Bliver kastrerede hunde mere aggressive ?~
Fra : JTN

Dato : 18-10-01 18:52

Hej alle hundeejere
Jeg vil gerne i kontakt med en masse hundeejere der ved noget om dette emne.
Påstanden om at neutralisering af hunde skulle gøre dem mere aggressive
kommer fra en Canadisk undersøgelse. Jeg studerer til dyreadfærdsterapeut på
Etologisk Institut i Høng, og er på mit afslutningsår. Jeg har valgt at lave
en Dansk undersøgelse der gerne skulle komme til det resultat at bevise det
modsatte af den Canadiske undersøgelse. Derfor søger jeg hundeejere der
ærligt vil svare på en del spørgsmål, der skal belyses i mit projekt. Jeg
vil meget gerne høre om både neutraliserede og ikke neutraliserede hunde af
begge køn. Har det din interesse at deltage i mit projekt, så send mig din e
mail adr. så skal jeg snarest sende dig flere oplysninger.
Mange hilsner
Hanne Munch-Nielsen
munchj@image.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 18-10-01 19:17

Hej Hanne

Valerie O'Farrell (skotsk dyrlæge - tror jeg, men Roger kender hende) har også lavet en undersøgelse, som viser, at hun-hunde, som har tendens til aggressivetet blvier mere aggressive, når de steriliseres.

KH
søs

JTN <munchj@image.dk> skrev i en news:KOEz7.3348$5v1.301561@news010.worldonline.dk...

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 10:51

Hej Søs

Haløjsa, du kender Roger, kender du også DAT uddannelsen og måske mig?

Jeg kender godt lidt til den Skotske undersøgelse, men det er i denne
sammenhæng ikke fyldestgørende nok. Jeg har svært ved at sende mit materiale
denne vej igennem, (har skrevet til dig mange gange men det kommer ikke
igennem. så lad os prøve gennem "vore egne adr. Send mig en mail på
munchj@image.dk så er jeg sikker på at det går bedre. hej så længe.

mange hilsner Hanne

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 21-10-01 19:37

Hej Hanne

Ja - jeg kender Roger. Jeg gik snart i tidernes morgen på hans Hundeejerinstruktør og hundeadfærdsterapeut uddannelse (to forskellige). MEn det var før og lige i starten af DAT-uddannelse. Så nej - jeg kender dig ikke )) Nu er jeg ved at tage Turid Rugaas uddannelse her i DK. Det er virkelig utrolig godt )

Min email er emma@email.dk - og den burde virke. Jeg glæder mig til at høre fra dig. Jeg kender ikke undersøgelse så godt - bare at den findes )

KH
Søs

JTN <munchj@image.dk> skrev i en news:E1xA7.6655$YP6.471355@news000.worldonline.dk...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-10-01 19:43

"JTN" <munchj@image.dk> wrote in message
> [...]
emne.
> Påstanden om at neutralisering af hunde skulle gøre dem mere aggressive

I forbindelse med begyndende dominans problemer hos vor dengang 1-årige
ellers dejlige dalmatiner "hvalp" undersøgte jeg lidt for og imod kastration

Beskeden var egentligt rimelig klar
Hvis det var problemer med dominans kunne en kastration meget vel føre over
i en mere aggresiv adfærd

Det har så med tiden vist sig at det "bare" var en overgearet hvalp - og
heldigvis undlod vi kastrationen - men det er en anden historie

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Max Larsen

Dato : 19-10-01 08:52

Når man kastrerer en hanhund tager man dens Testesteron hormon
produktion fra den. Testesteron hormonet er det er sørger for at det
er en hanhund at den tør vise hvem den er og sikrer at den kan parre
sig (en kastreret hanhund kan stadig godt parre, bare med mindre
parringslyst). Mænd der får tilført testesteron får en større
seksuallyst.
Kastrerede hunde får en større angst som følge af en reduktion af
testesteronen, og den større angst kan godt give større aggressivitet
(angreb er ofte det bedste forsvar). Det er ikke den selvsikre hund
der viser aggressivitet.
I teorien vil kastrering medføre at hanhundens trang til at strejfe
bliver mindre og dens lyst til territorial forsvar bliver mindre
(mindre lyst til at forsvare løbske tæver)
Når man kastrerer en voksen hanhund på grund af aggressivitet vil der
altid være en portion indlært adfærd, som kræver målrettet
aflæring/omdirigering for at komme af med.
Jeg har selv en kastreret hanhund og har fortrudt at han blev
kastreret.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 11:06

Hej Max

Du har ganske ret i dit indlæg, men det er sådan set ikke så meget det mit
projekt går ud på. Send mig en mail på munchj@image.dk så skal jeg snarest
sende dig noget mere material om det, hvori du også kan se at det ikke kun
er neutraliserede hundes sag jeg skal arbejde med, men både hanner og tæver
af begge kattegorier.

mange hilsner Hanne

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 11:00

Hej Peter

Tak for dit svar, jeg vil godt sende dig mere materiale om mit projekt men
det må nok hellere være på et mere privat plan så send mig en mail på adr.
munchj@image.dk så skal jeg snarest svare med mere information

mange hilsnerHanne

Fra : Ann Pettersson

Dato : 19-10-01 06:18

"JTN" <munchj@image.dk> skrev i melding
> [...]

lave
> en Dansk undersøgelse der gerne skulle komme til det resultat at bevise

Er det ikke en viss fare for at du får et ubalansert matereriale å jobbe med
når du har som utgangspunkt at du vil motbevise den canadiske undersøkelsen?

AnnP

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-10-01 15:22

Ann Pettersson <idun@heterikkejeg.no> wrote in message

> [...]
med
> når du har som utgangspunkt at du vil motbevise den canadiske

Hørt !!enig det er et mærkeligt grundlag at lave en undersøgelse på

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 11:15

Hej ???

Nej det er ikke et mærkeligt grundlag at lave en undersøgelse på. send mig
en mail på munchj@image.dk så vil jeg sende dig noget materiale til dig der
gør at du bedre kan forstå hvad nit projekt skal gå ud på. Håber på dit svar
snarest.

Mange hilsner Hanne

Punish the deed,not the breed

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 11:11

Hej Ann P.

Nej det tror jeg ikke der er, hvis du sender mig en mail på munchj@image.dk
så vil jeg snarest sende dig et mere uddybende materiale om mit projekt,
hvori du kan se hvad det er jeg vil gøre.

mange hilsner Hanne

Fra : Aino

Dato : 19-10-01 07:23

Hej Hanne

I forbindelse med behandling af vores aggressive hanhund fik vi
anbefalet en kemisk kastration. Vores dyrlæge svarede, at hans erfaring
var, at en sådan i 1 ud af 10 tilfælde gav en meget mere aggressiv
hanhund, hvorimod dette ikke var tilfældet var en normal (varig)
kastration, som han derfor anbefalede. Det fik os til at ringe rundt til
en række dyrlæger, men ingen kunne bekræfte dette.

Held og lykke med din undersøgelse, håber vi kommer til at høre din
konklusion, når den engang er færdig.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 11:22

Hej Aino

Jeg kan godt forstå at i var i tvivl og prøvede den kemiske vej først. Det
er en stor beslutning at skulle tage. Hvad endte det med, det synes jeg ikke
at jeg helt kan tyde ud af dit brev. Alt andet lige vil jeg godt sende dig
mere info om mit projekt, så send mig en mail på munch@image.dk det kunne jo
også være at du vil være med i mit projekt så send et svar på min mail
snarest. TAK.

Mange hilsner Hanne

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-10-01 15:35

Jeg ved at man i England anbefaler at kastrere eller sterilasere hunde af
bullterrier-racerne fra de er ½ år gamle for at undgå dominans og
agresivitet ! og det virker ved jeg . i England og Wales og sikkert også
resten af storbritanien !? er der mange steder hvor der løber flere hanhunde
og tæver rundt og leger sammen i haver og på gader i små byer,vilket
absolut ikke kunne lade sig gøre "ansvarligt"med disse bull-racer hvis de
ikke var blevet "fikset" men det har noget at gøre med hvor stærk psykisk
hunderacen er om den kan blive angst/agresiv af at blive kastreret !
bull-racerne er meget selvsikre og stærke psykisk og kan derfor sagtens tåle
at få "fjernet nogle hormoner"og der er jo selvfølgelig også mange andre
racer der er stærke psykisk !

så jeg er ret sikker på at jeg har konklusionen på din undersøgelse !
hvis hunderacen er stærk psykisk bliver den ikke angst/agresiv af at blive
kastreret !

hvis det er en lidt mere "blød" skrøbelig" race kan det betyde at den bliver
angst/og dermed agresiv af det !

Fra : JTN

Dato : 20-10-01 16:47

Ja på mange områder af det du siger har du da ret, men de fleste der lader
sit dyr neutralisere har som regel jo også en grund dertil og det er den jeg
i undersøgelsen gerne vil finde fren til. I den Canadiske undersøgelse er
der 17 specielle punkter der bliver behandlet og det er selvfølgelig de
samme spørgsmål jeg vil stille i mit endelige projekt, meni første omgang er
dette bare en forundersøgelse. Hvis du har en hund og er intereseret i at
høre nærmere om mit projekt så lad mig det vide på munchj@image.dk og send
mig din mailadr. så skal jeg sende materiale til dig snarest

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-10-01 11:44

Hvorfor ikke lave dit projekt herinde i nyhedsgrupen så alle kan se det ? du
kan jo bare sende dit matriale herind ! så får du nok også flere svar, det
er da mere intersant hvis alle kan se hvad der foregår !?

Fra : JTN

Dato : 21-10-01 11:37

Fordi det er et EKSAMENS PROJEKT, og der kunne være nogen der kikkede med,
som jeg ikke var interesseret at give mine oplysninger, lige nu. Når det
hele er overstået, efter min eksamen næste sommer, har jeg da sandelig også
tænkt mig at gøre som du foreslår.
Det håber jeg var svar nok på dit spørgsmål. Man skal jo ikke afsløre alt
hvad man ved, før man er sikker i sin sag vel !