|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Omvendt havne-sideafmærkning. Hvor ? Fra : Lars Hendriksen
 | 
 Dato :  18-10-01 11:21
 | 
 |  | Hej alle danske søfarere.
 
 Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
 der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om ?
 
 På forhånd tak og god vind (<:)
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  jk (18-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jk
 | 
 Dato :  18-10-01 14:11
 | 
 |  | Øhh....
 mener du det alvorligt ?!?
 
 jk
 
 
 "Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
 news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
 > Hej alle danske søfarere.
 >
 > Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
 > der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 > grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
 ?
 >
 > På forhånd tak og god vind (<:)
 > Lars
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bent E. (18-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent E.
 | 
 Dato :  18-10-01 14:50
 | 
 |  | 
 Lars Hendriksen skrev i meddelelsen ...
 >Hej alle danske søfarere.
 >
 >Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor
 bøjerne
 >der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 >grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale
 om ?
 
 
 
 hej Lars
 
 Det handler jo om at definere hvad der er ind-/udgående.
 Sønderborg-Svendborg-Esbjerg er så vidt jeg husker 3 af dem, hvor man
 skal være vågen.
 
 Der er vist nok 2 mere af samme slags i kongeriget.
 Se evt. i kort "A".
 
 Mvh.
 Bent E.
 
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Lasse Rønlev (18-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Rønlev
 | 
 Dato :  18-10-01 17:53
 | 
 |  | 
 
            De 5 byer hvor det skifter fra indadgående til udadgående er:
 Esbjerg
 Aalborg
 Svendborg
 Sønderborg
 Helsingborg
 (de 5 borg - hvis man lige siger Esborg    VH Lasse
 >
 > hej Lars
 >
 > Det handler jo om at definere hvad der er ind-/udgående.
 > Sønderborg-Svendborg-Esbjerg er så vidt jeg husker 3 af dem, hvor man
 > skal være vågen.
 >
 > Der er vist nok 2 mere af samme slags i kongeriget.
 > Se evt. i kort "A".
 >
 > Mvh.
 > Bent E.
 >
 > >
 >
            
             |  |  | 
   Søren Badstue (18-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  18-10-01 18:39
 | 
 |  | 
 Lasse Rønlev <r@pc.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:9qn1b7$qr6$1@sunsite.dk...
 > De 5 byer hvor det skifter fra indadgående til udadgående er:
 >
 > Esbjerg
 > Aalborg
 > Svendborg
 > Sønderborg
 > Helsingborg
 >
 > (de 5 borg - hvis man lige siger Esborg    >
 Hvad med Hvidove? Eller Kalveboderne, eller hvad det nu hedder, der mellem
 Sjælland og Amager? Der troede jeg da også det skiftede?
 --
 SB
            
             |  |  | 
   Keld Sørensen (18-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Keld Sørensen
 | 
 Dato :  18-10-01 19:15
 | 
 |  | 
 
            Helsingborg er nu ikke rigtigt - der er nede ved strædet mellem Møn og
 Sjælland - så måske Vordingborg !
 Se evt. "Afmærkning af danske farvande 2000" side 9 !
 "Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:9qn1b7$qr6$1@sunsite.dk...
 > De 5 byer hvor det skifter fra indadgående til udadgående er:
 >
 > Esbjerg
 > Aalborg
 > Svendborg
 > Sønderborg
 > Helsingborg
 >
 > (de 5 borg - hvis man lige siger Esborg    >
 > VH Lasse
 >
 > >
 > > hej Lars
 > >
 > > Det handler jo om at definere hvad der er ind-/udgående.
 > > Sønderborg-Svendborg-Esbjerg er så vidt jeg husker 3 af dem, hvor man
 > > skal være vågen.
 > >
 > > Der er vist nok 2 mere af samme slags i kongeriget.
 > > Se evt. i kort "A".
 > >
 > > Mvh.
 > > Bent E.
 > >
 > > >
 > >
 >
 >
            
             |  |  | 
    Lasse Rønlev (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Rønlev
 | 
 Dato :  19-10-01 14:24
 | 
 |  | Seføli - hehe - min fejl!
 
 VH Lasse
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans J. Bjarno (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans J. Bjarno
 | 
 Dato :  19-10-01 15:15
 | 
 |  | I har det nu stadig nemt. Her i USA har vi baade de internationale regler
 ( som i DK ) men mest har vi reglen: "RED-RIGHT-RETURN" .  Simpelt (!).
 Returner til havn, til bugt, til straede o.s.v. har du rod til styrbords.
 MVH Hans J. Bjarno
 M.Y. Cheasapeake Lady.
 
 "Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> wrote in message
 news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
 > Hej alle danske søfarere.
 >
 > Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
 > der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 > grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
 ?
 >
 > På forhånd tak og god vind (<:)
 > Lars
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Rasmussen (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Rasmussen
 | 
 Dato :  19-10-01 21:58
 | 
 |  | 
 "Hans J. Bjarno" <HBJARNO@mail.direcpc.com> skrev i en meddelelse
 news:DDWz7.9754$V9.1157136@news.direcpc.com...
 > I har det nu stadig nemt. Her i USA har vi baade de internationale regler
 > ( som i DK ) men mest har vi reglen: "RED-RIGHT-RETURN" .  Simpelt (!).
 > Returner til havn, til bugt, til straede o.s.v. har du rod til styrbords.
 > MVH Hans J. Bjarno
 > M.Y. Cheasapeake Lady.
 
 Hej Hans.
 
 Jeg kommer nok aldrig til USA, men jeg er alligevel lidt nysgerrig, jeg
 forstår ikke rigtig, hvad du mener med, at I har 2 regler ovre there. I 1980
 vedtog 50 lande at sammenlægge IALA system A og B. Den eneste forskel på de
 2 systemer er, at farven på sideafmærkningen er modsat hinanden. System B
 anvendes i region B, som omfatter hele Nord-Og Sydamerika, Japan, Korea og
 Philipinerne. Region A er resten af verdenen. Formen på sideafmærkningen er
 ens i begge regioner. Begge systemer er altså internationale. Er det måske
 nogle søer eller floder, der har en anden afmærkning?
 
 Med sejlerhilsen
 Henning _/) _/) _/)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Rasmussen (19-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Rasmussen
 | 
 Dato :  19-10-01 20:33
 | 
 |  | 
 "Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
 news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
 > Hej alle danske søfarere.
 >
 > Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
 > der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 > grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
 ?
 >
 > På forhånd tak og god vind (<:)
 > Lars
 
 Hav hav.
 
 Det må være nogle meget små og private havne, jeg har i hvert fald aldrig
 hørt om dem. Jeg har besøgt Ålborg, Svendborg og Kalvehave, der er
 afmærkningen helt efter reglerne. Men da de ligger ved den sydlige ende af
 en ø, skifter afmærkningen i farvandet i nærheden af disse havne. Hvis man
 sejler videre rundt om øerne, skifter man jo fra indadgående til udadgående.
 Så vidt jeg husker, men det kan ses i søkortene, skiftes i Ålborg ved
 jernbanebroen, ved Kalvehave ved Møen-broen(Dronning Alexandrines Bro)
 Svendborg har jeg glemt. Til Hvidovre kommer man ad Kalvebodløbet og den
 afmærkede rende i Køge Bugt. Da Amager stadig er en ø, er afmærkningen
 selvfølgelig lig andre sunde og bælter. Fra Kalvebodløbet følger man en
 rende ind til Hvidovre, den er også afmærket med grøn om styrbord for
 indadgående.
 
 Med sejlerhilsen
 Henning _/) _/) _/)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans J. Bjarno (20-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans J. Bjarno
 | 
 Dato :  20-10-01 00:53
 | 
 |  | til Henning:
 
 Udenskaers er det de internationale regler, men hvis du er paa et stooort
 skiv paa vej til Baltimore hvor du skal hele vejen op gennem Cheasapeake Bay
 vil du se at alle afmaerkninger er med  rodt til styrbords, og ved havne
 inlob vil du se lystonder paa samme maade.
 Iovrigt: Er der nogen der kender en god bog om danske afmaekninger? Der var
 en bog for aar siden der hed Haandbog for lyst sejlere. el. lign.
 Hans J.
 
 "Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
 news:Bk%z7.287$zG2.6220@news.get2net.dk...
 >
 > "Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
 > news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
 > > Hej alle danske søfarere.
 > >
 > > Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor
 bøjerne
 > > der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 > > grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale
 om
 > ?
 > >
 > > På forhånd tak og god vind (<:)
 > > Lars
 >
 > Hav hav.
 >
 > Det må være nogle meget små og private havne, jeg har i hvert fald aldrig
 > hørt om dem. Jeg har besøgt Ålborg, Svendborg og Kalvehave, der er
 > afmærkningen helt efter reglerne. Men da de ligger ved den sydlige ende af
 > en ø, skifter afmærkningen i farvandet i nærheden af disse havne. Hvis man
 > sejler videre rundt om øerne, skifter man jo fra indadgående til
 udadgående.
 > Så vidt jeg husker, men det kan ses i søkortene, skiftes i Ålborg ved
 > jernbanebroen, ved Kalvehave ved Møen-broen(Dronning Alexandrines Bro)
 > Svendborg har jeg glemt. Til Hvidovre kommer man ad Kalvebodløbet og den
 > afmærkede rende i Køge Bugt. Da Amager stadig er en ø, er afmærkningen
 > selvfølgelig lig andre sunde og bælter. Fra Kalvebodløbet følger man en
 > rende ind til Hvidovre, den er også afmærket med grøn om styrbord for
 > indadgående.
 >
 >    Med sejlerhilsen
 > Henning _/) _/) _/)
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henning Rasmussen (29-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Rasmussen
 | 
 Dato :  29-10-01 23:55
 | 
 |  | 
 "Hans J. Bjarno" <HBJARNO@mail.direcpc.com> skrev i en meddelelse
 news:y53A7.9763$V9.1160980@news.direcpc.com...
 > til Henning:
 >
 > Udenskaers er det de internationale regler, men hvis du er paa et stooort
 > skiv paa vej til Baltimore hvor du skal hele vejen op gennem Cheasapeake
 Bay
 > vil du se at alle afmaerkninger er med  rodt til styrbords, og ved havne
 > inlob vil du se lystonder paa samme maade.
 > Iovrigt: Er der nogen der kender en god bog om danske afmaekninger? Der
 var
 > en bog for aar siden der hed Haandbog for lyst sejlere. el. lign.
 > Hans J.
 
 Hej Hans.
 
 Undskyld, men jeg er stadig i tvivl om, hvad du mener. Om du har rødt til
 styrbord eller bagbord for indadgående, afhænger af hvilken region i verden,
 du befinder dig i. Begge systemer er internationale, og den eneste forskel
 er farven. I region A, som Danmark ligger i, er rødt til bagbord. I region
 B, som USA ligger i, er rødt til styrbord. Altså som i Cheasapeake Bay.
 Udenskærs er jeg sikker på, at det samme gælder, men du må se i søkortet
 eller f. eks. i et hæfte, som i Danmark hedder "Afmærkning af danske
 farvande", om retningen, hvor rødt er til styrbord er N/S eller S/N eller
 måske E/W. Skillelinien mellem region A og B går ca. midt i Atlanterhavet
 ved 035°W, så du skal ret langt fra kysten, før du skal skifte side.
 Det hæfte, der i gamle dage hed "Kort A" hedder nu "Kort 1". Det er også
 internationalt, på den måde, at alle tegn m.m. har et nummer, som er det
 samme i hele verden. De to hæfter, jeg her har nævnt, fås sikkert i USA, de
 er ret nyttige.
 
 Med sejlerhilsen
 Henning _/) _/) _/)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Skov (21-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Skov
 | 
 Dato :  21-10-01 16:39
 | 
 |  | 
 "Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
 news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
 > Hej alle danske søfarere.
 >
 > Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
 > der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 > grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
 ?
 >
 > På forhånd tak og god vind (<:)
 > Lars
 >
 Det er rigtigt, at der fem steder, hvor farvandsafmærkningen skifter i et
 løb. De fem steder er Esbjerg, Aalborg, Sønderborg, Svendborg og Kalvehave,
 men man har stadig grøn om styrbord når man sejler ind til havnene.
 
 Når man sejler ind til færgehavnen i Gedser har man derimod grøn om bagbord.
 Det skyldes at løbet samtidig er løb ud af Østersøen op mod Guldborgsund.
 Uden at vide det kunne jeg forestille mig, at det samme er tilfældet når man
 kommer til Marstal sydfra. Den tredie kan jeg ikke  komme i tanke om.
 
 Mvh. Mogens Skov
 
 
 
 
 |  |  | 
  GUNNAR HOLM (22-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : GUNNAR HOLM
 | 
 Dato :  22-10-01 10:20
 | 
 |  | Ved Svendborg skifter afmærkningen ud for værftet.
 
 Mvh.
 Gunnar Holm.
 Lars Hendriksen skrev i meddelelsen ...
 >Hej alle danske søfarere.
 >
 >Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
 >der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
 >grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om ?
 >
 >På forhånd tak og god vind (<:)
 >Lars
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ivar Holm (22-10-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Holm
 | 
 Dato :  22-10-01 21:30
 | 
 |  | Spørgsmålet går på, om der er tre havne i Danmark, hvor indsejlingen er
 omvendt sideafmærket. Det er der IKKE.
 
 Derimod er der nogle steder( eksempel: Limfjorden), hvor der er
 gennemsejling fra to sider. I sådanne tilfælde må afmærkningen nødvendigvis
 vende et sted. Dette er udmærket beskrevet i tidligere indlæg.
 
 m.v.h.
 
 Ivar Holm
 
 
 
 |  |  | 
  Chris Lytken (23-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  23-11-01 05:20
 | 
 |  | Jeg synes at debatten er ret teoretisk og rimelig overflødig, da manjo
 alligevel ALTID SKAL SÆTTE SIG IN I DE LOKALE FORHOLD OG SØKORT FØR MAN
 BESEJLER ET OMRÅDE ELLEN EN HAVEN. Overholder du denne mest simple af
 reglerne skulle du aldrig løbe ind i nogle problemer.
 Hilsen chris
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |