512kb = 512kb eller?
Fra : Peter Andersen

Dato : 18-10-01 12:22

Nu har jeg haft TDC ADSL Bredbånd i en lille måned vel efterhånden og det er
ikke lykkedes mig at downloade med mere end 450kb/sec på min 512kb/sec....
Hvordan kan det være?
Jeg har testet på teledk's ftp og teledk's tucows...

Min upload kører ofte med mere end de 128kbit som jeg har betalt for...!

Er det mon noget man kan gøre noget ved?

Men ellers kører det klippe stabilt og uden problemer overhoved!!!

vh. Peter

Fra : Peter Pan

Dato : 18-10-01 17:12

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan kan det være?
> Jeg har testet på teledk's ftp og teledk's tucows...
>
> Er det mon noget man kan gøre noget ved?

Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf er der
7 bytes til header info og 48 bytes til data.

Så din maximale download når vi trækker ATM overhead fra er. 512/55*48=446,8
kb/s.
Der er også andre steder der forekommer overhead. F.eks skal hver TCP/IP
pakke jo have informationer om hvor de kommer fra og hvor de skal hen. Det
tager jo også lidt af hastigheden, men dog ikke nær så meget som ATM delen.

Mvh
Anders

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-10-01 17:16

In article <9qmuis$6b3$1@sunsite.dk>, Peter Pan wrote:

> Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf er der
> 7 bytes til header info og 48 bytes til data.

De korrekte tal er hhv 53, 5 og 48.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Support Bingo, keep Grandma off the streets.

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-10-01 23:34

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> De korrekte tal er hhv 53, 5 og 48.

Ok... Det anede jeg simpelthen ikke!! Dvs. ATM er en slags protocol ligesom
PPP opkoblibg på et alm. modem? Har nogen en link ti en lidt mere uddybende
forklating? jeg må vide lidt mere om det.....

vh Peter Andersen...

Fra : Per Bau

Dato : 19-10-01 00:12

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message

> [...]
uddybende
> forklating? jeg må vide lidt mere om det.....

Check http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=atm

Per Bau

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-01 08:22

In article <3bcf5904$0$769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Andersen wrote:

> Ok... Det anede jeg simpelthen ikke!! Dvs. ATM er en slags protocol ligesom
> PPP opkoblibg på et alm. modem? Har nogen en link ti en lidt mere uddybende
> forklating? jeg må vide lidt mere om det.....

Ja, og nej. ATM og PPP er begge lag-2 protokoller, men mange ADSL
løsninger kører PPP over ATM (eller PPPoE over ATM)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Robot, n.:

Fra : Kim Petersen

Dato : 19-10-01 08:31

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> In article <3bcf5904$0$769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Andersen wrote:
> Ja, og nej. ATM og PPP er begge lag-2 protokoller, men mange ADSL
> løsninger kører PPP over ATM (eller PPPoE over ATM)

Er du sikker på at ATM er lag-2 ??? Mig bekendt er det lag-1.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-01 08:45

In article <n12onl1r.fsf@localhost.localdomain>, Kim Petersen wrote:

> Er du sikker på at ATM er lag-2 ??? Mig bekendt er det lag-1.

Lidt af hvert. ATM specificerer både fysiske grænsesnit, men selve ATM
laget og AAL hører til i data link laget i OSI modellen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | General notions are generally wrong.

Fra : Thomas H.

Dato : 19-10-01 15:21

> [...]
er der
> 7 bytes til header info og 48 bytes til data.

TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
ligger 10 - 15 % under pga. header.

Thomas H.

Fra : Thomas H.

Dato : 19-10-01 15:38

> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM
> [...]

Lige en tilføjelse, Bredbånd er en bridget RFC1483 løsning,

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-01 15:41

In article <3bd036c4$0$1951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Thomas H. wrote:

> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
> ligger 10 - 15 % under pga. header.

Sludder. Den kører PPPoE over ATM.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Things fall apart; the centre cannot hold.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-01 16:25

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Sludder. Den kører PPPoE over ATM.

Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-01 16:41

In article <3bd04681$0$8076$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)

Bare fordi jeg ikke kan finde rundt i jeres løsninger ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Business will be either better or worse.

Fra : Dann Pedersen

Dato : 19-10-01 21:55

> Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)

Så skal jeg da også blande mig. Bruger den ikke den nyere RFC2684?

--
Dann Pedersen - http://dape.dk/news

"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-01 23:20

"Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en meddelelse
> Så skal jeg da også blande mig. Bruger den ikke den nyere RFC2684?

Det var vist kun ATM-udgaven af RFC1483 der blev opdateret med den RFC
Men det må netnisserne bekræfte

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-10-01 19:11

On Fri, 19 Oct 2001 22:55:07 +0200, Dann Pedersen wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så skal jeg da også blande mig. Bruger den ikke den nyere RFC2684?

Er i denne sammenhæng 100% det samme.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-01 07:19

"Thomas H." <condor-9@mail.tele.dk> wrote in news:3bd036c4$0$1951
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
> ligger 10 - 15 % under pga. header.

Hvad kan man så forvente af "tab" ved Bredbånd fra TDC?

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-10-01 19:11

On Sat, 20 Oct 2001 06:19:19 +0000 (UTC), Peter T. wrote:
> "Thomas H." <condor-9@mail.tele.dk> wrote in news:3bd036c4$0$1951
> $edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvad kan man så forvente af "tab" ved Bredbånd fra TDC?

Det samme - da den også kører ATM imodsætning til hvad Thomas
skrev.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-10-01 17:38

Thu, 18 Oct 2001 13:22:11 +0200, skrev "Peter Andersen"
<peterandersen@e-box.dk>:

>Er det mon noget man kan gøre noget ved?

Nej, på en adslforbindelse er der noget, der hedder ATM overhead,
som gør at du downloader 10 - 15 % mindre end det din forbindelse
lyder på.
--
med venlig hilsen
Knud