Erfaringer med templatesystemer
Fra : Anders Johannsen

Dato : 19-10-01 19:22

Det er kommet mig for øre, at det er gavnligt at benytte såkaldte
templates, for så vidt angår overskueligheden af ens kode.

Der findes mange forskellige måder at angribe denne
problemstilling på, hvor man nok kan argumentere, at nogen er mere
fleksible / praktiske / forkromede end andre. Valg af system beror vel i
nogen grad på behov, hvorfor jeg kort vil redegøre for mit:

PHP-koderens utaknemmelige opgave er oftest, at
tilføje dynamisk genereret indhold til de ellers 'døde' sider som grafikerne
leverer. Traditionelt fralægger bemeldte grafikere sig ansvaret for siden
ved leveringen, hvorfor efterfølgende rettelser må varetages af
programmøren. Det er naturligvis ikke nogen optimal arbejdsgang.

Ideelt set leder jeg efter et system der:

* Adskiller kode fra layout -- logik fra præsentation
* Tillader grafikerne at helt eller delvist foretage rettelser af
templaten i tredjepartsprogrammer, som f.eks. Dreamweaver.

Jeg vil i den forbindelse høre, om nogen i dette forum har gjort sig
erfaringer med et sådant eller lignende system, som de måtte have lyst til at
dele.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 20-10-01 04:34

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg vil i den forbindelse høre, om nogen i dette forum har gjort sig
> erfaringer med et sådant eller lignende system, som de måtte have lyst til

Alle template-klasser er ligeglade med hvordan HTML-skabeloner er genereret,
så WYSIWYG-programmer er, i den forbindelse, velkomne.
Jeg ved at FastTemplate (
http://www.thewebmasters.net/php/FastTemplate.phtml ) er yderst populær, men
jeg har dog ikke selv noget videre erfaring med den. Jeg bruger selv
IntegratedTemplate (IT) i et mindre igangværende projekt. IT distribueres
bl.a. gennem PEAR og PHPLib.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Anders Johannsen

Dato : 19-10-01 20:12

In article <9qprpg$p4t$1@sunsite.dk>, "Jonas Delfs" <jonas@nospamdelfs.dk>
wrote:

> Alle template-klasser er ligeglade med hvordan HTML-skabeloner er
> genereret, så WYSIWYG-programmer er, i den forbindelse, velkomne.

Alle er måske i den forbindelse lidt stærkt.

> [...]
> IntegratedTemplate (IT) i et mindre igangværende projekt. IT
> distribueres bl.a. gennem PEAR og PHPLib.

Generelt er disse systemer lidt for primitive til det anførte formål, da de i bund
og grund forlader sig på søg-og-erstat af symboler på formen "{symbol}"
Når man materialet først er "templificeret", kan grafikeren ikke længere
redigere materialet i sin helhed i et WYSIWYG program.

Specifikt er implementationerne ret eksplicitte og unødigt tunge i
forhold til deres funktionalitet.

/A

Fra : Jonas Delfs

Dato : 20-10-01 05:27

> [...]
> Når man materialet først er "templificeret", kan grafikeren ikke længere
> redigere materialet i sin helhed i et WYSIWYG program.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener...

> Specifikt er implementationerne ret eksplicitte og unødigt tunge i
> forhold til deres funktionalitet.

Grafik - redigeres fuldstændig uafhængigt
Programmering - redigeres fuldstændig uafhængigt
Design - opsætning af grafik, m.v. Redigeres ligeledes totalt uafhængigt

Førnævnte template-klasser sætter så dette sammen ved at erstatte blokke i
seperat design med eksplicit specificeret indhold.

Hvilken funktionalitet ønsker du udover ovenstående?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Anders Johannsen

Dato : 19-10-01 21:11

In article <9qpusj$h24$1@sunsite.dk>, "Jonas Delfs" <jonas@nospamdelfs.dk>
wrote:

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener...

Når man som programmør modtager et design, vil en typisk tilgang er at
splitte sin side op i flere logiske dele, f.eks.

   top
   indhold
   bund

hvor indhold ofte består af yderligere individuelle dele. Dette gøres
nemt og effektivt vha. template systemer af den type, du angiver.

Problemet opstår i det øjeblik, noget holder det for rådeligt at ændre
noget der indgår i f.eks. top templaten. Grafikeren kan selvfølgelig
hente denne del af den samlede side, men denne kan han ikke umiddelbart
redigere i sit grafiske program, da den kun "giver mening" i konteksten
(altså kombinationen af top, indhold og bund)

Det jeg leder efter er altså et system, hvor man kan have en fornuftig
opsplitning af templates *samtidig* med at de kan redigeres i en helhed.

> Førnævnte template-klasser sætter så dette sammen ved at erstatte blokke
> i seperat design med eksplicit specificeret indhold.

Det er jeg bekendt med. Jeg sagde blot at de ikke var optimale.

/A