Final Fantasy og Vesten
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 21-10-01 10:36

Jeg forstår såmænd godt, hvorfor Final Fantasy: The Spirits Within, ikke
blev nogen success i bl.a USA.

De idéer, værdier, tanker, og muligheder filmen omhandler og behandler,
forstår den typiske amerikaner ikke meget af.

Måske det osse gælder for den typiske europærer / dansker, for de indlæg der
var for noget tid tilbage, her i gruppen, tyder på at folk ikke har forstået
en pind af, hvad filmen handler om.

Eller osse ville de bare ha' lidt flere eksplosioner ?

Thomas

Fra : Claus Nielsen

Dato : 21-10-01 11:41

>Måske det osse gælder for den typiske europærer / dansker

Tja, hvad med at fortælle hvad du mener om filmen? Forstod du den? :)

Jeg har ikke selv set den. Endnu.

Mvh, Claus Nielsen
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 21-10-01 12:01

"Claus Nielsen" <cnn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, hvad med at fortælle hvad du mener om filmen? Forstod du den? :)

Jeg så den på DVD igår, og jeg synes den er overraskende god. Den er
overhovedet ikke som jeg har hørt folk omtale den.

Thomas

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-10-01 12:03

> [...]
der
> var for noget tid tilbage, her i gruppen, tyder på at folk ikke har

Syntes ny ikke den var så satans svær at forstå. Syntes bare ikke den var
særlig god. Uanset om grund-ideen var god eller ej så endte det med en
rimelig tynd historie efter min mening og selv om personerne da var ganske
flot lavet så led de stadig af at være lidt for kunstige og som et resultat
deraf ville man hellere ha set en film med rigtige skuespillere eller en
film hvor personerne havde fået lov til at være mere tegneserieagtige med
alle de udtryksmuligheder det giver.

Tenz.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 21-10-01 16:05

Tenzel Kim <tenz@worldonline.nospam.dk> wrote:

> Syntes ny ikke den var så satans svær at forstå.

Nej, jeg synes nu også at selve historien var rimelig simpel. Men Thomas
har da ret i at hele gaya-idee, ånder osv. ligger lidt langt fra den
vestlige verdens verdensopfattelse - men det var vel også filmens
pointe.

> [...]
> film hvor personerne havde fået lov til at være mere tegneserieagtige med

Det som jeg endte med at brokke mig over i denne - ellers utrolig flotte
film - var nu mest alle de gamle 'hollywood klichere' som filmen var
spækket med; Det meste af dialogen fra birollerne var knap nok sætninger
og når de endelig sagde noget var det forudsigeligt, og fulgte
standard-opskriften på hvordan f.eks. en sej kommandosoldat taler. Og
hvad fanden var det for noget med at ham negeren sad fast i den knuste
jeep og sad tilbage med en megagøb og reddede dagen for derefter at
blive dræbt!? Allerede første gang vi så dem uden dragter på sagde jeg
til min kammerat, at han ville dø heroisk.

Og så var der selvfølgelig den overdrevne karakterisering af personerne
- den onde går altid i sort tøj og råber af sine underordnede, mens de
gode går i lyst tøj og er velartikulerede.

Men jeg var nu virkelig imponeret over grafikken - om ikke andet for det
var filmen en fed oplevelse!

MVH ANR

"A lifetime of working in a nuclear power plant has givin me a healty
green glow. And left me as impotent as a Nevada boxing commissioner."
-Montgomery Burns

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 21-10-01 14:37

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> De idéer, værdier, tanker, og muligheder filmen omhandler og behandler,
> forstår den typiske amerikaner ikke meget af.

Jeg så den forleden, et par dage efter at have set Princess Mononoke. Det
slog mig, at begge film kører med et meget holistisk (?) miljø-syn, dvs.
fokus på harmoni mellem mennesker og naturen; en verdensanskuelse der
umiddelbart ligger et stykke fra den vestlige. Jeg må indrømme, at dette
virkede lidt anstrengt på mig fra tid til anden (i begge film), selvom jeg
da helt klart blev positivt overrasket over FF. Når jeg blev en smule
skuffet over Princess Mononoke skyldes det nok primært, at jeg havde meget
høje forventninger.

/Nikolaj

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 21-10-01 15:42

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fokus på harmoni mellem mennesker og naturen; en verdensanskuelse der
> umiddelbart ligger et stykke fra den vestlige.

Jeg er helt enig med dig. Det var det ved filmen jeg godt kunne li'.

> [...]
> da helt klart blev positivt overrasket over FF. Når jeg blev en smule
> skuffet over Princess Mononoke skyldes det nok primært, at jeg havde meget

Jeg var ret begejstret for Princess Mononoke, men jeg havde osse ret høje
forventninger til den, og blev en lille bitte smule skuffet da den var
ovre......men stadig en fremragende film.

Thomas

Fra : Mikkel de Winther

Dato : 21-10-01 23:22

> [...]
forstået
> en pind af, hvad filmen handler om.
>
> Eller osse ville de bare ha' lidt flere eksplosioner ?

Hvis nogen vil høre min mening...

Historien var ufatteligt tynd, stemmerne var så dårlige at jeg krummede tæer
til tider og filmen var fuld af klichéer. Den var dog så teknisk flot at den
var seværdig bare af den grund.

Ang. om den typiske amerikaner eller europæer kan forstå filmens hollistiske
budskab tror jeg kun det har været et problem for nogle af de børn som måske
så filmen fordi de spiller spillene.

Det får mig til at tænke på Troldspejlets anmeldelse af Crouching Tiger
Hidden Dragon. Troldspejlet er et program, hvis primære målgruppe er
(var? -- kører det stadig?) børn. Nu må i ikke gå amok og flame mig til
helvede, jeg ser (så?) det selv en gang imellem og jeg synes det plejer at
være rimelig godt. Nå anyways, til sagen. Ham dér Troldspejlet-guy (ham som
kaldte Mickey Mouse for Mikkel Mus) fortalte at Crouching Tiger etc. var en
fed film med fede kampscener, men at det var kedeligt at de talte så meget
ind imellem...! Doh!!

Troldspejlet! Totalt 90'er nostalgi trip...

m.
--
Movie quote of the day:
"When and where does this 'real world' occur?"