|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Planende motorbåde - duelighedsprøve Fra : alwresuihalert
 | 
 Dato :  19-10-01 16:30
 | 
 |  | Hvis man har bestået en duelighedsprøve (sejlbåd), må man så sejle planende
 motorbåde? Hvis ja, hvad så hvis det skulle ske at politiet ville se et
 "planings-kørekort"?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjørn Jørvad (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  19-10-01 17:35
 | 
 |  | 
 "alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> wrote in message
 news:9qpgt9$4hj$1@sunsite.dk...
 > Hvis man har bestået en duelighedsprøve (sejlbåd), må man så sejle
 planende
 > motorbåde? Hvis ja, hvad så hvis det skulle ske at politiet ville se et
 > "planings-kørekort"?
 
 Jeg mener bestemt Duelighedsprøve i sejlads for Fritidssejlere også dækker
 Kørekort til Speedbåde.
 
 Har du det første, behøves du ikke aflægge prøve til Speedbåd.
 
 Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
 Fritidssejlere, så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig intet
 med - politifolkene, det må så blive en "sag" for den lokale politimester.
 
 mvh
 Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjørn Jørvad (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  19-10-01 17:38
 | 
 |  | 
 "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
 news:3bd0563b$0$778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 KLIP
 
 UPS - glemte lige lidt i afsnittet:
 
 > Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
 > Fritidssejlere
 
 også ønsker at se et Speebådskørekort
 
 > , så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig intet
 > med - Politifolkene, det må så blive en "sag" for den lokale politimester.
 
 mvh
 Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
  alwresuihalert (20-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alwresuihalert
 | 
 Dato :  20-10-01 17:29
 | 
 |  | snip
 > Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
 > Fritidssejlere, så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig intet
 
 Hvad hvis man "bare" har bestået en prøve i sin lokale sejlklub og ikke fået
 papir på det?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bjørn Jørvad (20-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  20-10-01 23:14
 | 
 |  | 
 "alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> wrote in message
 news:9qs8o8$lf5$1@sunsite.dk...
 > snip
 > > Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
 > > Fritidssejlere, så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig
 intet
 >
 > Hvad hvis man "bare" har bestået en prøve i sin lokale sejlklub og ikke
 fået
 > papir på det?
 
 Du vil have et dokumentationsproblem, såfremt din prøve samt beståelse af
 samme *ikke* er registreret hos Søfartsstyrelsen.
 
 mvh
 Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
   Søren Bergh Jensen (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Bergh Jensen
 | 
 Dato :  21-10-01 09:17
 | 
 |  | Du skal op til en prøve hos en cencor godkendt af Søfratsstyrelsen. Herefter
 vil du få di "speedbådsbevis". Helt i overensstemmelse med de regler som
 gælder for det "blå duelighedsbevis".
 
 M.v.h.
 Søren B J
 
 
 "alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> skrev i en meddelelse
 news:9qs8o8$lf5$1@sunsite.dk...
 > snip
 > > Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
 > > Fritidssejlere, så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig
 intet
 >
 > Hvad hvis man "bare" har bestået en prøve i sin lokale sejlklub og ikke
 fået
 > papir på det?
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren Bergh Jensen (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Bergh Jensen
 | 
 Dato :  19-10-01 19:26
 | 
 |  | Det er sådan, at hvis du har "det grønne kort" (Speedbådskortet) og du tager
 den teoretiske del til navigation på f.eks en aftenskole FOF eller LOF
 m.v.vil dukunne få det "blå duelighedsbevis" (det gamle duelighedsbevis).
 Sagt lidt mere populært er det bedre at have det blå kort frem for det
 grønne kort, men det er tilstrækkeligt at have det grønne kort.
 
 Med hensyn til repræsentanter fra politietatens manglende kendskab til
 diverse duelighedsbeviser kan du være ganske rolig. Der er trods alt en vis
 retssikkerhed i Danmark så med et grønt duelighedsbevis vil du ikke komme
 galt afsted (med mindre båden er målt til over 20 brt).
 
 Et 3. spørgsmål vedr. diverse duelighedsbeviser er muligheden for at få
 rabat på forsikringspræmien. Jeg er ikke sikker på, at man kan opnå rabat på
 forsikringspræmien når man kun har det grønnekort. Jeg skal dog indrømme, at
 jeg er usikker på det korrekte svar.
 
 M.v.h
 Søren B J
 
 
 "alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> skrev i en meddelelse
 news:9qpgt9$4hj$1@sunsite.dk...
 > Hvis man har bestået en duelighedsprøve (sejlbåd), må man så sejle
 planende
 > motorbåde? Hvis ja, hvad så hvis det skulle ske at politiet ville se et
 > "planings-kørekort"?
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjørn Jørvad (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  19-10-01 19:39
 | 
 |  | 
 "Søren Bergh Jensen" <soren.bergh@jensen.mail.dk> wrote in message
 news:3bd070f3$0$41993$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 
 > Et 3. spørgsmål vedr. diverse duelighedsbeviser er muligheden for at få
 > rabat på forsikringspræmien. Jeg er ikke sikker på, at man kan opnå rabat
 på
 > forsikringspræmien når man kun har det grønnekort. Jeg skal dog indrømme,
 at
 > jeg er usikker på det korrekte svar.
 
 
 KLIP
 
 Jeg har ingen rabatproblemer haft med min hedengangne V6ér og heller ingen
 med min kommende (ligger til vinteropbevaring) V8´ter.
 
 mvh
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kresten Hjelm Peders~ (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kresten Hjelm Peders~
 | 
 Dato :  21-10-01 13:05
 | 
 |  | 
 
            Kære NG.
 Jeg er i modsætning til resten af bidragyderne til denne tråd uenige i, at
 duelighedsbeviset for lystsejlere ligeledes dækker kravet om "kørekort til
 speedbåde".
 Det er efter min bedste overbevisning sådan, at "kørekortet til speedbåde"
 dækker betingelserne for at have erhvervet den praktiske del af
 duelighedsbeviset for lystsejlere, mens det modsatte IKKE er tilfældet.
 Meningen med "speedbådskørekortet" er jo netop, at man skal vise, at man har
 fornøden kendskab til at føre hurtiggående fartøjer, hvilket vil ikke just
 automatisk opnåes under føring af sejlbåd?
 Måske har jeg fortolket Søfartsstyrelsens regler forkert, men I kan prøve at
 gå ind på www.dma.dk  og vælge uddannelser.
 Derunder står de nøjagtige regler for, hvad der gælder for hvad.
 Med venlige sejlerhilsener,
 Kresten Hjelm Pedersen, Vanløse.
 alwresuihalert <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:9qpgt9$4hj$1@sunsite.dk...
 > Hvis man har bestået en duelighedsprøve (sejlbåd), må man så sejle
 planende
 > motorbåde? Hvis ja, hvad så hvis det skulle ske at politiet ville se et
 > "planings-kørekort"?
 >
 >
            
             |  |  | 
  Bjørn Jørvad (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  21-10-01 13:13
 | 
 |  | 
 "Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3bd2b999$0$3793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Meningen med "speedbådskørekortet" er jo netop, at man skal vise, at man
 har
 > fornøden kendskab til at føre hurtiggående fartøjer, hvilket vil ikke just
 > automatisk opnåes under føring af sejlbåd?
 
 ....hvis forskel består i at sejle i ottetaller, skære sin egen hækbølge samt
 foretage et forsvarligt drej med afpasset hastighed.
 
 Jeg har med vilje undladt navigation.
 
 Har man taget Duelighedsbevis i sejlads for Fritidssejlere, må det anses at
 pågældende person er bekendt med sejlads (hurtig eller langsom) i fornødent
 omfang, således også speedbåde kan føres fuldt forsvarligt.
 
 mvh
 Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kresten Hjelm Peders~ (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kresten Hjelm Peders~
 | 
 Dato :  21-10-01 13:32
 | 
 |  | 
 > KLIP
 > ...hvis forskel består i at sejle i ottetaller, skære sin egen hækbølge
 samt
 > foretage et forsvarligt drej med afpasset hastighed.
 >
 > Jeg har med vilje undladt navigation.
 >
 > Har man taget Duelighedsbevis i sejlads for Fritidssejlere, må det anses
 at
 > pågældende person er bekendt med sejlads (hurtig eller langsom) i
 fornødent
 > omfang, således også speedbåde kan føres fuldt forsvarligt.
 >
 > mvh
 > Bjørn
 >
 Kære NG.
 
 Nu var min baggrund for indlægget ikke at starte en diskussion om, hvorvidt
 man i forsvarlig stand rent praktisk kunne føre et givent fartøj.
 
 Jeg ville såmænd bare gøre opmærksom på det rent lovmæssige, således ingen
 risikerer bødestraf osv. på baggrund af uvidenhed om de eksakte lovkrav. Det
 er jo nu engang sådan, at uvidenhed om en eller anden lov IKKE fritager for
 ansvar i den forbindelse.
 
 Hvad prøven rent praktisk indeholder, skal jeg lade være usagt, men ikke
 desto mindre er der altså - heldigvis - kommet ret skrappe lovkrav til
 førere af hurtiggående fartøjer med baggrund i diverse ulykker.
 
 At Bjørn anser loven for overholdt, hvis man har duelighedsbevis i sejlads
 for fritidssejlere, ændrer jo ikke ved, at der findes nøjagtig lovgivning på
 området, som rent faktisk strider imod Bjørns opfattelse.
 
 Mvh.
 Kresten
 
 
 
 
 |  |  | 
    Bjørn Jørvad (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  21-10-01 13:43
 | 
 |  | 
 "Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3bd2bfde$0$3798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Nu var min baggrund for indlægget ikke at starte en diskussion om,
 hvorvidt
 > man i forsvarlig stand rent praktisk kunne føre et givent fartøj.
 
 hmmmm... Det er da ellers det, Søfartsloven med diverse regler samt
 duelighedsbeviser skal sikre.
 
 > Jeg ville såmænd bare gøre opmærksom på det rent lovmæssige, således ingen
 > risikerer bødestraf osv. på baggrund af uvidenhed om de eksakte lovkrav.
 Det
 > er jo nu engang sådan, at uvidenhed om en eller anden lov IKKE fritager
 for
 > ansvar i den forbindelse.
 
 Det er både prisværdigt samt eftertænktsomt af dig.
 
 > Hvad prøven rent praktisk indeholder, skal jeg lade være usagt, men ikke
 > desto mindre er der altså - heldigvis - kommet ret skrappe lovkrav til
 > førere af hurtiggående fartøjer med baggrund i diverse ulykker.
 
 Heldigvis - Helt og aldeles enig. Ulukker som både har været forårsaget af
 unge mennesker samt voksne ditto. Hvem kan glemme den tragiske ulykke i
 Svendborg Havn´s område?
 
 > At Bjørn anser loven for overholdt, hvis man har duelighedsbevis i sejlads
 > for fritidssejlere, ændrer jo ikke ved, at der findes nøjagtig lovgivning
 på
 > området, som rent faktisk strider imod Bjørns opfattelse.
 
 Vi er nødt til at have en juridisk udlægning af de 2 forskellige
 duelighedsbeviser.
 
 Min private holdning er - Jeg vil hellere sejle med en bådfører, der har
 Blåt duelighedsbevis end Grønt, såfremt denne bådfører er et ungt/yngre
 menneske.
 
 Det grønne duelighedsbevis er jo indført for at netop unge/yngre mennesker
 skal gøres klar over/forberedes på, dette ansvar at føre et skib/en båd.
 
 Alligevel ses det gang på gang at samme planer i havneområder, overhovedet
 ikke kan læse/forstå et søkort med sine afmærkninger samt
 hastighedsbegrænsninger.
 
 Eksempel: I Vejle Fjord må der for indadgående ikke sejles stærkere en 6
 knob efter passering af Brønsodde. Om det er unge/yngre eller ældre
 mennesker, respekteres denne hastighedsbegrænsning *ikke* generelt. Der
 planes lystigt videre og dette nogen gange helt ind i selve havneområdet.
 
 Måske Søfartsstyrelsen skal til at opsætte "vejskilte" ude i vandet alá det
 hollænderne gør i deres kanalsystem?
 
 mvh
 Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
     Kresten Hjelm Peders~ (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kresten Hjelm Peders~
 | 
 Dato :  21-10-01 13:59
 | 
 |  | 
 >    KLIP
 > Måske Søfartsstyrelsen skal til at opsætte "vejskilte" ude i vandet alá
 det
 > hollænderne gør i deres kanalsystem?
 >
 > mvh
 > Bjørn
 >
 >
 Kære NG.
 Jeg ved ikke, om løsningen på problemet er "vejskilte" ude i vandet, for kan
 sejlerne ikke læse gældende regler i bøger, hæfter eller søkort, kan de
 sikkert heller ikke læse skiltene.
 I stedet burde vi måske indføre mere sejlende politi, som kunne slå lige så
 hårdt ned på sejlende fartsyndere som kørende fartsyndere...
 Fik jeg lov at bestemme, skulle samtlige bådejere/førere have en eller anden
 form for dokumentation på, at de vitterlig har bestået en eller anden
 foreskreven prøve.
 Så er jeg for øvrigt bedøvende ligeglad med, hvor gamle bådførerne/ejerne
 er.
 Jeg kender 14 årige, som sejler mere ansvarsbevidst end 40 årige selvudråbte
 "fuldbefarne søfolk"...
 At Bjørn så vil have en juridisk udlægning af de to beviser, før han er
 overbevist, tjaaaa det har jeg da overhovedet ingen indvindinger imod, men
 som jeg foreslog læserne i mit første indlæg, så kan man med fordel gå ind
 på www.dma.dk  og nøjagtigt læse, hvad de forskellige beviser giver ret/pligt
 til.
 Det er jo, hvad enten man kan lide det eller ej, Søfartsstyrelsen som
 fastsætter kravene.
 Mvh.
 Kresten
            
             |  |  | 
      Bjørn Jørvad (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  21-10-01 14:08
 | 
 |  | 
 "Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3bd2c62c$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 KLIP
 > Kære NG.
 > Jeg ved ikke, om løsningen på problemet er "vejskilte" ude i vandet, for
 kan
 > sejlerne ikke læse gældende regler i bøger, hæfter eller søkort, kan de
 > sikkert heller ikke læse skiltene.
 Det har du ganske ret i - Det er måske her "hunden" ligger begravet.
 > I stedet burde vi måske indføre mere sejlende politi, som kunne slå lige
 så
 > hårdt ned på sejlende fartsyndere som kørende fartsyndere...
 Ingen dårlig idé - hvordan fanden vil du ellers undersøge, om planende
 sejlere har duelighedsbevis?
 > Fik jeg lov at bestemme, skulle samtlige bådejere/førere have en eller
 anden
 > form for dokumentation på, at de vitterlig har bestået en eller anden
 > foreskreven prøve.
 > Så er jeg for øvrigt bedøvende ligeglad med, hvor gamle bådførerne/ejerne
 > er.
 Det er da for fanden også det som er gældende efter juni 2002.
 > Jeg kender 14 årige, som sejler mere ansvarsbevidst end 40 årige
 selvudråbte
 > "fuldbefarne søfolk"...
 Det var jo også det jeg skrev tidligere.
 > At Bjørn så vil have en juridisk udlægning af de to beviser, før han er
 > overbevist, tjaaaa det har jeg da overhovedet ingen indvindinger imod, men
 > som jeg foreslog læserne i mit første indlæg, så kan man med fordel gå ind
 > på www.dma.dk  og nøjagtigt læse, hvad de forskellige beviser giver
 ret/pligt
 > til.
 Såe - kan man det?
 > Det er jo, hvad enten man kan lide det eller ej, Søfartsstyrelsen som
 > fastsætter kravene.
 Netop - men de har ingen bevilninger fået til at efterkomme muligheden for
 at foretage undersøgelser.
 Spørgsmål: Hvor meget politi med havne eller kyststrækninger har egne både
 til at eftersætte vanvittige sejlere i?
 Da jeg formoder, du er kendt ud i søfartsregler så dette spørgsmål: Hvor
 langt skal man være fra kysten for at plane og som eksempel kan du jo bruge
 Vejle Fjord?
 mvh
 Bjørn
            
             |  |  | 
       Kresten Hjelm Peders~ (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kresten Hjelm Peders~
 | 
 Dato :  21-10-01 14:23
 | 
 |  | 
 "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3bd2c8ab$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 >     KLIP
 > Spørgsmål: Hvor meget politi med havne eller kyststrækninger har egne både
 > til at eftersætte vanvittige sejlere i?
 >
 > Da jeg formoder, du er kendt ud i søfartsregler så dette spørgsmål: Hvor
 > langt skal man være fra kysten for at plane og som eksempel kan du jo
 bruge
 > Vejle Fjord?
 >
 > mvh
 > Bjørn
 >
 >
 Kære NG.
 Spørgsmål 1:        Jeg vil tro, at de samlede resourcer til jagt af
 planende fartøjer er kr. 0,00.
 Spørgsmål 2:        Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har kendskab til
 reglerne for Vejle Fjord ell. planingsreglerne generelt, da
 hurtigbådssejlads aldrig har interesseret mig.
 Dog ville jeg, INDEN jeg steg ned i en speedbåd
 undersøge, hvilke regler, som var gældende for det
 pågældende sejladsområde.
 
 Jeg kan forstå, at du er godt kendt med Vejle området, men da jeg kun yderst
 sjældent har besøgt dette område med skib, har jeg ikke den fjerneste ide
 om, hvilke regler som er gældende.
 Da jeg desværre ikke har Dansk Havnelods eller lign. bøger på lager
 herhjemme, har jeg pt. ingen mulighed for at besvare dit spørgsmål. Men er
 du interesseret vil jeg da meget gerne finde ud af det og give dig et svar
 snarest.
 For mig er det ikke den store videnskab af skaffe de nøjagtige oplysninger,
 INDEN jeg begiver mig ud på de syv verdenshave...
 
 Fortsat god sejlads!
 
 Mvh.
 Kresten.
 
 
 
 
 |  |  | 
        Bjørn Jørvad (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  21-10-01 14:31
 | 
 |  | 
 "Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3bd2cc02$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 KLIP
 > Kære NG.
 > Spørgsmål 1:        Jeg vil tro, at de samlede resourcer til jagt af
 > planende fartøjer er kr. 0,00.
 Det vil jeg mene du har 100% ret i.
 > Spørgsmål 2:        Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har kendskab til
 > reglerne for Vejle Fjord ell. planingsreglerne generelt, da
 > hurtigbådssejlads aldrig har interesseret mig.
 >                             Dog ville jeg, INDEN jeg steg ned i en
 speedbåd
 > undersøge, hvilke regler, som var gældende for det
 > pågældende sejladsområde.
 For at bruge et nymodens udtryk: Respekt...   > Jeg kan forstå, at du er godt kendt med Vejle området, men da jeg kun
 yderst
 > sjældent har besøgt dette område med skib, har jeg ikke den fjerneste ide
 > om, hvilke regler som er gældende.
 > Da jeg desværre ikke har Dansk Havnelods eller lign. bøger på lager
 > herhjemme, har jeg pt. ingen mulighed for at besvare dit spørgsmål. Men er
 > du interesseret vil jeg da meget gerne finde ud af det og give dig et svar
 > snarest.
 Det behøver du såmen ikke - Der er en særregel som siger 300 meter.
 > For mig er det ikke den store videnskab af skaffe de nøjagtige
 oplysninger,
 > INDEN jeg begiver mig ud på de syv verdenshave...
 Godt for dig - du er desværre ikke et udtryk for den generelle "status" af
 lystsejlere i Danmark.
 > Fortsat god sejlads!
 I lige måde....  .... og for at du ikke skal sidde tilbage med en
 fornemmelse af, jeg tilhører den sure del af sejlere, kan jeg fortælle dig
 følgende:
 Min seneste hedengangne båd som blev stjålet af "De lystige svende fra
 Svendborgegnen" var en Campion 585 Performance Chase med en 210 HK V6ér. Den
 er nu blevet afløst af en Campion 630 Performance Chase med en 260 HK V8ér.
 Begge både skulle have muligheden for at "komme op" af vandet....   Knæk og bræk.
 mvh
 Bjørn
            
             |  |  | 
         Kresten Hjelm Peders~ (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kresten Hjelm Peders~
 | 
 Dato :  21-10-01 14:43
 | 
 |  | 
 "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3bd2cdf5$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 >
 > Min seneste hedengangne båd som blev stjålet af "De lystige svende fra
 > Svendborgegnen" var en Campion 585 Performance Chase med en 210 HK V6ér.
 Den
 > er nu blevet afløst af en Campion 630 Performance Chase med en 260 HK
 V8ér.
 >
 > Begge både skulle have muligheden for at "komme op" af vandet....   >
 > Knæk og bræk.
 >
 > mvh
 > Bjørn
 >
 >
 Hej igen.
 Jeg ville umiddelbart have skudt på at grænsen var et par hundrede meter,
 men lad os bare holde dem mindst 300 meter fra land... :)
 Med hensyn til dine sidste fartøjer, så må det jo siges, at du vist bør
 anskaffe dig et "speedbådsbevis", inden du flår for meget i gashåndtaget.
 Ikke fordi jeg er det mindste i tvivl om dine færdigheder, men fordi jeg
 synes, at det ville være synd for dig, hvis du skulle pådrage dig en bøde,
 fordi formaliteterne ikke var i orden.....
 Man må vel kunne forvente, at der på den ene eller anden måde bliver taget
 stikprøver, ellers løber den nye lov sikkert hurtigt ud i sandet.
 Da jeg altid har levet af at sejle, så er jeg heldigvis allerede pt. i
 besiddelse af et bevis, som tillader mig at sejle hurtigt, men det er jo
 ikke alle sejlere som pr. automatik har et sådan.
 Endelig vil jeg formode, at man slipper rimeligt smertefrit fra en
 stikprøvekontrol, såfremt man i forvejen har et eller andet bevis på, at man
 i det mindste er blevet undervist i, hvad det grundlæggende drejer sig om.
 Desværre er det ikke altid, at retfærdigheden sejrer..............
 Mvh.
 Kresten.
            
             |  |  | 
          Bjørn Jørvad (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  21-10-01 14:51
 | 
 |  | 
 "Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3bd2d07c$0$277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 KLIP
 > Jeg ville umiddelbart have skudt på at grænsen var et par hundrede meter,
 > men lad os bare holde dem mindst 300 meter fra land... :)
 200 meter er standarden, hertil lægges diverse særregler..   > Med hensyn til dine sidste fartøjer, så må det jo siges, at du vist bør
 > anskaffe dig et "speedbådsbevis", inden du flår for meget i gashåndtaget.
 > Ikke fordi jeg er det mindste i tvivl om dine færdigheder, men fordi jeg
 > synes, at det ville være synd for dig, hvis du skulle pådrage dig en bøde,
 > fordi formaliteterne ikke var i orden.....
 Du kan være helt og aldeles sikker på at *alle* formaliteter er i orden og
 det samme for min søn på nu 18 år.
 Alle beviser er i hus incl. "det grønne". Vi tager da også gerne vores jolle
 med på slæb efter bilen, når turen går sydover. Mangler du et bives i f.eks.
 Frankrig eller Holland koster det mange penge samt en evt. "fastlåsning" af
 båden.
 > Man må vel kunne forvente, at der på den ene eller anden måde bliver taget
 > stikprøver, ellers løber den nye lov sikkert hurtigt ud i sandet.
 Hvis ikke kan man sige at loven er latterlig...   > Da jeg altid har levet af at sejle, så er jeg heldigvis allerede pt. i
 > besiddelse af et bevis, som tillader mig at sejle hurtigt, men det er jo
 > ikke alle sejlere som pr. automatik har et sådan.
 Efter juni 2002 er den "automatik" en saga blot.
 Jeg har da også sejlet siden jeg var barn, naturligvis startende i en
 Optimistjolle.
 Min søn begyndte også sin sejlerkarriere i en sådan model. Da han var under
 17 år, da hastigheden steg, forlangte jeg et Speedbådskørekort af ham, inden
 han måtte låne jollen. "Den gamle" var naturligvis solidarisk og deltog på
 lige fod i undervisningen.
 Vi har derfor begge min. Grønt duelighedsbevis....   > Endelig vil jeg formode, at man slipper rimeligt smertefrit fra en
 > stikprøvekontrol, såfremt man i forvejen har et eller andet bevis på, at
 man
 > i det mindste er blevet undervist i, hvad det grundlæggende drejer sig om.
 Det vil jeg ikke mene, såfremt man er under - er det 16 år?
 Andre der kan dokumentere, de har sejlet i flere år, har dispensation til
 juni 2002.
 > Desværre er det ikke altid, at retfærdigheden sejrer..............
 Ganske enig......
 mvh
 Bjørn
            
             |  |  | 
  S.Arnvig (22-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : S.Arnvig
 | 
 Dato :  22-10-01 16:03
 | 
 |  | 
 "Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3bd2b999$0$3793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Kære NG.
 >
 > Jeg er i modsætning til resten af bidragyderne til denne tråd uenige i, at
 > duelighedsbeviset for lystsejlere ligeledes dækker kravet om "kørekort til
 > speedbåde".
 
 Du tager fejl, Duelighedsbevis gælder også som "kørekortet til speedbåde"
 
 > Det er efter min bedste overbevisning sådan, at "kørekortet til speedbåde"
 > dækker betingelserne for at have erhvervet den praktiske del af
 > duelighedsbeviset for lystsejlere, mens det modsatte IKKE er tilfældet.
 
 Det er korrekt at den praktiske prøve til duelighedsbevis _ikke_ alene kan
 gælde for "speedbådskørekort".
 
 >
 > Meningen med "speedbådskørekortet" er jo netop, at man skal vise, at man
 har
 > fornøden kendskab til at føre hurtiggående fartøjer, hvilket vil ikke just
 > automatisk opnåes under føring af sejlbåd?
 
 Nej, men du behøver heller ikke tage duelighedsprøve i en sejlbåd.
 
 Det hedder netop:
 
 "Duelighedsprøve i sejlads for fritidsejlere"
 
 Søren Arnvig
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |