Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par gode råd om fotomodeller
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-10-01 12:58

Jeg skal hermed komme nogle gode råd omkring fotomodeller.

Det er spild af tid at bruge div. modelbureauer, og i nogle tilfælde er
det også meget dyrt.

Hvis du er medlem af en fotoklub, så kan jeg foreslå at klubben
henvender sig til den lokale avis og får den til at skrive en artikel
om, at fotoklubben manger fotomodeller, så er det helt sikkert, at der
melder sig masser af lokale emner, der er en modeldrøm i mange unge piger.

Fotoklubben kan så arrangere nogle klubaftner med modelfoto, et godt
forslag kunne være, at klubben hyrrede en instruktør, der kan vejlede og
undevise i lyssætning, det er et punkt hvor utrolig mange amatører fejler.

Betal modellerne med nogle gode, store, flotte kopier, og respekter
deres grænser, og lad være med at presse dem, det giver kun dårlige
billeder for modellens frygt og skepsis lyser ud af øjnene og ansigtsudtrykket.

Find en fornuftig ballance, det er godt, hvis der på en modelaften er to
til fire modeller at vekle imellem, det skaber en mere afslappet
atmosfære, og hvis en af klubbens medlemmer har en kæreste / hustru, der
er god til make-up, så få hende til at hjælpe modellerne med at lægge en
diskret make-up.

Lad være med at lave en masse bøvlede kontrakter, det virker alt for
formelt, det er ikke nødvendigt i forbindelse med hobbyfotografering, I
skal dog altid sikre jer, at modeller under 18 har fået deres forældres
samtykke til projektet, snak med foræderne, I kan evt. invitere dem med
til fotograferingen.

Forvent ikke at få modeller til at medvirke til nøgenfoto i dette regi,
men knyt kontakter til dem, og gør dem fortrolige, så de kan se I
arbejder seriøst, så kan I måske hen ad vejen aftale individuelle foto
sessions til lidt mere avanceret fotografi, men husk stadig på, at man
aldrig må presse en model.

Og respekter altid modellerne, og lad være med at sælge / offentliggøre
modelbilleder, hvis I ikke har en skriftlig aftale med modellen om at
det er ok.

En sidste ting, opfør jer pænt, unge piger forstår ikke vokne mænds
lumre humor, de kan slet ikke forholde sig til den...!

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-10-01 16:43

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Jeg skal hermed komme nogle gode råd omkring fotomodeller.

Niels,

Tak for tippene - jeg gemmer dem til en dag, hvor jeg skal have fat i en
model..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 20-10-01 00:41

> [...]
> skal dog altid sikre jer, at modeller under 18 har fået deres forældres
> samtykke til projektet, snak med foræderne, I kan evt. invitere dem med

Ville ellers mene at det var noget af det der gjorde en mere seriøs og
troværdig som fotograf, at man bruger tid på at beskytte sig selv og sin
model, ved netop at lave en skriftelig aftale omkring de billder man laver i
fællesskab.

> [...]
> arbejder seriøst, så kan I måske hen ad vejen aftale individuelle foto
> sessions til lidt mere avanceret fotografi, men husk stadig på, at man

Nøgen fotos er da også dt sværeste at begive sig ud i, så det burde man
faktisk slet ikke gøre i, før man mesterede mange andre dele af det og kunne
fotografere, men mange tror at det er det det drejer sig om..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-10-01 10:35

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> [...]
> og troværdig som fotograf, at man bruger tid på at beskytte sig selv
> og sin model, ved netop at lave en skriftelig aftale omkring de billder

Næ - en skriftlig aftale er kun aktuel, hvis billederne skal publiceres,
og det bør ikke være udgangspunktet, hvis både model og fotograf er
amatører, begge parter skal gi' sig tid og lære, og hvis de hen ad vejen
bliver så dygtige, at billederne kan sælges, så bør der naturligvis
laves en skriftlig aftale for hver enkelt foto session.

> Nøgen fotos er da også det sværeste at begive sig ud i, ...cut...

Rent fototeknisk er nøgenfoto jo ikke sværerer end at lave andre typer
billeder, det svære ligger i at håndtere situationen, og få modellen til
at slappe af, og det kræver en god portion erfaring og meneskekundskab.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 20-10-01 12:15

> [...]
> bliver så dygtige, at billederne kan sælges, så bør der naturligvis
> laves en skriftlig aftale for hver enkelt foto session.

Hvis billederne er lavet for sjov, ja så er vi enige så er det ikke
nødvendigt med en skriftlig aftale, MEN skal de udgives enten ved salg eller
blot på en hjemmeside, så er en skriftlig aftale altid på sin plads. Det var
der jeg mente at man ikke bør gå uden om den del. Modellen skal kæve det,
hvis fotografen ikke selv tager skridt til det.

> Rent fototeknisk er nøgenfoto jo ikke sværerer end at lave andre typer
> billeder, det svære ligger i at håndtere situationen, og få modellen til
> at slappe af, og det kræver en god portion erfaring og meneskekundskab.

Jeg ville ellers mene at der var lidt forskel, der skal jo ikke meget
forkert lys til, før en nøgenmodel ikke ser ret lækker ud længere, det er da
pænere med et lys der passer til den stil man vil lave, og selføldig til den
model ( figur ) man skal lave billeder af.
Tøj kan skjule mange ting, som med et bliver synlige når tøjet er væk, og er
lyslægninge ikke god, så er det nok sidste gang man laver bilelder med den
model.
Det er rigtigt at der ligger meget Phykologi gemt i det også. Men det kræves
der til alle former for billeder med personer på.

Med venlig hilsen