[Criterion] Charade og Dead Ringers OOP
Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-10-01 12:42

"DEAD RINGERS AND CHARADE - OUT OF PRINT!

We regret to inform you that the Criterion editions of DEAD RINGERS (spine
#21) and CHARADE (spine #57) are going out of print. In both cases, despite
our best efforts, we have been unable to negotiate terms to keep the titles
in print. However, many DVD retailers retain copies of these titles and they
should still be readily available for some time.

Criterion has no plans to take any other titles out of print in the near
future. In the event that we must do so, we will post as much advance notice
as possible in the DVD Support News section of the website."

(fra <http://www.criterionco.com/asp/support_home.asp>)

Dead Ringers kommer ikke som den helt store overraskelse, da Anchor Bay
ligeledes måtte lade deres udgivelse af samme udgå for kortere tid siden.
Morgan Creek sidder nu på rettighederne.

Charade derimod er en noget anden sag: Stanley Donnens glimrende thriller er
faktisk public domain, da man i sin tid simpelthen glemte at copyrighte den.
Criterion har derfor ikke mistet rettighederne til selve filmen, fordi de
ikke eksisterer. Der gættes dog på, at Universal ejer rettighederne til det
print, Criterion anvendte som udgangspunkt for deres restaurering, og at
Universal nu har ønsket at beholde dette selv. Universal lancerer næste år
en genfilmatisering af Charade, og har før udgivet originalen som tie-in med
nyudgivelsen (jf. Cape Fear).

Hermed altså et lille varsel fra den ene samler til de andre. Har man dem
ikke, bør man i hvert fald i det mindste overveje at inkludere dem næste
gang, der skal bestille Criterion hjem. Der er dog ingen grund til at gå i
panik. Begge er nemme at få fat i, og da de seneste udgåede titler også
stadigt kan fås, forsvinder Charade og Dead Ringers næppe fra markedet
foreløbigt. Eneste undtagelse i den retning er som bekendt Criterions
Silence of the Lambs, men den kan til gengæld ofte anskaffes under
indkøbspris på E-Bay.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-10-01 12:46

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

Jeg glemte at skrive, at der naturligvis er sat Follow Up To

MVH
Jens

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-10-01 22:50

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
> Jeg glemte at skrive, at der naturligvis er sat Follow Up To

Hvorfor naturligvis? Er indlægget ikke grænsende til off-topic
i netop dén gruppe?

Jeg skriver i begge grupper, da afgrænsning mellem de to grupper
må have interesse for begge.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-10-01 17:33

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
>
> Hvorfor naturligvis? Er indlægget ikke grænsende til off-topic
> i netop dén gruppe?

Det mener jeg ikke. I princippet er det ganske vist en markedsgruppe, men
den blev jo oprindeligt oprettet til at suge den omsiggribende
DVD-diskussion i bl.a. dk.kultur.film (hvorfor beslutningen om at placere
den i markedshierarkiet undrede mange).

Konsensus er, at DVD-gruppen også tager sig af diskussioner omkring indhold
(ekstramateriale osv.) og relevante handelsoplysninger (hvor køber jeg i
udlandet, toldregler, hvilken udgave er bedst osv.). Går du bare kort tid
tilbage, vil du også kunne finde en længere række tråde om Criterion (hvem
er de, hvorfor går noget OOP).

Derfor mener jeg, det er det rette sted at FUT'e til. Jeg krydspostede til
filmgruppen, fordi Criterion trods alt har et vist ry blandt filmsamlere, og
nyheden kunne tænkes at have interesse blandt enkelte også her.

MVH
Jens