Content-type? (forsættelse af tråden "imag~
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-10-01 00:53

Hejsa NG,

Som jeg forstår det, tillader HTML 4.01, at man sender filer via headeren,
og filtypen kan kontrolleres via content-type?

Hvordan kan jeg sikre mig at den sendte fil er en *.jpg fil? (image/jpeg)?

Jeg har hidtil gjort således:

$img_type = $HTTP_POST_FILES['picture']['type'];
$img_allow_type = "image/jpeg";

if ($img_type != $img_allow_type) {
echo "<p class=\"errMsg\">Forkert filtype</p>";
}

Men for det første returnerer $HTTP_POST_FILES['picture']['type'] i IE
"image/pjpeg" mens den i Opera og NS returnerer "image/jpeg".
For det andet retunerer $HTTP_POST_FILES['picture']['type']; også
$HTTP_POST_FILES['picture']['name'];

altså:

"image/jpeg; name="MichaelFalch_010101.jpg"

Hvis man ikke kan stole på content-type, hvordan kan jeg så kontrollere
hvilke filer der forsøges uploaded?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-10-01 07:53

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> Som jeg forstår det, tillader HTML 4.01, at man sender filer via
headeren,

Nej. Filer ligger i bodyen.

> og filtypen kan kontrolleres via content-type?

Angives, ikke kontrolleres. Men husk, det er intet problem at uploade en
gif-fil med navnet "billede.png", og content-typen "image/jpeg". Du kan
altså ikke stole på noget.

> Hvordan kan jeg sikre mig at den sendte fil er en *.jpg fil?
(image/jpeg)?

Ved at kigge på indeholdet af filen. Det er den eneste sikre måde.

> Jeg har hidtil gjort således:

Du kunne fjerne et evt. semikolon, og alt derefter. Og så kan du
godkende på pjpeg og jpeg.

I processen med at kontrollere filtypen ville jeg glemme alt om filnavn,
og (den af klienten angivne) content-type.
Når det er et billede kan du bruge funktionen "getimagesize". Den kigger
nemlig på selve indholdet af filen.

$imginfo = getimagesize($filnavn);
if ($imginfo[2]!=2){
echo "Det er ikke et jpeg-billede!";
return false;
}

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-10-01 11:28

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Filer ligger i bodyen.

Ok, jeg må ha misforstået noget

> $imginfo = getimagesize($filnavn);
> if ($imginfo[2]!=2){
> echo "Det er ikke et jpeg-billede!";
> return false;
> }

Jeps, det virker som det skal, takker!
Nu prøvede jeg lige med et *.gif billede - her returnerer "$imginfo[2]" 1.
Hvor kan finde noget info, hvor man kan læse sådan noget? Jeg synes ikke,
jeg er stødt på det i manualen??

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Hroi Sigurdsson