Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Re: Hjælp til begynder
Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 19-10-01 17:57

Hej Ng
Jeg har anskaffet mig et Nikon F70 med et 25-80mm optik, samt en Speedlight
sb28 flash.

Når jeg indstiller flashen til f.esk bl. 8 og displayet på kameraet viser
bl.8 også i søgeren vises bl. 8, hvordan kan det så være at blænder ringen
står ud for bl.5.6

Håber nogen kan hjælpe med et svar.

Poul Erik

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 19-10-01 18:09

"Poul Erik Givskov" <peg@it.dk> wrote in message
> Hej Ng
> Jeg har anskaffet mig et Nikon F70 med et 25-80mm optik, samt en
Speedlight
> sb28 flash.

Hej Poul

Det lyder som et dejligt sæt - måske du en dag kigger ind hos
www.nikonians.com - stedet hvor vi nikonianere holder til.

> Når jeg indstiller flashen til f.esk bl. 8 og displayet på kameraet viser
> bl.8 også i søgeren vises bl. 8, hvordan kan det så være at blænder ringen
> står ud for bl.5.6

Du behøver slet ikke stille blænderen på SB-28´eren - det foregår het
automatisk. På Nikon skal selve blænderingen altid stå på den højeste
blænde - i dit tilfælde formentlig bl. 4 - der er en lille pal som kan låse
blænderingen fast i denne position - gør endelig det.

Når det er gjort stiller du SB-28´eren på TTL og så kan du bare justere
blænden på F70´eren - flashen følger bare med - overni købet med fuld TTL
(Through The Lens) som sørger for korrekt lys.

> Håber nogen kan hjælpe med et svar.

Det håber jeg også - men du må endelig spørge hvis mit svar er uklart eller
der er mere du vil vide

Mvh

Kim

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 19-10-01 18:46

Hej Kim

Jeg tror nok jeg er klar over hvad du menen, dog er jeg af den opfattelse at
den beskrivelse du giver er gældende hvis jeg anvender den automatiske
program funktion (P). Blænderen låses på mit kamera bare med palen på bl. 22
og ikke på 3.5

Du skriver at jeg skal endelig skal låse blænderen på F70'eren og så
indstille SB28'eren til TTL det har jeg også gjort i den ovennævnte
situation, jeg kan dog så ifølge din forklaring ikke forstå hvordan jeg når
jeg nu har låst blænderen på kameraet skal justerer denne og så få flashen
til at følge med?

Mit problem er at jeg har indstillet F70'eren på programmet (M) fordi jeg
vil prøve at bruge flashen indstillet således at den peger op i loftet (60
grader) for at undgå de hårde skykker og få et blødere lys.

Ved brug af denne funktion står der i manualen at jeg skal påregne at bruge
en blænder der 1 til 2 større end ellers.

Det var i et forsøg derpå at få belyst havd det var der var styrende enten
det blænder ringen viste eller det der vistes i display'et på kameraet.

Mvh
Poul Erik

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 19-10-01 22:49

> [...]
> den beskrivelse du giver er gældende hvis jeg anvender den automatiske
> program funktion (P). Blænderen låses på mit kamera bare med palen på bl.

Hej Poul

Sorry - det er rigtig - det er jo den mindste blænde Der kan du se -
jeg rører den faktisk aldrig.

> [...]
når
> jeg nu har låst blænderen på kameraet skal justerer denne og så få

Når du låser din objektivblændering fast kan du styre blænden via kameraet
(vistnok knapper på F70) - dvs. skifte fra bl. 8 til bl. 11, eller hvad du
måtte ønske. Hvis du stiller dit objektiv på alt andet end mindste blænde,
kan du ikke styre blænden med kameraet men så kan du styre den ligesom i
gamle dage på selve objektivet.

> Mit problem er at jeg har indstillet F70'eren på programmet (M) fordi jeg
> vil prøve at bruge flashen indstillet således at den peger op i loftet (60
> grader) for at undgå de hårde skykker og få et blødere lys.

Det lyder som en god idé - bare loftet er hvidt. Har du listeloft får du et
ret varmt gult skær på farvebilleder.

> Ved brug af denne funktion står der i manualen at jeg skal påregne at
bruge
> en blænder der 1 til 2 større end ellers.

Det der egentlig sker er, at du mister fra en bl. til 2. Når SB-28 er
stillet på TTL skal du bare stille dit kamera på den ønskede blænde - og
skyde - SB-28 udsender sit lys og indeni kameraet (gennem objektivet) holdes
der øje med hvornår objektet har fået nok lys (det går altså rigtig stærkt)
og så holder kameraet op med at lyse.

På nogle Nikon modeller - ihvertfald F100/F5 og vistnok også F90x udsender
SB-28 først en række testsflash - lige inden gardinet åbner sig. Ved ikke om
F70 understøtter det.

Men når du peger SB-28 op i loftet eller ind i en væg, så kan flashen ikke
række ligeså langt som der står i manualen - den mister altså kraft svarende
til 1 til 2 blænder.

Med TTL kører flashen fuldstændig automatisk - uanset om du på kameraet
kører A, S, M eller P. Om du kører TTL afgøres af din indstilling på SB-28 -
der skal stå TTL i displayet.

> Det var i et forsøg derpå at få belyst havd det var der var styrende enten
> det blænder ringen viste eller det der vistes i display'et på kameraet.

Hvis du bruger blænderingen er den styrende.

Fortsat held og lykke - vend bare tilbage hvis jeg har skrevet mere der er
forkert eller hvis der er andet.

Mvh

Kim

Fra : Natur Fotografen

Dato : 20-10-01 04:37

> [...]
> bl.8 også i søgeren vises bl. 8, hvordan kan det så være at blænder ringen

Jeg kender ikke det nævnte optik, men lad os bruge et 28-80 f3.5-5.6 som
eksempel.
Når dette optik er benyttet fuld åben vil blænden være f/3.5 ved 28mm men f5.6
ved 80mm.
Med andre ord, selv om der står 3.5 på blænderingen på optikket, vil der stå
5.6 på displayet på kameraet samt i søgeren, hvilket også er den korrekte
værdi.

Jeg gætter på det er det samme der sker for dig i dit tilfælde, og det er
dermed f/8 der er den korrekte blænde.

Blænden vil iøvrigt også ændre sig på linser med intern fokusing (IF) afhængig
af fokuseringnsafstanden.

Mvh.
Lars

--
Posted from [202.156.0.6]

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 21-10-01 13:30

Tak til både Kim og natur fotografen

Til natur fotografen det er et 28-80 f3,5 optik jeg anvender det med de 25
skyldes nok en tastefejl i mailen.

Tak endnu en gang for svarene det har ivært fald hjulpet mig med
forståelsen.

Poul Erik Givskov

Natur Fotografen <naturfoto@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:63167242f04d99d01116945
e20e58175.17317@mygate.mailgate.org...