordi
man er en af dem der yder meget i en NG, lad os lige slå det fast!

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-10-01 18:31

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message news:9quvho$2q4d$1@news.cybercity.dk...

> Jeg er ikke bekendt med at Niels Ebbesen skal takkes for at have en
> kritikside,

LOL - nej - han plejer at hævde at hans billeder IKKE er til kritik, så det vil nok ikke være passende.

vh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 20:08

Jan Boegh wrote:

> LOL - nej - han plejer at hævde at hans billeder IKKE er til kritik,
> så det vil nok ikke være passende.

Jeg har aldrig forbudt nogen at diskutere eller kritisere mine billeder,
jeg har bare sagt, at jeg ikke selv stiller op eller deltager i debatten.

Et billede kan sige mere end tusind ord, og det taler alle sprog, så jeg
nøjes med at ytre mig gennem billedet, fortolkningerne overlader jeg
trygt til den enkelte beskuer.

Jeg deltager heller ikke i kritik af andres billeder, da jeg mener, at
det i den den form det praktiseres her i gruppen, kun er noget
overfladisk fis, der hovedsagligt focuserer på det tekniske.

Hvis der er nogen, som giver sig tid til at skrive en spændende og
læseværdig anmeldelse af et billede, så skal jeg med stor fornøjelse
læse anmeldelsen.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-10-01 08:14

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3BD31D18.61CFD8ED@niels-ebbesen.net...

> Hvis der er nogen, som giver sig tid til at skrive en spændende og
> læseværdig anmeldelse af et billede, så skal jeg med stor fornøjelse
> læse anmeldelsen.

Det er vi næppe kloge nok til!

mvh
Jan

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 21-10-01 19:54

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kritikside, jeg kender kun til fotokritik.jirty.dk fra Knud Westhof og
> Martin Kochs fotokritik.dk men måske er jeg gået glip af noget vi alle bør

Undskyld - min fejl, at jeg fik hæftet Niels op på fotokritik.dk. Beklager.
Det skyldes nok afsmitning fra diskussionen dags dato om serverproblemer.
Men alligevel. Æres den, der æres bør.

Det ændrer ikke ved, at Niels gennem lang tid på en positiv måde har
bidraget til denne gruppe. Og at jeg derfor synes, at det er noget pjat at
genere manden med klagetrusler over noget, som reelt er et
fortolkningsspørgsmål i forhold til fundatsen.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 20:49

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> Men omvendt så har jeg da undertiden også følt at Niels Ebbesen
> reklamerede en anelse ofte.

I denne gruppes fundats står der flg.:

Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder
på ens egen hjemmeside.

Der er ikke noget mål eller mængdeangivelse, der afgrænser hvor hyppigt
man må henvise til et eller flere billeder man vil udstille, så dine
personlige følelser kan jeg ikke rigtigt bruge ret meget.

Og der står igen steder i fundatsen, at henvisningen til billeder, skal
være et oplæg til en fotokritik, det er jo helt op til gruppens brugere,
om de synes der er noget at snakke om.

Og hvad mener du med "ti stærke billeder", er du gruppens smagsdommer,
som på alles vejne bedømmer og censurerer, hvilke billeder der er så
"stærke", at de er interessant for gruppens brugere,

Jeg synes faktisk jeg tager hensyn ved at samle sammen, for rent
teoretisk kunne jeg sagtens annoncere nogle nye billeder hver dag, og
mit indlæg for 128 billeder fylder jo ikke mere i gruppen, end et indlæg
der oplyser om, at en bruger har lagt ET nyt billede op på www.fotokritik.dk.

Og der er nok ikke ret mange i den denne gruppe, som forærer deres
billeder væk, og så længe du og andre kan se de billeder som jeg
udstiller, uden nogen form for økonomiske modkrav, så er det
kommercielle aspekt irrelevant.

Denne diskution er off-topic, du havde desværre i sat FUT på dit indlæg,
så derfor er jeg nødt til at besvare dig her, men jeg vil foreslå, at vi
flytter debatten til news:dk.admin.netikette

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-10-01 19:30

On Sun, 21 Oct 2001 16:22:50 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>http://www.photo-gallery.dk, og uden nogen modkrav se på billederne, så
>er der vist ikke så forfærdeligt meget at komme efter.

Det er da herligt at se Niels Ebbesens utrolige prokuktivitet. Som
livslang fotohobbyfotograf kan jeg ikke andet end at blive imponeret
over en person, der som N.E. oplever verden omkring sig igennem
diverse fotoudstyr og endda er så venlig at delagtiggøre os andre i
det, istedet for en fornæret en som mig selv der sidder og gemmer mine
billeder her herhjemme i arkivet.

Jeg tager selv en gang imellem (især når N.E. påminder mig) en tur på
hans side og finder da også ind imellem inspiration og lyst til at
begive mig ud i naturen for selv at lufte kameraet.

Bliv endelig ved Niels. Lyt ikke til de mørkemænd, der altid sidder og
lurer om ikke der er nogle initiativrige personer de kan slå ned på.

Det er ligesom med debatten om de omdelte reklamer. I virkeligheden er
det utroligt få der har anmodet postvæsenet om at blive fri for de
forkætrede reklamer, men i guder hvor de kan gøre sig bemærkede!

Jens

Fra : Per F Andersen

Dato : 21-10-01 21:20

Jeg synes da afgjort det er et emne, der er værd at nævne/diskutere uanset
om det står i fundatsen eller ej.
Personligt har jeg altid fundet det ret irriterende med den ugentlige
annonce, der netop kommer regelmæssigt, som var den beregnet på salg. NE har
da også ofte luftet hvordan man skal få optimal response på sin
nyhedsgruppe- og internetaktiviteter, så der kan da ikke være tvivl om, at
der er et element af reklamering i annoncen.
Det kan godt være at den ugentlige annonce overholder fundatsen, men
irriterende er den! Synes jeg.
At NE også bidrager med viden og indblik i ting og sager er en anden snak!

Jeg laver også en smule reklame:

--
mvh Per

-----
Se mine Indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 22:27

Per F Andersen wrote:

> Personligt har jeg altid fundet det ret irriterende med den ugentlige
> annonce, der netop kommer regelmæssigt, som var den beregnet på salg.

Det lyder som et ret smart reklame koncept, at sælge billeder til
fotografer, der selv laver billeder.....:)))

Hvis man skal annoncere med salg for øje, så skal man nok rette
annonceringen mod en mere relevant målgruppe, og det skal nok gøres
temmelig meget anderledes, som f.eks.:

For mig at se, så handler denne snak om, at folk sidder inde i varmen
foran deres computere, og er frustreret over dårligt vejr, manglende lys
og korte dage, og så er det da nærliggende, at blive misfornøjet over,
at andre alligevel har taget sig sammen, og har fået taget nogle billeder.

Hvis alle brugerne i denne gruppe, havde trodset gråvejtet, og var taget
på fototur i eftårsskoven, og havde udnyttet det bløde lys til en serie
billeder, så ville der sikkert ha' været billeder nok, til en 5 - 10
daglige henvisninger i uge 43, men sådan er det bare ikke.

Det er jo faktisk lidt nedslående, at ud over min henvisning, så var der
i uge 42, kun 4 indlæg med henvisninger til billeder, heraf er det ene
endda fra udlandet.

Fra : Per F Andersen

Dato : 21-10-01 23:24

Ja, så fik du lejlighed til endnu et link, som guf for søgemaskinerne

> og korte dage, og så er det da nærliggende, at blive misfornøjet over,
> at andre alligevel har taget sig sammen, og har fået taget nogle billeder.

Altså, når nogen, f.eks. jeg, synes du reklamerer lige lovlig meget, er det
fordi vi er misundelige og det er dårligt vejr!

--
mvh Per

-----

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-01 23:53

Per F Andersen wrote:

> Altså, når nogen, f.eks. jeg, synes du reklamerer lige lovlig meget,
> er det fordi vi er misundelige og det er dårligt vejr!

Det kan godt være det bare er mig, der ikke ka' se det, men du må altså
komme med 2 - 3 bitte små grunde, som sansynliggør, at jeg får en
økonomisk gevinst ud af at du og andre fotografer ser på mine billeder.

Fra : Per F Andersen

Dato : 22-10-01 09:37

> Det kan godt være det bare er mig, der ikke ka' se det, men du må altså
> komme med 2 - 3 bitte små grunde, som sansynliggør, at jeg får en
> økonomisk gevinst ud af at du og andre fotografer ser på mine billeder.

Ejendommelig form for logik.
Når vi påviser/påstår, at du reklamerer (for) meget skal vi redegøre for
hvad du får ud af det..
Det ved du nok selv!

mvh Per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 12:28

Per F Andersen wrote:

> Ejendommelig form for logik.

Det er din logik der er bizar...!

Du har fremsat den påstand at jeg reklamerer, og du kan eller vil ikke
påvise/dokumentere dit udsagn...!

Mine henvisninger til nye billeder, som jeg ønsker at udstille for
brugerne sker i nøje overensstemmelse med gruppens fundats, at du og et
par andre ikke er interesseret i mine billeder, gør ikke mine
henvisninger til reklame.

Hvis jeg henviste til de samme billeder uge efter uge, så ville det være
spam, men det er ikke tilfældet, der er netop tale om nye billeder, der
ikke har været vist før.

Hvis det handler om, at du/I mener, at det er et problem, at mine nye
billeder ligger på det samme URL, så det gentages for hyppigt, så skyder
I jer selv i foden, for URL'erne til http://www.fotokritik.dk og
http://fotokritik.jirty.dk gentages med lige så stor hyppighed.

Og så længe det i.h.t. fundatsen er ok, at henvise til billeder på egen
hjemmeside, så vil jeg bruge den mulighed i det omfang jeg har nye
billeder at vise frem, og din ytring om at jeg spamer og reklamerer er
utilstedlig, du har nemlig ikke noget at ha' den i.

Du/I kan selvfølgelig prøve at få gruppens fundats ændret, så det ikke
længre er tilladt at henvise til billeder på web-sites, men det er nok
ikke det du/I ønsker, eller er det...?

Fra : Per F Andersen

Dato : 22-10-01 13:12

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Fra : Per F Andersen

Dato : 22-10-01 13:13

Fjern zer
perfa@zzsol.dk
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 15:00

Per F Andersen wrote:

> Kun at dine evige henvisninger til dine kommercielle sider ligner en
> annonce, og at det irriterer mig.

Jeg henviser til en udstilling af billeder, og billederne kan ses uden
nogen form for økonomiske modkrav, så det kommercielle aspekt er vist
noget der er opstået inde i dit lille hoved.

Fra : Per F Andersen

Dato : 22-10-01 20:42

> Jeg henviser til en udstilling af billeder, og billederne kan ses uden
> nogen form for økonomiske modkrav, så det kommercielle aspekt er vist
> noget der er opstået inde i dit lille hoved.

Mit lille hoved har da registreret at meningen er, at nogen af dem skal
sælges til firmaer og andre ikke-private eller kommercielle.

mvh Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 21:04

Per F Andersen wrote:

> Mit lille hoved har da registreret at meningen er, at nogen af dem skal
> sælges til firmaer og andre ikke-private eller kommercielle.

Det er da sagen uvedkommende, jeg har ikke udbudt billederne til salg
her i gruppen, jeg har tilbudt at du helt gratis kan se på mine billeder
- men det er nok for meget at forvente, at du kan overskue den
væssentlige detalje...!

En helt anden snak er så, at hvis dit formål er 100% privat, så må du
endda frit bruge af billederne, det ku' jo ligfrem ligne noget ukommercielt...!

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 22-10-01 21:17

> En helt anden snak er så, at hvis dit formål er 100% privat, så må du
> endda frit bruge af billederne

.... men samtidig forbyder du, at folk downloader samtlige billeder.
Der hænger ikke rigtig sammen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 22:10

"Jacob W. Jensen" wrote:

> ... men samtidig forbyder du, at folk downloader samtlige billeder.
> Der hænger ikke rigtig sammen.

Jo for du kan nok ikke nævne et privat formål, hvortil du skal bruge
over 15.000 billeder.

Fra : Pia

Dato : 23-10-01 08:48

> Jo for du kan nok ikke nævne et privat formål, hvortil du skal bruge
> over 15.000 billeder.

mjoe, det er for eksempel nemmere at browse hele balladen i en image viewer
som ACDSee, end at skulle klikke og vente og klikke ved hvert enkelt
billede, for 15 minutter senere at opdage, der kun var 1 billede man havde
brug for, eller ingen i pågældende kategori. Men det er da en smart måde at
fastholde brugerne længe, og du kan naturligvis ikke have en side med
samtlige thumbnails. :)

Så hvordan du vælger at gøre det skal jeg ikke blande mig i eller kritisere.
Det er dine billeder. Det er bare mig der godt kan lide at effektivisere
mine aktiviteter, også indsamling af (for mig) brugbar "stock photography"
(har vi et dansk ord?) - nogen gange hiver jeg forskellige ting hjem som jeg
måske bruger eller ikke eller senere. Ellers glemmer jeg at de findes....

:P

Fra : Pia

Dato : 23-10-01 08:51

....og nej, jeg har ikke brug for 15.000 af dine billeder, jeg ville så i
pågældende tilfælde downloade alle via teleport, gennemse lynhurtigt og
slette dem jeg ikke gad have og putte resten i en Niels mappe til senere
brug.

Men det giver jo færre besøg, end hvis man skal gennemse 15.000 billeder
manuelt.

:P

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 10:28

Pia wrote:

> mjoe, det er for eksempel nemmere at browse hele balladen i en image
> viewer som ACDSee, ..........cut..............

Jeg tillader at billederne gratis må bruges til private ikke
kommercielle formål f.eks. private hjemmesider og publikationer, der
skal dog altid med småt stå "Foto: Niels Ebbesen" ved eller under billedet.

Og jeg efterlyste et 100% privat formål, hvor det er relevant at
publicere over 15.000 billeder - kan du se forskellen.

Og du kan nok ikke få ACDSee til at vise mit navn under hvert billede,
så dit formål overholder ikke mine vilkår.

Når jeg ikke tillader at alle mine billeder downloades, så skyldes det,
at dem der forsøger at downloade mine billeder, ikke nøjes med
billederne, de sætter en robot (software) til at downloade helle sitet,
og det er den type trafik, som jeg filtrerer imod.

Det kan faktisk godt lade sig gøre at downloade alle mine billeder, hvis
du gør det manuelt, ved at højre museklik, men en sådan opgave vil nok
tage mellem 30 og 50 timer.

Og hvis en bruger skulle være så flittig, så vil der kun gå kort tid, så
vil hans kopi være forældet, der blive jo hele tiden lagt nye foto's i arkivet.

Fra : Pia

Dato : 23-10-01 10:58

hvem snakker om at publicere alle dine billeder?

jeg snakker om et lille privat billedbibliotek til at hente inspiration fra
eller bruge som grundlag for en collage - helt for sjov hjemme hos sig selv,
alene. Som hvis man gemmer et flot postkort fra ferien eller klipper noget
ud af et blad.

Og hvis de alle ligger i en mappe på en cd eller hdd med navnet Niels
Ebbesen, kan man nok huske hvor de kommer fra, skulle man få lyst til at
bruge et på sin private hjemmeside. Der er vel ikke krav om, at jeg kan se
det på hvert billede, hver gang jeg ser på dem hjemme hos mig selv?

Men det var et teoretisk eksempel - jeg har brugt det før, men har næppe
planer om at bruge så meget tid hos dig :) - det ville jo tage flere år.

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 11:48

Pia wrote:

> Og hvis de alle ligger i en mappe på en cd ......cut....

Det er netop her problemet opstår, for hvis en bruger har lavet en kopi
af mine billeder på en CD, så kunne næste skridt være, at den kopi
bliver dubleret eller lånt ud til personer, som ikke har set og læst
mine vilkår.

Fra : Pia

Dato : 23-10-01 12:06

jamen jeg brokker mig skam heller ikke - jeg forstår udmærket. Jeg fortæller
blot hvordan jeg selv ville bruge det, og derfor kunne irriteres over
begrænsningen. :)

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 12:57

Pia wrote:

> ....cut....., og derfor kunne irriteres over begrænsningen. :)

Det er aldrig optimalt at skulle lave begrænsninger på et web-site, men
nogen gange gør brugernes adfærd, at det desværre er nødvendigt.

Jeg har set andre web-sites med fotoarkiver, som er meget mere
restriktive, de kræver at brugerne tilmelder sig med navn, adresse,
telefonnummer, o.s.v., man skal også accepterer nogle ret så restriktive
vilkår, og de fremsender log-in og password pr. sneglepost - se
http://www.polfoto.dk og http://www.nordfoto.dk sidstnævne har ganske
vist en såkaldt royalty free-base, men der er et vandmærke i alle billederne.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 23-10-01 12:23

> Det er netop her problemet opstår, for hvis en bruger har lavet en kopi
> af mine billeder på en CD, så kunne næste skridt være, at den kopi
> bliver dubleret eller lånt ud til personer

Med al respekt, Niels Ebbesen: Hvor stor tror du sandsynligheden for den
situation er?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 13:21

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Med al respekt, Niels Ebbesen: Hvor stor tror du sandsynligheden for
> den situation er?

Stor nok til at den er sansynlig...!

Jeg har har arbejdet med computere siden starten af 80'erne, og det er
ikke småting, som jeg gennem årene har set udbudt på hjemmebrændte CD-ROM'er.

Hva' med den ultimative musik samlig, 10 CD'er med over 600 MP3'er pr.
skive, for kun 500,- kr. eller de nyeste versioner af de 20 bedste
computer programmer for for 250,- kr.

Der findes desværre "flittige" menesker, som ikke går af vejen for at
berige sig på andres bekostning.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 23-10-01 14:44

> Hva' med den ultimative musik samlig, 10 CD'er med over 600 MP3'er pr.
> skive, for kun 500,- kr. eller de nyeste versioner af de 20 bedste
> computer programmer for for 250,- kr.

Sammenligner du Britney Spears' seneste hits i MP3-format med dine
fotografier? Tror du ærligt talt ikke, at musik og piratkopierede
computerprogrammer er i højere kurs end 15000 (for de fleste) mere
eller mindre ligegyldige hverdagsbilleder?

HJEMME HOS COMPUTERNØRDERNE BORIS OG JANUS
- en miniserie i én del

Boris: Har du fundet noget fedt?
Janus: Nej, det er lidt tyndt i dag.
Boris: Jeg har fundet 'American Pie 2' i DivX-format. Og 'Scary
Movie' har jeg om en halv time.
Janus: Prøv lige at se ... jeg faldt over noget her.
Boris: Photo-gallery.dk ... ja, kanon! 15000 billeder om
hverdagslivet i Danmark!! Dem må jeg bare have. Jeg kan
sælge dem og blive stinkende rig til net-partyet i
morgen. Jeg bliver kult!

Synes du, at ovenstående lyder sandsynligt?

_Jeg_ tror i hvert fald ikke, at dine rettigheder er i fare for at
blive udnyttet. Sov du bare roligt om natten.

Jeg har selv arbejdet med Internet i et stykke tid efterhånden. Et
af mine største projekter har været fansiden Absolute Mandrilaftalen
- http://mandril.dk. Flere sites har kopieret mine tekster og billeder.
I begyndelsen blev jeg vildt fornærmet og skrev en masse vrede e-mails
om mine rettigheder til kopisterne. Kun ca. 1/5 af disse svarede tilbage,
at de ville slette det kopierede fra deres sider.

Nu har jeg indset, at Internettet er umuligt at administrere. Så
ufatteligt anarkistisk og ukontrollerbart som fa'en. Hvilket jeg
på sin vis er ganske glad for.

Kort sagt: Vil man for alvor beskytte sine værker, er den eneste
mulighed at lade dem hænge på væggen. Og selv det forudsætter, at man
har tiltro til sin familie. For tænk nu, hvis også _de_ begyndte at
udnytte én.

Hjæææælp!!

--
Vh. Jacob W. Jensen - Actionpacked fodboldfotos: http://hfkfoto.dk3.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 15:47

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Sov du bare roligt om natten.

Min nattesøvn har det meget fint, og hvis jeg ikke var temmelig
afslappet overfor et evt. misbrug af min ophavsret, så havde jeg slet
ikke lagt mine billeder på Internettet.

Men det udelukker jo ikke, at man opsætter nogle filtre, så det ikke er
teknisk muligt, at en bruger kan sætte en robot til at downloade en
komplet kopi af web-sitet.

Det tog mig kun et par timer at skrive CGI-scriptet, og så har jeg måske
brugt sammenlagt en halv time på et par mindre forbedringer, og det
virker faktisk, ind til vidre har det lukket for 12 IP-adresser, og min
log-fil bekræftiger også at det virker, for det er kun en robot der er
så dum, at den troligt forsætter med at sende i hundredevis af requests,
selv om de konsekvent besvares med et code 403 site.

Fra : N/A

Dato : 23-10-01 13:19

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 23-10-01 13:19

In <3BD54AE9.F183B55D@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
>af mine billeder på en CD, så kunne næste skridt være, at den kopi
>bliver dubleret eller lånt ud til personer, som ikke har set og læst

Eller eventuelt bliver pakket så grimt ind at du helst er fri
for at lægge navn til. Jeg forstår til fulde alle dine
betænkeligheder. Et par af mine websider har "nogen" fundet
interessante nok til at de har downloadet en kopi, som så siden
er blevet fundet af søgemaskinerne. Dvs hvis man nu søger efter
noget af det, der står på siden, vil man foruden min opdaterede
version blive præsenteret for et par snapshots taget i tidernes
morgen

http://www.haldummark.dk/ kan du se et morgenbillede af en
vindmølle. Det har jeg taget og jeg har også givet vindmøllelauget
lov at bruge det, men jeg er glad for at jeg ikke skal lægge navn
til at de har strukket billedet i frontpage

http://hjem.get2net.dk/bnielsen/vindml.html er billedet i
fri dressur. (Og man kan også her se den webside, som de fik lov
at låne rub og stub af. Jeg synes i al beskedenhed at min version
ser pænere ud, men dem om det, så længe jeg ikke lægger navn til.)

Hvis jeg skulle hitte på en nogenlunde fornuftig grund til at
downloade alle dine billeder, skulle det være som testdata til
mit hjemmekomponerede system til at holde styr på mine egne
billeder. Og det mest fornuftige ville sikkert være at nøjes
med nogle få stykker eller at forsøge at få en aftale med dig.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 14:16

Kai Birger Nielsen wrote:

> [...]
> downloade alle dine billeder, skulle det være som testdata til
> mit hjemmekomponerede system til at holde styr på mine egne

Kan du ikke bare teste med dine egne billeder...?

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 24-10-01 01:34

In <3BD56D91.1DEEDDD3@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

>Kan du ikke bare teste med dine egne billeder...?

Jo, sagtens. Ulempen er blot at alle mine billeder er kommet til
verden paa samme maade (digitalkamera -> computer vha et bestemt
program). Om jeg tester med et eller tusind billeder er derfor
stort set lige godt. Bare nogle enkelte billeder af en anden type
er derfor et godt supplement. Som eksempel paa hvad jeg mener:
Mit kodakkamera kom med tre kabler, seriel, parallel og usb.
Hvis jeg tager et billede og lader det blive i kameraet og flytter
det over via hver af de tre metoder og kalder resultaterne
pics.jpg picp.jpg og picu.jpg saa er picp.jpg og picu.jpg ens, mens
pics.jpg har en anden stoerrelse og angivelsen af width og height
indeni filen er forkerte. Den type bugs havde jeg ikke overvejet
muligheden af paa forhaand. Jeg kan komme med flere eksempler, men
jeg er sikker paa at jeg ikke har set alle perverse maader at
lave defekte billedfiler paa endnu, saa jo flere eksempler mit program
kan klare jo mere sikker foeler jeg mig paa at det er nogenlunde
robust.

http://hjem.get2net.dk/bnielsen/aftest.html giver et mere generelt
eksempel paa hvilket humoer man skal vaere i, naar man vil teste
sine programmer.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-10-01 08:21

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3BD33D74.C72B0987@niels-ebbesen.net...

> Det lyder som et ret smart reklame koncept, at sælge billeder til
> fotografer, der selv laver billeder.....:)))

Det er vel egentligt ligegyldigt. Dermed skulle alle dårlige forretningsdrivende,
der ikke kan få et overskud ud af deres aktiviteter således være
berettigede til at reklamere her?

> [...]
> og korte dage, og så er det da nærliggende, at blive misfornøjet over,
> at andre alligevel har taget sig sammen, og har fået taget nogle billeder.

Det var dog en besønderliog form for argumentation. Har du moralske
fordomme overfor folk, der ikke deler din åbenbart store hang til at
fare rundt i lortevejr (en stærk subjektiv betragtning)?

> [...]
> billeder, så ville der sikkert ha' været billeder nok, til en 5 - 10
> daglige henvisninger i uge 43, men sådan er det bare ikke.

Det ku' jo være at der ikke var denne voldsomme trang til at
manifestere sig i det offentlige rum - vi er jo ikke alle ens.

mvh
Jan

Fra : Lotte M

Dato : 22-10-01 12:42

"ab" <abc_ab@image.dk> skrev:

> Kan det passe, at et moms-registreret firma bliver ved med at annoncere
> her i dk.FRITID.foto ???

Du skal ikke hænge dig for meget i ordet "fritid" - det betyder /ikke/
at gruppen kun er for fritidsfotografer.

Fritidshierarkiet er for emner, der traditionelt er hobbybetonede, men
navnet fritid har vist sig at være et skidt valg, fordi nogle misforstår
det, som om grupperne primært er for en bestemt personkreds.

I dk-hierarkiet opretter vi grupper efter /emne/ og ikke efter /hvem/
der må debattere et givent emne.

Fundats> I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. <Fundats,
(med køb/salg/bytte som undtagelse). Derfor er det i overenstemmelse
med fundatsen, hvis professionelle finder på at diskutere Sinar, eller
kvaliteten af undervisningen i fotografi på medieskolerne.

> Svar venligst på ovenstående, med henblik på en klage til udbyderen.

Fundats>Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på
ens egen hjemmeside. <Fundats.

Der er ikke belæg for din klage og jeg er ret sikker på NRE's udbyder
vil komme frem til det samme.

Hvis du mener det er uheldigt for gruppen, at det er legalt at henvise
til egen hjemmeside med billeder, kan du forsøge at få ændret
fundatsen. I så fald skal du skrive et OTD. Fremgangsmåden er den
samme som ved forslag om nye grupper. http://www.usenet.dk/otd/ .

Personligt synes jeg den gældende fundats fungerer tilfredsstillende.
--
Lotte M
- der udtaler sig som privatperson og ikke på vegne af Styregruppen.

http://www.lotte-m.dk

Fra : ab

Dato : 22-10-01 14:45

Hvis der i et indlæg ikke står det man ønsker, kan man jo altid skyde nogen
noget andet i skoene ? Hvem har skrevet om personkreds eller
diskussionsemner ?

Da vi ikke må sende billeder med i denne NG (?), er det selvfølgeligt
nødvendigt og i orden at henvise til, hvor billederne ligger. At der så er
tale om en virksomhed falder dig ikke for brystet ?

Dit indlæg (Lotte M) og NRE´s er dybt teoretiske og må opfattes som forsøg
på at snakke udenom - og sjovt nok at I lige skulle få den samme ide om at
ændre fundats ? Det er da "sole-klart" at nogle professionelle fotografer
også kan have lyst til at blande sig (som det fremgår - med stærkt
varierende succes). Når så NRE så åbenlyst erklærer, at han ikke vil deltage
i diskussion omkring / af egne fotos - ja, så er det nok også i fritid /
foto´s ånd ?

Det må være op til enhver selv at bedømme, om NRE´s udtalelser virker mest
som interesse for fotografi eller som irriterende reklame for en kommerciel
side.

MVH ab

--------------------

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 22-10-01 15:38

> Det må være op til enhver selv at bedømme, om NRE´s udtalelser virker mest
> som interesse for fotografi eller som irriterende reklame for en
kommerciel
> side.

Jeg stemmer for at det virker (dermed ikke nødvendigvis er) som irriterende
reklame.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 17:06

ab wrote:

> .....cut...... Når så NRE så åbenlyst erklærer, at han ikke vil
> deltage i diskussion omkring / af egne fotos - ja, så er det nok
> også i fritid / foto´s ånd ?

Er du ikke lidt langt ude i "hampen"....?

Mener du, at det er forudsætning, at man interesserer sig for at snakke
om billeder, for at man kan være interesseret i fotografi, og at det
derfor er et krav for at kunne deltage i denne gruppe...?

Er det helt utænkeligt, at man kan være focuseret på den process det er
at lave selve billedet, og at man derefter overlader det til beskueren,
at afgøre hvad han/hun ser og oplever.

Jeg har jo ikke forbudt dig og andre, at diskutere hvad i synes og mener
om mine billeder, men det piner måske dig, at jeg ikke gider deltage i
jeres "pilleri"...!

Jeg ved ikke om det er en tilfældighed, men så vidt jeg kan se, så har
du ikke selv postet et eller flere URL's til billeder, som andre kunne
kritisere, det er også påfaldne småt med udspil fra dit tastatur, du er
det jeg betegner som en typisk Re'er, der stort set nøjes med at
kommentere andres indlæg, og du har en voldsom hang til det koleriske.

Fra : Lotte M

Dato : 24-10-01 10:40

"ab" <abc_ab@image.dk> skrev:

> Hvis der i et indlæg ikke står det man ønsker, kan man jo altid skyde nogen
> noget andet i skoene ? Hvem har skrevet om personkreds eller
> diskussionsemner ?

Hvorfor læser du ikke det, du selv skrev i indledningen og relaterer mit
svar til det?

ab>> Kan det passe, at et moms-registreret firma bliver ved med at
ab >>annoncere her i dk.FRITID.foto ???

LM> Du skal ikke hænge dig for meget i ordet "fritid" - det betyder /ikke/
LM> at gruppen kun er for fritidsfotografer.

Du skriver dk.FRITID.foto, hvorfor jeg antager du tilægger "fritid" særlig
vægt - er min antagelse korrekt, eller sad din CapsLock fast?

> Da vi ikke må sende billeder med i denne NG (?), er det selvfølgeligt
> nødvendigt og i orden at henvise til, hvor billederne ligger.

Gruppens grundlov er fundatsen og ikke dine normer.

> At der så er tale om en virksomhed falder dig ikke for brystet ?

NRE er hverken mere eller mindre "fotograf", fordi han tjener penge på
at fotografere. NRE henviser til billeder, som kan bruges frit af private,
hvilket de færreste af os andre gør.

> Dit indlæg (Lotte M) og NRE´s er dybt teoretiske og må opfattes som
> forsøg på at snakke udenom -

Du løber sørme hurtigt tør for argumenter....

Jeg læser fundatsen, som er gruppens grundlov og vurderer om NRE
bryder denne. Det gør han efter min vurdering ikke. Hvis du og/eller
andre mener NRE's henvisninger til billedopdateringer skal stoppes, så
skal fundatsen angiveligt ændres.

Det er et /meget/ alvorligt skridt, at ville klage over en brugers
gebærden på Usenet og jeg forholder mig til det samme som NRE's
udbyder vil gøre.

> og sjovt nok at I lige skulle få den samme ide om at
> ændre fundats ?

Hvori består det sjove?

> Det er da "sole-klart" at nogle professionelle fotografer
> også kan have lyst til at blande sig (som det fremgår - med stærkt
> varierende succes).

Debatsucces, hvad det så end er for noget, har næppe at gøre med
fotografisk status.

> Når så NRE så åbenlyst erklærer, at han ikke vil deltage i diskussion
> omkring / af egne fotos - ja, så er det nok også i fritid / foto´s ånd ?

Du mener vel ikke alvorligt, at det er en /forudsætning/ for brugen
af nærværende gruppe, at brugerne skal være villige til at diskutere
egne billeder?

Jeg synes det er i uoverenstemmelse med både gruppens fundats og
"ånd", hvis du vil udeslukke brugere, der ikke ønsker et deltage i
billedkritik.

> Det må være op til enhver selv at bedømme, om NRE´s udtalelser
> virker mest som interesse for fotografi eller som irriterende reklame
> for en kommerciel side.

Det er ikke relevant hvor stor NRE's fotointeresse er. Jeg hæfter mig ved
at NRE fra tid til anden bidrager med gode og relevante råd i gruppen,
men uanset om NRE bidrager med indlæg i større eller mindre grad, så er
indlæg om opdateringer af billedarkivet /formelt/ ikke i uoverenstemmelse
med fundatsen, som den ser ud pt.

Hmmm, jeg opfattede dit indlæg, som værende seriøst, men det var det
vist ikke - suk!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 15:58

Lotte M wrote:

> Der er ikke belæg for din klage og jeg er ret sikker på NRE's udbyder
> vil komme frem til det samme.

Det er jeg også ret sikker på - jeg tager gruppens fundats meget
alvorligt, og hvis der på nogen måde kunne være den mindste tvivl om, at
mine henvisninger er ok i.h.t. gruppens fundats, så havde jeg ikke
postet dem.

Men på UseNet har det jo altid været sådan, at der er nogle få, som
mener at grupperne skal indrettes ethundrede procent efter deres
interesser, de kan slet ikke se, at der også bør være plads til andres ønsker.

Her i foto-gruppen er der nogen som mener, at der kun skal være plads
til SLR fotografer, som fotografere billeder af rustne damecykler, der
står op af en murstens mur, eller røde skraldespande foran en okkergul
pudsvæg med afskaldninger, og hvis billederne er lidt skæve og over-
eller underbelyste, ja så er det ægte "fotokunst", som de kan gi' fotokritik.

De er så snævesynede, at de aldrig har hørt om andre fotografiske
genrer, de ved f.eks. ikke, at der er noget som hedder dokumentarfotografi.

De foragter digitale fotos, og med jævne mellemrum stikker disse
fanatikere snuden frem, og de puster sig op, så de til sidst spænges, og
bag efter må vi andre så leve med, at der fes en hel masse dårlig og
ildelugtende luft ud.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-10-01 16:55

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3BD433E4.CF319630@niels-ebbesen.net...

> [...]
> fanatikere snuden frem, og de puster sig op, så de til sidst spænges, og
> bag efter må vi andre så leve med, at der fes en hel masse dårlig og

En knap så generaliserende facon ville utvivlsomt fremme en diskussion
i en god tone.
Jeg laver ikke 'kunst' (og udtaler mig i den forbindelse heller ikke
om hvad der er god eller skidt kunst), jeg vil på det kraftigste afvise
snæversyn og jeg bruger et digitalkamera.
Men jeg vil da gerne alligevel have lov til at have en anden mening
end dig uden at blive beskyldt for fanatisme, snæversyn mv.
Og jeg synes også at dine ugentlige epistler ligner reklame.
Og du ved jo godt at du er kontroversiel - det er ikke så længe
siden du annoncerede at du ikke ville abbonnere på gruppen -
men det gik da åbenbart ret hurtigt over
Prøv nu at deltage i debatten med argumenter og ikke fordomme.

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 17:19

Jan Boegh wrote:

> Og jeg synes også at dine ugentlige epistler ligner reklame.

I så fald må du jo synes det samme om henvisningerne til
http://www.fotokritik.dk - http://fotokritik.jirty.dk - o.s.v., de
gentages med lige så stor eller større hyppighed.

Den eneste løsning er, at du må en tur omkring news:dk.admin og foreslå
en ændring af gruppens fundats, som udelukker henvisninger til web-sites
med billeder.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-10-01 20:44

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3BD446F9.5AFF7537@niels-ebbesen.net...

> I så fald må du jo synes det samme om henvisningerne til
> http://www.fotokritik.dk - http://fotokritik.jirty.dk - o.s.v., de
> gentages med lige så stor eller større hyppighed.

Det kommer jo sådan set ikke sagen ved - men jeg mener
bestemt der er en forskel.
Jeg kan ikke finde komercielle interesser på de pågældende
sider (hvoraf jeg kun regelmæssigt ser på den anden) - det
mener jeg bestemt at have fundet i forbindelse med din side.

> Den eneste løsning er, at du må en tur omkring news:dk.admin og foreslå
> en ændring af gruppens fundats, som udelukker henvisninger til web-sites
> med billeder.

Hvorfor i alverden skulle jeg dog det? Uanset min gøren og laden
(eller mangel på samme) på dk.admin har jeg vel lov til at mene
at du reklamerer - uden at jeg af den grund gider gøre noget ved
det.
Jeg har bare forlængst erkendt at der er almen
udbredt accept af netop dine reklamer i gruppen, og da jeg
dybest set er ligeglad, springer jeg let og elegant dine annoncer over.
Men jeg vil fa.... have love til at mene hvad jeg vil!

vh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 21:51

Jan Boegh wrote:

> ................cut....................... - men jeg mener
> bestemt der er en forskel.

Hvordan forskel, du kan se på billeder på de alle tre sites, der er så
nogle sideordnede services på to af siderne, men du kan se på billeder
uden at tage stilling til disse, og som sagt til Per, jeg har ikke
udbudt billederne til salg her i gruppen, jeg har tilbudt at du helt
gratis kan se på mine billeder.

> Jeg kan ikke finde komercielle interesser på de pågældende
> sider ................cut..........

Det kan ikke lade sig gøre, at drive et web-site uden en eller anden
form for økonomi, så der er altid penge og dermed komercielle aspekter i
et web-projekt, på http://fotokritik.jirty.dk står der flg.: Design:
Jirty Computers og Sponsor: Jirty Elektronics.

Jeg er også ret overbevist om, at dem der udstiller billeder på
http://www.fotokritik.dk - http://fotokritik.jirty.dk, vil opkræve
betaling, hvis nogen skulle ønske at bruge deres billeder, og de fleste
der her i gruppen har henvist til web-sites med egne billeder, har en
side med salgsbetingelser og priser.

> Men jeg vil fa.... have love til at mene hvad jeg vil!

Ja da - men kunne du ikke vælge en mere passende gruppe, hvis du absolut
skal velsigne omverden med dine meninger, lad mig foreslå news:dk.snak.muddekastning

Fra : Tommy Nitz

Dato : 22-10-01 22:15

> Ja da - men kunne du ikke vælge en mere passende gruppe, hvis du absolut
> skal velsigne omverden med dine meninger, lad mig foreslå

Hvordan kan det være at hver gang nogen har en anden mening end dig, så
futter du til mudderkast?!?

I de tråde hvor jeg har fulgt dig, så er det 99% af gangene dig der bør
futtes til mudderkast, da du er fuldstændig uden evne til at finde dig i at
blive modsagt, og når du bliver, så svarer du gerne tilbage med
arrogante/nedladende, eller direkte barnlige svar.

Jeg synes at du skal tænke over at din fremtoning i diverse tråde og
reflekterer på dit image som erhvervsdrivende, og jeg må med beklagelse sige
at selvom jeg ofte har haft brug for billeder eller freelance arbejdskraft
indenfor IT/web, så kunne jeg ikke drømme om at indlede et samarbejde med en
der fører sig så barnligt/uprofessionelt frem i offentligt forum.

Med hensyn til om du reklamerer kommercielt, så vil jeg også mene at du
balancerer på grænsen, men det er jo bare et spørgsmål om at sætte sig
grundigt ind i reglerne og så derfra strække den så langt det er tilladt.

Dog vil jeg sige til dit forsvar, at siden du fik ballade over at du bare
linkede direkte til dit site hvor man så også blev præsenteret for den
direkte del, så er du begyndt at linke direkte til galleriet. Og derfor er
dine posts jo et eller andet sted på sin plads, hvad enten man synes om det
eller ej.

Jeg har selv været i en lignende situation hvor jeg havde ½ infosite og ½
shop. Begge dele relaterede selvfølgelig til hinanden, men da der var
kommercielle interesser indblandet, blev jeg bedt om at undlade at annoncere
for infositet på ikke-kommercielle nyhedsgrupper, og det måtte jeg jo
respektere. Derfor vil jeg foreslå dig simpelthen at dele de to sites op
100% og have et til private og et til erhvervsbrugere. Dette ville da også
give dig en del ekstra muligheder, blandt andet kunne du indplementere en
indkøbsfunktion så erhversbrugerne nemmere kunne handle hos dig.

Det at du tilbyder dine billeder gratis til alle ukommercielle sites, er jeg
nu ikke helt enig i, da du har det krav at der skal stå dit navn på, ved
eller under billederne. Det er selvfølgelig fair at du vil have at folk ved
hvem der har taget billedet, men så er det heller ikke gratis, for du kræver
jo faktisk at få reklame fra de brugere der benytter dine billeder.

Jeg håber du ser denne post så konstruktivt som den er ment.

Med venlig hilsen

Tommy Nitz

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 00:12

Tommy Nitz wrote:

> ..cut... Derfor vil jeg foreslå dig simpelthen at dele de to sites op
> 100% og have et til private og et til erhvervsbrugere. ..cut...

Kan du se nogle salgstekster på:

Direkte link til oversigten over previews:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm#anchor508424

Og der er heller ikke salgs eller pris oplysninger på preview siderne
eller siderne med billederne, så der er sådanset ingen grund til at
ændre på noget, og denne diskution handler kun om, at der er et par
kvæulanter, som har kedet sig, og de har jo fået en god lang tråd, og
det skal da være dem velundt.

> .........cut....... men så er det heller ikke gratis, for du kræver
> jo faktisk at få reklame fra de brugere der benytter dine billeder.

Det er faktisk ikke et komercielt krav, læs Lov om ophavsret, iflg. den
så skal fotografens navn altid stå ved eller under billedet, prøv at se
i aviser og blade, der står altid hvem der har taget billedet, og det er
ikke spor andeledes end når en kunstner signerer sit billede.

Jeg havde strammet den, hvis jeg havde krævet, at der skulle linkes til
mit web-site, hvis billederne blev brugt gratis på private web-sites.

Fra : Tommy Nitz

Dato : 25-10-01 16:57

> [...]
>
> Og der er heller ikke salgs eller pris oplysninger på preview siderne
> eller siderne med billederne, så der er sådanset ingen grund til at

Nej, men du kan ikke komme udenom at det site er halvt kommercielt og halvt
ikke-kommercielt, derfor synes jeg at det er forståeligt at der stilles
spørgsmål ved dine mange reklamer.

Desuden skal vi ikke mere end 3 måneder tilbage (ihvertfald udfra hvad jeg
kan finde i OE) før du ikke linkede direkte til oversigten.

Nu er det her rene spekulationer, men tror du også at du ville reklamere for
ca. 150 nye billeder hver uge, hvis der ikke var chance for at en eventuel
køber af dine billeder ville kigge forbi?! Altså hvis det kun var ment som
en service til internettets private brugere?

> og denne diskution handler kun om, at der er et par
> kvæulanter, som har kedet sig, og de har jo fået en god lang tråd, og
> det skal da være dem velundt.

Niels...... altså hvis den med at "du skal ikke kaste med sten hvis du selv
bor i glashus" holdt, så var dit glashus pulveriseret nu Jeg tror endnu
ikke at jeg har været i en nyhedsgruppe hvor du ikke har været inde og
såkaldt kværulere...

> [...]
> i aviser og blade, der står altid hvem der har taget billedet, og det er
> ikke spor andeledes end når en kunstner signerer sit billede.

Jeg skal da ærligt indrømme at jeg ikke kender så meget til lovgivningen på
dette område, men jeg synes nu ikke du kan sammenligne aviser og blade med
internettet, for hvor ofte ser du at der er givet credit ved de billeder du
finder på nettet.

Hvorfor signerer du så ikke dine billeder fra starten af? Altså hvis det er
så vigtigt for dig at få dit navn eksponeret, så burde det da være den
bedste måde at gøre det på, så slipper du også for at skulle holde øje med
om der står dit navn ved siden af billederne på brugernes hjemmesider.

> Jeg havde strammet den, hvis jeg havde krævet, at der skulle linkes til
> mit web-site, hvis billederne blev brugt gratis på private web-sites.

Nej så havde du ikke strammet den...så var du gået over stregen )

hilsener

Tommy Nitz

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-10-01 07:15

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3BD48684.95F17E47@niels-ebbesen.net...

> Hvordan forskel, du kan se på billeder på de alle tre sites, der er så
> nogle sideordnede services på to af siderne, men du kan se på billeder
> uden at tage stilling til disse,

Tænk - det kan jeg også i den epistel Fakta udsender en gang om ugen.

> og som sagt til Per, jeg har ikke
> udbudt billederne til salg her i gruppen, jeg har tilbudt at du helt
> gratis kan se på mine billeder.

Det har du vel gjort i og med du smider dem på nettet - det forekommer
mig nok nærmere at du vedholdende plager mig om at se på
dine billeder gennem din regelmæssige annoncering.

> [...]
> et web-projekt, på http://fotokritik.jirty.dk står der flg.: Design:
> Jirty Computers og Sponsor: Jirty Elektronics.

Det kan man da sagtens - mit ydmyge websted er skam
aldeles ukommercielt ligesom min deltagelse i denne gruppe
heller ikke har relationer til nogen som helst form for erhvervs-
mæssig interesse.

> Ja da - men kunne du ikke vælge en mere passende gruppe, hvis du absolut
> skal velsigne omverden med dine meninger, lad mig foreslå news:dk.snak.muddekastning

Nu er du så vidt jeg ved ikke af nogen som helst gjort til dommer over hvad
denne gruppe skal bruges til.
Sidst du ikke fik ret meddelte du at vi aldrig mere ville få dig at se -
nu er det åbenbart os andre (de uenige) der skal skride.
Tag dog og få dit ego reduceret til nogle lidt mere jordnære
proportioner - lær at være uenig uden at blive perfid eller
sur.
F.eks. synes jeg at det er dybt upassende at du gentagne gange
benytter de to fotokritiksider i din argumentation og - endnu værre -
at du i private mails sværter andre deltagere i debatten til.

Og så til allersidst: Er du bare et dumt svin eller vidste du ikke at
det er et brud på almindelig netikette at sætte et FUT uden at
oplyse det?

mvh
Jan

Fra : ab

Dato : 23-10-01 09:50

Til Jan B (og alle andre): Hvis der ikke er tale om mindreværdskomplekser
eller "tosse-tobak" skulle man tro, at der var tale om en pædagog - kort
sagt: jeg tror ikke du "når ind".

------------

Til NRE (og meget få andre): Jeg er godt og vel over de 20 og har
fotograferet (dagligt) i over 30 år, så jeg har trykket de 1000-vis af gange
på udløseren og må nok sige at jeg næsten er "kureret" - bl.a. derfor har du
ikke set links til nogle af mine udgydelser. Men jeg har stadig stor lyst
til at være med på "en kikker" og har svært ved at nære mig for at
kommentere diverse produktioner.

Ellers kan jeg godt lide (læs ironi: on) din form for argumentation: Når man
ikke selv lægger noget ud til beskuelse skal man ikke skyde med skarpt ? -
Prøv at overføre dette argument til f.eks. Bruun Rasmussen - når du ikke
selv kan lave kunst - skal du ikke tro, at du kan udtale dig / bedømme ? -
Eller hvad med en anden af mine svagheder: du kan ikke udtale dig om vin,
når du ikke selv kan fremstille den ?

Hvis du ikke selv kan se, at din argumentation smuldrer, tror jeg at alle
andre kan. At du når - du bliver presset - falder i med "fut" og OT siger
mere om dig, end om dem du lader det gå ud over.

Var der nogen der sagde billedkritik ?

Med venlig hilsen
Arne Bruun

(Den danske språg er en sværd en / brug dog stavekontrol !)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 11:39

ab wrote:

> Til NRE (og meget få andre): Jeg er godt og vel over de 20 og har
> fotograferet (dagligt) i over 30 år, .........cut.........

Godt nok flot klaret.............:)))

> ................cut................så jeg har trykket de 1000-vis af
> gange på udløseren og må nok sige at jeg næsten er "kureret" - bl.a.
> derfor har du ikke set links til nogle af mine udgydelser.....cut....

Det ville ellers højne din troværdighed i voldsom grad, hvis vi andre
fik mulighed for at vurdere din kompetance, set med mine øjne er du blot
en ussel polemiker, der ikke selv bidrager med noget konstruktivt.

> ................cut................Men jeg har stadig stor lyst
> til at være med på "en kikker" og har svært ved at nære mig for at
> kommentere diverse produktioner.

Du er da velkommen til at kommentere og kritisere alt det du orker, men
du kan ikke tillade dig at forvente, at andre skal tage dig alvorligt,
og vi er heller ikke forpligtet til at gi' dig et modspil.

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-10-01 16:53

"ab" <abc_ab@image.dk> wrote in message news:3bd52eea$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Til Jan B (og alle andre): Hvis der ikke er tale om mindreværdskomplekser
> eller "tosse-tobak" skulle man tro, at der var tale om en pædagog - kort
> sagt: jeg tror ikke du "når ind".

Jeg har i hvert fald bemærket at NRE konsekvent hopper af krogen,
når man begynder at holde ham fast på sine egne argumenter.
Nu er jeg lidt betænkelig ved at du antyder at han skulle være pæ-
dagog - jeg er selv uddannet i denne branche, og synes at de
fleste her - uanset holdninger - er lettere at argumentere med/mod
end præcis dette eksemplar.
"Tosse-tobak" gør normalt folk mere omgængelige, så den holder
nok heller ikke - og så er der jo mindreværdskomplekserne tilbage.
Jeg havde en gang en gravhund - og den kompenserede udpræget
for sin lave statur ved at gø højt og vedholdende ved enhver given
lejlighed, så måske er du på rette spor

> Ellers kan jeg godt lide (læs ironi: on) din form for argumentation: Når man
> ikke selv lægger noget ud til beskuelse skal man ikke skyde med skarpt ? -

- og jo mere man udstiller, des mere ret får man?

> Eller hvad med en anden af mine svagheder: du kan ikke udtale dig om vin,
> når du ikke selv kan fremstille den ?

Jeg laver ikke vin, men du kan bare komme an

> Hvis du ikke selv kan se, at din argumentation smuldrer, tror jeg at alle
> andre kan. At du når - du bliver presset - falder i med "fut" og OT siger
> mere om dig, end om dem du lader det gå ud over.

Han kan også finde på at meddele den glade omverden at den må
undvære hans deltagelse.

> Var der nogen der sagde billedkritik ?

Hwa'e de' f'noet?

mvh
Jan
- der lige har fundet ud af at jeg kan tillade mig at udtale mig om usenetindlæg (guess why)

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-10-01 17:22

On Tue, 23 Oct 2001 17:53:08 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>Jeg har i hvert fald bemærket at NRE konsekvent hopper af krogen,
>når man begynder at holde ham fast på sine egne argumenter.

Så prøv at holde ham fast på hans egne argumenter.

Tom

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-10-01 18:43

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> wrote in message news:e36bttgdndsaddop5ancp1k70991nmsrll@4ax.com...

> Så prøv at holde ham fast på hans egne argumenter.

Hvilke argumenter?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 19:02

Jan Boegh wrote:

> Jeg havde en gang en gravhund - og den kompenserede udpræget
> for sin lave statur ved at gø højt og vedholdende ved enhver given
> lejlighed, så måske er du på rette spor

Ja jeg har også bemærket dit bjæfferi....:)))

Fra : Jan H.

Dato : 22-10-01 18:28

Hej

Nu kan vil jeg også være med *S*

under punkt 3. Fundats:
står der

"Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.loppemarked' og der ønskes
heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i gruppen."

dette må da hører under en eller anden form for kommercielle når man ikke
kan bruge billeder til alle hjemmesider jeg tænker især her på foreninger.

> [...]
> fanatikere snuden frem, og de puster sig op, så de til sidst spænges, og
> bag efter må vi andre så leve med, at der fes en hel masse dårlig og

Arh..... det er vidste ikke helt korrekt.
Har selv et digital i rimlig kvalitet Olympus C3030 - men må desværre
indrømme at et SLR kamara tager bedre billeder.

> | http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
lidt kommercielle

> | http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
lidt kommercielle

> | http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

MVH Jan H.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-01 19:59

"Jan H." wrote:

> Nu kan vil jeg også være med *S*

Ja der skal naturligvis også være plads til dine dumhedder....:)))

Fra : Jan H.

Dato : 22-10-01 22:53

Hej

> Ja der skal naturligvis også være plads til dine dumhedder....:)))

og hvad mener du så med det ???

Jan H.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 01:38

"Jan H." wrote:

> og hvad mener du så med det ???

- sådan ca. det jeg skrev...!!!

- dit udspil er det rene sludder, jeg har jo ikke udbudt noget til salg
i her i gruppen, jeg har tilbudt at du helt vederlagsfrit kan se på mine billeder.

- og det at jeg giver lov til privat brug af mine billeder, er i og for
sig underordnet, så din forargelse over at foreninger ikke har samme
mulighed er da temmelig irrellevant

- og der er altså temmelig mange foreninger, som har et svulstigt
årsregnskab, og det er vel ikke urimligt at de betaler for billeder, der
formentlig skal anvendes til at promovere foreningen.

Fra : Jan H.

Dato : 23-10-01 08:25

> - dit udspil er det rene sludder, jeg har jo ikke udbudt noget til salg
> i her i gruppen, jeg har tilbudt at du helt vederlagsfrit kan se på mine
billeder.

Det er rigtig men det er da reklame for 1 ja 2 website der vil sægle en
vare. Hvis ikke dette er regelmæssige annoncering.
så ved jeg ikke.

> - og det at jeg giver lov til privat brug af mine billeder, er i og for
> sig underordnet, så din forargelse over at foreninger ikke har samme
> mulighed er da temmelig irrellevant

Jeg er ikke forarget - det er dig der påstår dette.

> - og der er altså temmelig mange foreninger, som har et svulstigt
> årsregnskab, og det er vel ikke urimligt at de betaler for billeder, der
> formentlig skal anvendes til at promovere foreningen.

Jeg kender nu flere der ikke har det sådan. Gu ved hvor du for alle disse
oplysninger fra.

> | http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
> | http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
> | http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Skal du ikke have lidt flere links med næste gang.

Tak for denne besvarelse - jeg må nok give de andre ret i at du ikke er helt
normal at føre en diskussion med.

Jan H.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-01 10:50

"Jan H." wrote:

> Jeg kender nu flere der ikke har det sådan. Gu ved hvor du for alle
> disse oplysninger fra.

Hvordan vil du skelne imellem en lille og en stor forening, og hvordan
vil du kontrollere deres økonomiske formåen, som eksempler kan jeg nævne
Dansk Arbejdsgiver Forening, Danmarks Naturfredningsforening og Danske
Landboforeninger, disse foreninger har en årsballance på et to-cifret
millionbeløb, synes du, at det er rimmeligt at de skal kunne bruge mine
billeder gratis.

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 23-10-01 21:10

Hej alle sammen

Nu har det frem til i aften skrevets 50 indläg om Niels Ebbesens side
med billeder, i hvertilfälde så mange ligger hos mig, der er måske
flere.

Det har väret mere eller mindre genemtänkte argument for og imod Niels
hjemmeside, desvärre må jeg sige at de mindre gennemtänkte har väret i
klar overtal. I hvertilfälde efter min mening.

Det hele ligner det vi her i Sverige kalder "Kunglig svensk
avunssjuka" Eller man skulle måske på dansk sige "Kongelig dansk
misundelse" Jo jeg ved udtrykket ikke findes.

Lad dog Niels annoncere sin hjemmeside når der kommer nya billeder, de
som vil se på dem kan jo göre det, vil man kommentere billederne, ikke
siden, er dette jo et passende forum.

Som gammel jurymedlem skulle jag blive lykkelig om lige så mange have
besväret sig med at kommentere de billdeder som hver uge ligger på
siden "Et godt billede uge---"

Kritik av disse billeder kan bibringe både fotografen og os andre
nogle nye kundskaber og udvide vore vyer når det gälder fotografisk
kunst i ordets bredeste betydning.

Eftersom jeg egentlig syntes hele diskussionen er OT slutter jeg her.

Vil nogen svare mig beder jeg at de gör det i privat brev.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-01 09:59

Hans Peter Larsson wrote:

> Det hele ligner det vi her i Sverige kalder "Kunglig svensk
> avunssjuka" Eller man skulle måske på dansk sige "Kongelig dansk
> misundelse" Jo jeg ved udtrykket ikke findes.

I Danmark har vi "Janteloven", den står over al anden lovgivning, den er
endda vigtigere end tyngdeloven...!

Janteloven:

1.Du skal ikke tro at du er noget.
2.Du skal ikke tro du er lige så meget som os.
3.Du skal ikke tro du er klogere end os.
4.Du skal ikke bilde dig ind at du er bedre end os.
5.Du skal ikke tro du ved mere end os.
6.Du skal ikke tro du er mere end os.
7.Du skal ikke tro at du duer til noget.
8.Du skal ikke le ad os.
9.Du skal ikke tro at nogen bryder sig om dig.
10.Du skal ikke tro du kan lære os noget.

Fra : Lotte M

Dato : 24-10-01 10:59

> [...]

> mener at grupperne skal indrettes ethundrede procent efter deres
> interesser, de kan slet ikke se, at der også bør være plads til andres ønsker.

Ak ja, bortset fra dk.admin, så støder jeg ikke så tit på den slags brugere,
i de grupper jeg læser og gudskelov for det, for uden mangfoldighed vil
grupperne snart blive snævre og uinteressante.

> Her i foto-gruppen er der nogen som mener,
[...]

Det er kedeligt, når snakken i en gruppe kommer til at handle om den
"rigtige" måde at udøve >vælg selv< på, i stedet for at bruge energien på
at udveksle erfaringer og blive klogere.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : ab

Dato : 24-10-01 12:35

(Skal vi ikke fortsætte hernede i bunden - den må snart være nået - med
denne "interessante" og mere og mere "tyndbenede" diskussion ?)

From: "Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev bl.a.:

> Du skal ikke hænge dig for meget i ordet "fritid" - det betyder /ikke/
> at gruppen kun er for fritidsfotografer.

Du får mig til at tænke på en "kendt" Bibel-læser: Det er jo dig, der mener
at jeg hænger mig "for meget" i ordet "fritid" - jeg _hænger_ mig i det, men
det berettiger dig da ikke til at fortolke, at jeg skulle mene at gruppen
primært er for nogen som helst ? - Det er da en god idet, når nogen
professionelle gider komme med deres mening m.v. Jeg kan heller ikke se, at
navnet "fritid" er noget dårligt valg - selv professionelle har vel en
fritid ? - Og din begrundelse "nogle misforstår" holder ikke vand, hvis du
mener, at jeg er "nogle".

> Derfor er det i overensstemmelse med fundatsen, hvis professionelle finder
på at diskutere Sinar, eller
> kvaliteten af undervisningen i fotografi på medieskolerne.

Klart nok, men det er også et ordvalg / emne, du selv har fundet på ?

> Hvis du mener det er uheldigt for gruppen, at det er legalt at henvise
> til egen hjemmeside med billeder, kan du forsøge at få ændret
> fundatsen.

Også en ende, du selv har spundet - læser du, hvad jeg har skrevet
tidligere, mener jeg jo netop, at det er en nødvendighed - hvad skulle vi
ellers kikke på / diskutere ?

> Det er kedeligt, når snakken i en gruppe kommer til at handle om den
> "rigtige" måde at udøve >vælg selv< på, i stedet for at bruge energien på
> at udveksle erfaringer og blive klogere.

Enig - det er jo netop derfor, at det er ærgerligt, når nogen tager afstand
fra den billed-diskussion, der kan være med til at formidle erfaringerne.

Arne Bruun

(Jeg repræsenterer i mine udtalelser hverken KKK, HA, Tele Danmark eller
nogen anden end mig selv).

Fra : Lotte M

Dato : 25-10-01 01:09

"ab" <abc_ab@image.dk> skrev:

> ordet "fritid" - jeg _hænger_ mig i det, men
> det berettiger dig da ikke til at fortolke, at jeg skulle mene at gruppen
> primært er for nogen som helst ?

Jeg opfatter din indledning som om du mener (mente) fritidsfotografer
har en eller anden grad af fortrinsret til gruppen. Desværre giver du ikke
entydigt til kende, om du mener gruppen /ubetinget/ er for både professionel-
og amatørsnak om fotografiske emner.

> Også en ende, du selv har spundet - læser du, hvad jeg har skrevet
> tidligere, mener jeg jo netop, at det er en nødvendighed - hvad skulle vi
> ellers kikke på / diskutere ?

Jeg spinder ikke ender, jeg læser hvad du skriver og jeg synes du forsøger
at blæse med mel i munden.

Hvis henvisninger til foto-hjemmesider er ok, så er NRE's postninger i
overenstemmelse med fundatsen. Ønsker du at NRE skal forbydes at
poste opdateringsbeskeder fremover?

Hvis nej, så er tråden totalt meningsløs.

Hvis ja, så bør du foreslå at fundatsen ændres.

> Enig - det er jo netop derfor, at det er ærgerligt, når nogen tager afstand
> fra den billed-diskussion, der kan være med til at formidle erfaringerne.

Det kan godt være du synes det er ærgerligt, at NRE ikke gider beskæftige
sig med fotografi, på den måde som du finder væsentlig for udveksling af
erfaringer. Men der er altså andet i fotografiverdenen end billedkritik og
ikke alle har lyst til at beskæftige sig med akkurat det du finder relevant.

Manglende lyst til at deltage i noget bestemt i en nyhedsgruppe, er absolut
det tyndeste argument jeg endnu har hørt, for en klage til udbyderen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-10-01 11:46

Lotte M wrote:

> Manglende lyst til at deltage i noget bestemt i en nyhedsgruppe, er
> absolut det tyndeste argument jeg endnu har hørt, for en klage til
> udbyderen.

Ka' det overhovedet betegnes som et argument...;)

Fra : ab

Dato : 25-10-01 15:13

> [...]
> og amatørsnak om fotografiske emner.
>

> Jeg spinder ikke ender, jeg læser hvad du skriver og jeg synes du forsøger

For at føre en debat må det absolut være en forudsætning, at man læser
modpartens argumenter - ellers må man lade være med at debattere. Når jeg
skriver, at det er en god idé at professionelle gider medvirke, kan du ikke
bare svare, at jeg ikke ubetinget siger at det er en god idé - kan du ikke
læse eller hvad ?

> [...]
> poste opdateringsbeskeder fremover?
>
> Hvis nej, så er tråden totalt meningsløs.
>
> Hvis ja, så bør du foreslå at fundatsen ændres.

Hvem tror du at du er, siden du prøver at afgøre spørgsmålet ved at
neglichere, at der er tale om en kommerciel side ? - Hvorfor prøver du at
gøre det til en fundats-spørgsmål ?

> Manglende lyst til at deltage i noget bestemt i en nyhedsgruppe, er
absolut
> det tyndeste argument jeg endnu har hørt, for en klage til udbyderen.

Nu er den der igen. Har jeg nogensinde sagt / ment, at det er det, jeg (og
andre) er utilfreds med ? At I jodler i kor over at argumentet er tyndt kan
vi jo ikke bruge til noget, når ingen har fremført argumentet ?

Arne Bruun

Sokrates (eller var det Anker Jørgensen ?): - Mod dumheden kæmper selv
guderne forgæves.
Når man ikke kan klare sig for modpartens argumenter, kan man jo bare ændre
dem ? - Punktum.

Fra : Lotte M

Dato : 26-10-01 12:03

"ab" <abc_ab@image.dk> skrev:

> For at føre en debat må det absolut være en forudsætning, at man
> læser modpartens argumenter -

Jeg læser, men ser ikke mange /argumenter/, derimod en del
personfnidder og overvejelser udi NRE's mulige motiver.

Du indleder med at ville klage over NRE's opdateringsbeskeder
og beder om svar "med henblik på en klage til udbyderen".

Et så alvorlig overvejselse gør det nødvendigt at se på de faktiske
omstændigheder - indholdet at NRE's angivelige reklameindlæg og
reglerne for brugen af den gruppe hvortil de postes.

Gruppens fundats tillader henvisninger til egne hjemmesider med
billeder (hvilket faktisk er en lempelse, i forhold til typiske fundatser).
Derimod er privat køb og salg af udstyr ikke tilladt, ligesom
kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet, heller ikke er det.

NRE's opdateringsbeskeder indeholder et direkte link til index
over nyeste nyeste fotos og siden indeholder ikke informationer
om salg.. Det fremgår at NRE er ophavsmand til billederne.

Som tidligere angivet er min konklusion at NRE overholder
fundatsen, når han henviser til billedopdateringerne og jeg ser
ingen /argumenter/ for det modsatte i tråden. Derimod er der
en hel del holdningstilkendegivelser - dem er der så'n set ikke
noget galt med, men de er ikke brugbare, når spørgsmålet er
om NRE /formelt/ bryder fundatsen.

> Når jeg skriver, at det er en god idé at professionelle gider
> medvirke, kan du ikke bare svare, at jeg ikke ubetinget siger at
> det er en god idé

Jeg synes din tilkendegivelse om at professionelle må deltage er
betinget af en eller anden bestemt adfærd - en adfærd som du ikke
klart tilkendegiver, men som du antyder indirekte.

> - kan du ikke læse eller hvad ?

Stik piben ind og undlad den slags barnagtigheder.

> Hvem tror du at du er, siden du prøver at afgøre spørgsmålet ved
> at neglichere, at der er tale om en kommerciel side ?

Jeg afgør ikke noget som helst, jeg argumenterer ud fra fakta og jeg
argumenterer endda for de fakta jeg henviser til er relevante.

>- Hvorfor prøver du at gøre det til en fundats-spørgsmål ?

Nu er det altså lige før, du får mig til at tro, at du ikke er en voksen
mand og du ikke ønsker en saglig debat, om det spørgsmål du selv
har sat på dagsordenen.

For sidste gang: Hvis min konklusion er korrekt, at NRE's postning
er i overenstemmelse med fundatsen, så /skal/ der en fundatsændring
til, /hvis/ du eller andre ønsker, at NRE skal forbydes at sende beskeder
om opdateringer fremover.

At jeg har en stærk fornemmelse af min tolkning er korrekt og NRE's
udbyder vil komme til samme konklusion, hænger sammen med at jeg
trods alt har nogen erfaring udi fundatslæsning.

> Nu er den der igen. Har jeg nogensinde sagt / ment, at det er det, jeg
> (og andre) er utilfreds med ? At I jodler i kor over at argumentet er
> tyndt kan vi jo ikke bruge til noget, når ingen har fremført argumentet ?

Jeg læser det du skriver konkret og forsøger at tyde det du skriver
mellem linierne. Desuden forsøger jeg at se bort fra personfnidder og
tage dig alvorligt, men jeg må erkende det bliver vanskeligere som tråden
udvikler sig.

Jeg gider ikke bruge mere tide på denne debat, men jeg vil meget gerne
vide, om du fastholder din klage til NRE's udbyder.

Fra : Per F Andersen

Dato : 24-10-01 12:49

Nu henviser du i dit nye indlæg 'man tør jo næsten ikke ...' til
diskussionen i denne tråd, så skulle vi ikke holde den her - det er
rigeligt!
Der er den ganske lille forskel på det du gør i din nye tråd, at du henviser
til en andens websted 1 gang, og ikke til dit eget for 180. gang!!

mvh Per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-01 14:24

Per F Andersen wrote:

> Der er den ganske lille forskel på det du gør i din nye tråd, at
> du henviser til en andens websted 1 gang, og ikke til dit eget
> for 180. gang!!

Næ - der er IKKE nogen forskel, jeg henviser til nogle billeder, at de
så nødvendigvis må ligge på et URL, er jo en nødvendighed, men det er
nok alt for meget for din fatteevne, som heller ikke rakte til at forstå
min ironi...:)

Fra : ab

Dato : 24-10-01 14:58

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev bl.a. i en meddelelse

flip
> ...... men det er nok alt for meget for din fatteevne, som heller ikke
rakte til at forstå min ironi...:)

flop

Ja, Per du er rigtig dum

MVH ab

(At så nogen ikke fatter, at en person over 20 godt kan have fotograferet i
30 år er noget helt andet ?).