Diskløs klient.
Fra : Kim Monberg

Dato : 19-10-01 21:52

Hejsa..

Jeg har et lille netværk hjemme..

Vi har en filserver, og 2 klienter..

Eftersom klienterne stor i stuen, vil jeg gerne slippe for så meget larm som
muligt.

Hvordan er det så at jeg gør følgende:

Booter en maskine over netværk.

Dvs. har OS installeret på filserveren, og bruger dette..

Jeg kan bruge ting til opstart:
1. Floppy
2. CD-Rom
3. Netkort (Foretrukket selvfølgeligt)

Det kunne være fedt hvis det kunne lade sig gøre, at slippe for al larmen..

Det er lige meget hvad OS serveren skal køre, jeg har dog ikke den store
forstand på Linux.

Klienterne skal boote med Windows lige meget hvilken version, men hvis den
kunne blive valgfri, ville det være fedt.

Håber i kan hjælpe mig..

Mvh:
Kim Monberg

Fra : DUdsen

Dato : 19-10-01 23:09

Kim Monberg wrote:

> [...]
>
> Klienterne skal boote med Windows lige meget hvilken version, men hvis
> den kunne blive valgfri, ville det være fedt.

Det havde været virkeligt nemt hvis der havde været talt om unix/linux
der er designet til netop den slags.
winNT/2000 har vist noget de kalder terminalserver der vist nok kan det
du beder om.

Noget andet (mere processer krevende) kunne værre at køre wmware oven
på noget unix. så ville du i princippet kunne vælge i mellem alt hvad
det skulle være f.eks macos på den ene og dos 1.0 på den anden.
Jeg ved dog ikke om det er mugligt at bruge wmvare på denne måde.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 20-10-01 01:51

On Sat, 20 Oct 2001 00:08:47 +0200, DUdsen wrote:

<snip>

>Det havde været virkeligt nemt hvis der havde været talt om unix/linux
>der er designet til netop den slags.
>winNT/2000 har vist noget de kalder terminalserver der vist nok kan det
>du beder om.

Win95 og Win98 kan køre RIPL

Her er en opskrift til hvordan man kan gøre det fra en
Warp-server...
http://www.matem.unam.mx/~micho/warp.html

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
*-~ <--Tribble after sex

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-10-01 09:16

Det, du vil slippe for er harddisken, men er det ikke blæseren, der støjer
mest? Og den slipper du vist ikke for med mindre du heller ikke har et
motherboard i pc'en og så lyder det som om, du i stedet skal have pc'en et
sted og nogle meget lange kabler til skærm, tastatur og mus........

Fra : Dan Mortensen

Dato : 20-10-01 09:29

On Sat, 20 Oct 2001 10:15:51 +0200, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

> [...]

>motherboard i pc'en og så lyder det som om, du i stedet skal have pc'en et
>sted og nogle meget lange kabler til skærm, tastatur og mus........

Eller også en WIndows2000 TerminalServer på filserveren (hvis det er
windows du kører), og så nogle tynde klienter til brug hvor du ikke
vil have støj. Der er fx. Axus som vi bruger på arbejdet. Der er ingen
disk, ingen blæsere i. De kører Win CE op mod en terminal-server. En
dyr løsning hvis du alligevel har maskinerne (AXUS'en koster omkring
3000.- plus moms). Softwaren kan du sikker "låse op" fra diverse
internet Zites...

Det er meget anvendeligt til fx. officepakken, men spil dur det ikke
til...

/Dan MOrtensen

Fra : Kim Monberg

Dato : 20-10-01 19:17

Eftersom jeg har købt lownoise forsyninger, cpu cooler osv. er det ikke
noget problem..

Den største larm kommer primært fra diskene, selvom jeg kører med nye IBM
diske..

Det vil jeg gerne slippe for, for det første..

For det andet har jeg 3 maskiner på netværket, en som server og 2 klienter,
jeg er led og ked af den spildplads på klienterne, som man har, for der er
altid en eller anden fil man skal bruge på den anden klient, så skal man til
at starte den osv..

Så altså diskløse klienter, for at minimerer støj og optimerer
diskudnyttelsen, samt eventuelt brugen af netværket, som jo aligevel bare i
de fleste tilfælde 'står og glor'..

Hvis man kunne bruge en bootdisk på floppy, eller CD ville det være fedest,
så er jeg fri for at købe nye netkort med bootrom.

Nogen der har nogen foreslag til det?

Mvh:
Kim Monberg
Uffe Kousgaard <uffe@routeware.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bd132b5$0$754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-10-01 20:14

In article <3bd1bf8f$0$736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Kim Monberg"
<info@monberg.dk> wrote:

> [...]
> har, for der er altid en eller anden fil man skal bruge på den anden
> klient, så skal man til at starte den osv..

Ja. Hvorfor ligger der altid _en_ fil på den anden. :)

> Hvis man kunne bruge en bootdisk på floppy, eller CD ville det være
> fedest, så er jeg fri for at købe nye netkort med bootrom.
>
> Nogen der har nogen foreslag til det?

Prøv et kig forbi http://www.bootdisk.com

Der har jeg hentet hvad man kan kalde sovsen til mit system (Dos med
netværk). Så mon ikke du kan finde noget der er eller kan laves til
windows.
Jeg har er installeret det på en compactflash der sidder som en harddisk.
Ingen støj samt en hurtiger opstart.

/Peter Andersen