JAVA-script
Fra : Torben Sørensen

Dato : 21-10-01 13:27

Hej
Jeg har en planer om, at lave en hjemmeside, hvor forsidens
navigationsmuligheder er opbygget over JAVA-script. Er det en god eller
dårlig ide?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg har hørt at mange er begyndt at slå
support af JAVA-script fra i deres browser af frygt for virus. Men dette vil
vel betyde, at folk ikke kan navigere på min hjemmeside eller hvad? Er
JAVA-script generelt en dårlig ide?

På forhånd tak
Torben

Fra : P.N.

Dato : 21-10-01 15:27

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Grunden til at jeg spørger, er at jeg har hørt at mange er begyndt at slå
> support af JAVA-script fra i deres browser af frygt for virus.

Det er nok næppe særligt mange, men de paranoide er der jo altid.
MVH P.N.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-10-01 16:09

Sun, 21 Oct 2001 14:26:39 +0200, skrev "Torben Sørensen"
<damparken@city.dk>:

>Jeg har en planer om, at lave en hjemmeside, hvor forsidens
>navigationsmuligheder er opbygget over JAVA-script. Er det en god eller
>dårlig ide

Det er ikke så meget javascript, som folk slår fra, men Java,
hvilket er to vidt forskellige ting.

Men at lave en alternativ navigering, f.eks. med en sitemap eller
lign. er da aldrig en dårlig ide.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-10-01 18:53

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det er ikke så meget javascript, som folk slår fra, men Java,
> hvilket er to vidt forskellige ting.

Jo det er faktisk javascript folk slår fra. Det skyldes at man ved et
snedigt javascript ( noget active scripting ) faktisk kan skaffe sig
adgang til en windowsmaskine hvis Explorer anvendes som browser. På min
arbejdsplads blev alle bedt om at slå javascript slået fra, da sidste
virus hærgede.

MVH Christian

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 27-10-01 17:56

"Christian Hansen" <webmaster@telescopium.dk> skrev:
> [...]
> adgang til en windowsmaskine hvis Explorer anvendes som browser. På min
> arbejdsplads blev alle bedt om at slå javascript slået fra, da sidste

Ja, Nimda...
Det værste for "os" der flittigt udnytter JavaScript er, at flere
system-administratore faktisk har sat JavaScript-filtre op på
gateway'en, så alt hvad der hedder JavaScript bliver siet fra.
Og så er der jo ikke meget at stille op.
Men JavaScript _er_ (for mig at se) en nødvendighed. Ikke til at
poppe 1000 vinduer op i hovedet på klienterne eller resize deres
browservindue, men til hjælp, vejledning og automatisering af
mange ting der ellers ville tage klienterne (for) lang tid, inden
de er smuttet videre...
Så lad os i fællesskab fordrive de unødvendige scripts og håbe
at Microsoft kan holde sikkerheden i orden i deres browsere, så
det kun er de færreste der har JS deaktiveret.

mvh
morten

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-10-01 22:15

"Morten Abildgaard" <REVERSE:kd.thgin2@eigoob> wrote in

> Ja, Nimda...

For at undgå Nimda vil det være tilstrækkeligt at slå Active-X fra. Det
er ikke nødvendigt at slå javascript fra. Javascript og Active-X er to
vidt forskellige ting.

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 21-10-01 17:36

"Torben Sørensen" <damparken@city.dk> skrev i en meddelelse

>Er JAVA-script generelt en dårlig ide?

JavaScript kan være en rigtig god ide, hvad angår flotte effekter og mindre,
men spændende detaljer. Et enkelt sted jeg dog ikke finder JS positivt er
netop ved navigationen, idet du dermed KAN risikere at lukke enkelte brugere
ude. Dels kan nogle brugere som du selv siger have fravalgt JS og dels kan
enkelte script i enkelte browsere give problemer.

Det er naturligvis din egen vurdering, men det ville da være irriterende
hvis din målgruppe generelt bruger "forkert" browser og forhold til dine
valg eller at det generelt er nervøse brugere, der slår skidtet fra, ikke?

Mvh Jesper Schlæger