Planende motorbåde - duelighedsprøve
Fra : alwresuihalert

Dato : 19-10-01 16:30

Hvis man har bestået en duelighedsprøve (sejlbåd), må man så sejle planende
motorbåde? Hvis ja, hvad så hvis det skulle ske at politiet ville se et
"planings-kørekort"?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-10-01 17:35

"alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> wrote in message
> Hvis man har bestået en duelighedsprøve (sejlbåd), må man så sejle
planende
> motorbåde? Hvis ja, hvad så hvis det skulle ske at politiet ville se et
> "planings-kørekort"?

Jeg mener bestemt Duelighedsprøve i sejlads for Fritidssejlere også dækker
Kørekort til Speedbåde.

Har du det første, behøves du ikke aflægge prøve til Speedbåd.

Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
Fritidssejlere, så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig intet
med - politifolkene, det må så blive en "sag" for den lokale politimester.

mvh
Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-10-01 17:38

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
KLIP

UPS - glemte lige lidt i afsnittet:

> Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
> Fritidssejlere

også ønsker at se et Speebådskørekort

Fra : alwresuihalert

Dato : 20-10-01 17:29

snip
> Hvis politiet mod forevisning af Duelighedsbevis i sejlads for
> Fritidssejlere, så har de ikke lært lektien hjemmefra. Dig sker dig intet

Hvad hvis man "bare" har bestået en prøve i sin lokale sejlklub og ikke fået
papir på det?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-10-01 23:14

> snip
>
> Hvad hvis man "bare" har bestået en prøve i sin lokale sejlklub og ikke
fået
> papir på det?

Du vil have et dokumentationsproblem, såfremt din prøve samt beståelse af
samme *ikke* er registreret hos Søfartsstyrelsen.

mvh
Bjørn

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 21-10-01 09:17

Du skal op til en prøve hos en cencor godkendt af Søfratsstyrelsen. Herefter
vil du få di "speedbådsbevis". Helt i overensstemmelse med de regler som
gælder for det "blå duelighedsbevis".

M.v.h.
Søren B J

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 19-10-01 19:26

Det er sådan, at hvis du har "det grønne kort" (Speedbådskortet) og du tager
den teoretiske del til navigation på f.eks en aftenskole FOF eller LOF
m.v.vil dukunne få det "blå duelighedsbevis" (det gamle duelighedsbevis).
Sagt lidt mere populært er det bedre at have det blå kort frem for det
grønne kort, men det er tilstrækkeligt at have det grønne kort.

Med hensyn til repræsentanter fra politietatens manglende kendskab til
diverse duelighedsbeviser kan du være ganske rolig. Der er trods alt en vis
retssikkerhed i Danmark så med et grønt duelighedsbevis vil du ikke komme
galt afsted (med mindre båden er målt til over 20 brt).

Et 3. spørgsmål vedr. diverse duelighedsbeviser er muligheden for at få
rabat på forsikringspræmien. Jeg er ikke sikker på, at man kan opnå rabat på
forsikringspræmien når man kun har det grønnekort. Jeg skal dog indrømme, at
jeg er usikker på det korrekte svar.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-10-01 19:39

"Søren Bergh Jensen" <soren.bergh@jensen.mail.dk> wrote in message

> [...]

> forsikringspræmien når man kun har det grønnekort. Jeg skal dog indrømme,

Jeg har ingen rabatproblemer haft med min hedengangne V6ér og heller ingen
med min kommende (ligger til vinteropbevaring) V8´ter.

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 21-10-01 13:05

Kære NG.

Jeg er i modsætning til resten af bidragyderne til denne tråd uenige i, at
duelighedsbeviset for lystsejlere ligeledes dækker kravet om "kørekort til
speedbåde".
Det er efter min bedste overbevisning sådan, at "kørekortet til speedbåde"
dækker betingelserne for at have erhvervet den praktiske del af
duelighedsbeviset for lystsejlere, mens det modsatte IKKE er tilfældet.

Meningen med "speedbådskørekortet" er jo netop, at man skal vise, at man har
fornøden kendskab til at føre hurtiggående fartøjer, hvilket vil ikke just
automatisk opnåes under føring af sejlbåd?

Måske har jeg fortolket Søfartsstyrelsens regler forkert, men I kan prøve at
gå ind på www.dma.dk og vælge uddannelser.
Derunder står de nøjagtige regler for, hvad der gælder for hvad.

Med venlige sejlerhilsener,

Kresten Hjelm Pedersen, Vanløse.

alwresuihalert <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9qpgt9$4hj$1@sunsite.dk...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 13:13

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message

KLIP

> [...]
> fornøden kendskab til at føre hurtiggående fartøjer, hvilket vil ikke just
> automatisk opnåes under føring af sejlbåd?

....hvis forskel består i at sejle i ottetaller, skære sin egen hækbølge samt
foretage et forsvarligt drej med afpasset hastighed.

Jeg har med vilje undladt navigation.

Har man taget Duelighedsbevis i sejlads for Fritidssejlere, må det anses at
pågældende person er bekendt med sejlads (hurtig eller langsom) i fornødent
omfang, således også speedbåde kan føres fuldt forsvarligt.

mvh
Bjørn

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 21-10-01 13:32

> [...]
fornødent
> omfang, således også speedbåde kan føres fuldt forsvarligt.

Kære NG.

Nu var min baggrund for indlægget ikke at starte en diskussion om, hvorvidt
man i forsvarlig stand rent praktisk kunne føre et givent fartøj.

Jeg ville såmænd bare gøre opmærksom på det rent lovmæssige, således ingen
risikerer bødestraf osv. på baggrund af uvidenhed om de eksakte lovkrav. Det
er jo nu engang sådan, at uvidenhed om en eller anden lov IKKE fritager for
ansvar i den forbindelse.

Hvad prøven rent praktisk indeholder, skal jeg lade være usagt, men ikke
desto mindre er der altså - heldigvis - kommet ret skrappe lovkrav til
førere af hurtiggående fartøjer med baggrund i diverse ulykker.

At Bjørn anser loven for overholdt, hvis man har duelighedsbevis i sejlads
for fritidssejlere, ændrer jo ikke ved, at der findes nøjagtig lovgivning på
området, som rent faktisk strider imod Bjørns opfattelse.

Mvh.
Kresten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 13:43

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message

KLIP

> Nu var min baggrund for indlægget ikke at starte en diskussion om,
hvorvidt
> man i forsvarlig stand rent praktisk kunne føre et givent fartøj.

hmmmm... Det er da ellers det, Søfartsloven med diverse regler samt
duelighedsbeviser skal sikre.

> [...]
Det
> er jo nu engang sådan, at uvidenhed om en eller anden lov IKKE fritager

Det er både prisværdigt samt eftertænktsomt af dig.

> Hvad prøven rent praktisk indeholder, skal jeg lade være usagt, men ikke
> desto mindre er der altså - heldigvis - kommet ret skrappe lovkrav til
> førere af hurtiggående fartøjer med baggrund i diverse ulykker.

Heldigvis - Helt og aldeles enig. Ulukker som både har været forårsaget af
unge mennesker samt voksne ditto. Hvem kan glemme den tragiske ulykke i
Svendborg Havn´s område?

> At Bjørn anser loven for overholdt, hvis man har duelighedsbevis i sejlads
> for fritidssejlere, ændrer jo ikke ved, at der findes nøjagtig lovgivning

> området, som rent faktisk strider imod Bjørns opfattelse.

Vi er nødt til at have en juridisk udlægning af de 2 forskellige
duelighedsbeviser.

Min private holdning er - Jeg vil hellere sejle med en bådfører, der har
Blåt duelighedsbevis end Grønt, såfremt denne bådfører er et ungt/yngre
menneske.

Det grønne duelighedsbevis er jo indført for at netop unge/yngre mennesker
skal gøres klar over/forberedes på, dette ansvar at føre et skib/en båd.

Alligevel ses det gang på gang at samme planer i havneområder, overhovedet
ikke kan læse/forstå et søkort med sine afmærkninger samt
hastighedsbegrænsninger.

Eksempel: I Vejle Fjord må der for indadgående ikke sejles stærkere en 6
knob efter passering af Brønsodde. Om det er unge/yngre eller ældre
mennesker, respekteres denne hastighedsbegrænsning *ikke* generelt. Der
planes lystigt videre og dette nogen gange helt ind i selve havneområdet.

Måske Søfartsstyrelsen skal til at opsætte "vejskilte" ude i vandet alá det
hollænderne gør i deres kanalsystem?

mvh
Bjørn

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 21-10-01 13:59

> KLIP
> Måske Søfartsstyrelsen skal til at opsætte "vejskilte" ude i vandet alá
> [...]
Kære NG.
Jeg ved ikke, om løsningen på problemet er "vejskilte" ude i vandet, for kan
sejlerne ikke læse gældende regler i bøger, hæfter eller søkort, kan de
sikkert heller ikke læse skiltene.
I stedet burde vi måske indføre mere sejlende politi, som kunne slå lige så
hårdt ned på sejlende fartsyndere som kørende fartsyndere...

Fik jeg lov at bestemme, skulle samtlige bådejere/førere have en eller anden
form for dokumentation på, at de vitterlig har bestået en eller anden
foreskreven prøve.
Så er jeg for øvrigt bedøvende ligeglad med, hvor gamle bådførerne/ejerne
er.
Jeg kender 14 årige, som sejler mere ansvarsbevidst end 40 årige selvudråbte
"fuldbefarne søfolk"...

At Bjørn så vil have en juridisk udlægning af de to beviser, før han er
overbevist, tjaaaa det har jeg da overhovedet ingen indvindinger imod, men
som jeg foreslog læserne i mit første indlæg, så kan man med fordel gå ind
www.dma.dk og nøjagtigt læse, hvad de forskellige beviser giver ret/pligt
til.
Det er jo, hvad enten man kan lide det eller ej, Søfartsstyrelsen som
fastsætter kravene.

Mvh.
Kresten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 14:08

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message

KLIP

> [...]
kan
> sejlerne ikke læse gældende regler i bøger, hæfter eller søkort, kan de

Det har du ganske ret i - Det er måske her "hunden" ligger begravet.

> I stedet burde vi måske indføre mere sejlende politi, som kunne slå lige

> hårdt ned på sejlende fartsyndere som kørende fartsyndere...

Ingen dårlig idé - hvordan fanden vil du ellers undersøge, om planende
sejlere har duelighedsbevis?

> [...]
> foreskreven prøve.
> Så er jeg for øvrigt bedøvende ligeglad med, hvor gamle bådførerne/ejerne

Det er da for fanden også det som er gældende efter juni 2002.

> Jeg kender 14 årige, som sejler mere ansvarsbevidst end 40 årige
selvudråbte
> "fuldbefarne søfolk"...

Det var jo også det jeg skrev tidligere.

> [...]
> som jeg foreslog læserne i mit første indlæg, så kan man med fordel gå ind

Såe - kan man det?

> Det er jo, hvad enten man kan lide det eller ej, Søfartsstyrelsen som
> fastsætter kravene.

Netop - men de har ingen bevilninger fået til at efterkomme muligheden for
at foretage undersøgelser.

Spørgsmål: Hvor meget politi med havne eller kyststrækninger har egne både
til at eftersætte vanvittige sejlere i?

Da jeg formoder, du er kendt ud i søfartsregler så dette spørgsmål: Hvor
langt skal man være fra kysten for at plane og som eksempel kan du jo bruge
Vejle Fjord?

mvh
Bjørn

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 21-10-01 14:23

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da jeg formoder, du er kendt ud i søfartsregler så dette spørgsmål: Hvor
> langt skal man være fra kysten for at plane og som eksempel kan du jo

Kære NG.
Spørgsmål 1: Jeg vil tro, at de samlede resourcer til jagt af
planende fartøjer er kr. 0,00.
Spørgsmål 2: Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har kendskab til
reglerne for Vejle Fjord ell. planingsreglerne generelt, da
hurtigbådssejlads aldrig har interesseret mig.
Dog ville jeg, INDEN jeg steg ned i en speedbåd
undersøge, hvilke regler, som var gældende for det
pågældende sejladsområde.

Jeg kan forstå, at du er godt kendt med Vejle området, men da jeg kun yderst
sjældent har besøgt dette område med skib, har jeg ikke den fjerneste ide
om, hvilke regler som er gældende.
Da jeg desværre ikke har Dansk Havnelods eller lign. bøger på lager
herhjemme, har jeg pt. ingen mulighed for at besvare dit spørgsmål. Men er
du interesseret vil jeg da meget gerne finde ud af det og give dig et svar
snarest.
For mig er det ikke den store videnskab af skaffe de nøjagtige oplysninger,
INDEN jeg begiver mig ud på de syv verdenshave...

Fortsat god sejlads!

Mvh.
Kresten.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 14:31

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message

KLIP

> Kære NG.
> Spørgsmål 1: Jeg vil tro, at de samlede resourcer til jagt af
> planende fartøjer er kr. 0,00.

Det vil jeg mene du har 100% ret i.

> [...]
> Dog ville jeg, INDEN jeg steg ned i en
speedbåd
> undersøge, hvilke regler, som var gældende for det

For at bruge et nymodens udtryk: Respekt...

> [...]
> du interesseret vil jeg da meget gerne finde ud af det og give dig et svar

Det behøver du såmen ikke - Der er en særregel som siger 300 meter.

> For mig er det ikke den store videnskab af skaffe de nøjagtige
oplysninger,
> INDEN jeg begiver mig ud på de syv verdenshave...

Godt for dig - du er desværre ikke et udtryk for den generelle "status" af
lystsejlere i Danmark.

> Fortsat god sejlads!

I lige måde........ og for at du ikke skal sidde tilbage med en
fornemmelse af, jeg tilhører den sure del af sejlere, kan jeg fortælle dig
følgende:

Min seneste hedengangne båd som blev stjålet af "De lystige svende fra
Svendborgegnen" var en Campion 585 Performance Chase med en 210 HK V6ér. Den
er nu blevet afløst af en Campion 630 Performance Chase med en 260 HK V8ér.

Begge både skulle have muligheden for at "komme op" af vandet....

Knæk og bræk.

mvh
Bjørn

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 21-10-01 14:43

> [...]
V8ér.

> Begge både skulle have muligheden for at "komme op" af vandet....

Hej igen.

Jeg ville umiddelbart have skudt på at grænsen var et par hundrede meter,
men lad os bare holde dem mindst 300 meter fra land... :)

Med hensyn til dine sidste fartøjer, så må det jo siges, at du vist bør
anskaffe dig et "speedbådsbevis", inden du flår for meget i gashåndtaget.
Ikke fordi jeg er det mindste i tvivl om dine færdigheder, men fordi jeg
synes, at det ville være synd for dig, hvis du skulle pådrage dig en bøde,
fordi formaliteterne ikke var i orden.....
Man må vel kunne forvente, at der på den ene eller anden måde bliver taget
stikprøver, ellers løber den nye lov sikkert hurtigt ud i sandet.

Da jeg altid har levet af at sejle, så er jeg heldigvis allerede pt. i
besiddelse af et bevis, som tillader mig at sejle hurtigt, men det er jo
ikke alle sejlere som pr. automatik har et sådan.

Endelig vil jeg formode, at man slipper rimeligt smertefrit fra en
stikprøvekontrol, såfremt man i forvejen har et eller andet bevis på, at man
i det mindste er blevet undervist i, hvad det grundlæggende drejer sig om.

Desværre er det ikke altid, at retfærdigheden sejrer..............

Mvh.
Kresten.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 14:51

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in message

KLIP

> Jeg ville umiddelbart have skudt på at grænsen var et par hundrede meter,
> men lad os bare holde dem mindst 300 meter fra land... :)

200 meter er standarden, hertil lægges diverse særregler..

> [...]
> synes, at det ville være synd for dig, hvis du skulle pådrage dig en bøde,
> fordi formaliteterne ikke var i orden.....

Du kan være helt og aldeles sikker på at *alle* formaliteter er i orden og
det samme for min søn på nu 18 år.

Alle beviser er i hus incl. "det grønne". Vi tager da også gerne vores jolle
med på slæb efter bilen, når turen går sydover. Mangler du et bives i f.eks.
Frankrig eller Holland koster det mange penge samt en evt. "fastlåsning" af
båden.

> Man må vel kunne forvente, at der på den ene eller anden måde bliver taget
> stikprøver, ellers løber den nye lov sikkert hurtigt ud i sandet.

Hvis ikke kan man sige at loven er latterlig...

> Da jeg altid har levet af at sejle, så er jeg heldigvis allerede pt. i
> besiddelse af et bevis, som tillader mig at sejle hurtigt, men det er jo
> ikke alle sejlere som pr. automatik har et sådan.

Efter juni 2002 er den "automatik" en saga blot.

Jeg har da også sejlet siden jeg var barn, naturligvis startende i en
Optimistjolle.

Min søn begyndte også sin sejlerkarriere i en sådan model. Da han var under
17 år, da hastigheden steg, forlangte jeg et Speedbådskørekort af ham, inden
han måtte låne jollen. "Den gamle" var naturligvis solidarisk og deltog på
lige fod i undervisningen.

Vi har derfor begge min. Grønt duelighedsbevis....

> [...]
man
> i det mindste er blevet undervist i, hvad det grundlæggende drejer sig om.

Det vil jeg ikke mene, såfremt man er under - er det 16 år?

Andre der kan dokumentere, de har sejlet i flere år, har dispensation til
juni 2002.

> Desværre er det ikke altid, at retfærdigheden sejrer..............

Ganske enig......

mvh
Bjørn

Fra : S.Arnvig

Dato : 22-10-01 16:03

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> duelighedsbeviset for lystsejlere ligeledes dækker kravet om "kørekort til

Du tager fejl, Duelighedsbevis gælder også som "kørekortet til speedbåde"

> Det er efter min bedste overbevisning sådan, at "kørekortet til speedbåde"
> dækker betingelserne for at have erhvervet den praktiske del af
> duelighedsbeviset for lystsejlere, mens det modsatte IKKE er tilfældet.

Det er korrekt at den praktiske prøve til duelighedsbevis _ikke_ alene kan
gælde for "speedbådskørekort".

> [...]
> fornøden kendskab til at føre hurtiggående fartøjer, hvilket vil ikke just
> automatisk opnåes under føring af sejlbåd?

Nej, men du behøver heller ikke tage duelighedsprøve i en sejlbåd.

Det hedder netop:

"Duelighedsprøve i sejlads for fritidsejlere"

Søren Arnvig