Hvilken sejlbåd - råd søges!
Fra : Brina&Torben

Dato : 19-10-01 17:29

Hej Gruppe

Vi prøver lige igen...
Er der nogle som kan komme med nogle gode råd ang. valg af sejlbåd i
størrelsen fra 28 til 33 fod og i prisklassen max 280.000? Vi har tænker
bla. på First 29, Mamba 29, Albin Alpha, Drabant 30, Omega 30 eller andre
bud?
Vi påtænker tursejllads, måske for længere perioder, men der må også gerne
være lidt fart på!

Alt information, links og egne erfaringer søges...

Brina & Torben

Fra : JJC

Dato : 22-10-01 07:51

Som alle ved mener man at den båd som vi selv har, er verdens bedste og jeg
er ingen undtagelse. Derfor vil jeg gerne reklamer for Impala 27'eren. Du
skriver du vil have en båd på omkring 30 fod og Impalaen har kun 27. Jeg går
ud fra at det er plads om læ der er grunden til de 30. Men tag dig tid til
at kikke ned i Impalaen og du vil se at der er mere plads end de fleste 30'
ere. Samtidig er der et kæmpe cockpit, og efter min mening er det
komfortmæssig mere vigtig end plads om læ.

I vil også gerne have lidt fart. Igen er Impalaen et godt valg. På banen
sejler vi nemt fra de fleste 30-32 både i ren fart og en dygtig Impala
sejler (og den er der en del af) kan på DH "tæske" deciderede kapsejlads
både som X79, Banner 28 m.m. Men det bedste er at det er en familie sejler
med indenbords motor, godt pantry, kortbord, toilet, rimelig ståhøjde og alt
det andet der giver komfort.

Impala 27'eren er en standard båd og der er en klub der laver en del
arrangementer, så hvis du skulle være blevet interesseret så kik på vores
hjemmeside. http://impala.sejl.net.

Fra : Tore og Helle

Dato : 28-10-01 13:37

Hej med Jer,

Jeg har nu haft en Omega 30 i 4 år og den bliver nu sat til salg ( ikke kun
af sejlmæssige årsager altså).

Den er sejler godt og hurtigt, men den er en hysterisk skude fra 6m/s og op.
Da kræver den konstant trimmning. Det er selvfølgelig sjovt at trimme den,
så den går som en drøm, men det kan være trættende på lange stræk skal jeg
hilse og sige. Nu har jeg meget ofte sejlet den alene, og da har den
fungeret som en udmærket slankekur. Den er rank og luvgerrig og derfor for
hård på roret. Hvis man synes det er sjovt at rebe, udhale, stramme hækstag,
rebe ud, hule og flade i een undelighed i 15 timer på kryds f.eks. fra Ystad
til København, så skal man vælge en Omega30.

Når dette så er sagt, har jeg dog også haft mange gode timer i den, hvor
sejladsen har væert en ekstrem nydelse, men man skal gøre sig klart hvad man
vil have.

Når det gælder lange ture, vil jeg foretrække een der er mere stiv, kan bære
sine sejl bedre, krydser bedre og så sætte en rulle Genakker på den til de
lette vinde.

Hilsen

Tore
Dafne