/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Omvendt havne-sideafmærkning. Hvor ?
Fra : Lars Hendriksen


Dato : 18-10-01 11:21

Hej alle danske søfarere.

Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om ?

På forhånd tak og god vind (<:)
Lars



 
 
jk (18-10-2001)
Kommentar
Fra : jk


Dato : 18-10-01 14:11

Øhh....
mener du det alvorligt ?!?

jk


"Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
> Hej alle danske søfarere.
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
> der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
> grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
?
>
> På forhånd tak og god vind (<:)
> Lars
>
>



Bent E. (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 18-10-01 14:50


Lars Hendriksen skrev i meddelelsen ...
>Hej alle danske søfarere.
>
>Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor
bøjerne
>der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
>grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale
om ?



hej Lars

Det handler jo om at definere hvad der er ind-/udgående.
Sønderborg-Svendborg-Esbjerg er så vidt jeg husker 3 af dem, hvor man
skal være vågen.

Der er vist nok 2 mere af samme slags i kongeriget.
Se evt. i kort "A".

Mvh.
Bent E.

>


Lasse Rønlev (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Rønlev


Dato : 18-10-01 17:53

De 5 byer hvor det skifter fra indadgående til udadgående er:

Esbjerg
Aalborg
Svendborg
Sønderborg
Helsingborg

(de 5 borg - hvis man lige siger Esborg

VH Lasse

>
> hej Lars
>
> Det handler jo om at definere hvad der er ind-/udgående.
> Sønderborg-Svendborg-Esbjerg er så vidt jeg husker 3 af dem, hvor man
> skal være vågen.
>
> Der er vist nok 2 mere af samme slags i kongeriget.
> Se evt. i kort "A".
>
> Mvh.
> Bent E.
>
> >
>



Søren Badstue (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Søren Badstue


Dato : 18-10-01 18:39


Lasse Rønlev <r@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9qn1b7$qr6$1@sunsite.dk...
> De 5 byer hvor det skifter fra indadgående til udadgående er:
>
> Esbjerg
> Aalborg
> Svendborg
> Sønderborg
> Helsingborg
>
> (de 5 borg - hvis man lige siger Esborg
>

Hvad med Hvidove? Eller Kalveboderne, eller hvad det nu hedder, der mellem
Sjælland og Amager? Der troede jeg da også det skiftede?

--
SB



Keld Sørensen (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Keld Sørensen


Dato : 18-10-01 19:15

Helsingborg er nu ikke rigtigt - der er nede ved strædet mellem Møn og
Sjælland - så måske Vordingborg !

Se evt. "Afmærkning af danske farvande 2000" side 9 !



"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:9qn1b7$qr6$1@sunsite.dk...
> De 5 byer hvor det skifter fra indadgående til udadgående er:
>
> Esbjerg
> Aalborg
> Svendborg
> Sønderborg
> Helsingborg
>
> (de 5 borg - hvis man lige siger Esborg
>
> VH Lasse
>
> >
> > hej Lars
> >
> > Det handler jo om at definere hvad der er ind-/udgående.
> > Sønderborg-Svendborg-Esbjerg er så vidt jeg husker 3 af dem, hvor man
> > skal være vågen.
> >
> > Der er vist nok 2 mere af samme slags i kongeriget.
> > Se evt. i kort "A".
> >
> > Mvh.
> > Bent E.
> >
> > >
> >
>
>



Lasse Rønlev (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Rønlev


Dato : 19-10-01 14:24

Seføli - hehe - min fejl!

VH Lasse



Hans J. Bjarno (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Hans J. Bjarno


Dato : 19-10-01 15:15

I har det nu stadig nemt. Her i USA har vi baade de internationale regler
( som i DK ) men mest har vi reglen: "RED-RIGHT-RETURN" . Simpelt (!).
Returner til havn, til bugt, til straede o.s.v. har du rod til styrbords.
MVH Hans J. Bjarno
M.Y. Cheasapeake Lady.

"Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> wrote in message
news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
> Hej alle danske søfarere.
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
> der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
> grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
?
>
> På forhånd tak og god vind (<:)
> Lars
>
>



Henning Rasmussen (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 19-10-01 21:58


"Hans J. Bjarno" <HBJARNO@mail.direcpc.com> skrev i en meddelelse
news:DDWz7.9754$V9.1157136@news.direcpc.com...
> I har det nu stadig nemt. Her i USA har vi baade de internationale regler
> ( som i DK ) men mest har vi reglen: "RED-RIGHT-RETURN" . Simpelt (!).
> Returner til havn, til bugt, til straede o.s.v. har du rod til styrbords.
> MVH Hans J. Bjarno
> M.Y. Cheasapeake Lady.

Hej Hans.

Jeg kommer nok aldrig til USA, men jeg er alligevel lidt nysgerrig, jeg
forstår ikke rigtig, hvad du mener med, at I har 2 regler ovre there. I 1980
vedtog 50 lande at sammenlægge IALA system A og B. Den eneste forskel på de
2 systemer er, at farven på sideafmærkningen er modsat hinanden. System B
anvendes i region B, som omfatter hele Nord-Og Sydamerika, Japan, Korea og
Philipinerne. Region A er resten af verdenen. Formen på sideafmærkningen er
ens i begge regioner. Begge systemer er altså internationale. Er det måske
nogle søer eller floder, der har en anden afmærkning?

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)



Henning Rasmussen (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 19-10-01 20:33


"Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
> Hej alle danske søfarere.
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
> der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
> grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
?
>
> På forhånd tak og god vind (<:)
> Lars

Hav hav.

Det må være nogle meget små og private havne, jeg har i hvert fald aldrig
hørt om dem. Jeg har besøgt Ålborg, Svendborg og Kalvehave, der er
afmærkningen helt efter reglerne. Men da de ligger ved den sydlige ende af
en ø, skifter afmærkningen i farvandet i nærheden af disse havne. Hvis man
sejler videre rundt om øerne, skifter man jo fra indadgående til udadgående.
Så vidt jeg husker, men det kan ses i søkortene, skiftes i Ålborg ved
jernbanebroen, ved Kalvehave ved Møen-broen(Dronning Alexandrines Bro)
Svendborg har jeg glemt. Til Hvidovre kommer man ad Kalvebodløbet og den
afmærkede rende i Køge Bugt. Da Amager stadig er en ø, er afmærkningen
selvfølgelig lig andre sunde og bælter. Fra Kalvebodløbet følger man en
rende ind til Hvidovre, den er også afmærket med grøn om styrbord for
indadgående.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)



Hans J. Bjarno (20-10-2001)
Kommentar
Fra : Hans J. Bjarno


Dato : 20-10-01 00:53

til Henning:

Udenskaers er det de internationale regler, men hvis du er paa et stooort
skiv paa vej til Baltimore hvor du skal hele vejen op gennem Cheasapeake Bay
vil du se at alle afmaerkninger er med rodt til styrbords, og ved havne
inlob vil du se lystonder paa samme maade.
Iovrigt: Er der nogen der kender en god bog om danske afmaekninger? Der var
en bog for aar siden der hed Haandbog for lyst sejlere. el. lign.
Hans J.

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
news:Bk%z7.287$zG2.6220@news.get2net.dk...
>
> "Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
> news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
> > Hej alle danske søfarere.
> >
> > Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor
bøjerne
> > der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
> > grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale
om
> ?
> >
> > På forhånd tak og god vind (<:)
> > Lars
>
> Hav hav.
>
> Det må være nogle meget små og private havne, jeg har i hvert fald aldrig
> hørt om dem. Jeg har besøgt Ålborg, Svendborg og Kalvehave, der er
> afmærkningen helt efter reglerne. Men da de ligger ved den sydlige ende af
> en ø, skifter afmærkningen i farvandet i nærheden af disse havne. Hvis man
> sejler videre rundt om øerne, skifter man jo fra indadgående til
udadgående.
> Så vidt jeg husker, men det kan ses i søkortene, skiftes i Ålborg ved
> jernbanebroen, ved Kalvehave ved Møen-broen(Dronning Alexandrines Bro)
> Svendborg har jeg glemt. Til Hvidovre kommer man ad Kalvebodløbet og den
> afmærkede rende i Køge Bugt. Da Amager stadig er en ø, er afmærkningen
> selvfølgelig lig andre sunde og bælter. Fra Kalvebodløbet følger man en
> rende ind til Hvidovre, den er også afmærket med grøn om styrbord for
> indadgående.
>
> Med sejlerhilsen
> Henning _/) _/) _/)
>
>



Henning Rasmussen (29-10-2001)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 29-10-01 23:55


"Hans J. Bjarno" <HBJARNO@mail.direcpc.com> skrev i en meddelelse
news:y53A7.9763$V9.1160980@news.direcpc.com...
> til Henning:
>
> Udenskaers er det de internationale regler, men hvis du er paa et stooort
> skiv paa vej til Baltimore hvor du skal hele vejen op gennem Cheasapeake
Bay
> vil du se at alle afmaerkninger er med rodt til styrbords, og ved havne
> inlob vil du se lystonder paa samme maade.
> Iovrigt: Er der nogen der kender en god bog om danske afmaekninger? Der
var
> en bog for aar siden der hed Haandbog for lyst sejlere. el. lign.
> Hans J.

Hej Hans.

Undskyld, men jeg er stadig i tvivl om, hvad du mener. Om du har rødt til
styrbord eller bagbord for indadgående, afhænger af hvilken region i verden,
du befinder dig i. Begge systemer er internationale, og den eneste forskel
er farven. I region A, som Danmark ligger i, er rødt til bagbord. I region
B, som USA ligger i, er rødt til styrbord. Altså som i Cheasapeake Bay.
Udenskærs er jeg sikker på, at det samme gælder, men du må se i søkortet
eller f. eks. i et hæfte, som i Danmark hedder "Afmærkning af danske
farvande", om retningen, hvor rødt er til styrbord er N/S eller S/N eller
måske E/W. Skillelinien mellem region A og B går ca. midt i Atlanterhavet
ved 035°W, så du skal ret langt fra kysten, før du skal skifte side.
Det hæfte, der i gamle dage hed "Kort A" hedder nu "Kort 1". Det er også
internationalt, på den måde, at alle tegn m.m. har et nummer, som er det
samme i hele verden. De to hæfter, jeg her har nævnt, fås sikkert i USA, de
er ret nyttige.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)



Mogens Skov (21-10-2001)
Kommentar
Fra : Mogens Skov


Dato : 21-10-01 16:39


"Lars Hendriksen" <Lars@LHCom.dk> skrev i en meddelelse
news:G8xz7.2884$5v1.279062@news010.worldonline.dk...
> Hej alle danske søfarere.
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
> der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
> grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om
?
>
> På forhånd tak og god vind (<:)
> Lars
>
Det er rigtigt, at der fem steder, hvor farvandsafmærkningen skifter i et
løb. De fem steder er Esbjerg, Aalborg, Sønderborg, Svendborg og Kalvehave,
men man har stadig grøn om styrbord når man sejler ind til havnene.

Når man sejler ind til færgehavnen i Gedser har man derimod grøn om bagbord.
Det skyldes at løbet samtidig er løb ud af Østersøen op mod Guldborgsund.
Uden at vide det kunne jeg forestille mig, at det samme er tilfældet når man
kommer til Marstal sydfra. Den tredie kan jeg ikke komme i tanke om.

Mvh. Mogens Skov



GUNNAR HOLM (22-10-2001)
Kommentar
Fra : GUNNAR HOLM


Dato : 22-10-01 10:20

Ved Svendborg skifter afmærkningen ud for værftet.

Mvh.
Gunnar Holm.
Lars Hendriksen skrev i meddelelsen ...
>Hej alle danske søfarere.
>
>Jeg har ladet mig fortælle, at der findes 3 havne i Danmark, hvor bøjerne
>der markerer indsejlingen står omvendt. Dvs. for indadgående er bagbord
>grøn, og styrbord rød. Er der nogle der ved hvilke 3 havne der er tale om ?
>
>På forhånd tak og god vind (<:)
>Lars
>
>



Ivar Holm (22-10-2001)
Kommentar
Fra : Ivar Holm


Dato : 22-10-01 21:30

Spørgsmålet går på, om der er tre havne i Danmark, hvor indsejlingen er
omvendt sideafmærket. Det er der IKKE.

Derimod er der nogle steder( eksempel: Limfjorden), hvor der er
gennemsejling fra to sider. I sådanne tilfælde må afmærkningen nødvendigvis
vende et sted. Dette er udmærket beskrevet i tidligere indlæg.

m.v.h.

Ivar Holm


Chris Lytken (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Chris Lytken


Dato : 23-11-01 05:20

Jeg synes at debatten er ret teoretisk og rimelig overflødig, da manjo
alligevel ALTID SKAL SÆTTE SIG IN I DE LOKALE FORHOLD OG SØKORT FØR MAN
BESEJLER ET OMRÅDE ELLEN EN HAVEN. Overholder du denne mest simple af
reglerne skulle du aldrig løbe ind i nogle problemer.
Hilsen chris



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste